värt uppdatera till 16gb från 8gb ram?

Permalänk

värt uppdatera till 16gb från 8gb ram?

går i funderingarna på att köpa till 8gb ram till min dator,
jag spelar väldigt mycket och kör lite videoredigering och en del photoshop,är det någon ide att uppgradera?
har win 7 64bit och intel i7 osv

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

går i funderingarna på att köpa till 8gb ram till min dator,
jag spelar väldigt mycket och kör lite videoredigering och en del photoshop,är det någon ide att uppgradera?
har win 7 64bit och intel i7 osv

ja det blir nog bra men vänta lite så att priserna åker ner, det är väl ingen brådska ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darknessviking:

går i funderingarna på att köpa till 8gb ram till min dator,
jag spelar väldigt mycket och kör lite videoredigering och en del photoshop,är det någon ide att uppgradera?
har win 7 64bit och intel i7 osv

Tycker du att minnet tar slut ofta? Isf är det läge med mer minne.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jo det ska nog funka utmärkt eftersom att du redigerar vidoes osv.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Behöver du det idag? Ser du hur minnet fylls och börjar swapa?
Om ja, så införskaffa mer.
Om nej, men du ser att det börjar bli på gränsen så planera för att införskaffa mer snart.
Om nej, du har aldrig problem med det så kan du gott vänta.

Permalänk

jag har ssd-disk så har virtuella minnet avstängt,
har hänt nån gång att det kommit upp nåt i stil med "kan inte slutföra uppgiften då det inte finns nog med minne,var vänlig avsluta...." osv

var ett tag sen jag uppgraderade ram-minne,visst är det bara att trycka i dom i klykorna?
har 2x4 gb isatt sen tidigare,har 4 klykor

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

jag har ssd-disk så har virtuella minnet avstängt,
har hänt nån gång att det kommit upp nåt i stil med "kan inte slutföra uppgiften då det inte finns nog med minne,var vänlig avsluta...." osv

var ett tag sen jag uppgraderade ram-minne,visst är det bara att trycka i dom i klykorna?
har 2x4 gb isatt sen tidigare,har 4 klykor

Då hade jag kollat på att skaffa fler, även om minnen generellt är dyrare just nu.
Personligen brukar jag gå efter tumregeln att inte blanda minnen utan att hålla mig till exakt samma minnen för att undvika kompabilitetsproblem.
Det är som du säger i övrigt att bara trycka ner de i slotsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darknessviking:

jag har ssd-disk så har virtuella minnet avstängt,
har hänt nån gång att det kommit upp nåt i stil med "kan inte slutföra uppgiften då det inte finns nog med minne,var vänlig avsluta...." osv

var ett tag sen jag uppgraderade ram-minne,visst är det bara att trycka i dom i klykorna?
har 2x4 gb isatt sen tidigare,har 4 klykor

Vad händer om du inte stänger av det virtuella minnet och lägger det på din ev HDD istället?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

borde inte datorn saktas ner då eftersom en vanlig hårddisk är långsammare än ssdn?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

jag har ssd-disk så har virtuella minnet avstängt,
har hänt nån gång att det kommit upp nåt i stil med "kan inte slutföra uppgiften då det inte finns nog med minne,var vänlig avsluta...." osv

var ett tag sen jag uppgraderade ram-minne,visst är det bara att trycka i dom i klykorna?
har 2x4 gb isatt sen tidigare,har 4 klykor

Varför har du stängt virtuella minnet?? Om det inte swapas massor så är det ingen fara för din SSD. Dessutom är windows designat för att köras med swap

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darknessviking:

borde inte datorn saktas ner då eftersom en vanlig hårddisk är långsammare än ssdn?

Varför skulle det saktas ner? Som det är nu tar ju minnet slut vilket ju inte är bättre eller hur?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

jag har ssd-disk så har virtuella minnet avstängt,
har hänt nån gång att det kommit upp nåt i stil med "kan inte slutföra uppgiften då det inte finns nog med minne,var vänlig avsluta...." osv

var ett tag sen jag uppgraderade ram-minne,visst är det bara att trycka i dom i klykorna?
har 2x4 gb isatt sen tidigare,har 4 klykor

Virtuella minnet bör aldrig vara avstängt oavsett hur mycket minne du än har, dock kan man grunna på hur stort det bör vara med mycket minne.

Lägg det på en HDD istället, eller om du har rejält mycket minne på en RAM disk..
att ha virtuellt aktivt innebär ingen prestandaförlust, och man vinner ingen prestanda på att ha det avstängt.
Men att ha det avstängt kan innebära förlust av timmars arbete om det vill sig illa.

Om man har det avstängt betyder att man inte riktigt förstår hur virtuella minner arbetar eller vad det är till för.

Kort och gått om det du håller på med som aktivt program tex videoredigering börjar kräva mer minne än vad som finns tillgängligt så kan det innebära en krasch av det för det finns inget mer minne att använda, alternativt så blir programmet väldigt segt och slött.
Med virtuella minnet aktivt kan passiva program och tjänster swapa ner på hårddisken, och därmed frigöra minne till dom aktiva programmen.

Även om du har oändligt med minne, kan också en del program kräva att virtuellt minne finns för att dessa ska kunna användas.

Men tryck in 16Gb RAM, flesta bättre HD videoredigeringsprogram har fördel över detta, även 32Gb kan innebära fördelar, beror lite på hur stora filer och vad du utnyttjar för funktioner i programmen osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att det är värt att uppgradera. Kan inte säga att jag ångrar att jag gjorde det, särskilt med tanke på hur billigt RAM är idag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

men jag läste någonstans att ha ett virtuellt minne aktivt på ssd-disk sliter ut det mycket fortare då det innebär massor med random skrivningar(därför jag stängt av mitt)

men nu har två spel på raken, nya thief samt nya call of duty ghosts tabbat ut och sagt "stäng ner program för att frigöra mer minne",
det konstiga är att när jag har kollat aktivitetshanteraren så har jag haft en hel del ramminne ledigt konstigt nog.

men dom har 8gb av samma ram-minne som jag har i min dator nu på netonnet för 699,är det bra pris?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Man får 16GB Corsair DDR3-1600 för typ 1200kr idag. Inga pengar det för så mycket RAM.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av darknessviking:

men jag läste någonstans att ha ett virtuellt minne aktivt på ssd-disk sliter ut det mycket fortare då det innebär massor med random skrivningar(därför jag stängt av mitt)

men nu har två spel på raken, nya thief samt nya call of duty ghosts tabbat ut och sagt "stäng ner program för att frigöra mer minne",
det konstiga är att när jag har kollat aktivitetshanteraren så har jag haft en hel del ramminne ledigt konstigt nog.

men dom har 8gb av samma ram-minne som jag har i min dator nu på netonnet för 699,är det bra pris?

Ja det är ett ganska bra pris.
Det minne du inte använder kan användas som filcache vilket minskar läsningarna från disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |