Permalänk
Medlem

Värmeproblem SLI vattenkylning

Hej! Jag har ett problem här som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med!

Det är så att jag har installerat vattenkylning i datorn precis (custom loop) eller va ni kallar de.

Jag har 2st GTX 780 från EVGA med block från EK. (EK-FC Titan SE Acetal+Nickel) och deras brygga (EK-FC Terminal DUAL Serial)

Problemet är att det översta kortet blir mer än dubbelt så varmt som det understa. Har testat att enbart köra med det översta och då går det svalt och fint (ca 24 grader i vila) När jag kör SLI så ligger det understa på ca 24 grader och det översta runt 50 grader. Drar jag igång BF4 så va kortet uppe vid 99 grader innan jag stängde av spelet! det understa låg på ca 30 grader då.

Behöver ni veta något mer så är det bara att fråga. Jag vet inte om pump osv spelar någon större roll men jag kör med en D5 som borde klara mitt system utan problem! dock står den i läge 2 av 5. kan de ha någon betydelse tro?

Permalänk
Medlem

Låter som att antingen är flödet genom systemet begränsat efter första kortet (förutsatt att det översta kortet ligger efter det understa i loopen) eller så sitter inte blocket korrekt monterat på det översta kortet. Skulle nog först montera om blocket och kontrollera flödet genom systemet som andra åtgärd.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Du borde ha samma temps på kort ett och två med ett rimligt flöde. kan kanske skilja nån grad men inte mer. Troligen så sitter inte vattenblocket ordentligt på kortet som går varmt.

Hur gjorde du när du testade att endast köra det översta kortet? Du menar med SLI avslaget, men bägge korten inkopplade i loopen antar jag? Du kanske kan posta en bild på din loop också.

värst vad jag redigerar idag då...

Kom på en grej till, som kan förvirra när man letar fel i SLI och Crossifre setups: Vet att t.ex. i min setup så rapporteras min primära GPU som GPU 2 och min sekundära som GPU 1, så med crossfire avslaget så är det bara GPU 2 som arbetar ej GPU 1.

Redigering nr. 3...

Om du precis satt ihop vattenkylningen så kan det ju förstås också vara så att du fått in en elak luftbubbla i din loop som jävlas med dina temps.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet, satte kopplingen på fel hål upptill på bryggan. De funkar om man har ett parallel block men inte ett serial som jag har. Tycker dock det är lite konstigt att det finns ett hål till koppling som man inte kan använda där.

Nu skiljer det ca 2 grader på korten. Tänkte faktiskt lägga upp en bild till er men förstod inte riktigt hur man gjorde de här på forumet.

Tackar ändå för era svar!