Hög felfrekvens för Playstation 4 enligt kunder på Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Tur att man är en trogen datorspelare

Ja för PC blir det ju aldrig fel på...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Skribenten jag svarade på påstod att systemet hade en oerhört låg felfrekvens. Vilket är ett påstående som det saknas statistik för att stödja - åtminstone utan att beskriva hur brett man drar "oerhört låg felfrekvens" till att innebära i siffror och vad man jämför med.

Artikeln beskriver en begränsad mängd data inhämtad från Amazons produktsida för PlayStation 4. Samtidigt som inget påstående utanför vad som getts underlag för i den begränsade datan som samlats in har lagts fram.

Varken skribenten eller kommentatorn har fakta, de delar samma ovisshet. Vem som helst kan lägga in negativa artiklar om en produkt på Amazon.com, man behöver inte ha köpt den.

Varför kritiserar du en kommentar som tydligt visar hur löjligt det är att tala om felfrekvens medans du försvarar artikeln? Vad är det? Bäst att vänta på fakta eller skriva baserat på rykten på internet?

Permalänk
Avstängd

Bara hårddiskarna borde vara trasiga i 3% av alla sålda PS4 inom 90 dagar, vilket får anses normalt. Enligt 3.1 i:
http://static.googleusercontent.com/media/research.google.com...

Inte mycket Sony kan göra åt det, utöver diskarna finns det flera mekaniska riskmoment i en PS4 som fläktar och optisk enhet. Den första Playstation hade stora problem med den optiska läsaren. Normalt borde vara att under 5% är/går sönder inom 90 dagar, det skulle innebära att 50 000 nordamerikanska PS4 köpare kommer att uppleva att 100% av alla PS4:or de köpt är trasiga.

Inget konstigt, det lär vara betydligt värre för grafikkort, moderkort etc om man utgår från de anekdoter man kan läsa om på Sweclockers forum.

Permalänk

Vi har inte en aning vad felfrekvensen är. Antalet reviewers som rapporterar fel betyder ingenting.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Visst är Amazon-reviews inte det optimala sättet att mäta felfrekvens, men om man ska räkna på det bör man göra det med korrekta siffror. Artikeln gör det, men folk här i tråden har hittat på alla möjliga konstiga siffror. I skrivande stund är det drygt 1000 personer som gett någon av de PS4-bundles som Amazon säljer en stjärna. Om vi skulle anta att alla dessa köpt konsolen (vilket inte stämmer) och alla gett en stjärna på grund av att den var trasig (vilket inte heller stämmer) innebär det 0,1% av ALLA sålda konsoler. Knappt, antar att PS4 sålt lite över en miljon nu, men att avrunda till en miljon är inte orimligt. För att dra en slutsats från det här behöver man göra någon form av antagande för hur stor del av marknaden Amazon har. Har de sålt en fjärdedel av alla konsoler stämmer Sonys 0,4% utmärkt överens med antalet 1-betyg, har de sålt en mindre del blir siffran större (och vice versa såklart).

De fel jag gör i ovanstående resonemang är dock rätt stora:

  1. Jag antar att alla som skrivit recensioner med betyg 1 köpt konsolen

  2. Jag antar att alla som gett konsolen en stjärna gjort det för att deras konsol var trasig.

  3. Jag antar att alla som köpt en trasig konsol från Amazon har skrivit en recension med betyg 1.

  4. Jag antar att de PS4-enheter som Amazon fått in har samma felfrekvens som PS4 i stort.

Och kanske lite andra fel i avrundningar och så, men de fyra ovanstående torde vara de mest signifikanta. Det sistnämnda antagandet är väl det enda som är direkt försvarbart, de tre andra är det lite upp till var och en att bedöma hur pass missvisande de är. Själv skulle jag vilja påpeka att punkt tre faktiskt nog är väldigt missvisande. Visst är folk med problem kanske mer benägna att skriva negativa recensioner precis som folk tidigare skrivit i tråden. Men att alla med problem skulle skriva en recension? Och dessutom ge en stjärna? Nej, det låter inte särskilt sannolikt. Jag skulle inte skrivit en recension oavsett hur bra eller dåligt min konsol funkade...

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening alls med artikeln som skrevs baserat på Amazon reviews, vad ville Andreas Dimestam få ut av denna nyhet?? Kan nog vara en av de sämsta här på Sweclockers i år.

Permalänk
Medlem

Nyhetens behag fick mig att beställa en PS4 i Augusti, men nu inser jag att jag aldrig avslutar de spel jag påbörjar på konsol, senaste jag faktiskt spelade igenom helt var nog FFVII till PS1 (och då tog jag ändå 6 månaders paus innan sista bossen)...=/

Som det ser ut nu kommer jag avboka, se ifall det kommer några exklusiva spelvärda titlar och ta beslutet då, känns inte värt det för att sambon ska spela Kingdom Hearts..;)

Permalänk
Skrivet av Ac3R:

Ja för de vore ju jätte logiskt om Sony betala Sweclockers pengar för att berätta att de är nåt fel på deras PS4 och en massa missnöjda kunder på amazon.

Läs om artikeln så ser du inte att fokus ligger på sålda enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

men om de betalar inga alls... vad händer då??
t.ex microsoft betalar årligen mest av alla... hur troligt att vi får en sån artikkel?
Om samma sak händer med Xbox, mera gömd? senare än vanligt?? annan mildare rubrik??
så logiskt skulle vara att Sony är inte kund och betalar ingenting..

och varför skriker de när 140 har gett ett dåligt betyg utan att de fokuserar på antalet sålda enheter???
hämndartikkel?

(jag har inga riktiga tal. allt är bara mina påstående ovan)

Permalänk

när man googlar på amazon playstation 4 så kommer denna nyhet först!! hehehe.

om man letar vidare så kan man läsa:

"More than 99 percent of Amazon customers are having a great experience with their new console," an Amazon spokesperson told the electronic site. "We are working with Sony to assist the small percentage of customers who have reported issues and our customer service team stands ready to offer an exchange or where possible, help customers get their systems up and running."

Permalänk

0.000178 % av den totala mängden sålda enheter under första dygnet har alltså fått dåliga reviews, varför skriver SweC som att det vore en 30-40% failure rate i artikeln? Utan att nämna antalet negativa reviews? Luktar aftonhoran här.

Ogillas starkt.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem

okej om konsollen går sönder efter någon månad, men när den skickas trasig är det fan inte okej även hur liten del av konsollerna som sålts. och det är ju knappast så att de går in i butiken och får en ny i handen direkt, utan de får glatt vänta på att sony skickar ut nya

Permalänk
Medlem

Få se nu, vad sa dom senast

3 av 10 av dom som anmälde fel på PS4 hade faktiskt köpt den på Amazon

Permalänk
Medlem

Tyckte jag läste någonstans att det här var ett sätt för "interns" (fångar?) som används som arbetskraft för Foxconn, att uppmärksamma usla arbetsförhållanden. Bra gjort i så fall...!!!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av orginallinus:

Tyckte jag läste någonstans att det här var ett sätt för "interns" (fångar?) som används som arbetskraft för Foxconn, att uppmärksamma usla arbetsförhållanden. Bra gjort i så fall...!!!

Det där var en extra liten twist som var ny på en udda konspirationsteori. I det här fallet betyder intern praktikant. Enligt historien var det studenter som hade obligatorisk praktik som skulle saboterat för Sony. Hela historien baseras på ett foruminlägg med en skärmdump på IDG. Det är allt som finns.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

0.4%

Skrivet av Bananas2thebeat:

Vi har inte en aning vad felfrekvensen är. Antalet reviewers som rapporterar fel betyder ingenting.

Sony har just gått ut med en press-release att felfrekvensen på PS4 så här länge är 0.4%.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Lite uppblåst, man läser bara om dom som fått defekta enheter men till sett till sålda enheter är det ju obefintligt.
Med en failure-rate på 0.4% för PS4 så får man se lanseringen som en bra sådan.
Går ju att jämföras med Xbox 360 som hade en failure-rate på 16%!

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vilken svidande kritik, jag känner mig fullständigt utmanövrerad. Läsarna kan inte statistik, jag kan inte statistik, kan min gode herre statistik? Jag hoppas det!

Du lyckades i alla fall skapa en sensationsartikell från väldigt opålitligt statistiskt material. Grattis till det och att på köpet sänka trovärdigheten på Sweclockers nyhetsrapportering.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Vilken svidande kritik, jag känner mig fullständigt utmanövrerad. Läsarna kan inte statistik, jag kan inte statistik, kan min gode herre statistik? Jag hoppas det!

vadå statistik. du försökte ju inte ens att hitta statistik! Eller är den som skriker högst någon ny form av statistik? Snälla lär oss!!! Vi kan ju ingenting!!!

Permalänk

måste bara tillägga att det blir alltid så i början. För dem som inte fungerar så springer de direkt för att skälla ut.

Medan för dem med fungerande ps4 så springer de knappast redan efter 5min för att kommentera.

efter 5-7 dagar kan vi jämföra igen.

http://www.amazon.com/PlayStation-Battlefield-Launch-Day-Bundle-4/product-reviews/B00DE2W5XG/ref=cm_cr_dp_see_all_summary?ie=UTF8&showViewpoints=1&sortBy=byRankDescending

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Viceroy:

Ja för PC blir det ju aldrig fel på...

Jodå. Dessutom så mycket mer.
Däremot så kan vi PC-fixare fixa problemen själva. Behöver inte returnera hela schabraket bara för att en enkelt utbytbar del falerar.
Du lämnar väl inte in bilen till en verkstad bara för att torkarbladen inte fungerar propert?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Därför man alltid väntar på en ny patch eller en ny version av konsolen innan man skaffar next gen!

Eller så köper man Nintendo, för deras grejor håller åtminstone vad dom lovar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Du kan ju säkert mejla Sony och fråga hur stor felprocent systemen som finns i handeln har...

Om de skulle svara så vore förstås det bäst, men det enda som i praktiken skulle vara intressant vore att se siffror från någon större distributör.

Inte för att det spelar mig någon roll personligen; jag avskyr alla konsoller, så för mig fick de gärna gå sönder allihop.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misantropen:

0.000178 % av den totala mängden sålda enheter under första dygnet har alltså fått dåliga reviews, varför skriver SweC som att det vore en 30-40% failure rate i artikeln? Utan att nämna antalet negativa reviews? Luktar aftonhoran här.

Ogillas starkt.

Det är självfallet 30-40% av betygen på Amazon det handlar om... Amazon har till min vetskap inte ensamrätt till att sälja PS4. Och man kan anta att det lång många fler av de som får en konsol med problem som går in och betygsätter. Men det blir ju samma "problem" med sajter som Prisjakt osv. Man får ta det med en nypa (eller hink) salt helt enkelt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Alltså nu är det rapporterat att det handlar om under 1% av alla PS4or som sålts vilket är jävligt otroligt bra för ny hårdvara.

Lite pinsamt Swec måste jag säga med en sånhär artikel.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

när man googlar på amazon playstation 4 så kommer denna nyhet först!! hehehe.

om man letar vidare så kan man läsa:

"More than 99 percent of Amazon customers are having a great experience with their new console," an Amazon spokesperson told the electronic site. "We are working with Sony to assist the small percentage of customers who have reported issues and our customer service team stands ready to offer an exchange or where possible, help customers get their systems up and running."

Intressant att Amazon på något sätt vet hur nöjda deras kunder är med sitt köp och att det dessutom säger emot deras eget system där de frågar kunder hur nöjda de är med sitt köp. Den meningen som du gjorde fetstilt är bara rent bullshit för att Amazon inte vill att det ska verka som att deras kunder är missnöjda. Den mening du borde ha skrivit i fetstilt är snarare den andra, eller bara så här:

"We are working with Sony to assist the small percentage of customers who have reported issues and our customer service team stands ready to offer an exchange or where possible, help customers get their systems up and running."

Vilket faktiskt är ett påstående som hävdar att det är ett fåtal som haft problem. Man får väl dock anta att det är mindre än 1% eftersom Amazon på något magiskt sätt fått för sig att fler än 99% har en "great experience" trots att kring 40% av de som faktiskt berättat för Amazon hur bra deras upplevelse är säger något helt annat. Även om Amazon verkar kunna tro att alla som har en produkt som har en produkt som inte är trasig har en jättebra upplevelse kan de väl ändå inte fått för sig att man har det om produkten är trasig?

Permalänk
Skrivet av Spetsen_nr11:

Intressant att Amazon på något sätt vet hur nöjda deras kunder är med sitt köp och att det dessutom säger emot deras eget system där de frågar kunder hur nöjda de är med sitt köp. Den meningen som du gjorde fetstilt är bara rent bullshit för att Amazon inte vill att det ska verka som att deras kunder är missnöjda. Den mening du borde ha skrivit i fetstilt är snarare den andra, eller bara så här:

"We are working with Sony to assist the small percentage of customers who have reported issues and our customer service team stands ready to offer an exchange or where possible, help customers get their systems up and running."

Vilket faktiskt är ett påstående som hävdar att det är ett fåtal som haft problem. Man får väl dock anta att det är mindre än 1% eftersom Amazon på något magiskt sätt fått för sig att fler än 99% har en "great experience" trots att kring 40% av de som faktiskt berättat för Amazon hur bra deras upplevelse är säger något helt annat. Även om Amazon verkar kunna tro att alla som har en produkt som har en produkt som inte är trasig har en jättebra upplevelse kan de väl ändå inte fått för sig att man har det om produkten är trasig?

är du en försäljare?? en massa text och "fakta" men ändå förstår jag ingenting av helheten

läs gärna 170

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

är du en försäljare?? en massa text och "fakta" men ändå förstår jag ingenting av helheten

läs gärna 170

Nej, bara dålig på att uttrycka mig kort. Det är du desto bättre på, men jag fattar ändå ingenting. Vad menar du med "läs gärna 170"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fullständigt meningslöst att gå på Amazonrecensioner. Självklart kommer en överrepresentation av både 5:or och 1:or att infinna sig där i början. Det enda som är intressant är den verkliga felprocenten, som jag misstänker är låg.

Nu är jag inte intresserad av att köpa någon spelkonsoll (varken Sony eller MS), men tycker att omdömen på Amazon är extremt värdefullt att läsa innan jag köper en ny pryl. En väldigt bra funktion är dessutom de som är verifierade köpare. Undviker problem med fanboys som vill kommentera för sin egen skull.

Tycker Swec gjorde en bra nyhet som jämförde med omdömen för exempelvis PS3:an. Gör nyheten och jämförelsen relevant. Bra information för de som tänkt att köpa en PS4 ifrån första batchen. Tex Micorosoft har ju haft stora kvalitetsproblem med XBOX 360. Bra för köpare att veta innan så att man kan avvakta och se över så att Sony inte drabbats av liknande fel denna gången. Förhoppningsvis så får de dock ordning på sin kvalitetsproblem i kommande batcher. Har man inte jättebråttom som kan det ju vara värt att vänta lite och inte chansa på första batchen.

Förstår inte hur detta kan tolaks som en dålig nyhet av Swec?

Hade jag varit en potentiell köpare av PS4 så hade jag verkligen uppskattat denna typ av information. Sedan är det ju upp till mig att värdera den och se om det påverkar mina beslut. Min egna teori är att det är nog de lite mer religöst lagda som är negativa till negativa nyheter om sin fanboyprodukt, och positiva till negativa nyheter om konkurrerande produkter.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

PS4

En miljon sålda på en dag. en helt otroligt hög volym. Är väl inte så förvånande att några fallerar. Många komponenter från många olika leverantörer som ska klaffa. En produktion som ska trimmas och förfinas gör ju också sitt.

Men men, nu känns det bättre att vänta lite med ett köp.

Annars får jag säga att min gamla PS3:a har fungerat otroligt bra under åren, å andra sidan kostade ju PS3:an bra mycket mer när den kom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Min egna teori är att det är nog de lite mer religöst lagda som är negativa till negativa nyheter om sin fanboyprodukt, och positiva till negativa nyheter om konkurrerande produkter.

Det är säkerligen en korrekt iakttagelse. Det gäller dock definitivt inte mig, som avskyr samtliga konsoller med passion, så även alla versioner av PS (och XBOX, Wii m.fl.).

Min poäng handlade om logik; det här är en meningslös sensationsnyhet enligt mig - felfrekvensen upplevs kraftigt överdriven, eftersom de enda som hörs är de som har problem (förutom de fanatiker som förstås ger maxbetyg utan att tänka efter), vilket högst sannolikt blir många till antalet då totala antalet sålda enheter enligt uppgift ligger kring miljonen. Det enda sakliga som finns att tillgå är den verkliga felfrekvensen, t.ex. rapporterad från en större distributör.

Som jag förstått det är det dessutom vanligt med fejkade recensioner på Amazon (både positiva och negativa). Jag har slutat läsa dem sedan länge tillbaka.

Visa signatur

5950X, 3090