Sniper Elite 3 får stöd för AMD Mantle

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

vad va det som gjorde att d3d och open gl dog ? direct x utvecklades fortare ? glömt

D3d? = Direkt 3d? & opengl är inte döda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

vad va det som gjorde att d3d och open gl dog ? direct x utvecklades fortare ? glömt

D3D = Direct3D, vilket är en del av DirectX

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Bra för AMD. Detta kan bli riktigt stort om fler och fler hoppar på Mantle.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riktigninja:

vad va det som gjorde att d3d och open gl dog ? direct x utvecklades fortare ? glömt

OpenGL är inte dött någonstans.

Permalänk
Entusiast

Det som är intressant är hur många som verkar hoppa på Mantle vilket tyder på att det är enkelt att implementera. Hade det bara varit jobbigt och misär har få orkat bry sig för det inte är värt det. Men nu verkar ju arbetet och pengarna vara värda prestandan man får ut.

Finns det något datum för när vi faktiskt får se Mantle i verkligheten?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Nvidia kan inte implementera Mantle om de vill fortsätta använda sin egen arkitektur. Mantle kräver AMDs GCN. Nvidia står säkerligen fria att ta in GCN på licens från AMD med det vore detsamma som att ge upp sin egen arkitektur och där med sitt eget varumärke.

Nvidia kommer säkerligen att satsa på project Denver som ryktas komma redan i Maxwell (800 serien). Project Denver lovar bättre prestandaförbättringar när det gäller drawcalls och minneshantering än vad ett API som Mantle klarar, men via hårdvara. Det kommer då fungera med alla spel utan att det krävs någon speciell utveckling mot Nvidia från spelutvecklarnas sida. Nvidia kommer säkerligen även satsa på G-Sync i anslutning till detta.

Artikel om Project Denver. http://wccftech.com/alleged-nvidia-maxwell-architectural-spec...

Johan Andersson har gått ut o sagt att Mantle inte är låst till GCN och är utvecklat för att kunna fungera för fler arkitekturer. Så var det med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

vad va det som gjorde att d3d och open gl dog ? direct x utvecklades fortare ? glömt

D3D är en del av DirectX API't, så det är samma sak. Open GL dog eftersom DirectX helt enkelt utvecklades mer och blev helt enkelt bättre.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

nVidia är inte speciellt mycket bättre, då de gör ett mycket större job på att fragmentera industrin med sitt PhysX och kommande Gsync.

Dock är det ju inte riktigt samma sak då Nvidia var först med både PhysX och Gsync jämfört med sina motståndare, så dom gjorde bara innovativa lösningar. Mantle är ju inget innovativt, utan har kommit för att byta ut ett redan existerande verktyg. Sen tror jag inte Gsync är Nvidia-specifikt heller, utan det är öppet för vem som helst att implementera (inte helt säker på detta dock).

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det som är intressant är hur många som verkar hoppa på Mantle vilket tyder på att det är enkelt att implementera. Hade det bara varit jobbigt och misär har få orkat bry sig för det inte är värt det. Men nu verkar ju arbetet och pengarna vara värda prestandan man får ut.

Finns det något datum för när vi faktiskt får se Mantle i verkligheten?

I december kommer Battlefield 4 få möjlighet att köra Frostbite 3 för Mantle, något datum är vad jag vet inte specificerat.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Du vet om att Microsoft inte skrivit en enda version av DirectX sedan DirectX6 va?
Kika på wikipedia så ser du vilka som skrivit vilka versioner, ATI/AMD och Nvidia har turats om i stort sett med att koda de olika versionerna.

Som du ser skrev jag att MS kommer ändra directx då jag tror nvidia och amd bör stå vid sidan då dx används av båda parterna så att någopn får gå i mellan och balansera skiten

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MaloW:

D3D är en del av DirectX API't, så det är samma sak. Open GL dog eftersom DirectX helt enkelt utvecklades mer och blev helt enkelt bättre.

Förrutom att OpenGL inte är dött och klarar samma saker som D3D fast det är lite bökigare att använda.

Skrivet av MaloW:

Dock är det ju inte riktigt samma sak då Nvidia var först med både PhysX och Gsync jämfört med sina motståndare, så dom gjorde bara innovativa lösningar. Mantle är ju inget innovativt, utan har kommit för att byta ut ett redan existerande verktyg. Sen tror jag inte Gsync är Nvidia-specifikt heller, utan det är öppet för vem som helst att implementera (inte helt säker på detta dock).

Nvidia var inte först med PhysX, de köpte PhysX och tog sedan bort stödet för den tidigare fysikprocessorn. PhysX är i sig inget unikt heller, det är en halvbra fysikmotor som råkar vara gratis. Den enda säljande funktionen är att man kan lägga vissa specifika fysikberäkningar för partiklar, fluiddynamik och tyg på grafikkortet vilket kan ge lite extra ögongodis. Totalt 25 spel använder sig av de funktionerna och det har generellt inte varit något speciellt. Som exempel har vi Borderlands 2 där vattnet ser ut som kräm, Mafia 2 där varje kulhål genererade ett lastbilslast med grus och Planetside 2 där stödet har varit avstängt på grund av stabilitetsproblem mer tid än det varit tillgängligt. Större delen av listan är spel man aldrig hört talas om. Så PhysX är inget magiskt eller speciellt direkt. Det är högst irrelevant på spelmarknaden.

Jag tror du helt missat vad som är intressant med Mantle. Det är inte bara en rak ersättare till DirectX eller OpenGL. De är högnivå-API medan Mantle är ett lågnivå-API. Det betyder att du får mycket bättre kontroll över hårdvaran och kan optimera på ett helt annat sätt. Det är bland annat tillgången till ett lågnivå-API som gör att man kan pressa ut så mycket mer prestanda ur spelkonsoler än ur en PC. Så Mantle är potentiellt mer intressant än PhysX. I den här takten finns det dessutom snart fler spel med stöd för Mantle än som finns med stöd för PhysX på grafikkortet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Open GL dog eftersom DirectX helt enkelt utvecklades mer och blev helt enkelt bättre.

Nej, OpenGL är inte dött. Det utvecklas och används fortfarande. Användandet är så klart i betydligt mindre omfattning än Direct X.

*edit*
Ser att Zotamedu hann före. Men som sagt, det är inte dött, bara betydligt krångligare att utveckla med. Tack vare de mobila plattformarna har det dock fått ett uppsving med hjälp av OpenGL ES.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Förrutom att OpenGL inte är dött och klarar samma saker som D3D fast det är lite bökigare att använda.

Skrivet av Peking:

Nej, OpenGL är inte dött. Det utvecklas och används fortfarande. Användandet är så klart i betydligt mindre omfattning än Direct X.

Beror på hur man definerar dött, definitionen som används här enligt mig var helt enkelt en väldigt mycket lägre användning idag än jämfört med 10'ish år sen, och den definitionen tror jag orginal-posten som vi alla svarade på håller med, och jag tror det var det han menade med sin fråga.

Och att OpenGL används mycket mindre idag är det inget tvek om och det tror jag ni båda håller med om, så tycker ni är lite löjliga att envisas om att just inte kalla det dött. Och ja, OpenGL är bökigare att använda, och det var där DirectX drog ifrån med utvecklingen och slog ut OpenGL, jag menade inte att DirectX är före i utvecklingen när det gäller features.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Och att OpenGL används mycket mindre idag är det inget tvek om och det tror jag ni båda håller med om, så tycker ni är lite löjliga att envisas om att just inte kalla det dött.

Nja, jag anser fortfarande inte att det är dött. Man skulle snarare kunna säga att OpenGL var döende men att det är på väg att resa sig igen, sakta men säkert. Allt fler utvecklare har börjat kolla på OpenGL istället för Direct X. EN av dessa orsaker är Valve och deras allt större satsning på Linux. Sedan som jag nämnde så är OpenGL ES stort inom mobil spelutveckling.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nvidia var inte först med PhysX, de köpte PhysX och tog sedan bort stödet för den tidigare fysikprocessorn. PhysX är i sig inget unikt heller, det är en halvbra fysikmotor som råkar vara gratis. Den enda säljande funktionen är att man kan lägga vissa specifika fysikberäkningar för partiklar, fluiddynamik och tyg på grafikkortet vilket kan ge lite extra ögongodis. Totalt 25 spel använder sig av de funktionerna och det har generellt inte varit något speciellt. Som exempel har vi Borderlands 2 där vattnet ser ut som kräm, Mafia 2 där varje kulhål genererade ett lastbilslast med grus och Planetside 2 där stödet har varit avstängt på grund av stabilitetsproblem mer tid än det varit tillgängligt. Större delen av listan är spel man aldrig hört talas om. Så PhysX är inget magiskt eller speciellt direkt. Det är högst irrelevant på spelmarknaden.

Förstår inte alls vad din poäng med denna texten är, och att dom från början köpte det känns orellevant, det är fortfarande innovativt obereoende av om man köper en grund och utvecklar vidare den för att man tror på den eller om man utvecklar något från grunden.

Skrivet av Zotamedu:

Jag tror du helt missat vad som är intressant med Mantle. Det är inte bara en rak ersättare till DirectX eller OpenGL. De är högnivå-API medan Mantle är ett lågnivå-API. Det betyder att du får mycket bättre kontroll över hårdvaran och kan optimera på ett helt annat sätt. Det är bland annat tillgången till ett lågnivå-API som gör att man kan pressa ut så mycket mer prestanda ur spelkonsoler än ur en PC. Så Mantle är potentiellt mer intressant än PhysX. I den här takten finns det dessutom snart fler spel med stöd för Mantle än som finns med stöd för PhysX på grafikkortet.

Jag förstår helt och hållet vad Mantle är, är själv en 3D-programmerare. Självklart är Mantle mer intressant än PhysX i dagsläget, förstår inte direkt vad det har med något att göra dock eller varför du jämnför dom två. Allt jag sa var att PhysX var nånting nytt vi inte hade sett tidigare, en innovativ uppfinning som lyckades slå igenom inom nya områden och definera nya gränser för vad spel är. Att PhysX inte blev väldigt populärt är bra eftersom andra uppföljare till det som inte är Nvidia specifika har tagit över. Min poäng med min post du svarade på, som du inte verkar förstått, är att PhysX och Gsync är två tekniker som hjälper till att driva oss frammåt, och upptäcka nya områden, och som inte är gjorda för att direkt konkurrera med något nuvarande (dåvarande i PhysX för det är rätt gammalt) och är därför inte lika skyldiga till att skapa fragmentering som Mantle är, som är en direkt konkurent mot våra nuvarande tekniker, och är inget nytänkt eller liknande alls, utan vars endamål nästan är att just fragmentera indrustrin i hopp om att vinna marknadsdelar. PhysX visade oss nya gränser och lät sen efterföljare ta över och ersätta det vilket ledde till framsteg inom datorspelen. Mantle måste antingen dö, eller kommer att tvinga Nvidia att släppa en motsvarighet, vilket kommer att leda till försvårad utveckling i framtiden.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Nja, jag anser fortfarande inte att det är dött. Man skulle snarare kunna säga att OpenGL var döende men att det är på väg att resa sig igen, sakta men säkert. Allt fler utvecklare har börjat kolla på OpenGL istället för Direct X. EN av dessa orsaker är Valve och deras allt större satsning på Linux. Sedan som jag nämnde så är OpenGL ES stort inom mobil spelutveckling.

Som sagt tycker jag att det är löjligt att sitta och påpeka ordval när vi båda tänker och menar samma saker och håller med om dessa.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MaloW:

Beror på hur man definerar dött, definitionen som används här enligt mig var helt enkelt en väldigt mycket lägre användning idag än jämfört med 10'ish år sen, och den definitionen tror jag orginal-posten som vi alla svarade på håller med, och jag tror det var det han menade med sin fråga.

Och att OpenGL används mycket mindre idag är det inget tvek om och det tror jag ni båda håller med om, så tycker ni är lite löjliga att envisas om att just inte kalla det dött. Och ja, OpenGL är bökigare att använda, och det var där DirectX drog ifrån med utvecklingen och slog ut OpenGL, jag menade inte att DirectX är före i utvecklingen när det gäller features.

Kolla på Steam och andra liknande tjänster på mängden spel som släpps till fler plattformar än Windows. De kör OpenGL. Blizzard har till exempel länge jobbat på att släppa spel med både DirectX och OpenGL. Vidare lär det bli vanligare framöver med tanke på Valves satsning på Linux. Så nej det är inte dött, inte lika utbrett som för en herrans massa år sedan men om du faktiskt bryr dig om att gräva lite så ser du att det är långt ifrån dött. Glide är dött, OpenGL lever och frodas.

Skrivet av MaloW:

Förstår inte alls vad din poäng med denna texten är, och att dom från början köpte det känns orellevant, det är fortfarande innovativt obereoende av om man köper en grund och utvecklar vidare den för att man tror på den eller om man utvecklar något från grunden.

Jag förstår helt och hållet vad Mantle är, är själv en 3D-programmerare. Självklart är Mantle mer intressant än PhysX i dagsläget, förstår inte direkt vad det har med något att göra dock eller varför du jämnför dom två. Allt jag sa var att PhysX var nånting nytt vi inte hade sett tidigare, en innovativ uppfinning som lyckades slå igenom inom nya områden och definera nya gränser för vad spel är. Att PhysX inte blev väldigt populärt är bra eftersom andra uppföljare till det som inte är Nvidia specifika har tagit över. Min poäng med min post du svarade på, som du inte verkar förstått, är att PhysX och Gsync är två tekniker som hjälper till att driva oss frammåt, och upptäcka nya områden, och som inte är gjorda för att direkt konkurrera med något nuvarande (dåvarande i PhysX för det är rätt gammalt) och är därför inte lika skyldiga till att skapa fragmentering som Mantle är, som är en direkt konkurent mot våra nuvarande tekniker, och är inget nytänkt eller liknande alls, utan vars endamål nästan är att just fragmentera indrustrin i hopp om att vinna marknadsdelar. PhysX visade oss nya gränser och lät sen efterföljare ta över och ersätta det vilket ledde till framsteg inom datorspelen. Mantle måste antingen dö, eller kommer att tvinga Nvidia att släppa en motsvarighet, vilket kommer att leda till försvårad utveckling i framtiden.

Poängen var att det inte är relevant egentligen och Nvidia har lyckats hypa PhysX bortom alla rimliga gränser. Deras egna marknadsföring är på gränsen till bedrägeri med tanke på att de skriver att det är många hundra spel som stödjer PhysX och att man ska köpa Nvidia för att få ut allt av dem. Fast det är som sagt bara 25 spel som faktiskt stödjer beräkningar på grafikkort. Det var innovativt 2004 när Ageia presenterade sin PPU men konceptet har varit dömt att misslyckas sen Nvidia tog över. För få utvecklare vill lägga så mycket extra pengar för något som bara ger lite ögongodis för ett fåtal användare.

Den enda parallellen man kan dra mellan PhysX och Mantle är risken med att stänga in en teknologi till en tillverkare. Skillnaden är dock att PhysX är helt stängt och har därför blivit irrelevant för spelmarknaden. Mantle är i alla fall i teorin öppet, det är upp till Nvidia och Intel att välja om de vill satsa på det eller inte.

Fast PhysX slog inte igenom, det har aldrig varit stort på andra ställen än Nvidias marknadsföring som ju är mest skitsnack. Hur skulle G-Sync inte skapa fragmentering? Det är en teknik som enbart är till för en tillverkare och låser ute de andra? Fram tills dagen då de släpper spel som enbart har stöd för Mantle och inga andra API än Mantle så får vi en tydligare fragmentering. Det enda som tvingar Nvidia att utveckla en egen motsvarighet är deras egen stolthet och konsumentfientliga affärsidéer. Nvidia har alltid kört hårt på att låsa all teknik till sin egen hårdvara medan AMD har haft en mer öppen inställning. TressFX är öppet till exempel, sen att stödet för andra än AMD är dåligt är en annan sak men det är i alla fall öppet. Det finns en stor principiell skillnad mellan AMD och Nvidia. Så om Nvidia skapar en egen motsvarighet är det Nvidia som skapar fragmenteringen. Skulle tro att de hellre försöker tiga ihjäl Mantle genom att ignorera det helt för det är billigt för dem och så länge det bara är AMD som har stöd för Mantle blir det svårt att få utvecklare att hänga på varpå det riskerar att dö ut. Det som kan hålla liv i det är hypotesen att APIet i Xbone är väldigt likt Mantle. Då blir det lätt att slänga in stödet i konsolportar. Så jag tror att Mantle är dödsdömt för att Nvidia kommer tiga ihjäl det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kolla på Steam och andra liknande tjänster på mängden spel som släpps till fler plattformar än Windows. De kör OpenGL. Blizzard har till exempel länge jobbat på att släppa spel med både DirectX och OpenGL. Vidare lär det bli vanligare framöver med tanke på Valves satsning på Linux. Så nej det är inte dött, inte lika utbrett som för en herrans massa år sedan men om du faktiskt bryr dig om att gräva lite så ser du att det är långt ifrån dött. Glide är dött, OpenGL lever och frodas.

->

Skrivet av MaloW:

Som sagt tycker jag att det är löjligt att sitta och påpeka ordval när vi båda tänker och menar samma saker och håller med om dessa.

Skrivet av Zotamedu:

Poängen var att det inte är relevant egentligen och Nvidia har lyckats hypa PhysX bortom alla rimliga gränser. Deras egna marknadsföring är på gränsen till bedrägeri med tanke på att de skriver att det är många hundra spel som stödjer PhysX och att man ska köpa Nvidia för att få ut allt av dem. Fast det är som sagt bara 25 spel som faktiskt stödjer beräkningar på grafikkort. Det var innovativt 2004 när Ageia presenterade sin PPU men konceptet har varit dömt att misslyckas sen Nvidia tog över. För få utvecklare vill lägga så mycket extra pengar för något som bara ger lite ögongodis för ett fåtal användare.

Den enda parallellen man kan dra mellan PhysX och Mantle är risken med att stänga in en teknologi till en tillverkare. Skillnaden är dock att PhysX är helt stängt och har därför blivit irrelevant för spelmarknaden. Mantle är i alla fall i teorin öppet, det är upp till Nvidia och Intel att välja om de vill satsa på det eller inte.

Fast PhysX slog inte igenom, det har aldrig varit stort på andra ställen än Nvidias marknadsföring som ju är mest skitsnack. Hur skulle G-Sync inte skapa fragmentering? Det är en teknik som enbart är till för en tillverkare och låser ute de andra? Fram tills dagen då de släpper spel som enbart har stöd för Mantle och inga andra API än Mantle så får vi en tydligare fragmentering. Det enda som tvingar Nvidia att utveckla en egen motsvarighet är deras egen stolthet och konsumentfientliga affärsidéer. Nvidia har alltid kört hårt på att låsa all teknik till sin egen hårdvara medan AMD har haft en mer öppen inställning. TressFX är öppet till exempel, sen att stödet för andra än AMD är dåligt är en annan sak men det är i alla fall öppet. Det finns en stor principiell skillnad mellan AMD och Nvidia. Så om Nvidia skapar en egen motsvarighet är det Nvidia som skapar fragmenteringen. Skulle tro att de hellre försöker tiga ihjäl Mantle genom att ignorera det helt för det är billigt för dem och så länge det bara är AMD som har stöd för Mantle blir det svårt att få utvecklare att hänga på varpå det riskerar att dö ut. Det som kan hålla liv i det är hypotesen att APIet i Xbone är väldigt likt Mantle. Då blir det lätt att slänga in stödet i konsolportar. Så jag tror att Mantle är dödsdömt för att Nvidia kommer tiga ihjäl det.

Förstår åter igen inte varför du skriver massa text som är helt orrellevant och där det du säger är samma saker som jag säger men riktar det på ett sätt som gör att det verkar som om du faktiskt argumenterar mot mig? Du håller med om att PhysX i början var innovativt, du håller med om att PhysX aldrig slog igenom, du håller med om att det är bra för att PhysX är låst till en tillverkare. Det är exakt detta jag skrivit ju?

Gsync skapar inte en fragmentering eftersom det är en feature som är bakåtkompatibel mot andra tillverkare och byter inte ut något existerande, ingen som sitter med AMD kort kommer bli negativt påverkade av Gsync, utan bara folk med Nvidia kort kommer bli posetivt påverkade av Gsync.

Nvidia släpper också grejjer öppet, FXAA är ett mycket bra exempel på det. Och att det krävs ett mot-släpp av Nvidia för att det ska skapa fragmentering, och att det är Nvidias fel då är inte sant. Bara att pusha utvecklare att dela på sin utvecklingstid mellan flera API'er kommer ju leda till att samtliga får mindre resurser vilket bara är negativt, visst kommer ett mot-släpp av Nvidia att förvärra detta, men om Mantle är så bra som det sägs är kommer Nvidia nog bli tvugna att göra det. Hade AMD istället satt sig ner med Nvidia och Microsoft till exempel och gjort nåt tillsammans istället som inte är låst till deras GCN-arkitektur hade ju det blivit mycket för alla.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alucius:

Nvidia kan inte implementera Mantle om de vill fortsätta använda sin egen arkitektur. Mantle kräver AMDs GCN. Nvidia står säkerligen fria att ta in GCN på licens från AMD med det vore detsamma som att ge upp sin egen arkitektur och där med sitt eget varumärke.

Nvidia kommer säkerligen att satsa på project Denver som ryktas komma redan i Maxwell (800 serien). Project Denver lovar bättre prestandaförbättringar när det gäller drawcalls och minneshantering än vad ett API som Mantle klarar, men via hårdvara. Det kommer då fungera med alla spel utan att det krävs någon speciell utveckling mot Nvidia från spelutvecklarnas sida. Nvidia kommer säkerligen även satsa på G-Sync i anslutning till detta.

Artikel om Project Denver. http://wccftech.com/alleged-nvidia-maxwell-architectural-spec...

Vad snackar du om? Mantle kräver absolut inte GCN.

Skrivet av Orici:

Fragmentering, yay!

Helt väntad kommentar från dig, yay!

Skrivet av MaloW:

->

Förstår åter igen inte varför du skriver massa text som är helt orrellevant och där det du säger är samma saker som jag säger men riktar det på ett sätt som gör att det verkar som om du faktiskt argumenterar mot mig? Du håller med om att PhysX i början var innovativt, du håller med om att PhysX aldrig slog igenom, du håller med om att det är bra för att PhysX är låst till en tillverkare. Det är exakt detta jag skrivit ju?

Gsync skapar inte en fragmentering eftersom det är en feature som är bakåtkompatibel mot andra tillverkare och byter inte ut något existerande, ingen som sitter med AMD kort kommer bli negativt påverkade av Gsync, utan bara folk med Nvidia kort kommer bli posetivt påverkade av Gsync.

Nvidia släpper också grejjer öppet, FXAA är ett mycket bra exempel på det. Och att det krävs ett mot-släpp av Nvidia för att det ska skapa fragmentering, och att det är Nvidias fel då är inte sant. Bara att pusha utvecklare att dela på sin utvecklingstid mellan flera API'er kommer ju leda till att samtliga får mindre resurser vilket bara är negativt, visst kommer ett mot-släpp av Nvidia att förvärra detta, men om Mantle är så bra som det sägs är kommer Nvidia nog bli tvugna att göra det. Hade AMD istället satt sig ner med Nvidia och Microsoft till exempel och gjort nåt tillsammans istället som inte är låst till deras GCN-arkitektur hade ju det blivit mycket för alla.

Hur vore det om du faktiskt tog in vad han försöker säga? Nvidia är kända i sina försök att låsa marknaden. Vi har PhysX som kräver CUDA kärnor. När folk började använda gamla Nvidiakretsar som PhysX men körde AMD som primärkort så valde Nvidia att sätta lås i drivrutinerna som inte tillät kort att användas på detta sätt. Sedan har vi G-Sync som de själva sagt kommer att enbart kunna användas mot Nvidias motsvarande hårdvara. Att du sedan kallar G-Sync som något revolutionerande på samma grunder som du klankar ner på mantle är ju komiskt. G-Sync räknas som ny teknik på samma grunder som Mantle gör. PhysX är inte ens Nvidias teknik till att börja med så att kalla det en ny teknik taget fram av Nvidia är bara brist på kunskap. AMD kör dock raka motsatsen där de hellre har en öppnare teknik vilket i sin tur leder till en bredare utspridning eftersom spelutvecklare kan implementera egna fixar osv medan man måste gå via Nvidia (och betala dyra licenser) för att ändra några av Nvidias tekniker. I detta fall är det tyvärr du som skriver helt irrelevanta (Det heter inte orelevant) kommentarer utsträckta över en halv sida.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaloW:

Förstår inte alls vad din poäng med denna texten är, och att dom från början köpte det känns orellevant, det är fortfarande innovativt obereoende av om man köper en grund och utvecklar vidare den för att man tror på den eller om man utvecklar något från grunden.

Jag förstår helt och hållet vad Mantle är, är själv en 3D-programmerare. Självklart är Mantle mer intressant än PhysX i dagsläget, förstår inte direkt vad det har med något att göra dock eller varför du jämnför dom två. Allt jag sa var att PhysX var nånting nytt vi inte hade sett tidigare, en innovativ uppfinning som lyckades slå igenom inom nya områden och definera nya gränser för vad spel är. Att PhysX inte blev väldigt populärt är bra eftersom andra uppföljare till det som inte är Nvidia specifika har tagit över. Min poäng med min post du svarade på, som du inte verkar förstått, är att PhysX och Gsync är två tekniker som hjälper till att driva oss frammåt, och upptäcka nya områden, och som inte är gjorda för att direkt konkurrera med något nuvarande (dåvarande i PhysX för det är rätt gammalt) och är därför inte lika skyldiga till att skapa fragmentering som Mantle är, som är en direkt konkurent mot våra nuvarande tekniker, och är inget nytänkt eller liknande alls, utan vars endamål nästan är att just fragmentera indrustrin i hopp om att vinna marknadsdelar. PhysX visade oss nya gränser och lät sen efterföljare ta över och ersätta det vilket ledde till framsteg inom datorspelen. Mantle måste antingen dö, eller kommer att tvinga Nvidia att släppa en motsvarighet, vilket kommer att leda till försvårad utveckling i framtiden.

Physx har alltid varit en gimmick under nvidias ägande. Betydligt fler och bättre titlar använder sig utav Havoc. Allt snack om att physx drev oss framåt eller upptäckte nya områden låter tyvärr väldigt mycket som fanboyism.

Permalänk
Medlem

När får vi reda på hur mantle presterar då? Finns det läckor som i benchmarks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vad snackar du om? Mantle kräver absolut inte GCN.

Helt väntad kommentar från dig, yay!

Hur vore det om du faktiskt tog in vad han försöker säga? Nvidia är kända i sina försök att låsa marknaden. Vi har PhysX som kräver CUDA kärnor. När folk började använda gamla Nvidiakretsar som PhysX men körde AMD som primärkort så valde Nvidia att sätta lås i drivrutinerna som inte tillät kort att användas på detta sätt. Sedan har vi G-Sync som de själva sagt kommer att enbart kunna användas mot Nvidias motsvarande hårdvara. Att du sedan kallar G-Sync som något revolutionerande på samma grunder som du klankar ner på mantle är ju komiskt. G-Sync räknas som ny teknik på samma grunder som Mantle gör. PhysX är inte ens Nvidias teknik till att börja med så att kalla det en ny teknik taget fram av Nvidia är bara brist på kunskap. AMD kör dock raka motsatsen där de hellre har en öppnare teknik vilket i sin tur leder till en bredare utspridning eftersom spelutvecklare kan implementera egna fixar osv medan man måste gå via Nvidia (och betala dyra licenser) för att ändra några av Nvidias tekniker. I detta fall är det tyvärr du som skriver helt irrelevanta (Det heter inte orelevant) kommentarer utsträckta över en halv sida.

+1 på ditt inlägg.

Jag tror och hoppas Mantle kan vara/bli det crossplatform API:et som kommer förändra spel branschen. Absolut det AMD behövde i och med deras svaga IPC och singelcore prestanda på CPU sidan. Och måste säga att det var relativt vältajmat med Xbone och PS4.

Kan inte förstå hur folk kan basha Mantle då det är Open source. När mjukvara är open source så krävs det att dem som kontrollerar projektet går tillverkare/utvecklare tillmötes annars gafflars/forkar dem helt enkelt Mantle. Det ända som kan sätta stop för Mantle är ifall Nvidia ger sig på att utveckla ett eget low level API vilket vore otroligt synd.

Proprietära lösningar likt DirectX hör inte hemma som en standard! Tänk er själva ifall tex Samsung enheter körde en egen properitär version av WiFi som bara funkar på Samsung enheter eller som Apple gör med Airplay, vore det inte bättre med ETT standard protocol för streamning av media?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Fragmentering, yay!

Men mantle är väl öppet för alla? I motsats till hur nvidia brukar göra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med G-Sync är att det inte bara är låst till Nvidia utan också kräver dedikerad hårdvara i skärmarna, så vi pratar alltså om teknologi som inte bara är låst i ett led utan i två.

En betydligt trevligare väg hade varit om Nvidia och Asus valt en öppen standard som man tex kunde ha kallat S-Sync eller nått liknande.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Men mantle är väl öppet för alla? I motsats till hur nvidia brukar göra.

öppet och öppet.. Mantle är specifikt optimerat och programmerat till GCN vilket inte gör den direkt öppen utan bara en teknik som andra kan använda om dom fixar till det själva. DirectX behövde ingen specifik anpassning.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur vore det om du faktiskt tog in vad han försöker säga? Nvidia är kända i sina försök att låsa marknaden. Vi har PhysX som kräver CUDA kärnor. När folk började använda gamla Nvidiakretsar som PhysX men körde AMD som primärkort så valde Nvidia att sätta lås i drivrutinerna som inte tillät kort att användas på detta sätt. Sedan har vi G-Sync som de själva sagt kommer att enbart kunna användas mot Nvidias motsvarande hårdvara. Att du sedan kallar G-Sync som något revolutionerande på samma grunder som du klankar ner på mantle är ju komiskt. G-Sync räknas som ny teknik på samma grunder som Mantle gör. PhysX är inte ens Nvidias teknik till att börja med så att kalla det en ny teknik taget fram av Nvidia är bara brist på kunskap. AMD kör dock raka motsatsen där de hellre har en öppnare teknik vilket i sin tur leder till en bredare utspridning eftersom spelutvecklare kan implementera egna fixar osv medan man måste gå via Nvidia (och betala dyra licenser) för att ändra några av Nvidias tekniker. I detta fall är det tyvärr du som skriver helt irrelevanta (Det heter inte orelevant) kommentarer utsträckta över en halv sida.

Hur vore det om du faktiskt tog dig in i vad jag försöker säga? Jag har inte sagt emot att PhysX är låst etc. Jag förstår inte varför ni fortsätter att hänga upp er på PhysX. Detsamma med GSync, jag fattar inte varför du skriver uppenbara saker till mig som om jag inte visste om dom? När kallade jag Gsync revolutionerande? Sluta hitta på saker. Lär dig följa en konversation, och titta på posten som jag svarade på innan du plockar grejjer jag skriver och tolkar dom hur du vill. Ända anledningen jag tog upp PhysX och Gsync var för att svara på en annan post som tog upp dessa. Återigen är hela ditt textstycke irrelevant (tack) då du bara upprepar saker som jag redan sagt själv mer eller mindre, och du argumenterar mot saker som jag aldrig sagt emot.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av pluppen_:

+1 på ditt inlägg.

Jag tror och hoppas Mantle kan vara/bli det crossplatform API:et som kommer förändra spel branschen. Absolut det AMD behövde i och med deras svaga IPC och singelcore prestanda på CPU sidan. Och måste säga att det var relativt vältajmat med Xbone och PS4.

Kan inte förstå hur folk kan basha Mantle då det är Open source. När mjukvara är open source så krävs det att dem som kontrollerar projektet går tillverkare/utvecklare tillmötes annars gafflars/forkar dem helt enkelt Mantle. Det ända som kan sätta stop för Mantle är ifall Nvidia ger sig på att utveckla ett eget low level API vilket vore otroligt synd.

Proprietära lösningar likt DirectX hör inte hemma som en standard! Tänk er själva ifall tex Samsung enheter körde en egen properitär version av WiFi som bara funkar på Samsung enheter eller som Apple gör med Airplay, vore det inte bättre med ETT standard protocol för streamning av media?

Mantle är direkt utvecklat och optimerat för AMD's GCN-arkitektur. Det är lite som om Ferrari skulle göra designen på sina däck fritt för alla. Vilken nytta har Audi av att kunna göra däck som bara passar på Ferrari-bilar? Frågan är vad AMD gör när dom viill uppdatera sin arkitektur från GCN, om dom behåller bakåtkompatibelitet och mer eller mindre hamnar där DirectX är idag, eller om dom skiter i att göra det bakåtkompatibelt utan släpper ett nytt API specificerat för deras nästa arkitektur.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

öppet och öppet.. Mantle är specifikt optimerat och programmerat till GCN vilket inte gör den direkt öppen utan bara en teknik som andra kan använda om dom fixar till det själva. DirectX behövde ingen specifik anpassning.

Du rycker efter halmstrån ser jag. Du kan inte seriöst påstå att det är något annat än öppet. Precis som TressFX är och även Havoc. Dessutom har du fel att DirectX inte behöver en specifik anpassning. Du måste koda mot DirectX på samma sätt som du måste mot Mantle. Skillnaden är väl att Mantle faktiskt suger åt sig mindre prestanda på vägen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Mantle är direkt utvecklat och optimerat för AMD's GCN-arkitektur. Det är lite som om Ferrari skulle göra designen på sina däck fritt för alla. Vilken nytta har Audi av att kunna göra däck som bara passar på Ferrari-bilar? Frågan är vad AMD gör när dom viill uppdatera sin arkitektur från GCN, om dom behåller bakåtkompatibelitet och mer eller mindre hamnar där DirectX är idag, eller om dom skiter i att göra det bakåtkompatibelt utan släpper ett nytt API specificerat för deras nästa arkitektur.

Mantel bygger på "features" vilket betyder att man kan uppgradera sin arkitektur. Så vad AMD kan, så kan säkert nVidia till nästan 100% också göra det med mjukvara eller hårdvara. nVidia kan göra så att Mantel funkar på deras kort men inte förrän SDK är klart och säkert någon sorts licens hantering. Lyssna på Johans föreläsning om Mantel på APU13 så fattar du också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrPepper:

Ser gärna att du skriver ut mer information angående detta påstående. Vad jag förstod på Johan Anderssons presentation av Mantle på APU13 så var de ju inte alls så att Mantle var låst till GCN.

@DrPepper Ah där ser man. Jag har inte hunnit kika på APU13 ännu PGA jobb så jag har utgått från den information som fanns före detta event.

Faktum är att om Mantle är ett API som verkligen är plattformsoberoende så hoppas jag Nvidia hoppar på tåget. Chris Roberts som gör Star Citizen skrev för fyra dagar sedan ett försvarstal för PCn och gav då en djup och bra motivering till varför han väljer att stödja Mantle. Det blev nödvändigt när vissa fans såg ett PS4 dev kit på Chief Technical officerns bord i en live stream och startade en "oh noes console sellout!" panikattack på forumet. Det borde läsas av alla.

https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/76653/star-citizen-pc-ps4-and-consoles#latest

Citat:

Christopher Roberts croberts68
Posted: 10:59am Nov 18, 2013
Hi everyone!

I figured it was best to post this in its own thread instead of one of the many "Star Citizen on PS4, the sky is falling!" threads that sprung up this weekend after a PS4 devkit was spied in background on Jason Spangler (our CTOs) desk.

While some could view the 1+1 = 256 logic that it required to come to the conclusion that we were ditching the PC for PS4 as an overreaction it does show how passionate everyone is in this community about the PC as the best gaming platform, which warms my heart!

So let me say this.

Star Citizen IS a PC game. It will NEVER be dumbed down for a lesser platform. We will NOT limit the input options or supported peripherals to the lowest common denominator. We will NOT pass on features and technology just because they will only run on some hardware configurations.

I just upgraded my office rig to a pair of Titans running in SLI, driving a 4K monitor and a 1440P one (Thanks NVidia for the goodies!). We’re about ready to build the ultimate AMD rig with FOUR R9 290Xs and AMD’s eight core CPU driving a set of 4K monitors in Eyefinity (Thanks AMD!)

You think that’s a good approximation for console, even a next gen one like PS4 or Xbox One?

I LOVE the PC as a platform because it is open, is always moving forward, with new powerful components (usually at cheaper prices) becoming available to gamers available every year. A $3,000 high end PC gaming rig of today wipes the floor of dedicated graphics supercomputers costing over $1M 10 years ago. People were amazed at being able to get Giga flops of performance. Now we can obtain over 5 TERA flops on a single PCI-E GPU!!! The PC platform is great because it isn't static. It doesn't have rules or some controlling entity that decides what will and won’t be in the eco system. If a cool new disruptive technology like the Oculus Rift comes along it can have a chance to gain traction and become the next big thing.

Because of this Star Citizen will always be primarily a PC game and will embrace the best and newest tech.

Some of you may have seen that we announced our intention to support AMD’s Mantle with Star Citizen. We didn't do this because AMD sends us lots of high cards (although that doesn’t hurt). We are doing this because it increases the ability of a PC to get the most out of its incredibly powerful hardware. Going to the hardware without an huge inefficient API like DirectX allows us to radically increase the number of draw calls in a frame – At last week’s AMD developer conference Nitrous, which is a new company working on a next gen PC engine, demoed a scene with over 100,000 drawcalls per frame running at over 60 FPS through Mantle. To put that in context last gen stuff (and a bunch of PC games gated by DirectX) have been stuck around 2,000 - 3,000 drawcalls and next gen consoles (like PS4) can do 10,000 - 15,000 or so. We’re supporting Mantle to push PC graphics performance higher – it’s been gated too long by DirectX’s inefficiency and abstraction, which has only gotten worse as Microsoft becomes less interested in the PC as a gaming platform. I would love NVidia and Intel to have Mantle drivers (as the API is designed to be non GPU architecture specific) but if not we would support NVidia or Intel drivers that would allow us to get to the metal (GPU Hardware) efficiently and take advantage of parallelism in CPU cores (for efficient batching of data between the game and the GPU).

This is ironically the advantage the next gen consoles have like PS4 and Xbox One – they abstract the low level hardware much less, so what is essentially a mid-level gaming PC of today (which are what the PS4 and Xbox One specs are) punches above its performance weight while Windows and Direct X do a nice job of handicapping the high end PC.

I'm supporting Mantle to push the PC as a gaming platform even further and negate one of the advantages of a console over a PC. Hardly the actions of someone about to sell out!

As far as consoles go Star Citizen will never be on the PS3 or Xbox 360. As for the next gen consoles, PS4 and Xbox One, we have NO CURRENT PLANS, but my stance remains open and is consistent with the many interviews I’ve given -

IF the platform holders (Sony & Microsoft) allow us to update the code and data without restrictions and odious time consuming QC procedures, IF they allow our community to openly interact with each other across platforms then I would CONSIDER supporting them.

Why?

Well because then they are essentially inexpensive small form factor PCs with a custom operating system focused on gaming and who wouldn't want a bigger community of Star Citizens? If Sony or Microsoft are willing to let their platform be open, then I see no real difference between them or Valve’s Steambox, a Mac or a PC running Linux, all of which are platforms that I don’t think this community would mind supporting as they are all viewed as “PCs”. In fact most Macs are probably much worse gaming machines than a next gen console (as Apple is the antithesis of what I love about PCs)

But this is a big IF as it’s asking a lot. To their credit Sony seems to be the most eager to embrace indie games and the idea of openness, and they chased us down to give us some dev kits to play with but we’ve been very clear on what it would take to get Star Citizen onto PS4.

And even then it would only be contemplated as a port from the PC, not the other way around plus we would require a financial commitment by Sony to make it happen. If some of the coolest features or peripherals don’t make it because the PS4 can’t handle it we would never gimp the PC version. This is no different than the issues you face in PC development – we could be like Blizzard or Riot and focus on a game that works on the widest array of PC hardware – but that’s not the spirit of Star Citizen. We are shooting for the stars both virtually and technology wise. For me this game is about pushing boundaries on all levels and is something that I hope is still breathing strong ten years from now. Instead of Crysis benchmarks when they test a new GPU I want to see Star Citizen!

One last thing to think about - normally developers "sell out" to a console platform (Bungie or Epic going XBox exclusive for instance) because the platform holder is funding the budget. Thanks to everyone that has backed Star Citizen we have no need to sell out to anyone! You've funded a AAA PC game that will compete with the biggest and best. By the time the game is officially "done", I'm pretty sure that the final funding will be larger than most AAA console games outside the very biggest like GTA or CoD - and our money goes much further as we don't have any corporate overhead or fancy marketing budgets. You have all proven there is at least as much demand for a high end PC game as most console games.

So fear not! The PC is the platform of Star Citizen. Anything else, if it happens at all, will just be after the fact.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon