Vattenkylning eller luftkylning? Köpråd i5-4670

Permalänk
Medlem

Vattenkylning eller luftkylning? Köpråd i5-4670

Hej!

Jag letar efter en tyst lösning för kylning till min processor. Min budget har ett tak på 2000kr.
Är sugen på vattenkylning men vet inte hur prisvärt det är med tanke på att jag inte har planer på överklockning.
Däremot planerar jag att uppgradera min processor inom det närmaste året.

Min nuvarande processor är en Intel i5-4670.

Tackar för svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: ASUS H87-PRO | Processor: Intel i5-4670 @ 3.40GHz | Grafikort: GeForce GTX 770 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinsu:

Hej!

Jag letar efter en tyst lösning för kylning till min processor. Min budget har ett tak på 2000kr.
Är sugen på vattenkylning men vet inte hur prisvärt det är med tanke på att jag inte har planer på överklockning.
Däremot planerar jag att uppgradera min processor inom det närmaste året.

Min nuvarande processor är en Intel i5-4670.

Tackar för svar!

Om du verkligen inte kommer överklocka alls så klarar du dig med relativt simpel kylning. En CM Hyper 212 EVO bör räcka mer än väl. Ingen mening att lägga ner en massa pengar på dyr kylning om den inte kommer användas.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte byta CPU på ett par år, Be Quiet Shadow Rock 2 för 400kr räcker, den har mer radiatoryta och en lite bättre/tystare fläkt än Cooler master EVO och är värd att lägga 150kr extra på.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Om du verkligen inte kommer överklocka alls så klarar du dig med relativt simpel kylning. En CM Hyper 212 EVO bör räcka mer än väl. Ingen mening att lägga ner en massa pengar på dyr kylning om den inte kommer användas.

Håller med om den sista meningen. Ska du inte klocka processorn kan du lika väl köra på stockkylaren tills dess du köper en ny processor, visst är den varmare än andra kylare men så högljudd är den ändå inte.
Annars: Vattenkylning.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du behöver inte byta CPU på ett par år, Be Quiet Shadow Rock 2 för 400kr räcker, den har mer radiatoryta och en lite bättre/tystare fläkt än Cooler master EVO och är värd att lägga 150kr extra på.

Min processor toppar ofta 100% användning när jag spelar World vs. World i Guild Wars 2. Är det någon annan komponent som flaskhalsar kanske?

Mitt nätaggregat är från Be Quiet, väldigt nöjd med det så deras fläktar kan säkert också vara bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: ASUS H87-PRO | Processor: Intel i5-4670 @ 3.40GHz | Grafikort: GeForce GTX 770 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Håller med om den sista meningen. Ska du inte klocka processorn kan du lika väl köra på stockkylaren tills dess du köper en ny processor, visst är den varmare än andra kylare men så högljudd är den ändå inte.
Annars: Vattenkylning.

Problemet jag har med stockkylaren är att jag tycker den låter för mycket, samt att min processor kommer upp i 100 grader Celsius vid tung belastning under längre tid, även fast jag har bra luftflöde inne i chassit.

Därför är jag ute efter något som kyler något bättre samtidigt som den är så tyst som möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: ASUS H87-PRO | Processor: Intel i5-4670 @ 3.40GHz | Grafikort: GeForce GTX 770 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz

Permalänk

ska du inte klocka så är det nog inte värt att gå vatten på processorn om du inte känner att du vill köra passivt.
http://www.inet.se/produkt/6308811/thermalright-macho-rev-a-s...
Macho kylaren är tyst o fin och kommer prestera grymt bra om du inte ska klocka.

/S

Edit: http://www.silentpcreview.com/Thermalright_HR-02_Macho

man kan köra den kylaren semipassiv om du har bra luftflöde i chassit.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinsu:

Problemet jag har med stockkylaren är att jag tycker den låter för mycket, samt att min processor kommer upp i 100 grader Celsius vid tung belastning under längre tid, även fast jag har bra luftflöde inne i chassit.

Därför är jag ute efter något som kyler något bättre samtidigt som den är så tyst som möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Med andra ord så är du ett praktexempel på den perfekta köparen av en Cooler Master Hyper 212 Evo.
Den är hästlängder bättre än stockkylaren och relativt tyst. Om du som sagt inte ska överklocka finns det ingen anledning att lägga pengar på dyrare prylar, såvida du inte är extremt ljudkänslig.