Permalänk
Medlem

Lämplig uppgradering av Phenom X4 965

God kväll

Sitter idag på en Phenom X4 965 och ett Radeon HD6950. Jag har nappat på Webhallens erbjudande på HD7970 och känner nu att jag nog borde göra en uppgradering för att processorn ska ligga mer i linje med GPU:n. Uppgraderingen skall göras på budget och begagnat har jag inga problem med.
Jag har lyckats luska fram att mitt moderkort, Asus M4A89GTD PRO/USB3, skall stödja AMD FX-8350 dock eventuellt med begränsade överklockningsmöjligheter (något som inte påverkar mig speciellt mycket då jag bara gjort en enklare multipelöverklockning på nuvarande processor). Frågan är ju då vad som är lämpligast att satsa på av dessa alternativ:

1. Ny AMD FX-8350, svår att hitta begagnad därför är nytt det enda alternativet
2. Begagnat Intel system, har främst kikat på I5 2500(K). Med moderkort verkar det bli ungefär samma peng som i alternativ 1.

Jag har är ingen hardcore användare, vill mest bara att systemet skall kännas balanserat. Renderingar, komprimeringar och allt sådant som är till AMD:s fördel sysslar jag inte med och skall jag vara ärlig spelar jag rätt så begränsat, just nu är det iallafall ett hårt moddat Skyrim som gäller.
Datorn består i övrigt av 12GB ram, 2st SSD:r (80GB & 256GB), Asus Xonar STX och lite annat blandat så det är endast processorn jag känner behov av att uppgradera (stod tidigare "överklocka", fel fel).

Jag vet att det finns ett flertal trådar med liknande frågor men jag har velat fram och tillbaks de senaste dagarna och vill mest höra andras tankar och idéer.

Tack för visat intresse.

Permalänk
Medlem

Är det ingen vänlig själ som har några tankar och idéer att dela med sig? Jag sitter här och velar fram och tillbaka så alla tips mottages tacksamt.

Mvh
Michael

Permalänk

Tips: om du inte redan har köpt 7970:t ska du göra det med detsamma. Jag tor inte att det kommer att stå kvar länge till. vänta sedan lite med delar och kolla helldre på intel än amd. Jag har samma spec som du (6950 och 965 be) och tror att du får mer bang 4 buck om du väljer prolle i det blåa laget.
GL /joakim

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle personligen tagit klivet över till Intel. Jag har själv en 965BE hemma som jag funderar på att uppgradera, men det känns inte som så jättestor vinst att byta till en ny AMD eftersom de flesta spel trådar så himla dåligt. Dock så blir det ju mycket mer jobb om du köper i5 + moderkort eftersom du måste installera om Windows. Byter du bara till en ny CPU lär du inte behöva göra särskilt mycket med Windows.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har ditt moderkort stöd för FX skulle jag köra på en AMD FX-8320, du kan lika gärna överklocka den lilla biten istället för att betala AMD 400kr för att göra det åt dig. Då du inte skulle kunna extrem överklocka med ditt moderkort gör det inget om 8320 klockar sämre än 8350 då du ändå inte skulle nå nivån där det gör någon skillnad.
En billig begagnad Phenom 2 1090 är också ett alternativ.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren.

FX-8320 var faktiskt ett väldigt bra tips, det börjar verkligen likna en budgetuppgradering. Det blev helt plötsligt en riktigt het kandidat.
Men så faller man tillbaks på, precis som giplet nämner, att spel trådar dåligt och att en Intel-rigg nog trots allt skulle ge lite bättre prestanda. Även en lite äldre processor som I5 2500K verkar slå AMD:s motsvarigheter i de testar jag sett, men med nackdelen att det innebär byte av moderkort.
Tror ni prestandavinsten är värt besväret?

Permalänk
Skrivet av Micke323:

Stort tack för svaren.

FX-8320 var faktiskt ett väldigt bra tips, det börjar verkligen likna en budgetuppgradering. Det blev helt plötsligt en riktigt het kandidat.
Men så faller man tillbaks på, precis som giplet nämner, att spel trådar dåligt och att en Intel-rigg nog trots allt skulle ge lite bättre prestanda. Även en lite äldre processor som I5 2500K verkar slå AMD:s motsvarigheter i de testar jag sett, men med nackdelen att det innebär byte av moderkort.
Tror ni prestandavinsten är värt besväret?

Köper du ett nytt grafikkort och en AMD FX prolle så blir du nöjd. Men se till att köpe en bra pasta till den och ge dig på lite överklockning.
Själv har jag kört min phenom på 4.1 ghz men det var inte särskilt stabilt. gör ett försök iaf

Permalänk

Röstar också på en FX-83**, Du kanske skulle få lite bättre spelprestanda med 2500k men det är inte värt det eftersom du måste köpa nytt moderkort och få tag i en 2500k till rätt pris

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig. Det får bli en FX-8320, känns som den mest budgetbetonade uppgraderingen och med lite skral inkomst får det vara det som väger över denna gång. På så vis får den här gamla burken ytterligare något års tjänstgöring.
Stort tack för hjälpen alla.

Permalänk
Medlem

Spel som stöds av Mantle kommer avlasta processorn rejält, enligt denna presentation är tom en nedklockad FX-8350 i 2 ghz tillräckligt för att maxa ett R9 290X. Se bilden "Result".
http://www.hardware.fr/news/13450/ap...ec-mantle.html

Så en uppgradering till en FX-8320 är en bra och billig uppgradering.