Apple och Google anklagas för oskälig prissättning av extra lagring

Permalänk
Medlem

Det är därför jag bara köper enheter med micro-SD möjlighet

Permalänk
Medlem

en koppling, ju större minne, ju mer kan de ta ut.. men inte ens det är intressant. Enklare att ta ut lika mycket på något som egentligen är för litet minne för dagens behov.

Du kan få 1-3 riktiga HD filmer, sedan är minnet slut (ungefär, då man har OS, uppdateringar som tar sin lilla plats).
Kombinera med att det inte finns möjlighet att koppla extra usb, eller liknande, så är det ännu sämre arbete Copyswede håller på med.

Permalänk
Medlem

Förståelig prissättning, det handlar ju inte direkt om USB-stickor.. Irriterar mig mer på att de inte räknar bort den permanent upptagna delen av lagringen, särskilt när det gäller mindre storlekar som 16gb.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

16Gb funkar finfint för de flesta. Jag har alltid kört på 16GB, och klarar min vardag lika bra som min vän, som alltid ska 32GB.
Visst, det kan i visa lägen krävas lite planering, men själv har jag inga som helst problem med det, då jag gillar att förnya min media efterhand. Sitter inte på en massa film jag redan sett, eller musik jag tröttnat på.

Och att titta på film på en utlandssemester? Vem f*n gör det? Det finns inte på min lista ens.

Ibland blir man ofrivilligt sängliggandes efter en usel strandmacka eller efter middagen på det där trevliga stället på bakgatan.
Eller så pratar guiden på färden mot sevärdheten korv-danska istället för engelska/svenska som utlåvat och då är det trevligt med lite musik.

Att ligga magsjuk på rummet när det bara går asiatiska såpor alternativt australisk fotboll på TV är ingen höjdare. Och danska.... ingen kommentar nödvändig?

Hur som helst finns det flera anledningar att bunkra upp med lite underhållning, även om det primära målet med semestern är att slippa använda den.

För mig är det en del av "riskplaneringen", precis som extra kläder.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jävla dumheter. Det borde vara lagkrav på minneskortsplats så att man i alla fall har möjligheten. Ocker är vad det är.

"Ja men det är väl klart att de vill utforma sina produkter för maximal vinst? Länge leve ultrakapitalismen och den fria marknaden!"

Nej. Kundnöjdhet borde gå före allt, i alla lägen.

Det gör den så långe kunden visar vad hen vill ha genom att välja ett alternativ med minneskortsläsare i detta fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är det som är sjukt. Vi har vaggats in i att vi bara ska dra ner brallorna och ta emot. "Företag är sådanna".... Men borde de tillåtas vara det? Ska vi bara böja oss frammåt och ta den i tvåan?

Nej. Köp något annat. Visa dem att det är viktigt med minneskort för oss, och att vi är beredda att betala för det. Fungerar inte det är du i minoritet. Då kan jag lika gärna gnälla över att det inte sitter hårlängdssensor på telefonen jag vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej. Köp något annat. Visa dem att det är viktigt med minneskort för oss, och att vi är beredda att betala för det. Fungerar inte det är du i minoritet. Då kan jag lika gärna gnälla över att det inte sitter hårlängdssensor på telefonen jag vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Tala med plånboken är det enda som företagen förstår. Antingen köper man en modell utan minneskortläsare och då har man accepterat detta eller så låter man bli och köper en annan modell och visar företagen vad kunden egentligen vill ha. Visst det kanske finns andra aspekter (typ man måste ha iOS) men då har man gjort sitt val och tycker en fördel överväger en annan nackdel.

Med lagar som tvingar företagen så blir det bara fel. Du får betala mer för modellen med mindre minne än vad du annars hade fått göra (de måste ju fortfarande tjäna lika mycket pengar så tvingas de sänka priset på dyra modellen så kompenserar de med att höja priset på billiga modellen). Känns det bättre att de som inte behöver minneskortläsare eller mycket minne ska sponsra dem som behöver det? Alla kanske inte har det behovet och ändå tvingas de betala för sådant de inte vill ha...

Att tillverkningskostnad ska motsvara försäljningspriset är inget relevant argument. Se på processortillverkarna, det kostar lika mycket att tillverka en billig processor som en dyr. Men de kan ändå ta mycket mer betalt för den dyra eftersom den är bättre för köparen. Eller programvarutillverkare som inaktiverar optioner i programmen i de lägre prisklasserna (såsom windows). Det är inte dyrare att tillverka fullversionerna men de kan ta mer betalt för dem eftersom kunden tycker det är värt det högre priset. Tittar man på elektronik i allmänhet kan det ofta vara samma innehåll i hårdvaran i billiga som dyra modeller och det är endast någon parameter som ställer om vilken version det är man säljer, den billiga eller den dyra. Ska man då inte få ta betalt för det som ger mervärde för köparen? Ska den som vill ha ett lägre pris för en enklare version inte kunna få det alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Därför att det inte finns någon koppling mellan de två.

Skickades från m.sweclockers.com

Räknas inte flashminnen som lagringsutymme? Internt eller externt borde ju kvitta då det gör det för hårddiskar.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år