[BF4] Vad har hänt med mentaliteten i Battlefield4?

Permalänk
Medlem

[BF4] Vad har hänt med mentaliteten i Battlefield4?

Spelade något rundor igår och som vanligt så blev ett lag tillbaka tvingat i sin huvudbas och kom inte ut därifrån. Dvs baserape. Jag gjorde det jag brukar, bytte över till det förlorande laget för ärligt, hur kul är det att baserae:a? Jag försöker att få varje match till bli så jämn som möjligt eftersom det är roligast för alla då, ingen tycker väl det är kul att vinna superenkelt? ( Eller ??? )

Då var det kanske 16 vs 20 pga av att många lämnde när de såg att det var helt kört och att de blev dödade så fort de spawnade. Jag bad några gå över, framförallt de som låg i top i andra laget eftersom det kan hjälpa rätt mycket för att jämna upp det hela. Blev då påhoppad om varför man skulle göra så, var väl inte deras fel att de andra laget sög osv.. Gick så långt att någon kollade på min profil och kallade mig supernoob pga att jag har 49% win/loss ratio. Har det gått så långt nu att folk verkligen bryr sig om sina stats på det sättet mer än att få en jämn och rolig match? Det var illa i Battlfield 3 men här i 4:an är det värre än någonsin.

Detta pågick runda efter runda och det var ingen som gjorde något åt det, vissa bytte tom till det vinnande laget och folk verkade tycka att det var okej.

Bara jag som upplever att stämmningen och attityden har blivit mycket mycket värre jämfört med Battlefield 3? Det verkar inte längre finnas något driv för att ha jämna och roliga matcher, folk gör allt bara för att få en "win" och lite mer exp osv.

PS: Brukar ni gå in och bedömma hur bra en spelare är efter hans stats? Tycker det är helt absurt att göra detta då det verkligen inte säger mycket om spelaren. Visst det är en hint, men skills kan inte mätas i stats.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att det är hippt bland dom lite yngre att spela BF idag.
Så imo känns det lite som att dom har förflyttat sig från CoD till BF.
Spelar själv CoD BO2 och tycker den communityn känns bättre än BF.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om stats. Vill bara koppla av och ha kul när ungarna och frun nattat... God inställning ceogar! Men de flesta vill helst dominera och känna sig som kungar... Inte hjälpa ett lag som torskar. Tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Då min dator inte klarar av BF4 är jag kvar på BF3. Spelar förvisso inte så ofta, men de matcher jag spelat sedan BF4-releasen har varit bra mycket roligare än på länge. Kan ju ha haft tur, men många gånger har jag nu hamnat i matcher där det känns som om alla bryr sig om att skapa en så trevlig upplevelse som möjligt, och laget har till och med kommunicerat på ett vettigt sätt. Vände ett jätteunderläge till en mycket jämn match som vi senare vann häromdagen, och det var fasen längesedan jag såg något sådant hända. Ett lag som spelar som ett lag.

Min slutsats är att troligtvis har inget hänt med mentaliteten i BF, men där majoriteten av spelarna finns, där finns också störst antal idioter.

Permalänk
Skrivet av pi:

Bryr mig inte om stats. Vill bara koppla av och ha kul när ungarna och frun nattat... God inställning ceogar! Men de flesta vill helst dominera och känna sig som kungar... Inte hjälpa ett lag som torskar. Tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara hålla med här, ärligt så spelar jag mest för att ha kul & trollade lite med en attackjet pilot som hade 48-0 om det verkligen var så kul osv.
När jag till sist fick en jet så flög han in i mig under en "dogfight" och kallade mig för noob.

Fick avsluta matchen med att kniva honom =D, sen satt han bara och väntade på att spawna för att köra jet igen....

Märkte när jag lirade igår att ungefär 10 pers blev bannade för aimbot på kanske 2 timmar...
Fusket verkar ha exploderat det sista.

Känns som allt detta hör ihop och jag vet exakt vad jag tror att detta är för typ av människor, tänker inte kasta några pajer så jag låter resten vara osagt.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Det här hände när BF2 släpptes och statistik, poäng och upplåsningar (kanske mest medaljer till slut?) hamnade i fokus eller blev någon typ av mål i spelet. Det stabiliserades något då de flesta tröttnade på det och den gamla eliten tog över, eftersom spelet till större delen handlade om storslagen spelglädje men när BC2 släpptes så hamnade fokus än mer på detta. Speciellt då man lika gärna kunde spela helt själv då klassbalanseringen jämnades ut och behovet av olika typer av klasser och spelstilar minskade. Upplåsningar och medaljer blev då ett lika stort fokus som själva spelupplevelsen.

BF är enligt mig sedan många versioner tillbaka en väldigt casualorienterad shooter där snabb belöning och uppmuntran att få mycket poäng är större delen av underhållningen. Jag är själv en del i det då jag varken har tid, ork eller lust att spela organiserat längre men just den mentaliteten du pratar om är vad jag avskyr mest av allt.

Permalänk
Medlem

Kids. Spelandet kryper ner i åldrarna, spelandet börjar kännas som en värdelös sysselsättning/hobby. Eller får man helt enkelt hitta låsta serverar och communitys med bara folk över en viss ålder.

Jag köpte BF3 och spelade det 100 timmar, ångrar det nu i efterhand. Jag kommer inte köpa skiten BF4, eller andra spel som är lättåtkomliga och drar till sig yngre publik.

BF2 var senaste gången jag spelade FPS där folk var trevliga, organiserade sig i squads och hjälpte varandra. Hade trevligt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Stats lol .... Man spelar väl för att det är kul om man har bra stats so what..... stats visar inget du kan ju nolla statsen ju... bara noobs och p12or som håller på med sådant

+ off topic. Fraps gör så att BF4 kraschar Random när jag slutade använda Fraps l så har mitt BF4 slutat att fu cka upp..

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

När dessa situationer uppstår på vår server så brukar vi falla tillbaka och låta det laget ta en flagga, vi spelar bara för att det är roligt och baserape är inte kul.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det är så i början när vissa är stressade av allt att låsa upp. Hoppas att det lugnar ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Bryr mig inte om stats. Vill bara koppla av och ha kul när ungarna och frun nattat... God inställning ceogar! Men de flesta vill helst dominera och känna sig som kungar... Inte hjälpa ett lag som torskar. Tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ceogar:

Spelade något rundor igår och som vanligt så blev ett lag tillbaka tvingat i sin huvudbas och kom inte ut därifrån. Dvs baserape. Jag gjorde det jag brukar, bytte över till det förlorande laget för ärligt, hur kul är det att baserae:a? Jag försöker att få varje match till bli så jämn som möjligt eftersom det är roligast för alla då, ingen tycker väl det är kul att vinna superenkelt? ( Eller ??? )

Då var det kanske 16 vs 20 pga av att många lämnde när de såg att det var helt kört och att de blev dödade så fort de spawnade. Jag bad några gå över, framförallt de som låg i top i andra laget eftersom det kan hjälpa rätt mycket för att jämna upp det hela. Blev då påhoppad om varför man skulle göra så, var väl inte deras fel att de andra laget sög osv.. Gick så långt att någon kollade på min profil och kallade mig supernoob pga att jag har 49% win/loss ratio. Har det gått så långt nu att folk verkligen bryr sig om sina stats på det sättet mer än att få en jämn och rolig match? Det var illa i Battlfield 3 men här i 4:an är det värre än någonsin.

Detta pågick runda efter runda och det var ingen som gjorde något åt det, vissa bytte tom till det vinnande laget och folk verkade tycka att det var okej.

Bara jag som upplever att stämmningen och attityden har blivit mycket mycket värre jämfört med Battlefield 3? Det verkar inte längre finnas något driv för att ha jämna och roliga matcher, folk gör allt bara för att få en "win" och lite mer exp osv.

PS: Brukar ni gå in och bedömma hur bra en spelare är efter hans stats? Tycker det är helt absurt att göra detta då det verkligen inte säger mycket om spelaren. Visst det är en hint, men skills kan inte mätas i stats.

Skrivet av Naxos:

Kids. Spelandet kryper ner i åldrarna, spelandet börjar kännas som en värdelös sysselsättning/hobby. Eller får man helt enkelt hitta låsta serverar och communitys med bara folk över en viss ålder.

Jag köpte BF3 och spelade det 100 timmar, ångrar det nu i efterhand. Jag kommer inte köpa skiten BF4, eller andra spel som är lättåtkomliga och drar till sig yngre publik.

BF2 var senaste gången jag spelade FPS där folk var trevliga, organiserade sig i squads och hjälpte varandra. Hade trevligt helt enkelt.

Känner igen mig exakt i detta. Jag blir uppriktigt ledsen på den överlag kassa mentaliteten. Instinktivt så känns det verkligen som att BF har gått tillbaks till att bli just "public", får också känslan av att det är en annan typ av folk som spelar nu. Folk skiter i allt vad teamplay heter, man speccar inte ordentligt, man ressar inte, man drar iväg med ett fordon själv och lämnar folk i basen, för att inte tala om alla snipers som står i utkanten av kartan... Allt detta bidrar till att försämra den totala upplevelsen. Jag vill inte tro att jag börjar bli gammal och bitter, men det var inte alls såhär för 10 års sedan när jag lirade BF1942 & DoD. Visserligen har det hänt att jag har hamnat på servrar som faktiskt är grymt roliga, som lyckas skapa den där smått magiska känslan som är svår att beskriva, men tyvärr är det långt ifrån ofta. Bästa sättet är väl att lira med ett par polare eller en semi-seriös klan, då har man ju ivf ett par likasinnade gubbar med sig.

Är det någon som har tips på en bra server eller community där man kan hitta ett bättre typ av spelande?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Kids. Spelandet kryper ner i åldrarna, spelandet börjar kännas som en värdelös sysselsättning/hobby. Eller får man helt enkelt hitta låsta serverar och communitys med bara folk över en viss ålder.

Jag köpte BF3 och spelade det 100 timmar, ångrar det nu i efterhand. Jag kommer inte köpa skiten BF4, eller andra spel som är lättåtkomliga och drar till sig yngre publik.

BF2 var senaste gången jag spelade FPS där folk var trevliga, organiserade sig i squads och hjälpte varandra. Hade trevligt helt enkelt.

Tyvärr är det inte bara kids som beter sig illa, eller egentligen handlar det mer om att de inte spelar på det sättet man själv förväntar sig eller kräver. Spelet i sig uppmuntrar till fokus på poäng, så då blir fokus på det.
BF2 kunde vara ganska bedrövligt på random servrar också, men det glömmer man gärna bort.

Permalänk

Jag har inte ens kollat på mina stats sen BFBC2. Mentaliteten försvann efter BF2 imo.

Hursom, bara läst första inlägget nu men - kan tänka mig att de märks mer väl i början då spelet är fresh och tusentals 'icke-så-kanske-mentalt-kapabla/vänliga' har svepts med pga hur bra (Ja jag menar bra, tror aldrig de skulle sålt såhär brett utan dom.) EA marknadsför BF serien nowadays.

Långt ifrån samma explosion och hype innan BF3 if I remember correctly, ergo, mindre crowd, mer som vet vad dom vill ha, mer som kanske då spelar taktiskt.

(This is just a guess, don't shoot me down.)

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Jag spelar BF för att vinna. Om mitt lag lyckats trycka tillbaka motståndarna till deras bas brukar jag backa till närmaste capturepoint och sedan hålla den. Att byta lag är inte ett alternativ i endera fallet.

Jag tror inte att jag upplevt det du beskriver någon gång. Visst har jag stortorskat, men inte pga baserape.

Är det en server som har dålig administration, spela på en annan. Stjärnmärk kakorna, glöm resten.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan skriva under på det mesta som sägs, väldigt tråkigt. Lagarbete eller god stil överhuvudtaget är sällsynt utanför VOIP koordinerade kretsar.

Hade riktigt roligt en dag när jag försökte hitta ett bra balanseringsplugin, den innehöll en bra teamswitchpreventer dock vilket var underhållande när flera på förlorande laget försökte gå med i vinnande...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Tycker själv det är otroligt tråkigt att bli så kallat "baserapead" samt "spawnkillad" (antar ingen gillar det) då jag tycker att map-designen oftast är så dålig då "gränsen" (som är till för att förhindra "baserape") för andra laget är dragen till där dem får som mest skydd (Metro i BF3 är ett galet exempel).

Jag fick nog mitt "måste ha en bra K/D" - mentalitet från CoD - tiden då man körde det väldigt intensivt. :/

I BF3 var kravet för den klanen jag gick med i, att minst ha runt 2.00 i K/D, samma klan är jag med i idag, men ser det mest som en utmaning nu att försöka få till en stadig 2.00 K/D (just nu 1.88).

Men tycker samtidigt att K/D är en löjlig grej att "gå efter" då det inte visar hur bra spelare man är. Jag föredrar en som te.x. smyger runt och tar flaggor så resten kan få övertaget av det andra laget och på så sätt vinna, än att en fegis-krypskytt eller mortar sitter längst bak i mappen och hoppas på ett långt headshot/många mortar-kills... :/

Men att hoppa från CoD communityn till Battlefield communityn kändes bättre men absolut inte bäst, finns rikligt med rötägg där med...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara spelat BF1942 och BF2 i mina dar.
Låt mej tänka efter?
Folk skrev t.ex *Flygplan* Efter sitt nic och tk alla andra som stog och väntade på att ett flygplan skulle Spawna i BF1942.
Fick de då inte planet sköt de sönder det när det skulle lyfta...
När väll de som spelar för "nyhetens behag" har gett sej av för att förstöra andra nya spel brukar det bli klart bättre.
Först då har även admins styrt upp servrarna och trixat med parametrar så allt fungerar bättre.
Spelar uteslutande TF2 i dag bara för att det är endast ärligt folk som spelar...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Sluta spela på random servrar så slipper ni alla de problem ni tycker BF4 lider av.

Tex baserape eller folk som skiter i teamplay utan är bara ute efter unlocks och att kräkas på varandra i chatten.

Vill ni ha en bättre mentalitet så ägna lite mer tid på att hitta bra servrar och ha de som favoriter. Meningslöst att klaga på nåt man själv kan göra något åt hur lätt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Kids. Spelandet kryper ner i åldrarna, spelandet börjar kännas som en värdelös sysselsättning/hobby. Eller får man helt enkelt hitta låsta serverar och communitys med bara folk över en viss ålder.

Jag köpte BF3 och spelade det 100 timmar, ångrar det nu i efterhand. Jag kommer inte köpa skiten BF4, eller andra spel som är lättåtkomliga och drar till sig yngre publik.

BF2 var senaste gången jag spelade FPS där folk var trevliga, organiserade sig i squads och hjälpte varandra. Hade trevligt helt enkelt.

Jag må ha varit just a kid när jag lirade BF2 men har precis samma uppfattning som dig av BF2.
Även vi organiserade oss i squads, spelade uppdraget och framförallt som du skriver "Hade trevligt helt enkelt".

Jag tycker som många andra här att mentaliteten i BF3 & 4 är verkligen att få flest poäng. Inte att spela tillsammans och vinna rundan.
rekommenderar att lira med kompisar / klan / på klanservrar. Ofta mer struktur och viktigare att spela tillsammans för att vinna där

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Kan skriva under på det mesta som sägs, väldigt tråkigt. Lagarbete eller god stil överhuvudtaget är sällsynt utanför VOIP koordinerade kretsar.

Hade riktigt roligt en dag när jag försökte hitta ett bra balanseringsplugin, den innehöll en bra teamswitchpreventer dock vilket var underhållande när flera på förlorande laget försökte gå med i vinnande...

Vilken plugin var det och till vilket program.. Procon?
Vill ha något liknande till vår server nämligen men inte hittat någon bra, sedan skulle jag även behöva någon form av "Cap" plugin för antalet snipers om du har något bra tips...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

tycker inte BF4 är värre än BF3 eller CS för den delen gällande moral, etik, empati osv hos en viss åldersgrupp, den åldersgruppen hörs och syns alltid, behöver inte vara en stor grupp / andel av spelarna.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

"Spelet X var bättre förr, innan kidsen kom och förstörde allt."

En kommentar man hört om valfritt spel sedan -99. Counter-Strike, WoW, Team Fortress 2, alla Battlefield-spel osv. Det var bättre förr. Det har det alltid varit.

Teamkills, "This team sucks", "you suck", "noob" är inget nytt utan tidlösa klassiker, tyvärr. Men ja, det hade varit så mycket trevligare att spela online om folk bara kunde vara lite vänliga och sportsliga.

Stora skillnader på servrar dock så hitta era favoriter och håll er till dem.

Permalänk
Medlem

För länge sen var jag en sån som verkligen försökte vinna även om andra laget dominerade men nu är jag dessvärre en sån som ofta quittar när det är för stor obalans i lagen / baserape och hitta en annan server. Oftast går det inte att rädda för många byter till det vinnande laget och man har bara slösat 20min på att försöka komma ur basen och dö..

Vad hände med funktionen i browsern som gjorde att man såg hur många tickets lagen har inne på servern ? Det funka en dag sen försvann det ?
Då kunde man iaf veta om det var jämna lag innan man joina lixom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

"Spelet X var bättre förr, innan kidsen kom och förstörde allt."

En kommentar man hört om valfritt spel sedan -99. Counter-Strike, WoW, Team Fortress 2, alla Battlefield-spel osv. Det var bättre förr. Det har det alltid varit.

Teamkills, "This team sucks", "you suck", "noob" är inget nytt utan tidlösa klassiker, tyvärr. Men ja, det hade varit så mycket trevligare att spela online om folk bara kunde vara lite vänliga och sportsliga.

Stora skillnader på servrar dock så hitta era favoriter och håll er till dem.

Dold text

Håller med ovanstående.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rogga67:

Vilken plugin var det och till vilket program.. Procon?
Vill ha något liknande till vår server nämligen men inte hittat någon bra, sedan skulle jag även behöva någon form av "Cap" plugin för antalet snipers om du har något bra tips...

Procon.

Multibalancer, det är dock inte helt lätt att anpassa just den pluginet för teambalans.

Cap för snipers, ja du, där kan jag en hel del eftersom jag lagt mycket tid på det men vi får ta det i PMch senare idag, jobbar fortfarande.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

"Spelet X var bättre förr, innan kidsen kom och förstörde allt."

En kommentar man hört om valfritt spel sedan -99. Counter-Strike, WoW, Team Fortress 2, alla Battlefield-spel osv. Det var bättre förr. Det har det alltid varit.

Teamkills, "This team sucks", "you suck", "noob" är inget nytt utan tidlösa klassiker, tyvärr. Men ja, det hade varit så mycket trevligare att spela online om folk bara kunde vara lite vänliga och sportsliga.

Stora skillnader på servrar dock så hitta era favoriter och håll er till dem.

Sportslighet är få förunnat att anamma dessvärre. Ser du det på en public server kan du nog ringa media för så pass unikt är det.

Själv sätter jag mig extremt sällan på en public server ensam. Vi är ett gäng på 6-8 pers beroende på dag som spelar för det mesta, samma var det i 3:an och BC2. Och vi roars rejält ännu, det är ett gött gäng som krävs för att spelet verkligen ska vara kul. De få gånger vi hoppar ur en server är när balansen är kass eller regelrätta fuskare (alltså att man i kill cam ser hur karaktären deras gör både 360's, 720's m.m. och träffar skallen), det händer tyvärr.

Det som beskrivs i inläggen här får vi nog dessvärre se som vardagsmat. Speciellt när vissa föräldrar ändå köper ett spel det står 18 år på till kidsen. Att det sedan finns en grupp som inte mognar heller är en annan sak dock.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Nu har jag valt att inte köpa BF4 delvis för att detta var extremt störande i BF3, stats är allt, vissa trodde att det är skill med hög K/D sen att den kom av att skjuta med M16/M416/AEK (m hvy barrel och foregrip såklart...) och bli återupplivad av sina likaledes bestyckade klankompisar det verkade inte bekomma dem. (Revive borde tas bort helt)

Vissa servrar hade en hel klan med högrankade och duktiga spelare på en sida och blandat på andra, självklart vann de varje runda, men ville inte balansera, "de ville ju spela tillsammans". Klart man ska få spela tillsammans men då får de gör det mot likvärdigt motstånd inte gör sin server till ett lag med kanonmat för dem.

Vissa är oerhört duktiga, långt bättre än vad jag är, men jag fattar inte nöjet att som ESL spelare få sin 20000:e kill med M16 mot någon public noob, eller få 100-0 som gunner i en heli. Många verkar tycka tvärtom och de verkar var stolta över det också. Tyvärr verkar det vara just de som DICE vänder sig till, och den trista trenden är att ju mer stats som loggas i spelen desto tråkigare har de blivit.

Bitter, jag? Nä då...

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av pjäxa:

Nu har jag valt att inte köpa BF4 delvis för att detta var extremt störande i BF3, stats är allt, vissa trodde att det är skill med hög K/D sen att den kom av att skjuta med M16/M416/AEK (m hvy barrel och foregrip såklart...) och bli återupplivad av sina likaledes bestyckade klankompisar det verkade inte bekomma dem. (Revive borde tas bort helt)

Vissa servrar hade en hel klan med högrankade och duktiga spelare på en sida och blandat på andra, självklart vann de varje runda, men ville inte balansera, "de ville ju spela tillsammans". Klart man ska få spela tillsammans men då får de gör det mot likvärdigt motstånd inte gör sin server till ett lag med kanonmat för dem.

Vissa är oerhört duktiga, långt bättre än vad jag är, men jag fattar inte nöjet att som ESL spelare få sin 20000:e kill med M16 mot någon public noob, eller få 100-0 som gunner i en heli. Många verkar tycka tvärtom och de verkar var stolta över det också. Tyvärr verkar det vara just de som DICE vänder sig till, och den trista trenden är att ju mer stats som loggas i spelen desto tråkigare har de blivit.

Bitter, jag? Nä då...

Om man genomförde alla förslag till förbätringar (dvs, ta bort/nerfa choppergunner, ta bort revive osv osv) blir inte spelet mer likt CoD då?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det här hände när BF2 släpptes och statistik, poäng och upplåsningar (kanske mest medaljer till slut?) hamnade i fokus eller blev någon typ av mål i spelet. Det stabiliserades något då de flesta tröttnade på det och den gamla eliten tog över, eftersom spelet till större delen handlade om storslagen spelglädje men när BC2 släpptes så hamnade fokus än mer på detta. Speciellt då man lika gärna kunde spela helt själv då klassbalanseringen jämnades ut och behovet av olika typer av klasser och spelstilar minskade. Upplåsningar och medaljer blev då ett lika stort fokus som själva spelupplevelsen.

Stats finns där för att göra spelet mera beroendeframkallande. I spel som quake och unreal så går det ganska snabbt att avgöra vem som är bäst genom K/D ration. De övriga tröttnar på att vara noobs och ragequittar. Om man istället gör som BF och inför en massa olika statistik så kan noobsen hitta sin nisch och i alla fall skryta om den på forumet. Spelaren stannar kvar och köper nya uppgraderingar.

Statsen borde inte helt avskaffas men jag skulle vilja se att det i CQ bara skulle räknas med flagginnehav och erövringar, i obliteration hur många bomber man detonerat, hur länge man burit bomben och hur länge man varit i bomb-mannens närhet. Individualiserade stats efter spellägena helt enkelt. Kommer ju aldrig att införas men man kan ju alltid drömma.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk

Nu vet jag inte hur mentaliteten har varit i tidigare BF-spel förutom trean, men detta är ju ingenting som är generellt för just BF4 utan existerar i alla spel.

Personligen dras jag till utmaningar och spelar ofta "dåliga" heroes i t.ex Dota 2, eller använder "svåra" vapen i FPS osv.

Håller helt med om att det blir för tråkigt om man kör över motståndarlaget för hårt, men det är inte alltid jag orkar byta. Till exempel om det har gått dåligt tidigare, så vill man ju få lite "revenge"

Visa signatur

Du har redan tackat ja!