Backupföretag undersöker hårddiskars livslängd – 80 procent håller minst fyra år

Permalänk

Jag har varit med om att 3 SSD diskar gått sönder under garantitiden. Men de var alla av samma märke och modell (Corsair) så det kanske var just fel på den varianten...

Permalänk

Jag undrar ifall det är skadligt att inte regelbundet använda sina externa diskar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Oavsett hur väl dessa siffror kan appliceras till hemanvändare skadar det ju inte att väckarklockan plingar till ibland. Det är lätt att glömma bort hårddiskarna. Hade nyligen en raid som snurrat i 6 1/2 år 24/7; slarvade med att byta ut vid lämpliga intervall. Sedan började de rasa efter varandra. Som tur var höll raiden degraderad tillräckligt länge för att nya diskar hann komma hem, men till sist hängde det på en enda. Lagom nervöst.

Hur som diskarna i det här fallet var Seagate Barracuda ES.(?).

Det förargliga i detta kan vara att ifall man är duktig och byter ut diskar i intervall har man ändå ingen garanti att den nya håller längre än den gamla. Man får trösta sig med bättre odds. Jag lägger även privat hellre några hundralappar extra på s k enterprise-class; det ger i alla fall en psykologisk fördel.

Kostar betydligt mer än bara några hundralappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tänkte på 3:e bilden, där failure rate för 4:e kvartalet ökar rejält. Som jag tolkar det så gäller det för alla åren.

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/11/12/Backblaze_000...

Det är svårare att hålla luftfuktigheten på samma nivå året runt, än det är att hålla samma temperatur. Kanske därför? Jag bara gissar.

Jag är nog halvblind då. Vi kanske läser det olika?

Första året är det mest första kvartalet, sjunker andra och tredje kvartalet för att återigen vara högre fjärde kvartalet men ändå lägre än första kvartalet.
Andra året är det högst andra kvartalet och lägst fjärde kvartalet så hur kan det gälla det året?
Tredje året är det mycket riktigt högst fjärde kvartalet men det ser mer ut som an allmän stigande trend som fortsätter kraftigt upp fjärde året.
Fjärde året är det näst lägst det fjärde kvartalet och lägst tredje kvartalet så där verkar hösten vara gynnsammare i så fall.

På det hela taget verkar det inte alls som någon tydlig trend att fjärde kvartalet skulle vara sämre. Däremot det fjärde året är ju betydligt mycket sämre än tredje året.

Permalänk
Medlem

Hehe det är först nu som jag faktiskt tror att mina hårddiskar kommer leva så länge att de blir fyra år. Den äldsta (o ända i bruk fortf) är 3 år vid nyår.

Ingen av mina HDDs har dött under åren. Ett väsnades som fan mot slutet. Kanske var den som gjorde att jag gav mig in på "path of silence" i byggande.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Dessa HDDs borde jobba 24/7, aldrig startas eller stannas.
Klimatmässigt: är temperaturen helt konstant, fuktigheten troligen hyffsat konstant.
Inga elproblem såsom strömspikar, åska och andra nätstörningar.
Ej heller vibrationer eller stötar under drift eller vila.

Mao så är det rent TIM-slitage som dödar dessa.

Själv har jag ännu aldrig haft en enda HDD krasch, med anledning av ovan så inser jag att det beror nog på en stor portion TUR.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag är nog halvblind då. Vi kanske läser det olika?

Första året är det mest första kvartalet, sjunker andra och tredje kvartalet för att återigen vara högre fjärde kvartalet men ändå lägre än första kvartalet.
Andra året är det högst andra kvartalet och lägst fjärde kvartalet så hur kan det gälla det året?
Tredje året är det mycket riktigt högst fjärde kvartalet men det ser mer ut som an allmän stigande trend som fortsätter kraftigt upp fjärde året.
Fjärde året är det näst lägst det fjärde kvartalet och lägst tredje kvartalet så där verkar hösten vara gynnsammare i så fall.

På det hela taget verkar det inte alls som någon tydlig trend att fjärde kvartalet skulle vara sämre. Däremot det fjärde året är ju betydligt mycket sämre än tredje året.

Antar att flera personer tolkar den grafen annorlunda eftersom x-axeln är felmärkt. Det står "Quarter" som om varje siffra vore ett kvartal.
Siffrorna på stapeln är år och inte kvartal. Staplarna i sig är dock kvartal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qscwdzeax:

Antar att flera personer tolkar den grafen annorlunda eftersom x-axeln är felmärkt. Det står "Quarter" som om varje siffra vore ett kvartal.
Siffrorna på stapeln är år och inte kvartal. Staplarna i sig är dock kvartal.

Jag tolkade varje stapel som ett kvartal och siffrorna som år. Varje år består av 4 kvartal så logiskt placerar man dem efter varandra under de 4 år som testen pågått och då anar man den typiska badkarskurvan att flest fel uppstår i början (så kallade barnsjukdomar) och i slutet (då de börjar bli utslitna). I mitten av livstiden funkar de som bäst, alltså andra och tredje året.

Edit: Tänkte nog inte så mycket på att det stod Quarter under skalan. Jag läste rubriken "Annual Failure Rate Each Quarter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Tur man har dropbox...

Absolut inget alternativ till hårddisk backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

jag har haft flertalet Samsung H501I (500GB) diskar (eller va de nu heter) dö för mig, likaså WD 1TB GP som är rena skiten enligt mig. Och jag har Samsung 2TB som, peppar peppar, rullar fortfarande. Tror inte man kan dra en slutsats bara för att några diskar håller kortare än andra, känns som det är väldigt slumpmäsisgt även om det kanske sker oftare på en viss modell/sort snarare än andra.
Ska bli intressant och se vad undersökningen säger om server-orienterade hårddiskar och dess livstid

Så är det ju, alla får vi olika erfarenheter av olik hårdvara. Två av mina Seagatediskar blev dock ihjälslagna av Samsungen då datorn rasat i golvet vid olika tillfällen när jag inte hade nåt skrivbord. Har väl haft tiotalet Seagates själv och även flera i familjen, den enda som klarat sig felfritt är pappas 80GB, 9 år gamla, serverdisk. Trodde det var allmänt känt att Seagate håller ojämn kvalitet, vilket inte minst framgår av undersökningen och div. YouTube-klipp.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SethP:

Märker man alltid, med t ex missljud som klickanden och gnissel, i förväg att en disk är på väg att ge upp? Eller kan de sluta fungera helt utan förvarning?

Oftast märks inget alls från "utsidan"du kan köra testprogram men de är inte heller helt säkra utan baserade på statistiska resultat.
Jag tror att vibrationer/måttförändringar är den största risken för diskar, de ska behandlas varsamt så verkar de hålla länge om de väl har startat från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det mest skrämmande är väl att flera i tråden antyder att de inte kör backup på sina diskar.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Entusiast

Bara för att jag läste detta igår så fick jag upp ett varningsmeddelande på mediariggen att min 1TB-disk håller på att lägga av... bahhh

Lovar att det inte hänt om jag missat nyheten och inte funderat på mina diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Det mest skrämmande är väl att flera i tråden antyder att de inte kör backup på sina diskar.

Har slutat att låta mig skrämmas av korkskallar som gråter blod när dom kraschat diskar utan backup.
Trots att alla dessa VET att diskar kan krascha lär dom sig aldrig.

Att lära av egna misstag e stort - att lära av andras e större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är väl ändå ganska bra om 80% av diskarna håller i 4 år.
Google hade väl liknande statistik för några år sedan.

Men man kan väl ana att företag som säljer backuptjänster gärna vill tala om att hårddiskar inte håller särskilt länge så en viss källkritik kan nog vara på sin plats.

Google hade väl snarare som statistik att 80% av diskarna gick 4 år utan hårdvarufel. Det betyder ju inte för den sakens skull att 20% har rasat inom 4 år, bara att det blivit någon trasig sektor eller dyl.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anon@tor:

Absolut inget alternativ till hårddisk backup.

Det beror ju helt på vad du anser vara nödvändig data. Om alla viktiga dokument är lagrade i det s k molnet, inklusive alla konfigurationsfiler är det inte säkert att en separat hårddiskbackup är nödvändig. Personligen räcker de gratis 15 GB som t ex Google erbjuder långt för det här syftet. När det gäller film och musik är det inte ovanligt att många nöjer sig med strömmade tjänster, alltså ingen lokal lagring. En del icke hard-core gamers, som inte nödvändigtvis ska ha alla stora titlar, kanske nöjer sig med Steam, och i så fall har du ett konto att återställa oavsett vad som händer.

Det finns naturligtvis undantag:
- sådana stollar som jag där Spotify max är ett komplement, men för verklig lyssning köper jag det jag vill ha i högre kvalitéer
- filmaren och fotografen där terabyte rasslar som korn ur rispaketet

Låt oss säga att total lagring handlar om 1 TB. Val av lösning kan bli en balansgång mellan att spara tid och pengar. I och för sig räcker det med 1 1/2 år för att en billig NAS med 2 st. 4 TB diskar i raid 1 tjänat igen månadskostnaden för molntjänst med 1 TB, och då dessutom har 3 extra TB för kommande år. Konsumenter väljer olika och jag tycker inte valet är lika djupt skrivet i runstenen som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tänkte på 3:e bilden, där failure rate för 4:e kvartalet ökar rejält. Som jag tolkar det så gäller det för alla åren.

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/11/12/Backblaze_000...

Det är svårare att hålla luftfuktigheten på samma nivå året runt, än det är att hålla samma temperatur. Kanske därför? Jag bara gissar.

Skrivet av ronnylov:

Jag är nog halvblind då. Vi kanske läser det olika?

Första året är det mest första kvartalet, sjunker andra och tredje kvartalet för att återigen vara högre fjärde kvartalet men ändå lägre än första kvartalet.
Andra året är det högst andra kvartalet och lägst fjärde kvartalet så hur kan det gälla det året?
Tredje året är det mycket riktigt högst fjärde kvartalet men det ser mer ut som an allmän stigande trend som fortsätter kraftigt upp fjärde året.
Fjärde året är det näst lägst det fjärde kvartalet och lägst tredje kvartalet så där verkar hösten vara gynnsammare i så fall.

På det hela taget verkar det inte alls som någon tydlig trend att fjärde kvartalet skulle vara sämre. Däremot det fjärde året är ju betydligt mycket sämre än tredje året.

Skrivet av qscwdzeax:

Antar att flera personer tolkar den grafen annorlunda eftersom x-axeln är felmärkt. Det står "Quarter" som om varje siffra vore ett kvartal.
Siffrorna på stapeln är år och inte kvartal. Staplarna i sig är dock kvartal.

Skrivet av ronnylov:

Jag tolkade varje stapel som ett kvartal och siffrorna som år. Varje år består av 4 kvartal så logiskt placerar man dem efter varandra under de 4 år som testen pågått och då anar man den typiska badkarskurvan att flest fel uppstår i början (så kallade barnsjukdomar) och i slutet (då de börjar bli utslitna). I mitten av livstiden funkar de som bäst, alltså andra och tredje året.

Edit: Tänkte nog inte så mycket på att det stod Quarter under skalan. Jag läste rubriken "Annual Failure Rate Each Quarter".

Grafen är inte relaterad till kvartal efter årets indelning (med start januari), utan kvartal med start det kvartal när disken togs i bruk. Således så visar den hur länge diskar lever, 7% dör under sitt första kvartal efter att de togs i bruk, 5% under sitt sjätte kvartal etc.

Data är grupperade i kvartal för att göra det mer överskådligt, kunde varit månader med tolv staplar per år istället. Felet som gör att många missförstår den ligger i att siffrorna i definitionsmängden skulle visa 4, 8, 12, 16 om de skulle stämma över ens med etiketten (eller så skulle etiketten visa "years, data per quarter").

Permalänk

Tänk på kylningen!

Kylning är A och O.

Om du kör stationärt så sätt en extra fläkt intill hårddiskarna så att man får luftström. Fläkten behöver inte snurra snabbt så att det blir oljud. Koppla dit ett lagom stort förkopplingsmotstånd så blir det lagom fart på det hela. Om du har få hårddiskar och flera platser så kan man montera i varannan slot så värmer de inte varandra lika mycket. Skall du bygga ny stationär - köp en låda med genomtänkt design av kylningen. Det finns mycket skit med lull-lull men som har helt tokiga luftvägar i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det beror ju helt på vad du anser vara nödvändig data. Om alla viktiga dokument är lagrade i det s k molnet, inklusive alla konfigurationsfiler är det inte säkert att en separat hårddiskbackup är nödvändig. Personligen räcker de gratis 15 GB som t ex Google erbjuder långt för det här syftet. När det gäller film och musik är det inte ovanligt att många nöjer sig med strömmade tjänster, alltså ingen lokal lagring. En del icke hard-core gamers, som inte nödvändigtvis ska ha alla stora titlar, kanske nöjer sig med Steam, och i så fall har du ett konto att återställa oavsett vad som händer.

Det finns naturligtvis undantag:
- sådana stollar som jag där Spotify max är ett komplement, men för verklig lyssning köper jag det jag vill ha i högre kvalitéer
- filmaren och fotografen där terabyte rasslar som korn ur rispaketet

Låt oss säga att total lagring handlar om 1 TB. Val av lösning kan bli en balansgång mellan att spara tid och pengar. I och för sig räcker det med 1 1/2 år för att en billig NAS med 2 st. 4 TB diskar i raid 1 tjänat igen månadskostnaden för molntjänst med 1 TB, och då dessutom har 3 extra TB för kommande år. Konsumenter väljer olika och jag tycker inte valet är lika djupt skrivet i runstenen som tidigare.

CrashPlan kostar 60$ per år (ungefär 400 kr) för obegränsad lagring. 400 kr/år motsvarar väl ungefär kostnaden för 50 W elförbrukning vid kontinuerlig drift och ska man dessutom tjäna in inköpskostnaden för NAS och hårddiskar så lär man ha svårt att matcha detta. Jag har redan över 1,3 TB på mitt crashplankonto och ytterligare 2 TB ligger i kö för uppladdning. Men jag har ändå en egen filserver för lokal lagring så crashplan är mer som en extra backup av endast de viktigaste filerna. Dessutom tar det lång tid att backupa till molnet så en lokal snabbare backup är ändå ett måste för min del. Tar ju en stund att skicka upp det till molnet då hastigheten ligger på 5 Mbit/s i upload. Men crashplan funkar hyfsat snabbt ändå när allting väl är uppladdat. Då skickas bara förändringarna upp och det blir inte så mycket per dag som ändrar sig så det håller sig ganska uppdaterat. Även om man har filer på kö för uppladdning verkar den kontinuerligt scanna av och uppdatera redan uppladdade filer så att de håller sig uppdaterade i molnet när de förändras (har testat ändra en liten textfil emellanåt och den är uppdaterad i molnet nästa dag). Det finns även versionshantering så man kan återskapa äldre versioner av filerna. Väldigt nöjd med hur bra det faktiskt fungerar.

Jag hör till kategorin "filmaren och fotografen där terabyte rasslar som korn ur rispaketet". Har väl ungefär 20 TB lagrat men det jag anser viktigt får plats på 3-4 TB ungefär så det är detta jag säkerhetskopierar på CrashPlan. Med tiden kanske man kan backupa allt men frågan är var de sätter gränsen för "obegränsad lagring". Tänker själv som så att eftersom det finns hårddiskar på upp till 4TB så borde de inte klaga om jag backupar mindre än så men egentligen ska man väl kunna köra obegränsat. Dock så blir det nog segt att hålla en jättestor mängd filer i molnet uppdaterade så även med obegränsad lagring så får man inte överdriva hur mycket man använder för att det ska fungera någorlunda bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Menar de att dem håller i 4års drift eller i 4års normalt användande (alltså ibland avstängda)?

Det finnns bättre information i källan, som du borde läst om du verkligen var intresserad. Något som Sweclockers borde varit tydligare med, men så svårt är det väll inte att trycka på "Källa"?

http://blog.backblaze.com/2013/11/12/how-long-do-disk-drives-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

CrashPlan kostar 60$ per år (ungefär 400 kr) för obegränsad lagring. 400 kr/år motsvarar väl ungefär kostnaden för 50 W elförbrukning vid kontinuerlig drift och ska man dessutom tjäna in inköpskostnaden för NAS och hårddiskar så lär man ha svårt att matcha detta. Jag har redan över 1,3 TB på mitt crashplankonto och ytterligare 2 TB ligger i kö för uppladdning. Men jag har ändå en egen filserver för lokal lagring så crashplan är mer som en extra backup av endast de viktigaste filerna. Dessutom tar det lång tid att backupa till molnet så en lokal snabbare backup är ändå ett måste för min del. Tar ju en stund att skicka upp det till molnet då hastigheten ligger på 5 Mbit/s i upload. Men crashplan funkar hyfsat snabbt ändå när allting väl är uppladdat. Då skickas bara förändringarna upp och det blir inte så mycket per dag som ändrar sig så det håller sig ganska uppdaterat. Även om man har filer på kö för uppladdning verkar den kontinuerligt scanna av och uppdatera redan uppladdade filer så att de håller sig uppdaterade i molnet när de förändras (har testat ändra en liten textfil emellanåt och den är uppdaterad i molnet nästa dag). Det finns även versionshantering så man kan återskapa äldre versioner av filerna. Väldigt nöjd med hur bra det faktiskt fungerar.

Jag hör till kategorin "filmaren och fotografen där terabyte rasslar som korn ur rispaketet". Har väl ungefär 20 TB lagrat men det jag anser viktigt får plats på 3-4 TB ungefär så det är detta jag säkerhetskopierar på CrashPlan. Med tiden kanske man kan backupa allt men frågan är var de sätter gränsen för "obegränsad lagring". Tänker själv som så att eftersom det finns hårddiskar på upp till 4TB så borde de inte klaga om jag backupar mindre än så men egentligen ska man väl kunna köra obegränsat. Dock så blir det nog segt att hålla en jättestor mängd filer i molnet uppdaterade så även med obegränsad lagring så får man inte överdriva hur mycket man använder för att det ska fungera någorlunda bra.

Jag har inte kollat upp CrashPlan, men förutom relativt lång bindningstid ser det fördelaktigt upp. Det kanske finns fler som är generösare med utrymme? Som du skriver tillkommer dock en klart lägre överföringshastighet. Att många skulle klara sig utan lokal backuplagring är ju dock klart.

Edit: ser nu att CrashPlan har olika alternativ utan bindningstid eller kortare bindningstid. Bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag har inte kollat upp CrashPlan, men förutom relativt lång bindningstid ser det fördelaktigt upp. Det kanske finns fler som är generösare med utrymme? Som du skriver tillkommer dock en klart längre överföringshastighet. Att många skulle klara sig utan lokal backuplagring är ju dock klart.

Edit: ser nu att CrashPlan har olika alternativ utan bindningstid eller kortare bindningstid. Bra priser.

Så mycket generösare än obegränsat utrymme kan det inte bli, men möjligen kanske det finns någon konkurrent som är billigare eller har bättre bandbredd till oss i Sverige? Man kan testa CrashPlan gratis i en månad för att se om det är bra. Om man vill kan man med Crashplan köra backuperna till någon kompis istället för till deras molntjänst och då är det gratis (typ om ni erbjuder varandra backuplagring via internet). Då kan bandbredden bli bättre men lagringsutrymmet får ni stå för själva. Det kompisen lagrar sparas kypterat i din dator så det känns vettigt att använda det även på detta sätt. Man kan också ha datorer i lokala nätverket eller en hårddisk (intern eller extern) som destination för backuperna. Jag kör det på Arch Linux på min filserver. Funkar alltså även på en headless dator (såsom filserver/NAS) om man ansluter klientprogrammet för konfigurationen via ssh: http://support.code42.com/CrashPlan/Latest/Configuring/Config...

Så om du har en NAS och någon kompis har en NAS så kan ni hjälpa varandra med backuperna via internet så "gör det inget" om ett av husen brinner upp. Verkar som man till och med kan köra CrashPlan på raspberry pi. Två sådana och varsin extern hårddisk så har ni ett eget moln via en kompis:
http://www.bionoren.com/blog/2013/02/raspberry-pi-crashplan/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det finnns bättre information i källan, som du borde läst om du verkligen var intresserad. Något som Sweclockers borde varit tydligare med, men så svårt är det väll inte att trycka på "Källa"?

http://blog.backblaze.com/2013/11/12/how-long-do-disk-drives-...

Har aldrig lagt märke till att det finns källor på sweclockers, my bad!

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Har HDDs med 1 platter verkligen potentiellt längre livslängd än HDDs med 3+?

Jag tror säkert det är så, så jag överväger verkligen att skaffa en sådan tillsammans med en SSD

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luminous:

Har HDDs med 1 platter verkligen potentiellt längre livslängd än HDDs med 3+?

Jag tror säkert det är så, så jag överväger verkligen att skaffa en sådan tillsammans med en SSD

De har färre delar, men det är fortfarande lika många lagringar, det är väl en liten fördel men förmodligen är den verkliga skillnaden liten om disken enbart skiljer i skivantal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De har färre delar, men det är fortfarande lika många lagringar, det är väl en liten fördel men förmodligen är den verkliga skillnaden liten om disken enbart skiljer i skivantal.

Det är mindre roterande massa som kan påverka vibrationerna samt att mindre effekt behövs i motor vilket även ger mindre värme. Det borde kunna ge en påverkan på livslängden, beroende på komponenttoleranser.

Permalänk

Vi har en dator som inhandlades 2002, och i den sitter en WD 80GB IDE. Den var på runt ~6h per dag i 10 år (står bortställd nu), och aldrig varit några problem med den disken eller hela datorn i sig

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!