KTH-forskare gör tunna högtalare med magnetiska membran

Permalänk
Medlem

https://static.sys.kth.se/uf/red/audio/romi.mp3

Ett sample från inspelningen. Verkar hyffsat då det är en prototyp. Kul med nytänkande inom en stor industri.

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem

Igår på Sweclockers, idag på p1 morgon och vetenskapsradion.
Sweclockers in i finrummet!

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2

Permalänk
Medlem

Det här är ballt, går säkert att bygga rediga högtalare med dessa element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWNEG:

https://static.sys.kth.se/uf/red/audio/romi.mp3

Ett sample från inspelningen. Verkar hyffsat då det är en prototyp. Kul med nytänkande inom en stor industri.

Har du länk till deras paper?

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Finns väl inget som hindrar dem från att tillverka större högtalarmembran med samma teknik?

Skrivet av Zotamedu:

Det är ju relaterat till storleken på membranet. Finns väl ingen teknisk anledning att inte kunna bygga större. Skillnaden är ju primärt att själva membranet är magnetiskt istället för att man har en stor magnet fäst vid membranet vilket betyder att man skulle kunna bygga mycket bättre basar med den här tekniken. Ett stort problem med större subbar är ju att de har så dåligt transientsvar eftersom de är så stora och tunga.

Nu har tellus82 redan svarat och jag håller med.

Skrivet av tellus82:

Men då stöter man på problem med slaglängd, spolen är statisk i detta fallet, desto längre magneten kommer från spolen desto sämre verkan kommer den ha. I en normal högtalare där spolen sitter fast i konen omges den av magnetfält i talspolegapet, detta område kan göras djupare & därmed ge längre slaglängd med bibehållen kraft och kontroll.
På denna nya typ så blir det oerhört svårt att kontrollera då avstånd mellan spole & magnetfält varierar, jag ser rätt svåra bieffekter av detta, desto större element desto sämre kommer denna teknik funka.

Dold text

Angående stora subbar: Högtalartillverkare vill göra subbar så små som möjligt, och som spelar så "djupt" som möjligt. Det är transientsvaret som blir lidande då. Subbarna får för små lådor och för feta portar för sitt stora membran. Basen känns "svampig" och diffus, men spelar djupt. Fungerar bara till film med odefinierbart muller. De flesta verkar dock inte bry sig eftersom det är rätt sällsynt med musik som spelar väldefinierad bas. Och inte många vill ha stora lådor hemma.

En sub som spelar bra ("rapp" samt "djup") bas behöver tyvärr vara stor samt ha en rejält kraftig förstärkare. Dessutom är det extremt fördelaktigt med minst två subbar så man slipper basvågor som antingen tar ut varandra eller skapar resonans.

Sen en sak till. Det framgår inte i artikeln, men så som konventionella högtalare fungerar så är lådan en del av fjädern som får elementet tillbaka till sin ursprungliga position. Utan låda skulle det krävas mer kraft att styra membranet. Dessutom skulle membranets rörelser skapa en motvåg som kommer ta ut en del av ljudvågen vi vill höra. Jag misstänker därför skarpt att denna nya teknik kommer kräva högtalarlådor den med. Och då är vi där igen med stora lådor för subwoofers.

Missförstå mig inte, jag är ändå väldigt positiv till denna teknik. Men jag tror ni kan glömma platta högtalare med bra bas.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av usilusken:

jag tror ni kan glömma platta högtalare med bra bas.

Det finns inga direkta hinder att göra platta och/eller lådlösa högtalare som kan spela låga frekvenser, däremot krävs det en stor baffel om det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga direkta hinder att göra platta och/eller lådlösa högtalare som kan spela låga frekvenser, däremot krävs det en stor baffel om det ska fungera.

Borde innebära nästan en IB baffel för att det skall funka? Kolla Martin Logan som använder ett konventionellt element till basen trots väldigt stor yta på elektrostat-elementet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Explorer45:

Borde innebära nästan en IB baffel för att det skall funka? Kolla Martin Logan som använder ett konventionellt element till basen trots väldigt stor yta på elektrostat-elementet.

Jag har själv Soundlab elektrostater och de har faktiskt byggt elektrostatpanelsubbar, men de har även gjort modeller med dynamiska element med låda, att man bygger hybrider beror mest på att man inte vill göra högtalarna så stora som krävs av praktiska skäl, baffeln bör ju vara större än 1/4 av våglängden man vill återge för att undvika utsläckning.
Jag har även en vän som har "basväggar" de är platta öppenbaffelsubbar som består av 64x10" och de spelar sub utan större problem, men det är inte direkt nån jätteliten baffel bara för att de är en platt och lådlös konstruktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.