Permalänk

Slipning av IHS

Hej,

Jag undrar om man kan slipa lite på IHS som sitter på CPU'n för att få ned kanterna som uppstått efter en misslyckad delidd'ning? Mina temps var väl inte jättedålig innan, men inte de bästa heller med tanke på att jag körde med en Corsair h100i, dock så ville jag förbättra tempsen ändå, speciellt då jag kört lite mycket foldande på sistone, som resulterat att burken ofta är varm. Tempen var inte på något sätt farliga, de låg och pendlade vid ca 72 grader i foldande på en överclock på 4.2Ghz. Skall inte säga vad jag hade i prime95 eller AIDA/Intel Burn Test, för jag kollade olika clock, och fast jag skrev ned det just då, så slängde jag det när jag bestämde mig för 4.2Ghz.

Hur som helst, ville delidda enligt vice/skruvstäds metoden, men det gick åt fanders...Den sitter som berget, och vill inte röra på sig. Har testat att värma lite med hårtork, men ingen lycka där heller. Samma med rakblad/mattkniv. IHS'en sitter så bra, att jag inte ens får in en bråkdels av en millimeter av ett rakblad. Från början när jag testade med skruvstädsmetoden, så tejpade jag skruvstädet, då den har "tänder". Tog tre lager tejp, men som ni ser på bilderna så funkade det inte så himla bra. Skruvade jag för löst, så rörde CPU'n på sig, för hårt, ja då blev det märken.

Undrar då om man kan slipa ned kanterna som har höjt sig en aning, för att på så sätt kunna använda CPU'n som den är. Vill av förståeliga skäl inte tvingas till nytt processorbyte, då jag redan lagt ned så mycket pengar de sista tre månaderna på datordelar, både för mig och i present, att jag helt enkelt inte har råd just nu.

Mina specs finns i sig.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Ja slipa i hörnen men försök att slipa så lite som möjligt på resten som inte ska slipas. Detta ökar din värmeutbildning på CPU:n när det isoleras mellan CPU och kylare

Permalänk

Skruvade du för kung o fosterland. När jag delidade med vice metoden så hade jag bara skruvat såpass att jag bara la proppen i skruvstädet. Och tre fyra små slag så var pcbn lös hur lätt som helst.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deathdevil:

Ja slipa i hörnen men försök att slipa så lite som möjligt på resten som inte ska slipas. Detta ökar din värmeutbildning på CPU:n när det isoleras mellan CPU och kylare

??? Tunnare lid ökar värmegenomströmningen. Dock ska man ju inte slipa hål. Jag tror dock att det kan bli några hål i kanterna där lid'en är deformerad. Om det blir det så använd icke-ledande kylpasta så att inget ledande kan tränga in i cpu'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Man ska använda träbitar mellan skruvstädet och IHS. Till TS så kan du ju lappa kylaren, eller bara fila bort dessa grader som har uppkommit med en liten plattfil? Jag skulle ha provat med en plattfil och hålla den i 45 graders lutning, och genast sluta när graderna är borta.

Permalänk

Kör utan ihs en så kallad naked mount som finns till vattenkylning har jag sett.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunner357:

Kör utan ihs en så kallad naked mount som finns till vattenkylning har jag sett.

Aka Mac pro! Eller iaf powermac G5!

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Aka Mac pro! Eller iaf powermac G5!

Nä jag har läst här på forumet en som kör en i7 3770k på det viset. kommer inte ihåg vem det var.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Skruvade du för kung o fosterland. När jag delidade med vice metoden så hade jag bara skruvat såpass att jag bara la proppen i skruvstädet. Och tre fyra små slag så var pcbn lös hur lätt som helst.

Först, skruvade jag fast skitlöst, just pga av rädsla, men skiten rörde på sig, både horisontellt som vertikalt. Skruvade då hårdare naturligtvis, och när den inte rörde på sig, så började jag banka. Banka kanske låter hårt, men jag tog det jävligt försiktigt.

Skrivet av Gunner357:

Kör utan ihs en så kallad naked mount som finns till vattenkylning har jag sett.

Skulle kanske vara ett alternativ om inte för det faktum att jag aldrig fick loss PCB'n

Slipade lite lätt på kanterna, med 3 olika grader av sandpapper, så att jag inte kunde känna några upphöjningar. Slipade då endast kanterna i en mindre gradlutning, för att spara resten av IHS'en. Kopparfärgen kom naturligtvis fram, men vad gör man. Lade på Liquid Ultra och voila. Tempen har dock stigit ett par grader, men det funkar. Kanske får bli en ny CPU när plånboken blivit lite fetare. Har dock märkt att jag nu får CPU spikes, vilket resulterar i små frysningar. Verkar komma lite random, men som sagt det funkar så länge.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Först, skruvade jag fast skitlöst, just pga av rädsla, men skiten rörde på sig, både horisontellt som vertikalt. Skruvade då hårdare naturligtvis, och när den inte rörde på sig, så började jag banka. Banka kanske låter hårt, men jag tog det jävligt försiktigt.

Skulle kanske vara ett alternativ om inte för det faktum att jag aldrig fick loss PCB'n

Slipade lite lätt på kanterna, med 3 olika grader av sandpapper, så att jag inte kunde känna några upphöjningar. Slipade då endast kanterna i en mindre gradlutning, för att spara resten av IHS'en. Kopparfärgen kom naturligtvis fram, men vad gör man. Lade på Liquid Ultra och voila. Tempen har dock stigit ett par grader, men det funkar. Kanske får bli en ny CPU när plånboken blivit lite fetare. Har dock märkt att jag nu får CPU spikes, vilket resulterar i små frysningar. Verkar komma lite random, men som sagt det funkar så länge.

Min bästa gissning för de stigande temperaturerna är att du kanske har lyckats "bryta kylpasta sealen" under IHS, precis som när man tar bort en kylare från en CPU, eller snarare kanske rubbat det så det blivit luftbubblor eller så.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

Först, skruvade jag fast skitlöst, just pga av rädsla, men skiten rörde på sig, både horisontellt som vertikalt. Skruvade då hårdare naturligtvis, och när den inte rörde på sig, så började jag banka. Banka kanske låter hårt, men jag tog det jävligt försiktigt.

Skulle kanske vara ett alternativ om inte för det faktum att jag aldrig fick loss PCB'n

Slipade lite lätt på kanterna, med 3 olika grader av sandpapper, så att jag inte kunde känna några upphöjningar. Slipade då endast kanterna i en mindre gradlutning, för att spara resten av IHS'en. Kopparfärgen kom naturligtvis fram, men vad gör man. Lade på Liquid Ultra och voila. Tempen har dock stigit ett par grader, men det funkar. Kanske får bli en ny CPU när plånboken blivit lite fetare. Har dock märkt att jag nu får CPU spikes, vilket resulterar i små frysningar. Verkar komma lite random, men som sagt det funkar så länge.

Javisst fan tänkte inte på att du inte fick lös ihs ja då funkar inte naked mount någe bra.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

min i5 3570k satt som satan med skulle köra hammar metoden först men efter jag stått och slagit allt jag hadde en kvart gav jag upp så satt den på snedden i skruvstädet och vips så lossnade den.blev skador liknande dina fast i mindre omfattning tog en fin nålfil och planade ner kanterna runt om.f

Permalänk
Avstängd

jobbigt alltså, täntke själv ge mig på en delid av min 4770k i mellandagarna... nu vet jag inte alltså....

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

jobbigt alltså, täntke själv ge mig på en delid av min 4770k i mellandagarna... nu vet jag inte alltså....

Gör du rätt så är det inga som helst problem. Skippa allt vad tejp heter, det gör bara att den glider.

Permalänk
Medlem

Min IHS på 4770K fick lite skador men inte lika omfattande som TS, jag valde att köra utan IHS då det var en möjlighet för mig med custom vattenloop. Men visst känns det konstigt att gå lös med skruvstäd och en träbit + hammare på en cpu, är man bara lite försiktig så lossnar den efter ett par slag(ingen tvekan slag) man kan känns om den är lös så den inte studsar runt i rummet helt i onödan.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC