Fläktkontroller med P6T DELUXE V2 & Cooler master haf X

Permalänk
Medlem

Fläktkontroller med P6T DELUXE V2 & Cooler master haf X

Tja, Okunnig snubbe här. Har länge haft feta problem med kylningen i mitt chassi och har kämpat med att försöka få upp farten på mina chassi fläktar, dock utan resultat. Det är speciellt sidofläkten på mitt Cooler master haf x fulltower chassi som jag vill få snabbare, då den ska kyla 2st gtx 580. Hela luftflödet verkar vara dåligt och nu måste jag få fixat det på något sätt.

Funderar på att köpa http://www.inet.se/produkt/5322152/bitfenix-recon-flaktkontro...

Verkar som om mitt moderkort inte kan öka chassifläktarna genom bios eller någon annan mjukvara, skulle denna fläktkontroller lösa mina problem tror ni, och passar fläktkontrollen bra med Cooler master haf X fulltower + P6T deluxe v2 moderkort?

Pallar inte skyhöga temps längre alltså, får ångest varje gång sli gtx 580 korten drar upp till 95c.

Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Om moderkortet inte kan reglera så brukar fläkten matas med 12V och alltså gå för fullt så vet du att dina fläktar kan gå snabbare, har du provat mata dem direkt från nätdelen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tja, tack för svaret. Förstår inte riktigt vad du menar - är som sagt fett okunnig. är 95% säker på att fläktarna inte inte går på max, luftflödet är väldigt dåligt i min burk och Cooler master haf x ska ju ha nice luftflöde enligt många recensioner. Det enda jag försökt med är Bios, Speedfan och andra liknande mjukvaror för att öka hastigheten på burkens fläktar- inget verkar fungera.

ps: har inga problem med att öka GPU fläktarnas hastighet eller nått, bara chassi fläktarna
ps2: Enligt många så har Asus P6T Deluxe v2 stora problem med att reglera hastigheten på chassi fläktarna med mjukvara

Permalänk
Rekordmedlem

Ja men det man vanligen vill göra är att sänka varvtalet och det brukar inte moderkorten vara bra på, de brukar mata ut 12V så fläktarna går för fullt, koppla in fläkten på nätdelen eller läs av varvtalet och se om de går vid fullt varvtal.
Jag har lite svårt att tro att moderkortet begränsar varvtalet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.