Permalänk
Medlem

Fläkt 3 pin Y-splitter, samma hastighet?

Jag tänkte köpa denna adapter.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=24569
Deltaco 3-Pin Y-Kabel

Detta för att jag använder mig av SpeedFan, och endast en chassifläkt går att styra (samt CPU), och jag har två chassifläktar.
Om jag då kopplar denna till mina två chassifläktar, kommer moderkortet klara sig bra ändå? Sitter med två Noctua NH-U12P, tillsammans med Gigabyte GA-MA790X-UD3P. Och kommer jag fortfarande kunna köra på samma RPM?

Och ifall den klarar det, och fortfarande kan köra på samma hastighet. Tror ni det skulle vara möjligt att koppla på en till splitter på denna? Detta kommer jag nog inte genomföra, men det skulle vara bra att ha kopplat chassifläktar + CPU till CPU temperatur, sen min tredje chassifläkt till hårddiskarna. Detta är inte så viktigt, men det skulle vara bra om det gick att genomföra.
Hur som helst, det förstnämnda är viktigast.

Tack.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Går utmärkt, kör själv 3 fläktar kopplade med liknande splitters på samma moderkortskontakt och styr hastigheten via speedfan. Så fungerar det med en fläkt kommer det rimligtvis fungera med 2 för dig. Alla fläktar på splittern får samma volt. Inte säkert att du kan köra på CPU kontakten dock beror på om du kör med 3 eller 4 pinns fläkt på CPU kylaren, fyrpinnars får normalt 12V och hastighetssignal så då fungerar inte en splitter..

Rekommendationen brukar vara max 2 fläktar per kontakt men så länge man inte har effekthungriga fläktar går går det nog oftast bra med 3 Och du får bara hastighetssignal från en av fläktarna men det bör ju inte vara ett stort problem för dig.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Jag kör 3- pins splitter på 4-pins från moderkortet och det fungerar som det ska. Kan regulera fläktarna och läsa RPM.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Jepp, jag köpte en nu och det fungerar utmärkt! Märkte dock att signalkabeln gick av nästan direkt från splittern (finns bara en signalkabel). Inte för att jag bryr mig om RPM, men i värsta fall får jag orka cykla tillbaka till affären och byta den, eller löda.

Funderar på om jag skulle koppla till en fläkt till, men det behövs nog inte.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Köpte denna på Webhallen idag, funkar klockrent.

Hade endast tre fläkt uttag med fläktkontroll på moderkortet.
Splittade en av dessa nu låter datorn inte ett smack vid surfning.
ASUS smart fan.

Visa signatur

Cooler Master Elite 430 || Corsair 800W Gaming series 80 Plus || Antec Kuhler H2O 620 || Intel Core i5-2500K @ 4.0GHz || Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-15000 1866MHz || ASUS SABERTOOTH P67 B3 || Fractal Design Silent 50mm || XFX Radeon HD 6870 1GB || Corsair Intern SSD 80GB Force Series F80A || Cyborg RAT 3 || Tritton PC51U 5.1 Headset