Sniper Elite 3 får stöd för AMD Mantle

Permalänk
Medlem

Såg tror på Mantle när jag ser det. Jag gissar på en framgång likt PhysX...dvs noll.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

öppet och öppet.. Mantle är specifikt optimerat och programmerat till GCN vilket inte gör den direkt öppen utan bara en teknik som andra kan använda om dom fixar till det själva. DirectX behövde ingen specifik anpassning.

Jag har läst att Mantle inte är optimerat enbart för GCN, en sak som starkt talar för att det stämmer är att AMD inte heller vill låsa sig till en viss teknik, chansen för att andra skall hoppa på tåget minskar också drastiskt.
tex.
http://techreport.com/news/25651/mantle-to-power-15-frostbite...
http://www.dsogaming.com/news/amds-mantle-does-not-require-gp...

Nvidia är givetvis inte överförtjusta över en teknik som konkurrenten tagit fram.
För att Nvidia skall hänga Mantle krävs nog ett par saker.
1) Mantle fungerar lika bra på Nvida som på AMD (AMD hävdar detta).
2) Mantle blir någorlunda populärt (verkar bli så).
3) Nvidias egen teknik blir inte lika populär.

Jag hoppas att det blir så, Mantle verkar för bra för att slarvas bort.
Om Mantle blir den nya standarden bör det finnas goda chanser att antalet sålda grafikkort till PC ökar, vilket gynnar både Nvidia och AMD, bägge företagen blir vinnare.
En tredje stark aktör är ju också Intel, skall bli intressant att se vad de tycker om Mantle

Ett exempel där AMD drev på och där Nvidia hängde på är OpenCL.
Nvidia hade nog fördragit om utvecklare höll sig till Cuda, men när OpenCL verkade finnas här för att stanna, var de givetvis inte dummare än att även de hängde med.
Vi ser också i dag mer och mer saker använda OpenCL.

Mantle skall släppas Q1 2014, men jag har sett uppgifter (på nätet) om att det kommer till BF4 redan i December.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Såg tror på Mantle när jag ser det. Jag gissar på en framgång likt PhysX...dvs noll.

Jag håller inte med dig på den punkten och det räcker egentligen som jag ser det att läsa citatet från Christopher Roberts som Alucius postade i inlägget innan ditt för att förstå att potentialen hos en låg nivå API såsom Mantle är betydligt högre.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Kanske bäst att beställa ett amd kort direkt? Blir kanske åtgång på dem när mantle släpps för bf4..
Känns ju lagom kul att sitta på ett nvidia då o inte kunna testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kanske bäst att beställa ett amd kort direkt? Blir kanske åtgång på dem när mantle släpps för bf4..
Känns ju lagom kul att sitta på ett nvidia då o inte kunna testa.

Beror väl på, säg att det ger och nu höftar jag bara till det 20% högre prestanda så kommer du på ett AMD kort få en ordentlig prestanda ökning jämfört med tidigare men det betyder ju inte att kort från Nvidia automatiskt blir sämre för det utan de kommer fortfarande också de vara kraftfulla kort.
Det pratas om tillgång på kort från AIB's i början/mitten av december så jag skulle nog vänta in det, vid det laget lär vi också ha sett hur mycket Mantle ger på BF4.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Börjar klarna för mig hur AMD tänkt här.

1. Vi lägger bud hos Sony och Microsoft som ingen kan slå så vi får in vår hårdvara i konsolerna.

2. Utvecklar mantle som underättar för utvecklare att skapa multiplattformspel.

3. Hårdvara med mantlestöd blir automatiskt mer intressant då prestandan blir oslagbar.

4. ???

5. Profit

Varför punkt 4? Finns inget konstigt eller ohållbart med upplägget som är en logisk affärsplan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

öppet och öppet.. Mantle är specifikt optimerat och programmerat till GCN vilket inte gör den direkt öppen utan bara en teknik som andra kan använda om dom fixar till det själva. DirectX behövde ingen specifik anpassning.

Varför skulle AMD inte optimera och programmera för Mantle på deras GPU-arkitektur? Står väl NVIDIA fritt att göra det samma? Varför skulle AMD göra jobbet åt NVIDIA? Att DirectX inte behöver specifika anpassningar....?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag förstår om nvidia är rädda för att hoppa på mantle tåget då de endast kommer att sitta i passagerarsätet i framtiden. Att AMD säger att mantle funkar lika bra på andra hårdvaror är en klen tröst när nästa generations hårdvara kommer ut om då mantle helt plötsligt är mycket bättre anpassad för AMD. Vid den tidpunkten har kanske många speltillverkare också anpassat sig till mantle. Detta är en för stor sak för att ligga hos någon av 2 konkurrerande parter. Jag hoppas Mantle dör ut direkt och att en liknande standard skapas av tredjepart.
Alltså AMD har allt att vinna just nu på att visa att mantle ger lika bra prestanda på nvidia kort om de satsar långsiktigt. Det finns en stor risk att detta kommer vara avgörande för hur marknaden ser ut om 2-4 år.