Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Vart köpte du ett sånt? Hittar inga R9 290 till salu när jag kollar på nätet

Köpte mitt här http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/186240-sapphire_radeo...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

hur mkt till flaskhals skulle jag skapa om jag köpte detta till min rigg med 12 gig ram och en gammal i7a,
CPU Core i7 950, 3,06GHz Quad, 8MB, LGA1366
och sedan ett asrock moderkort:
MK Asrock X58 Extreme III ATX/X58/6xDDR3/GLAN/LK
och sedan med 700w nätagg eller skulle jag behöva uppdatera hela riggen för den börjar ju bli lite till åren men än så länge har ju inte spelen vilket är det jag fokuserar på inte använt processorer speciellt bra.

Permalänk
Medlem

Ska vänta tills Msi Twin Frozr II, eller Asus DirectCU II exemplar av 290 börjar trilla in i marknaden? Beroende på vilken som gör bäst för sig i testlabbet hos SweC, kommer mitt nästa inköp bli ett 290

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobbbe__:

En sak för alla er att tänka på. Ni som skruvar lös kylaren, Ni bränner ju eran garanti! Vad är den värd i kr? 1000kr-5000?
Nä garantin är värt exakt lika mycket som kortet kostar.

Njaa... Det skulle innebära att grafikkort med garanti kvar och där återförsäljaren går med på att ta emot garantiärenden i andra hand skulle vara värda dubbelt så mycket som de grafikkort som inte har någon garanti kvar på andrahandsmarknaden. Och så är det ju inte riktigt. Det skulle vara sant om det är givet att kortet kommer gå sönder inom garantitiden men det är väl inte särskilt många som köper begagnade kort som räknar med att de ska gå sönder inom en snar framtid.
Visst, garantin är värd en hel del för de som faktiskt får problem men man får slå ut värdet i förhållande till alla de som aldrig behöver nyttja garantin.

Skrivet av Tobbbe__:

Evga ger er livstids garanti även om ni vattenkyler kortet.

Vill höja ett varningengs finger angående "livstids garanti". Denna garanti är vääääldigt luddig!

Det finns många olika definitioner på denna garanti. För i stort sett alla produkter med denna garanti är det produktens förväntade livstid som menas - alltså inte någon människas livstid. Och hur lång är förväntad generell livstid på en produkt? Funkar rätt bra för väskor och grejer där mekaniskt slitage är en indikator på när produktens livstid börjar närma sig sitt slut men det är förbannat godtyckligt. Med just elektronik används en lite annan modell oftast när man använder "livstids garanti" där livstiden är över när produkten inte längre säljs. Så köper man ett sådant evga-kort 2 månader innan produkten slutar säljas så har man bara garanti i två månader vilket är lite surt. Men det är fint att den täcker in vattenkylning iaf. Bör väl tillägga att jag inte har tittat närmre på just evgas garantier så de kanske har andra riktlinjer men jag kan sätta pengar på att de inte utlovar granti så länge köparen lever ;).

Det finns givetvis produkter som har "riktig" livstids garanti - alltså där garantin gäller så länge man själv lever men de produkterna är ovanliga. Det kan gälla hammare eller victorinox swiss army-produkter. Sådant som generellt faktiskt inte går sönder på 60 år så länge man inte behandlar produkten vårdslöst.

Men visst är det praktiskt att använda ordet "livstids garanti" när det kan betyda lite vad som helst ;). Väldigt vilseledande kan jag tycka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Men visst är det praktiskt att använda ordet "livstids garanti" när det kan betyda lite vad som helst ;). Väldigt vilseledande kan jag tycka.

Det är oerhört vilseledande, tack för en ordentlig analys på detta så inte flera stackare går inbillar sig "livstid" garanti...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Söderbäck:

Njaa... Det skulle innebära att grafikkort med garanti kvar och där återförsäljaren går med på att ta emot garantiärenden i andra hand skulle vara värda dubbelt så mycket som de grafikkort som inte har någon garanti kvar på andrahandsmarknaden. Och så är det ju inte riktigt. Det skulle vara sant om det är givet att kortet kommer gå sönder inom garantitiden men det är väl inte särskilt många som köper begagnade kort som räknar med att de ska gå sönder inom en snar framtid.
Visst, garantin är värd en hel del för de som faktiskt får problem men man får slå ut värdet i förhållande till alla de som aldrig behöver nyttja garantin.

Vill höja ett varningengs finger angående "livstids garanti". Denna garanti är vääääldigt luddig!

Det finns många olika definitioner på denna garanti. För i stort sett alla produkter med denna garanti är det produktens förväntade livstid som menas - alltså inte någon människas livstid. Och hur lång är förväntad generell livstid på en produkt? Funkar rätt bra för väskor och grejer där mekaniskt slitage är en indikator på när produktens livstid börjar närma sig sitt slut men det är förbannat godtyckligt. Med just elektronik används en lite annan modell oftast när man använder "livstids garanti" där livstiden är över när produkten inte längre säljs. Så köper man ett sådant evga-kort 2 månader innan produkten slutar säljas så har man bara garanti i två månader vilket är lite surt. Men det är fint att den täcker in vattenkylning iaf. Bör väl tillägga att jag inte har tittat närmre på just evgas garantier så de kanske har andra riktlinjer men jag kan sätta pengar på att de inte utlovar granti så länge köparen lever ;).

Det finns givetvis produkter som har "riktig" livstids garanti - alltså där garantin gäller så länge man själv lever men de produkterna är ovanliga. Det kan gälla hammare eller victorinox swiss army-produkter. Sådant som generellt faktiskt inte går sönder på 60 år så länge man inte behandlar produkten vårdslöst.

Men visst är det praktiskt att använda ordet "livstids garanti" när det kan betyda lite vad som helst ;). Väldigt vilseledande kan jag tycka.

Mitt EVGA 260 gick sönder efter väldigt många år, så fråga jag supporten och hade även vattenkylning på.
Om jag kunde få ett nytt , nu snackar vi 5 år + efter jag köpte kortet.

Dom gav mig ett gtx 460 utan att ens argumentera.

Har aldrig kommit i kontakt med ett företag ens i närheten av EVGA med garantier.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Mitt EVGA 260 gick sönder efter väldigt många år, så fråga jag supporten och hade även vattenkylning på.
Om jag kunde få ett nytt , nu snackar vi 5 år + efter jag köpte kortet.

Dom gav mig ett gtx 460 utan att ens argumentera.

Har aldrig kommit i kontakt med ett företag ens i närheten av EVGA med garantier.

Väldigt trevligt att höra!
De verkar ha bra garantivillkor!
Ville bara flagga att texten "lifetime warranty" eller "livstids garanti" i sig inte behöver betyda någon vidare säkerhet. Jag har inget evga-kort så jag kommer inte gotta ner mig i det, men det är lite intressant vad som faktiskt innefattas i garantin.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Antielefant

***Tråd städad igen***

Läs §1 i reglerna!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag kollar på detta kort på Netonnet t.ex. men i deras produktbeskrivning så skiljer sig informationen lite från olika tillverkare, men alla kort borde vara nästan exakt likadana va, det kanske bara är fel i deras produktinformation?

T.ex. på ett 290 så står det "1250 MHz turbo" och ett annat "1000 MHz turbo"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Jag håller med dig om referenskylaren helt klart. Strömförbrukingen ligger väl generellt sett ca 5watt över titan bara?

Påpekade bara att R9 290 förbrukar mer, låter mer o.s.v än Titan och GTX780 men presterar klart sämre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Påpekade bara att R9 290 förbrukar mer, låter mer o.s.v än Titan och GTX780 men presterar klart sämre.

R9 290 presterar inte klart sämre än ett GTX780, det presterar något bättre.
edit Jag kan sträcka mig till ganska lika, skillnaderna är ganska små.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

*** raderat ***

Hur svårt är det att pilla bort några skruvar och skruva dit igen, problem solved, trött på folk som snackar om förbrukar garantin, kom med bättre argument.

*** raderat ***

Därför att många tillverkare plomberar en av dom 4 skruvarna som håller fast kylaren just för att det ska synas ifall något skruvat i kortet.och

Vid eventuellt RMA ärende. Har kortet bruten plombering så gäller inte garantin.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Därför att många tillverkare plomberar en av dom 4 skruvarna som håller fast kylaren just för att det ska synas ifall något skruvat i kortet.

nej många tillverkare gör det inte alls, iaf inte på referenskorten i början, att de gör de på sina egna custom kylare är en helt annan femma.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 290 idag. trodde att det skulle låta mer, men ljudet är inte högre än mina gamla 560 i sli sjukt nöjd

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Fick hem mitt 290 idag. trodde att det skulle låta mer, men ljudet är inte högre än mina gamla 560 i sli sjukt nöjd

Fick också hem mitt idag, har inga klagomål på ljudet i mitt Define R2 chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Liten sugen på att uppgradera från mitt GTX 680 2gb till ett R9 290, frågan är om det är nödvändigt (lirar mest bf3 och bf4)

Permalänk
Medlem

Börjar allt bli lite sugen. Det var dessa som inte skulle säljas med nya kylare förrän nästa år eller hur var det? Klockan är för mycket/för lite.
Funderar på om detta högaljudda kort verkligen överröstar min H80i. Isf är det ju bara tuta o köra egentligen.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Tycker det har överdrivits rejält på ljudnivån från dom flesta, även swec. På videoklippet kör dom upp micken i baken på kortet och på riktigt har du den i en låda och många lådor dämpar ljud rätt bra.
Det är inte tyst men låter inte som en orkan. Jag har då inge problem med det och med lurar hör man inget ändå.
Kommer nog ändå byta ut mot nån vätskekylning då jag tänkt testa överklocka lite.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Entusiast
Skrivet av derpious:

Jag kollar på detta kort på Netonnet t.ex. men i deras produktbeskrivning så skiljer sig informationen lite från olika tillverkare, men alla kort borde vara nästan exakt likadana va, det kanske bara är fel i deras produktinformation?

T.ex. på ett 290 så står det "1250 MHz turbo" och ett annat "1000 MHz turbo"

Standard maxfrekvens är 947 MHz vilket antagligen kommer skrivas som turbofrekvens. Sedan kan andra tillverkare välja att sätta en högre maxnivå om de vill vilket leder till mer prestanda men också högre strömförbrukning och högre ljudnivå om det gäller stockkylaren. 1250 MHz låter dock väldigt högt för att vara ett 290. Konceptet med fabrksöverklockade grafikkort är gammalt och har funnits i många år. Det är ett sätt för olika tillverkare att locka till sig köpare genom att erbjuda lite mer prestanda direkt ur lådan än konkurrenterna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av VooDoo:

Liten sugen på att uppgradera från mitt GTX 680 2gb till ett R9 290, frågan är om det är nödvändigt (lirar mest bf3 och bf4)

Sitter med samma dilemma.

Problemet är ju att jag kan köra på Ultra med 60FSP majoriteten av tiden. Men det hade varit trevligt med en garanterad 60FPS så att säga. Utan dippar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Visa signatur

Asus A8N-E , AMD64 3200+ , ATI X1950XT , 1GB Corsair , Antec Sonata II , Zalman: ZM-7000B-CU , VF700-CU , ZM-NB47J.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Fick hem mitt 290 idag. trodde att det skulle låta mer, men ljudet är inte högre än mina gamla 560 i sli sjukt nöjd

Trodde också det skulle låta mer. Kör mitt i ett välkylt FD r4 och störs inte speciellt mycket av GPUn. Sjukt nöjd med tanke på att det kostade 3095kr på Komplett

Permalänk
Medlem

Bra artikel överlag som vanligt när det gäller Sweclockers :). Dock så undrar jag en sak angående prestandaindex och det är: Vart någonstans skulle Amd 6790 cf hamna någonstans? antar att det är en bit över Amd 7970 men någon kanske vet en lite mer exaktare siffra ;)?

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sorcgsdf:

Bra artikel överlag som vanligt när det gäller Sweclockers :). Dock så undrar jag en sak angående prestandaindex och det är: Vart någonstans skulle Amd 6790 cf hamna någonstans? antar att det är en bit över Amd 7970 men någon kanske vet en lite mer exaktare siffra ;)?

Antar att du menar HD6970 CF.
Ungefär som HD6990 alltså 97% av ett HD7970GHz i 1920*1080.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är ju precis det som står. De mäter vilken effekt hela systemet drar. De mäter helt enkelt effekten vid väggen, det vill säga de har satt en effektmätare på sladden till nätagget. Så det är precis så mycket ström datorn drar vid den lasten. Det är inte bara grafikkortet utan hela datorn. Eller för att citera artikeln:

"Mätningarna sker direkt vid vägguttaget för själva datorsystemet, vilken bland annat innebär vissa förluster i nätaggregatet."

Tackar för svaret. Bra att du förklarade!

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Ja, man brukar mäta effekt i Watt i datorsammanhang. Så det är mätt mellan väggurtaget och datorn, minus bildskärm med egen strömmatning, skulle jag förmoda..
Så med ca. 90% effektivitet med agget Swec använder så drar systemet med AMD 290 ungefär 360W i max belastning, och en 340W i medelvärde.. Du får tänka på att det är testat med en överklockad i7 4960X. Mao kan du driva ett system med ett överklockat värstinggrafikkort med ett bra 550W nätagg.

Tackar för svaret. Bra att du förklarade! Alltid osäker när jag bygger ny dator. "räcker det här agget?"

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har precis köpt mitt 290 och jäklar vad nöjd jag är! Tystare än mitt ref 6970. både idé och load. Fantastisk överklockare också!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Något ord på när custom kylare kommer till r9 290?

Permalänk
Skrivet av thegreatme:

Något ord på när custom kylare kommer till r9 290?

Har hört att det inte kommer förrän tidigt 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Något ord på när custom kylare kommer till r9 290?

pratar om samma sak i denna tråd om du scrollar ned.
#14280921

gigabytes finns i lager hos komplett den 31/1
sapphires Tri-x skulle finnas tidigast hos dustin va ja såg, där skulle dem få¨in den den 3/2

Peace!