Permalänk
Medlem

Tystaste fläktarna vid idle

Hej!
Har på senare tid blivit fullständigt allergisk mot fläktljud när jag sitter och pluggar med datorn på.
Jag sitter just nu på ett core 3000 chassi men 2st. 140mm och 1st. 120mm dessa fläktar kom med chassit

Jag letar nu efter ersättare till dessa som ska vara så tysta som möjligt när datorn är i idle(med word uppe osv)

Dock så spelar det ingen roll om de börjar låta i load då jag alltid spelar med hörlurar

Har funderat på scythe slip stream där 120mm fläkten ligger på 10dB och 140mm på 14dB, dock så flyttar de lika mycket luft, så isåfall får det bli 120mm

Har ni några tysta fläktar ni kan rekommendera?

EDIT: värt att nämna att fläktarna styrs med volt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Noctua NF-F12 (120mm) eller Corsair AF120, AF140.

Permalänk
Medlem

Skaffade precis be quiet! SilentWings 2 1500rpm, och de är knäpptysta på lägsta varvtal, och väldigt tysta på medium. (Man får 5, 7 och 12v dapater med) Rekommenderas!

http://www.inet.se/produkt/5322146/be-quiet-silentwings-2-120...

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Noctua NF-F12 (120mm) eller Corsair AF120, AF140.

Har kollat på dessa, dock så känns de ganska dyra, ska jag ha 3 av dessa så blir det ca 400kr

Om man kollar på scythe fläktarna som har lägre ljudnivå och flyttar lika mycket luft som corsairs fläktar men är ca 60kr billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Noctua NF-F12 PWM

Permalänk
Medlem

PWM styrda fläktar är det du skall leta efter. Förslagsvis Noctua men jag tror det mesta kommer gå riktigt bra. Dock är ett tips att kolla upp hur moderkortet klarar av att styra chassifläktarna. Det är lite olika på olika moderkort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har ägt ett gäng olika fläktar och jag måste säga att Noctuas NF-P12 är överlägsna, de är sjuka.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Mina bequiet fläktar kan jag lätt rekommendera.
Silent wings fläktarna låter ingenting och flyttar faktiskt mycket luft!

Permalänk
Medlem

När det kommer till tysthet så är Be Quiet! överlägsna.

Permalänk
Medlem

gillar scyte gentetyphoon själv. det ljud de ger ifrån sig är inget durande utan ett lätt susande (högfrekvent) äts väldigt lätt upp av fläktfilter eller avstånd. blir tokig på de dova vibrationer mina Noctua gav ifrån sig.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Noctua NF-F12 ska inte användas för att flytta luft in/ut från/till chassit (även om än de klarar av det). De har högt statiskt tryck och är främst till för att trycka så mycket luft som möjligt över och genom den relativt lilla ytan på kylflänsar/radiatorer.

Här kan du läsa lite mer om de olika fläktarna:
http://www.noctua.at/main.php?show=produkte&lng=en#fans

Ser ut som att NF-A14 och NF-S12A, båda med PWM styrning, är det som du vill ha om du ska köra på Noctua (eller bara NF-S12A PWM). Glöm inte heller bort att köra med "quiet" mode adaptrarna.