Permalänk

Tips på stabil klock..

Hej!
Jag har en Sandy Bridge i5 2500K som jag har försökt mig på att klocka. Kör just nu på det här:

Multiplier: x46
Offset: +0,015
BCLK: 100MHz
Spread Spectrum: Disabled
Speed Step: Enabled
CPU Load-Line Calibration: 75%
DRAM V:1,65V
RAM: 1600MHz
Max temp: 73 grader

Moderkort: Asus P8P67 PRO
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Vengance

Kör Prime95 Blend och får felmeddelande "FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4" på Worker 2 efter ca 7h.
Om jag kollar i CPU-Z så pendlar spänningen mellan 1,360-1,376V så jag vet inte om jag vill öka den så mycket mer?

Kan jag göra något med CPU PLL Voltage? Har inte riktigt fattat vad det handlar om. Eller har jag missat nåt annat?

Är en nyfiken nybörjare på sånt här

Permalänk
Medlem

Det är olika , Olika i5:or klockar olika bra. Du behöver alltså prova dig fram. Frågan är om errorn var såpass farlig . Det är i ytterst få sammanhang som man använder cpu:n till 100 och dessutom i 7h. Är du nybörjare bör du ignorera voltage

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Behind900:

Det är olika , Olika i5:or klockar olika bra. Du behöver alltså prova dig fram. Frågan är om errorn var såpass farlig . Det är i ytterst få sammanhang som man använder cpu:n till 100 och dessutom i 7h. Är du nybörjare bör du ignorera voltage

En error är en error.
En error betyder att det är en instabil klock. Dvs inte en stabil klock.

ONT:
En överklock på 800MHz med endast en offset på 0.015V är på tok för lite om jag följer min erfarenhet.
Även om den ViD är hög just nu. Vad har du för load Temps TS 73Celcius?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

En error är en error.
En error betyder att det är en instabil klock. Dvs inte en stabil klock.

ONT:
En överklock på 800MHz med endast en offset på 0.015V är på tok för lite om jag följer min erfarenhet.
Även om den ViD är hög just nu. Vad har du för load Temps TS 73Celcius?

Ja jag ligger på 73 grader celsius i load. Jag tänkte prova montera om kylfläkten, en Hyper 212 Evo, för att se om jag får ner temperaturen en aning.

Skrivet av Behind900:

Det är olika , Olika i5:or klockar olika bra. Du behöver alltså prova dig fram. Frågan är om errorn var såpass farlig . Det är i ytterst få sammanhang som man använder cpu:n till 100 och dessutom i 7h. Är du nybörjare bör du ignorera voltage

Jag får väl testa vidare då Har kört prime95 blend test i 9 timmar nu utan fel, hoppas det håller i sig.
Jag satte en fast PLL Voltage istället för auto.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av robertsson:

Ja jag ligger på 73 grader celsius i load. Jag tänkte prova montera om kylfläkten, en Hyper 212 Evo, för att se om jag får ner temperaturen en aning.

Jag får väl testa vidare då Har kört prime95 blend test i 9 timmar nu utan fel, hoppas det håller i sig.
Jag satte en fast PLL Voltage istället för auto.

PPL voltage är fel spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

PPL voltage är fel spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju Offset Voltage jag har huvudsakligen ändrat men inte lyckats fått den stabil på 4600MHz. Nu har den gått felfritt i Prime95 i 25 timmar sedan jag satte ett fast värde på PLL Voltage