Bygga server med befintligt mobo/cpu eller köpa nytt?

Permalänk

Bygga server med befintligt mobo/cpu eller köpa nytt?

Hej efter att ha installerat windows 8 och kört igång med storage spaces på min 12TB sever har jag insett att jag är lurad då jag är missnöjd med prestandan och har upptäckt att det inte finns något realistiskt sätt att plocka bort hårddiskar från en storage spaces pool.

Microsofts briljanta lösning är: kör backup på poolen, ta bort poolen och återställ datan. Detta blir lite smått krångligt när man har pooler på ganska många TB.

Jag tänkte då att jag skulle passa på att bygga ihop en ny server och flytta över datan till den istället och sedan köra med en av servrarna som backup eller liknande.

Men eftersom jag inte har obegränsat med pengar att spendera så vill jag komma så billigt undan som möjligt och kom på att jag skulle kunna plocka lite grejjer från ett par datorer som jag inte använder.

skulle något av dessa moderkort/cpu passa som bas i en nas? (:))

Asus E35M1-I Deluxe: Mini-ITX-moderkort med integrerad processor, en tvåkärnig AMD Fusion E-350 som körs i 1,6 GHz. Maximal minnesmängd är 8 GB DDR-3-minne. (5 sata +1esata+ 1 pcie x16)

Intel DG45FC+E8400
(4 sata +1esata + 1 pcie x1)

Jag har även ett IBM ServeRAID M1015 för att lägga till lite fler sata-portar.

Alternativt att köpa ett 1150/55 moderkort för ~500:- + en Celeron för 400-500:-