Permalänk
Medlem

Nya RAM-minnen skapar boot loop.

Hej, köpte nytt RAM för tre veckor sen som jag inte kan använda. Har försökt finkamma forum och Youtube med lösningar på mitt problem, men ingen verkar ha exakt samma problem. Jag kan komma in på BIOS och ändra med inställningar osv, alla inställningar är rätt och mitt MOBO ska vara kompatibelt med de nya minnena.

Mina gamla RAM-minnen som jag har fått fortsätta använda är från Corsair, de är DDR3, 1600mhz, 9-9-9-24, 1,8V och är ett par med en kapacitet på 2 GiB var (alltså totalt 4 GiB). De nya är även de från Corsair, de är DDR3, 1600mhz, 9-9-9-24, 1,5V och är ett par med en kapacitet på 4GiB var (alltså totalt 8 GiB).

Mitt moderkort är GA-P55A-UD4 (rev.2), som jag uppdaterade till senaste BIOS (F15 i detta fall) i hopp om att det skulle lösa problemet, ska klara av det nya minnet och jag har sett till att inställningarna i BIOS är rätt. Jag skicka tillbaka RAM-minnena i tron om att de var felaktiga, men fick svaret att de fungerade och fick ändå ett nytt par skickade till mig. Har testat dem var för sig osv och det är samma sak som händer, kommer förbi POST, det kommer upp en skärm där det står att Windows reparerar sig självt, kommer upp en ljusblå skärm där det står att Windows har stött på ett problem och ska samla in felinformation innan den stänger av, och detta sker oändligt tills jag stänger av datorn.

Någon som vet vad problemet är?

Skulle uppskatta vad som helst i hjälp-väg.

MvH Erik

Permalänk
Medlem

Förmodlingen ditt moderkort, eller ditt PSU som det kan vara fel på.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolados:

Hej, köpte nytt RAM för tre veckor sen som jag inte kan använda. Har försökt finkamma forum och Youtube med lösningar på mitt problem, men ingen verkar ha exakt samma problem. Jag kan komma in på BIOS och ändra med inställningar osv, alla inställningar är rätt och mitt MOBO ska vara kompatibelt med de nya minnena.

Mina gamla RAM-minnen som jag har fått fortsätta använda är från Corsair, de är DDR3, 1600mhz, 9-9-9-24, 1,8V och är ett par med en kapacitet på 2 GiB var (alltså totalt 4 GiB). De nya är även de från Corsair, de är DDR3, 1600mhz, 9-9-9-24, 1,5V och är ett par med en kapacitet på 4GiB var (alltså totalt 8 GiB).

Mitt moderkort är GA-P55-UD4 (rev.2), som jag uppdaterade till senaste BIOS (F15 i detta fall) i hopp om att det skulle lösa problemet, ska klara av det nya minnet och jag har sett till att inställningarna i BIOS är rätt. Jag skicka tillbaka RAM-minnena i tron om att de var felaktiga, men fick svaret att de fungerade och fick ändå ett nytt par skickade till mig. Har testat dem var för sig osv och det är samma sak som händer, kommer förbi POST, det kommer upp en skärm där det står att Windows reparerar sig självt, kommer upp en ljusblå skärm där det står att Windows har stött på ett problem och ska samla in felinformation innan den stänger av, och detta sker oändligt tills jag stänger av datorn.

Någon som vet vad problemet är?

Skulle uppskatta vad som helst i hjälp-väg.

MvH Erik

Skulle kunna tro att det beror på att du blandar 1,8v och 1,5v minnen, mobo kan ju inte ge olika minnen olika volt vilket gör att 2 stickor blir antingen undervoltade eller 2 blir övervoltade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Förmodlingen ditt moderkort, eller ditt PSU som det kan vara fel på.

Moderkortet i sig är det inget fel på med tanke på att det fungerar klockrent med mina gamla minnen. Det är möjligt att mitt nya RAM inte är kompatibelt dock. Nätagget är på 650W och tror inte att det är något fel på det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skulle kunna tro att det beror på att du blandar 1,8v och 1,5v minnen, mobo kan ju inte ge olika minnen olika volt vilket gör att 2 stickor blir antingen undervoltade eller 2 blir övervoltade.

Blandar inte; har testat bara de nya och de nya var för sig. :/

Permalänk
Medlem

Menar att nätagget kanske börjar bli gammalt eller har någon form av strömförsörjnings fel ..

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min när jag köpte nya minnen och det visade sig att minnena bråkade med varandra om inställningar så det fungerade först efter jag kört med mina gamla minnen och låst mina minnesklocks och volt manuellt i bios på inställningarna av dom långsammaste minnena som jag kunde sätta i dom nya och få det att funka.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Menar att nätagget kanske börjar bli gammalt eller har någon form av strömförsörjnings fel ..

Hade de gamla RAM minnena ändå fungerat då? Nätagget är 4 år gammalt och från Corsair, har dock ingen aning om hur länge de håller eftersom jag aldrig varit med om att något av mina gått sönder/blivit dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag hade liknande problem med min när jag köpte nya minnen och det visade sig att minnena bråkade med varandra om inställningar så det fungerade först efter jag kört med mina gamla minnen och låst mina minnesklocks och volt manuellt i bios på inställningarna av dom långsammaste minnena som jag kunde sätta i dom nya och få det att funka.

Jag har inte tänkt blanda de gamla och de nya, då jag vet att inte brukar gå bra. Jag kan komma in i BIOS och ställa in så att allt är rätt, men sen när Windows ska starta, startar datorn istället om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolados:

Jag har inte tänkt blanda de gamla och de nya, då jag vet att inte brukar gå bra. Jag kan komma in i BIOS och ställa in så att allt är rätt, men sen när Windows ska starta, startar datorn istället om.

Prova att starta i felsäkert läge och se om du kan komma in där.
trycker F8 innan windows ska starta så ska det komma fram så du får välja.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolados:

Hade de gamla RAM minnena ändå fungerat då? Nätagget är 4 år gammalt och från Corsair, har dock ingen aning om hur länge de håller eftersom jag aldrig varit med om att något av mina gått sönder/blivit dåligt.

Nej det är inte nätagget.
Kör du XMP, eller sätter du alla värden manuellt?
Hittade du dom nya minnena i någon QV-lista?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill tacka för att folk ö.h.t. svarar, jag har verkligen kört fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Prova att starta i felsäkert läge och se om du kan komma in där.
trycker F8 innan windows ska starta så ska det komma fram så du får välja.

Har testat underklocka och köra failsafe, inget verkar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Nej det är inte nätagget.
Kör du XMP, eller sätter du alla värden manuellt?
Hittade du dom nya minnena i någon QV-lista?

Har testat att ställa in med XMP, men det fungerade inte, att ställa in manuellt har inte heller fungerat, har även försökt underklocka, men nej.
Nej, jag antog att de skulle fungera eftersom de är de mest snarlika de gamla jag hade.

Permalänk
Medlem

låna en bärbar/dator och ladda ner memtest86, stoppa på en usb-sticka och kolla så de nya minnena fungerar där, kanske är en bra start?
bara för att något är nytt behöver det ju inte nödvändigtvis vara helt

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka mig då är att ditt moderkort kräver 1,65volts minnen så att den inte klarar att starta ditt windows för den får för lite ström till minnena eftersom dina gamla var 1,8volt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det jag kan tänka mig då är att ditt moderkort kräver 1,65volts minnen så att den inte klarar att starta ditt windows för den får för lite ström till minnena eftersom dina gamla var 1,8volt

Vad jag kan se om ditt moderkort så ska det vara 1,5volt minne till den.
Dock läste jag om en annan som nya minnen inte funkade för men dom gamla gjorde och det löste sig med att ta ur minnena och cleara biosen och sen sätta i dom nya, kanske inte är samma problem i ditt fall men värt att prova.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

jag har samma moderkort och enligt Gigabytes hemsida för det kortet så är senate BIOS F9 som jag självanvänder mig utan till mina Team Group 2133 @ 2000

Jag har dock REV 1.0 och kan inte hitta Rev 2.0 på deras sida.

här ser man iaf att senaste BIOS för detta kort GA-P55-UD (Rev1.0) är F9: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3161#b...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

låna en bärbar/dator och ladda ner memtest86, stoppa på en usb-sticka och kolla så de nya minnena fungerar där, kanske är en bra start?
bara för att något är nytt behöver det ju inte nödvändigtvis vara helt

Får testa det, Inets service har dock bekräftat att de ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:
Skrivet av Mac83:

Det jag kan tänka mig då är att ditt moderkort kräver 1,65volts minnen så att den inte klarar att starta ditt windows för den får för lite ström till minnena eftersom dina gamla var 1,8volt

Vad jag kan se om ditt moderkort så ska det vara 1,5volt minne till den.
Dock läste jag om en annan som nya minnen inte funkade för men dom gamla gjorde och det löste sig med att ta ur minnena och cleara biosen och sen sätta i dom nya, kanske inte är samma problem i ditt fall men värt att prova.

Har kortslutit med hjälp av batteriet 3-4 ggr, men tror att minnena suttit i varje gång, värt att testa igen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

jag har samma moderkort och enligt Gigabytes hemsida för det kortet så är senate BIOS F9 som jag självanvänder mig utan till mina Team Group 2133 @ 2000

Jag har dock REV 1.0 och kan inte hitta Rev 2.0 på deras sida.

här ser man iaf att senaste BIOS för detta kort GA-P55-UD (Rev1.0) är F9: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3161#b...

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3436#b...

Permalänk
Medlem

ahh du hade P55(A)-UD4 och inte P55-UD4 som du skrev i första texten

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

ahh du hade P55(A)-UD4 och inte P55-UD4 som du skrev i första texten

My bad, rättar det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolados:

My bad, rättar det direkt.

gött. Tyckte det kändes lite skummt att du hade F15 och jag bara hitta F9.

Hur funkar kortet i övrigt?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolados:

Får testa det, Inets service har dock bekräftat att de ska fungera.

tror inet kör memtest86 de med. men det kan ju vara värt att testa iaf, får du godkännt där så är det ju inte moderkortet och minnena som är "felet" utan kanske hur windows sammarbetar med grejerna.
se till att de verkligen går ner i botten och får kontakt.

har du en extrahårddisk du kan prova att installera på? alternativt stoppa i en live-cd.
kan ju vara såpass otur att installationen lyckats fucka upp...

läs: gör du en fräsh ominstallation och inte ens det fungerar kan man ju börja leta fel på hårdvaran, så mjukvaran kan uteslutas liksom.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

gött. Tyckte det kändes lite skummt att du hade F15 och jag bara hitta F9.

Hur funkar kortet i övrigt?

Blev lite fel där ja.

Moderkortet har jag aldrig haft några problem med tidigare, inte haft ett enda problem med någonting under de senaste 5 åren faktiskt, kanske börjar ge sig? Bara bytt ut gfx sen jag satte ihop datorn.

Mailade Gigabytes support för två dagar sen och de svarade idag att det var möjligt att MoBO och RAM var inkompatibla, men att de skulle kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

låna en bärbar/dator och ladda ner memtest86, stoppa på en usb-sticka och kolla så de nya minnena fungerar där, kanske är en bra start?
bara för att något är nytt behöver det ju inte nödvändigtvis vara helt

Skrivet av Bellerefon:

tror inet kör memtest86 de med. men det kan ju vara värt att testa iaf, får du godkännt där så är det ju inte moderkortet och minnena som är "felet" utan kanske hur windows sammarbetar med grejerna.
se till att de verkligen går ner i botten och får kontakt.

har du en extrahårddisk du kan prova att installera på? alternativt stoppa i en live-cd.
kan ju vara såpass otur att installationen lyckats fucka upp...

läs: gör du en fräsh ominstallation och inte ens det fungerar kan man ju börja leta fel på hårdvaran, så mjukvaran kan uteslutas liksom.

Försökte köra memtest, men när den kom till ~25% på första testet, startade den om som alla andra gånger (försökte cirka 10 ggr).

Har försökt omformatera, det vill den dock inte heller göra, utan startar om strax.

Edit: Rättning av kass svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolados:

Försökte köra memtest, men när den kom till ~25% på första testet, startade den om som alla andra gånger (försökte cirka 10 ggr).

Har försökt omformatera, det vill den dock inte heller göra, utan startar om strax.

Edit: Rättning av kass svenska.

okej, gött, men då kan vi ju utesluta problem med windows och hur det hanterar minnena.

du har minnesstickorna i rätt slots?
provat med dem en och en?
datorn fungerar perfekt med dina gamla minnen?
du har uppdaterad bios och nollställt allt?
(clear cmos jumpern?)
minnena är stödda av moderkortet och processorn?
låst dem till rätt spänning, och kanske med lägre fart än standard?
1333mhz på 1600mhz minnen, och absolut inte lägre cl än standard, så inte cl9 minnen körs i cl8.

isåfall, är du säker att de är riktiga? minnena alltså? har du möjlighet att få dem provade i en annan dator gärna med annat moderkort och allt sådant?
köpte du på internet? ångerrätt?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

okej, gött, men då kan vi ju utesluta problem med windows och hur det hanterar minnena.

du har minnesstickorna i rätt slots?
provat med dem en och en?
datorn fungerar perfekt med dina gamla minnen?
du har uppdaterad bios och nollställt allt?
minnena är stödda av moderkortet och processorn?
låst dem till rätt spänning, och kanske med lägre fart än standard?
1333mhz på 1600mhz minnen, och absolut inte lägre cl än standard, så inte cl9 minnen körs i cl8.

isåfall, är du säker att de är riktiga? minnena alltså? har du möjlighet att få dem provade i en annan dator gärna med annat moderkort och allt sådant?
köpte du på internet? ångerrätt?

Ja slot 1 och 3, har även provat dem en och en och i fel slots (skadar inte att testa?).
Ja, med mina gamla minnen fungerar det som det alltid gjort.
Uppdaterade BIOS till senaste version när Inet sa att minnena fungerar.
Nollställt alla inställningar mer än ett par gånger.
Japp, ställt in allt rätt, samt underklockat.
Både de nya och de gamla minnena är från Corsair, 1600mhz och är cl9, de gamla är dock version ~2.4 och de nya 3.24 om det nu skulle ha någon betydelse. Skillnaden ligger i volt, men det är inställt rätt när jag testar de nya.

Jag vet inte om de är stödda, men jag antog det eftersom de har samma specs (utom volt). Till mitt försvar är listan över stödda minnen väldigt liten (de enda 4 gig som stod att de var bekräftat stödda var från Kingston) och från 2010 någonting.

I BIOS står det att det är 4GiB i slott 1 och 4 GiB i slott 3 osv, allt verkar stämma, men jag är inte speciellt kunnig.

Ångerrätten har löpt ut (mer än 14 dagar sen jag tog emot varan) om den inte på något sätt skulle förnyas i.o.m. att jag fick tillbaka dem från Inet efter felundersökningen den 14:e november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolados:

Ja slot 1 och 3, har även provat dem en och en och i fel slots (skadar inte att testa?).
Ja, med mina gamla minnen fungerar det som det alltid gjort.
Uppdaterade BIOS till senaste version när Inet sa att minnena fungerar.
Nollställt alla inställningar mer än ett par gånger.
Japp, ställt in allt rätt, samt underklockat.
Både de nya och de gamla minnena är från Corsair, 1600mhz och är cl9, de gamla är dock version ~2.4 och de nya 3.24 om det nu skulle ha någon betydelse. Skillnaden ligger i volt, men det är inställt rätt när jag testar de nya.

Jag vet inte om de är stödda, men jag antog det eftersom de har samma specs (utom volt). Till mitt försvar är listan över stödda minnen väldigt liten (de enda 4 gig som stod att de var bekräftat stödda var från Kingston) och från 2010 någonting.

I BIOS står det att det är 4GiB i slott 1 och 4 GiB i slott 3 osv, allt verkar stämma, men jag är inte speciellt kunnig.

Ångerrätten har löpt ut (mer än 14 dagar sen jag tog emot varan) om den inte på något sätt skulle förnyas i.o.m. att jag fick tillbaka dem från Inet efter felundersökningen den 14:e november.

hmm, få tag på en ny dator att testa i hade jag föreslagit.
ju mer man kan utesluta desto bättre tänker jag :/ jäkla situation du hamnat i.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com