Blåskärm med GeForce GTX 590

Permalänk
Medlem

Blåskärm med GeForce GTX 590

Hej!

Jag fick ett problem med vad som med största/all säkerhet har med grafikkortet att göra.

Problemet uppstod när jag spelade ett spel i lördags kväll, spelet har jag spelat massor av gånger innan och aldrig haft problem med det,
i vilket fall som helst så startade datorn om helt plötsligt. Och när jag skulle gå in i Windows igen fick jag upp en blåskärm, ingen "vanlig" blåskärm,
utan där var en massa streck och artefakter på bilder, precis som om något gått snett med grafikkortet. Kommer inte in i Windows alls, utan att använda felsäkert läge.

Hursomhelst provade jag att ominstallera Windows, först genom att lägga in det på nytt ovanpå min gamla installation, utan att formatera om hårddisken.
Men fick samma problem igen. Sen provade jag att ta bort partitionerna på hårddisken och göra en ren ominstallation. Men det blev likadant igen, samma blåskärm. Faktum är att problemet bara dyker upp om jag installerar grafikdrivrutinen. Tar jag bort den drivrutinen, kommer jag in i Windows igen.
Har testat två olika grafikdrivrutiner, både en som jag har för mig, började på 306.xx . Och även den senaste 331.65.

Så det verkar absolut som om grafikkortet pajat. Men det skumma är att jag kan vara inne i Windows, och t.om. streama sport utan att någonting verkar trasigt med grafikkortet. Finns inga streck eller artefakter för övrigt, de dyker alltså bara upp när blåskärmen kommer.

Vad tror ni? Är det bara att försöka skicka in grafikkortet eller kan jag prova något annat?

Min dator består av följande:

ASUS P8Z77-V moderkort
Intel Core i7 3770K, (inte överklockat)
Corsair 4x4 Gb minne
ASUS GeForce GTX 590, (inte överklockat)

Samsung 830 HD 512 Gb
Corsair HX1000W PSU
Windows 7 64-bit, (problemet uppstod med SP1, men har inget service pack installerat just nu.)

Tacksam för svar,
Mvh Mattias

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Märkligt att artefekterna går bort.
Jag fick artefekter med mitt GTX 280, men jag bakade kortet och sedan gick det bort.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är inte skumt als. Det har ändrats lite men mitt gamla 480 borde bete sig som dit 590. Då de båda är fermi. Om inte drivrutinen är installerad går inte korte standard klock igång. så du sitter förmoderlöigen med 2d idle Clock. Sen är ju 590 en hybrid av två 570/580. beroende på hur man ser det. Tror inte, men vet inte, om det andra grafikkokrtet samt dess minen går igång innan drivrutinen är installerad. Det är ju inte förens då sli aktiveras på kortet.
Men som du nämde så brukar "en massa streck" tyda på att minnet på kortet räknar fel. Du får visserligen liknande problem om du har ram problem i windows eller dålig kontakt på några pinnar i pciex bussen. Men några timmar i prime95 så är det uteslutet.
Testa underklocka minnena på grafikkortet en massa bara för att se om det hjälper. Tror asus sa 3år på 590. Osäker ska testa om ett asus 580 oc dc2 framåt heljen,. och har för mig att de hade 3 eller om det var fem på det kortet. Tror att de hade samma deal på 590.
om du inte har garanti kvar eller bla bla bla. Skulle jag trykt in ca 100mv mer späning kanske mer t.om. samt sänka klocken lite för att få korte6t stabilt och inte för varmt. mitt 480 fungerar inte som det ska i 3d klock utan det. Men jag har där pillat så mycket så det är stabilare med mer v och högre klock än vad det var på standard. och i 2d är det undervoltat och undercklockat så myclet som gick med strax under 900mV. Så även om det ser ut att vara trasigt så. kan det nog fixas med lite pill.

Edit:
Glömde.
Har vart med om grafikkort som börjat strula för att PSU börjar fungera dåligt. Till och med att mobil laddare och liknande har förstört el en på en specifik propp som gjort konstiga saker med el en. Om du installerar drivrutinen och ditt andra krafikkort går igång drar det en hel del med då kortet testar 3d pefromance innnan det går tillbaks till idle.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Lifooz? bakade du ditt 280? Hoppas du trollar. För det är aldrig en bra ide att göra med ett så pass nytt kort.
Men om du inte trollar så har du skapat den nya tråden. "har amd gjort en nvidia och failat med lödtennet alla gt80 gt92? blir det dyrare än några hundra miljoner dollar i repparation?"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Lifooz? bakade du ditt 280? Hoppas du trollar. För det är aldrig en bra ide att göra med ett så pass nytt kort.
Men om du inte trollar så har du skapat den nya tråden. "har amd gjort en nvidia och failat med lödtennet alla gt80 gt92? blir det dyrare än några hundra miljoner dollar i repparation?"

Då har jag skapat den tråden tydligen.
Mitt Nvidia Geforce GTX 280 började visa artefekter som satan, tro mig man blev typ förbannad så fort man såg det.
Då började jag prata med folk om just detta här på forumet, och fick rådet att ta av allt schlatter som sitter på det, och köra in det i ugnen 200 grader i 10 minuter.
Sedan tog jag ut kortet och lade på ny pasta, eftersom den gamla var borttagen med kemiskt ren bensin.
Och när allt var monterat igen satte jag in kortet i datorn, och sen dess har det fungerat perfekt.

EDIT: Nu såg jag att du missade mitt GTX före 280.
Det är inget R9 280.
Jag vet att jag vore ganska krimerad, om jag bakade ett så nytt kort.

Nåväl jag får trolla lite extra här på forumet då

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det är inte skumt als. Det har ändrats lite men mitt gamla 480 borde bete sig som dit 590. Då de båda är fermi. Om inte drivrutinen är installerad går inte korte standard klock igång. så du sitter förmoderlöigen med 2d idle Clock. Sen är ju 590 en hybrid av två 570/580. beroende på hur man ser det. Tror inte, men vet inte, om det andra grafikkokrtet samt dess minen går igång innan drivrutinen är installerad. Det är ju inte förens då sli aktiveras på kortet.
Men som du nämde så brukar "en massa streck" tyda på att minnet på kortet räknar fel. Du får visserligen liknande problem om du har ram problem i windows eller dålig kontakt på några pinnar i pciex bussen. Men några timmar i prime95 så är det uteslutet.
Testa underklocka minnena på grafikkortet en massa bara för att se om det hjälper. Tror asus sa 3år på 590. Osäker ska testa om ett asus 580 oc dc2 framåt heljen,. och har för mig att de hade 3 eller om det var fem på det kortet. Tror att de hade samma deal på 590.
om du inte har garanti kvar eller bla bla bla. Skulle jag trykt in ca 100mv mer späning kanske mer t.om. samt sänka klocken lite för att få korte6t stabilt och inte för varmt. mitt 480 fungerar inte som det ska i 3d klock utan det. Men jag har där pillat så mycket så det är stabilare med mer v och högre klock än vad det var på standard. och i 2d är det undervoltat och undercklockat så myclet som gick med strax under 900mV. Så även om det ser ut att vara trasigt så. kan det nog fixas med lite pill.

Edit:
Glömde.
Har vart med om grafikkort som börjat strula för att PSU börjar fungera dåligt. Till och med att mobil laddare och liknande har förstört el en på en specifik propp som gjort konstiga saker med el en. Om du installerar drivrutinen och ditt andra krafikkort går igång drar det en hel del med då kortet testar 3d pefromance innnan det går tillbaks till idle.

Tack för svaret! Men kan jag underklocka kortet utan att ha drivrutinen installerad?

Tack för ditt svar också, Lifooz.

Någon mer som har någon idé om vad som kan vara fel?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Vill köpa en nvidia geforce gtx 590

Hej! Är det ngn som vill sälja sin grafikkort? nvidia geforce gtx 590
jag vill jätte gärna köpa en till så jag kan köra SLI!

Vad sägs om 1800kr??

Maila gärna mej till cosmin@home.se

Elelr vart hittar man beg kort. På prisjakt är dem på 7000kr, och med dem pengarna kan man köpa elit kort idag!!

//Cosmin