Permalänk

Fx-8350 för varm?

Hej!

Har en fx-8350 med orginalfläkt samt orginalkylare + ett billigt (och några år gammalt) chassi med en fläkt.

Står att den går upp till 60C efter en kort stunds spelande i Battlefield 4. Detta spel använder ju många kärnor så att processorn blir varm är förståeligt - men är inte 60C lite väl nära 62-gradersgränsen som jag har hört talas om.

MEN... är CPU-temperature i HWMonitor på socket eller core, för dessa får bli olika varma, eller hur? Har hört att processorn får vara närmare 70C varm på socket, men högst 62 på core!

Snälla, berätta hur det ligger till! Är detta för varmt? Och visar HWMonitor socket- eller core-temperaturen?

EDIT: En bild på skiten. http://prntscr.com/265j1w

/En som tycker att datorer alltid ska jävlas.

Permalänk
Medlem

Ja, det är på gränsen. Men något man får räkna med när man använder org. AMD-kylen.
Skaffa en bättre kyl, en billig Hyper 212 eller liknande, gör underverk direkt.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Ja, det är på gränsen. Men något man får räkna med när man använder org. AMD-kylen.
Skaffa en bättre kyl, en billig Hyper 212 eller liknande, gör underverk direkt.

Jag har funderat på en Hyper 212 evo när jag gick i överklockningstankarna, dessa har ju försvunnit nu när jag ser att jag inte ens lyckas hålla en bra temperatur helt utan överklock. Detta var ju tråkigt.

Jag kan föreställa mig att en ny processorkylare inte gör någon större nytta för att det ändå bara är varm luft som cirkulerar runt i chassit...

Borde jag vara rädd att jag tar sönder min processor? Vågar jag spela med dessa temperaturer?

Kan nämna att datorn aldrig har kraschat på grund av dessa temperaturer.

Permalänk

60C är ingen fara med stockkylare. Köp en bättre kylare och en chassifläkt eller två.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Jag kan föreställa mig att en ny processorkylare inte gör någon större nytta för att det ändå bara är varm luft som cirkulerar runt i chassit...

Jodå, det kommer bli skillnad ändå.
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Permalänk
Medlem

Tycker 60c i load låter väldigt bra?

Jag kör en 4670k i stock med en Hyper 212 evo och får 60-65c efter någon timme i Bf4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evrae:

Tycker 60c i load låter väldigt bra?

Jag kör en 4670k i stock med en Hyper 212 evo och får 60-65c efter någon timme i Bf4.

Jämför inte AMD och Intel. AMD har mycket lägre toleranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evrae:

Tycker 60c i load låter väldigt bra?

Jag kör en 4670k i stock med en Hyper 212 evo och får 60-65c efter någon timme i Bf4.

Låter skumt. Montera om kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jämför inte AMD och Intel. AMD har mycket lägre toleranser.

Okej, jag förstår

Skrivet av avm:

Låter skumt. Montera om kylaren.

Tycker det låter ganska hyggligt. Den hetaste kärnan låg på 75c med stockkylaren förut. Sänktes mao med 10-15c efter att jag installerade den nya kylaren.

Med tanke på att 60-65 inte är skadligt på något sätt orkar jag inte bry mig. Nästa gång jag byter kylpasta prövar jag väl med Arcticpastan alla snackar om

Permalänk
Medlem

Package = cores
CPU = Sockel

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som du.. fick även ett väldigt varmt moderkort. Köpte en Hyper 212 och mina problem försvann.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Skrivet av solomon:

Package = cores
CPU = Sockel

Okej men då har jag ju till och med 10C marginal! Eller är jag ute och cyklar? För om jag minns rätt så är det kring 70C för sockeln.

Permalänk
Skrivet av archie:

Jag hade samma problem som du.. fick även ett väldigt varmt moderkort. Köpte en Hyper 212 och mina problem försvann.

Har du överklockat processorn något med Hyper 212an? I sådana fall, hur blev resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Okej men då har jag ju till och med 10C marginal! Eller är jag ute och cyklar? För om jag minns rätt så är det kring 70C för sockeln.

Ja.

Skrivet av Blirsåless:

Har du överklockat processorn något med Hyper 212an? I sådana fall, hur blev resultatet?

Jag har också haft 212 evon. Lyckades dra på med 4.5GHz på sommaren. Skulle kanske kunnat gjort 4.6 på vintern.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Har du överklockat processorn något med Hyper 212an? I sådana fall, hur blev resultatet?

Ja testade en gång lite snabbt och drog upp den till 4,4 men hade det inte någon längre period.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Skrivet av solomon:

Ja.

Jag har också haft 212 evon. Lyckades dra på med 4.5GHz på sommaren. Skulle kanske kunnat gjort 4.6 på vintern.

Skrivet av archie:

Ja testade en gång lite snabbt och drog upp den till 4,4 men hade det inte någon längre period.

Jag vet att det finns massvis och återigen massvis med benchmarks på detta, men jag vill bara höra eran åsikt:

Märkte ni någon skillnad? Stor? Liten?

Ursäkta ifall jag svävar utanför det primära trådämnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Jag vet att det finns massvis och återigen massvis med benchmarks på detta, men jag vill bara höra eran åsikt:

Märkte ni någon skillnad? Stor? Liten?

Ursäkta ifall jag svävar utanför det primära trådämnet!

mellan 4,0 och 4,4 så är det nog beroende på spel egentligen om det stöder alla 8 trådar eller om det ligger och använder 98% av två kärnor bara så kan det vara bättre med lite extra klockning såklart :3

om du inte fått cpu kylaren ännu kan du nog kika om du kan undervolta din processor lite så får du ner temperaturerna medans du behåller prestandan ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

jag säger bara köp! min ligger runt rumstem nu på 4 och går upp till 45-50 när jag stresstestar den.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb