Sony vill sälja tre miljoner Playstation 4 till årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

#4 Vet inte varför du skulle vilja göra detta men i alla fall, ja du kan reparera den, byta delar o.s.v. Sony's modeller har inga special skruvar allt du behöver är en Torx skruvmejsel, inget proprietärt i huvud taget, går att få tag på i vilken elektronik affär som helst om du inte äger en full uppsättning av skruvmejslar. Med det sagt Microsoft har dock ingen standard.

MS har hittills kört med torx i sina konsoller också. Original-Xbox var det i princip bara att skruva upp, det enda som var där var väl att de gömde skruvarna som håller ihop själva skalet under gummifötterna. Annars var det extremt straight forward.

Vad det gäller 360 så är det också torx som gäller, det som dock kan vara lite tjurigt med dem är att de till stor del sitter ihop med en massa plastclips, som man måste veta var de sitter för att få loss/inte fördärva. De har nog ansträngt sig för att göra den ganska inbrottssäker ändå. Även om det underlättar med ett specialverktyg för att lossa clipsen i "ryggen" på en phat (verktyget kan ta alla clips samtidigt), så går det fortfarande tämligen enkelt att göra det med en vanlig urmakarmejsel också om man gör på rätt sätt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Stormraider:

Allt detta kan du redan göra på ps3 och det finns inget som sagts av Sony i dagsläget som pekar på att detta ändrats.
Alla spel utom 1 vad jag vet är regionsfritt på ps3, enda spelet som inte är det är Persona 4 Arena. Det är utgivaren som bestämmer om det kommer vara regionslåst, vilket bara hände en gång under ps3ans livstid, samma regler gäller för ps4an..

På PS3 så är DLC regionlåsta samt GAME SAVES ibland låsta.

När jag köpte bl.a amerikanskt Assassin's Creed 3 kunde jag inte ladda ner DLC till mitt europeiska konto, dom kom helt enkelt inte upp, tvingades köpa europeiska versionen. Sen fick jag spela om ca 4-5 timmar pga. jag inte kunde ta samma save pga. filen var låst till den amerikanska versionen.

Så beroende vilket spel man skaffar, bör man se över vilka man importerar. De festa spel jag importerat kan jag bry mig mindre om DLC/Online vilket till 99% jag gör, men AC i detta fall krockade det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

På PS3 så är DLC regionlåsta samt GAME SAVES ibland låsta.

När jag köpte bl.a amerikanskt Assassin's Creed 3 kunde jag inte ladda ner DLC till mitt europeiska konto, dom kom helt enkelt inte upp, tvingades köpa europeiska versionen. Sen fick jag spela om ca 4-5 timmar pga. jag inte kunde ta samma save pga. filen var låst till den amerikanska versionen.

Så beroende vilket spel man skaffar, bör man se över vilka man importerar. De festa spel jag importerat kan jag bry mig mindre om DLC/Online vilket till 99% jag gör, men AC i detta fall krockade det för mig.

DLC är låsta till spelversionen, eftersom det finns skillnader på spel mellan regioner, bland annat dess unika ID o.s.v, så måste du köpa DLC's från rätt plats. Dvs det handlar inte om regions låsning utan snarare om att de inte är kompatibla med varandra.

Samma gäller spel saves, en regions spel behöver inte vara på något sätt kompatibel med en annan, samma gäller även på många spel på PC. T.ex speciellt spel som släpps i många upplagor av olika språk, många av dom har inte ens kompatibla saves där heller.

Så ville du skaffa DLC's till ditt AssCreed 3 du hade så allt du behövde göra är att skapa ett konto från regionen du köpte den, och köpa DLC pakten därifrån. Det du installerat på konsolen därefter är inte låst till något konto utan du kan fortsätta spela spelet på vilket konto som helst på konsolen.

Värt att notera att det finns spel även inom samma region som har olika ID och skillnader som gör att Saves och DLC's blir annorlunda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

MugiMugi, du är en riktig konsolguru du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag gillar inte konsolföretagen; Microsoft, Sony, Nintendo, dom är alla likadana!

Dom vill ha en stängd proprietär nedlåst konsol med låst bootloader, DRM, förhindra försäljning av begagnade spel, pusha reklam, ha regionlåsning, och så mycket lås, spärrar, inlåsningar, och hinder som möjligt. Krav på internetförbindelse, konton, kreditkort, inloggning, etc.

Jag vill ha en öppen, hackbar konsol utan DRM med med öppenhet och frihet. Utan DRM och regionslåsningar. Med standardskruvar, inte proprietära skruvar. Med en icke-låst bootloader som man kan köra vad som helst på.

Dom kan få ha sin konsoler själva. Jag vill inte ha dom.

En spelkonsol idag är i princip en subventionerad PC som är låst.
Vill du ha en upplåst pryl med jämförbar prestanda så går det utmärkt att köpa en PC i 7000:- klassen.

P.S. Även om man är emot allt vad konsoler heter, och känner att man måste berätta det i en artikel för konsollintresserade, så bör man väl ändå ha någon form av fakta/sanning i det man vräker ur sig? Krav på internetförbindelse, förhindrande av beg spel? No no...

Permalänk
Medlem

Om man nu ska hålla sig till ämnet istället för bråka om konsoler är bra (finns det inga moderatorer här?)
Målet känns ju knappast omöjligt. Det verkar som efterfrågan är större än tillgången.
Om Sony klarar att tillverka 3 miljoner PS4or så lär de sälja dem också.
Det verkar ju som samtliga svenska PS4or till releasen redan är slutsålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

En spelkonsol idag är i princip en subventionerad PC som är låst.
Vill du ha en upplåst pryl med jämförbar prestanda så går det utmärkt att köpa en PC i 7000:- klassen.

P.S. Även om man är emot allt vad konsoler heter, och känner att man måste berätta det i en artikel för konsollintresserade, så bör man väl ändå ha någon form av fakta/sanning i det man vräker ur sig? Krav på internetförbindelse, förhindrande av beg spel? No no...

Nej sluta ljug nu ett 7870 kostar inte mer än 1600 och ps4'an har ju inte ens 16 GB ram eller SSD så du kan lugnt få en likvärdig spel dator för under 6000.

Det enda som jag ser saknas är blu-ray men hur många har nytta av det på en pc ?
finns det ens dom som köper en blu-ray spelare till annat en en tv ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag gillar inte konsolföretagen; Microsoft, Sony, Nintendo, dom är alla likadana!

Dom vill ha en stängd proprietär nedlåst konsol med låst bootloader, DRM, förhindra försäljning av begagnade spel, pusha reklam, ha regionlåsning, och så mycket lås, spärrar, inlåsningar, och hinder som möjligt. Krav på internetförbindelse, konton, kreditkort, inloggning, etc.

Jag vill ha en öppen, hackbar konsol utan DRM med med öppenhet och frihet. Utan DRM och regionslåsningar. Med standardskruvar, inte proprietära skruvar. Med en icke-låst bootloader som man kan köra vad som helst på.

Dom kan få ha sin konsoler själva. Jag vill inte ha dom.

så du spelar bara spel som du köper på GOG då eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

så du spelar bara spel som du köper på GOG då eller?

Flesta spel jag spelar är gratis, öppen källkod, DRM-fri.
Som Nexuiz, Cube 2: Sauerbrauten, Alien Arena, Red Eclipse, Xonotonic, Warsow, mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Flesta spel jag spelar är gratis, öppen källkod, DRM-fri.
Som Nexuiz, Cube 2: Sauerbrauten, Alien Arena, Red Eclipse, Xonotonic, Warsow, mfl.

du missar mycket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

du missar mycket

Indie titlar som dom från Humble Indie Bundle verkar ändå mer intressanta än dom titlarna från de stora studiorna.
Indie titlarna är innovativa, roliga, kreativa, och nyskapande.

De stora spelstudiorna gör bara samma tråkiga saker hela tiden, fotball, bilspel, skjutspel. Orka.

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Xbox One låter dig sälja begagnade spel. Xbox One är regionsfri. Xbox One kräver inget kreditkort för ett konto/profil. Xbox One tillåter dig att köpa gamecards för krediter och online speltid.

Xbox One har även en mycket bättre kamera, stödjer upp till 8handkontroller samtidigt, har kinect som fungerar extremt mycket bättre än PS Eye plus att onlinetjänsten är mycket stabilare.

Du glömde och spelar multiplatform spel i lägre upplösning eller på 18-30 fps om de försöker spela samma upplösning.