Permalänk

Är heatspredern vattentät på en CPU?

Halloj!

Funderar på moddad vattenkylning till CPUn med maximal kylning genom att inte använda kylpasta. CPUn ska alltså sättas fast i en liten vattentät "låda" så att själva heatspredern på CPUn blir vattenblocket.

Frågan är då om heatpreadern tål det? Det är inte så att den sakta skulle kunna suga åt sig vatten eller något? Jag tror själv att det skulle funka då en porös heatspreader inte hade varit lika effektiv(?) Men samtidigt så är den trots allt inte gjord för att vara vattentät.

Så vad tror ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Den är inte porös men det kommer att fungera dåligt för att den värmeöverförande ytan blir för liten. Det måste sitta någon typ av flänsar på den del av blocket som har kontakt med CPU/IHS.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Den är inte porös men det kommer att fungera dåligt för att den värmeöverförande ytan blir för liten. Det måste sitta någon typ av flänsar på den del av blocket som har kontakt med CPU/IHS.

Grejen är ju att det inte ska vara något block, IHSn kommer ha direkt kontakt med vattnet, men IHSn borde tåla att ha vatten på sig hela tiden utan att det inte skadar själva CPUn tror du? Annars blir det helt enkelt att jag får testa med någon gammal CPU jag har liggandes... nästan så jag skulle lagt tråden på bygg/konstruktion men inte riktigt bygget jag frågar om så antar att det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Grejen är ju att det inte ska vara något block, IHSn kommer ha direkt kontakt med vattnet, men IHSn borde tåla att ha vatten på sig hela tiden utan att det inte skadar själva CPUn tror du? Annars blir det helt enkelt att jag får testa med någon gammal CPU jag har liggandes... nästan så jag skulle lagt tråden på bygg/konstruktion men inte riktigt bygget jag frågar om så antar att det funkar.

Yytan är fortfarande för liten, du måste göra något för att öka ytan på IHSen.
Ytan räcker inte till för att föra bort så mycket värme som du vill.

Har sett ett liknande projekt på något forum.
Kan vara här på swec men hittar inget när jag sökte.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Yytan är fortfarande för liten, du måste göra något för att öka ytan på IHSen.
Ytan räcker inte till för att föra bort så mycket värme som du vill.

Har sett ett liknande projekt på något forum.
Kan vara här på swec men hittar inget när jag sökte.

Det är nog denna du letar efter. http://www.sweclockers.com/galleri/11772-uppd-2710-cnc-vatten...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushishi:

Damn u, postar liiiite snabbare än mig!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/11772-uppd-2710-cnc-vatten...

Att söka innan man frågar skadar aldrig!

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Grejen är ju att det inte ska vara något block, IHSn kommer ha direkt kontakt med vattnet, men IHSn borde tåla att ha vatten på sig hela tiden utan att det inte skadar själva CPUn tror du? Annars blir det helt enkelt att jag får testa med någon gammal CPU jag har liggandes... nästan så jag skulle lagt tråden på bygg/konstruktion men inte riktigt bygget jag frågar om så antar att det funkar.

Det de frågar är om en plåt i metall är vattentät. Svaret är självklart. Men faktumet att IHSn inte tar skada av vatten hjälper dig inte att transportera bort värme från processorn vilket är hela syftet med vad du vill göra.

Du måste öka kontaktytan med vattnet genom att låta vattnet åka genom en (relativt lång) kanal med flänsar i, för att maximera kontaktytan och därmed kylprestandan.

Permalänk
Medlem

Det fungerar inget bra helt enkelt.
Varför tror du luft kylare har så många flänsar?
Jo för att få mer yta att flytta bort värmen på.
Och det fungerar lika dant på vatten kylning, du får helt enkelt för lite yta att flytta värmen ifrån. Så istället för att du får en super bra effekt så får du raka motsatsen.

Det var ett galleri här på sidan för några veckor sen, om en som provat precis det du pratar om.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det fungerar inget bra helt enkelt.
Varför tror du luft kylare har så många flänsar?
Jo för att få mer yta att flytta bort värmen på.
Och det fungerar lika dant på vatten kylning, du får helt enkelt för lite yta att flytta värmen ifrån. Så istället för att du får en super bra effekt så får du raka motsatsen.

Det var ett galleri här på sidan för några veckor sen, om en som provat precis det du pratar om.

Så du påstår att videon på denna sida är fake?

http://www.sweclockers.com/galleri/11772-uppd-2710-cnc-vatten...

Permalänk
Medlem

Att påpeka att man behöver flänsar etc och så för att öka kylytan stämmer delvis men däremot så bör det tas ut av att man kyler i direktkontakt. en kylfläns som man sätter på blir ju oavsett hur man gör en förlorad effektivitet i överföring mellan CPU - heatspreader och sen till vattenblocket. Så fort du ska flytta energi så tappar man effektivitet i överföringen.

Permalänk
Medlem

Genksta fast är inte det en del av poängen. Att flytta enerin snabbt från det media som har dålig area och yta till ett sin har bättre egenskaper att lagra energi och transoportera bort det. Därav att man inte sätter än fläkt som blåser direkt på en cpu. eller kyller direkt mot kärnorna. Som du t.ex ser i videon så hoppar q6600 kärnorna snabt då han drar på belastning. Med en kopparkärna samt tvinga runt vattnet med det trycket så hade du fått en jämnare temperatur kurva.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kanske tänker fel nu men borde inte det bli minst lika effektivt att kyla med vatten direkt mot processorn som att ha ett block med kylflänsar på.

Kontakten mellan block och IHS är ju fortfarande slät även om det sitter flänsar på "andra sidan" kylblocket så att ha kylmediet i direktkontakt borde väl kyla minst lika bra om inte bättre?

Edit: Iofs funkar ju inte det resonemanget på luft iaf. Trött i huvudet och inte tillräckligt kunnig inom ämnet så tänker säkert galet nånstans.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Yytan är fortfarande för liten, du måste göra något för att öka ytan på IHSen.
Ytan räcker inte till för att föra bort så mycket värme som du vill.

Har sett ett liknande projekt på något forum.
Kan vara här på swec men hittar inget när jag sökte.

Jag har planer på hur jag ska göra med värmeöverföringen men det var inte frågan.

Skrivet av TimonCMF:

Sökte men antar att jag sökte för dåligt haha, fast galleriet svarade inte riktigt på min fråga

Skrivet av Ziddie:

Det de frågar är om en plåt i metall är vattentät. Svaret är självklart. Men faktumet att IHSn inte tar skada av vatten hjälper dig inte att transportera bort värme från processorn vilket är hela syftet med vad du vill göra.

Du måste öka kontaktytan med vattnet genom att låta vattnet åka genom en (relativt lång) kanal med flänsar i, för att maximera kontaktytan och därmed kylprestandan.

Nja, helt självklart är det inte, men jag antog att de är vattentäta. Tänkte om det skulle vara en t ex keramisk yta på IHSn eller något annat konstigt som man inte riktigt vet hur det reagerar i konstant kontakt med vatten.

Jag har planer på hur jag ska göra med värmeöverföringen men det var inte frågan.

Skrivet av zOlid:

Det fungerar inget bra helt enkelt.
Varför tror du luft kylare har så många flänsar?
Jo för att få mer yta att flytta bort värmen på.
Och det fungerar lika dant på vatten kylning, du får helt enkelt för lite yta att flytta värmen ifrån. Så istället för att du får en super bra effekt så får du raka motsatsen.

Det var ett galleri här på sidan för några veckor sen, om en som provat precis det du pratar om.

Jag har planer på hur jag ska göra med värmeöverföringen men det var inte frågan.

Jo såg länken

Skrivet av Ganksta:

Att påpeka att man behöver flänsar etc och så för att öka kylytan stämmer delvis men däremot så bör det tas ut av att man kyler i direktkontakt. en kylfläns som man sätter på blir ju oavsett hur man gör en förlorad effektivitet i överföring mellan CPU - heatspreader och sen till vattenblocket. Så fort du ska flytta energi så tappar man effektivitet i överföringen.

Lite som du säger tänker jag, att det alltid blir mindre effektivt desto längre värmen ska färdas. Men är medveten om att det inte skulle funka lika bra med helt platt yta, får se hur jag gör, klurar på det

Hur som helst så antar att jag fått svar på det jag ville och lite till, tack alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

.... Du menar videon på där han använder kallt vatten från kranen?
Är du allvarlig?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Hela denna tanke tror jag kan funka väldigt bra men problemet är och skapa en lösning som är tillräckligt säker/vattentät för att man ska våga köra det permanent.

Permalänk
Medlem

För runt 10 år sedan var det inte alls så ovanligt med entusiaster som byggde egna vattenblock som sprutar vatten direkt på den nakna kärnan. Det var ju ungefär då som utvecklingen började gå från hög kontaktyta och högt laminärt flöde till mindre kontaktyta, jet-munstycken och lägre men turbulent flöde. Med Cathars LRWW och liknande.
Och de fungerade bättre än de bästa vanliga vattenblocken då, om man fick till flödet rätt. Problemen var oftast att de var svåra att bygga, och svåra att hålla tätt i längden.

Så med högt nog, och turbulent nog flöde så behöver man inte alls stor kontaktyta för att kyla bra. Och man får mindre termisk resistans då man inte har något onödigt som termiskt isolerar mellan vattnet och värmekällan.

Så även om Ekner i sitt galleri inte verkar ha fått till det helt perfekt (har bara skummat igenom det dock) betyder inte att det inte går att få det bättre. Det är dock svårt, och är mest för personer som gillar att bygga och mecka med sina egenskapade vattenblock. Men fungerar gör det.

Exempel på ett gammalt bygge (ej mitt), från tiden då jag var inne i de kretsarna och byggde egna vattenblock:

Dold text

Och som svar på TS fråga så består IHSen av förnicklad koppar, och är helt vattentät. Däremot är inte limmningen av IHSen mot processorns PCB vattentät, så du kommer att behöva fästa din topp på vattenblocket mot IHSen och inte mot PCBn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

.... Du menar videon på där han använder kallt vatten från kranen?
Är du allvarlig?

Ja för du menade på fullaste allvar att det inte fungerar pga att ytan är för liten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja för du menade på fullaste allvar att det inte fungerar pga att ytan är för liten...

Troll much?
Detta är vad jag skrev:

Skrivet av zOlid:

Det fungerar inget bra helt enkelt.
Varför tror du luft kylare har så många flänsar?
Jo för att få mer yta att flytta bort värmen på.
Och det fungerar lika dant på vatten kylning, du får helt enkelt för lite yta att flytta värmen ifrån. Så istället för att du får en super bra effekt så får du raka motsatsen.

Det var ett galleri här på sidan för några veckor sen, om en som provat precis det du pratar om.

Sa aldrig att det inte fungerar utan den extra effekten man är ute efter försvinner helt.
Och med en vanlig vattenkylnings rigg så är det tveksamt att det fungerar på en mordern CPU.
Det är möjligt att det "fungerar" i idle, men så fort du gör något mer så kommer värmen spinna iväg.

Jag sa att det får en motsatt effekt mot att köra med vanligt block. Vilket det får, för ytan är alldeles för liten för att flytta värmen.
Så fort man på frestar cpun bara lite grann så sticker temperaturerna iväg drastiskt. Vilket det också gör på hans rigg med fullt flöde av 4gradigt vatten.
Det är klart det är möjligt att kyla cpun när du kör med 4 gradigt vatten på den, men det betyder absolut inte att det skulle fungera bra med en vanlig vattenkylnings rigg. Och i alla scenarion så hade det varit bättre med ett vanligt block som ger dig mer yta att flytta värmen med.
Det är precis samma anledning till att du inte kyler en CPU med bara en fläkt riktad mot den, för du får för lite yta för att flytta värmen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Troll much?
Detta är vad jag skrev:

Sa aldrig att det inte fungerar utan den extra effekten man är ute efter försvinner helt.
Och med en vanlig vattenkylnings rigg så är det tveksamt att det fungerar på en mordern CPU.
Det är möjligt att det "fungerar" i idle, men så fort du gör något mer så kommer värmen spinna iväg.

Jag sa att det får en motsatt effekt mot att köra med vanligt block. Vilket det får, för ytan är alldeles för liten för att flytta värmen.
Så fort man på frestar cpun bara lite grann så sticker temperaturerna iväg drastiskt. Vilket det också gör på hans rigg med fullt flöde av 4gradigt vatten.
Det är klart det är möjligt att kyla cpun när du kör med 4 gradigt vatten på den, men det betyder absolut inte att det skulle fungera bra med en vanlig vattenkylnings rigg. Och i alla scenarion så hade det varit bättre med ett vanligt block som ger dig mer yta att flytta värmen med.
Det är precis samma anledning till att du inte kyler en CPU med bara en fläkt riktad mot den, för du får för lite yta för att flytta värmen.

Fast att prata nu och då håller inte alls för i regel om man pratar Intel processorer jämför med typ 8 år sen då man körde P4 Prescott med ett TDP på 115w mot dagens 4670k eller 4770k eller liknande som ligger på ett TDP på 84w så var det ju snarare mer värmeutveckling förr.

Googlar man på äldre generationer processorer så producera dom ofta mer eller lika som idag. iaf inom spannet 6-10 år tillbaka. går vi längre tillbaka så var det det säkert lägre men då var å andra sidan vattenkylning inte aktuellt.

Sen för att inte prata om alla funktioner som förhindrar för hög överklockning pga värme skydd osv idag mot förr. Överclocka du en processor förr rejält så kunde ju skiten smälta. Det är ju i princip helt omöjligt idag.

Ovan videolink är ett extremt dåligt genomfört test om man tittar på vad som gjorts.

hitta denna http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?222040-HOW...

I7 920 från 2009 med TDP på 130w överklockad till 4.4ghz.

Så att säga att denna variant inte funkar är ju inte sant. Är det prakiskt? eller säkert? nja där tåls det ju absolut att diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganksta:

Fast att prata nu och då håller inte alls för i regel om man pratar Intel processorer jämför med typ 8 år sen då man körde P4 Prescott med ett TDP på 115w mot dagens 4670k eller 4770k eller liknande som ligger på ett TDP på 84w så var det ju snarare mer värmeutveckling förr.

Googlar man på äldre generationer processorer så producera dom ofta mer eller lika som idag. iaf inom spannet 6-10 år tillbaka. går vi längre tillbaka så var det det säkert lägre men då var å andra sidan vattenkylning inte aktuellt.

Sen för att inte prata om alla funktioner som förhindrar för hög överklockning pga värme skydd osv idag mot förr. Överclocka du en processor förr rejält så kunde ju skiten smälta. Det är ju i princip helt omöjligt idag.

Ovan videolink är ett extremt dåligt genomfört test om man tittar på vad som gjorts.

hitta denna http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?222040-HOW...

I7 920 från 2009 med TDP på 130w överklockad till 4.4ghz.

Så att säga att denna variant inte funkar är ju inte sant. Är det prakiskt? eller säkert? nja där tåls det ju absolut att diskuteras.

Det har du helt rätt i, jag borde uttryckt mig annorlunda. Det jag menade var snarare att en cpu som utvecklar rätt mycket värme, dvs inte låg watt cpuer och annat i samma klass. Utan CPUer som sitter i en normal x86 dator för spel och annat.

Men som sagt, hur man än vrider och vänder på det, så är det i alla scenarion bättre att köra med ett riktigt block istället för att direkt kyla på det här sättet. Och det går inte utan en rejäl nedklockning eller bara körandes idle, om man inte kyler med kall vatten från kranen som han gör i videon. I en vanlig vattenkylnings rigg så fungerar inte detta, för temperaturen på cpun sticker iväg otroligt snabbt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die