Permalänk

Storlek på processorn? Filosoferar

Varför är alla processorer så jäkla små?

Om prestandan i princip styrs av hur varm processorn blir, varför är inte processorerna typ 4ggr större?

Större yta = mer yta att sprida värmen på.

Nu tänker jag ju självklart på stationära datorer där storlek inte skall spela så stor betydelse då det är en "Stationär" dator.

Blir det för dyrt att tillverka dem eller vad är det som begränsar tillverkarna att öka storleken på hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Varför är alla processorer så jäkla små?

Om prestandan i princip styrs av hur varm processorn blir, varför är inte processorerna typ 4ggr större?

Större yta = mer yta att sprida värmen på.

Nu tänker jag ju självklart på stationära datorer där storlek inte skall spela så stor betydelse då det är en "Stationär" dator.

Blir det för dyrt att tillverka dem eller vad är det som begränsar tillverkarna att öka storleken på hårdvara?

Kanske läge att läsa på lite INNAN du kommer med super ideer?

Permalänk
Medlem

Det gäller fler faktorer än enbart "Större yta = mer yta att sprida värmen på" också.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Det gäller fler faktorer än enbart "Större yta = mer yta att sprida värmen på" också.

Ok, någon som vet vad?

Därför jag skapa tråden, för att få mer kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Kanske läge att läsa på lite INNAN du kommer med super ideer?

Det blir oftast bättre om du hjälper till istället för att klaga.

OT: Det hade sänkt klockfrekvenserna, eftersom det tar längre tid att skicka grejer mellan transistorerna, och det hade blivit ofantligt mycket dyrarare. Tvivlar också på att det hade blivit enklare att kyla, då det finns mer som skapar värme.

EDIT: Som Swedish Chef säger, så märks skillnaden på 2011 och t.ex 1150. Visst, de får plats med fler grejer, men den 2011 är mycket dyrare, och genererar mer värme, så vitt som jag vet.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk

Samt att mängden pins brukar avgöra hur stor den blir? En 2011 cpu är ju enorm jämfört med en 1150 t.ex.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Även om anledningarna är flera är nog ändå största (tror jag) tillverkningskostnaden.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så:
Större CPU = längre avstånd som strömen måste färdas genom CPUn = högre spänning krävs för att den ska ta sig fram = mer värme utvecklas och klockfrekvenser måste skruvas ner.
Så tror nästan att en större yta på CPUn hade lett till raka motsatsen av det du förelår, det hade blivit svårare att kyla pga. mer värme.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Ok, någon som vet vad?

Därför jag skapa tråden, för att få mer kunskap.

Men jag tänkte mest på att det såg ut som att du i stort sett tänkte såhär "Större är alltid bättre".

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av XhovercatX:

Varför är alla processorer så jäkla små?

Om prestandan i princip styrs av hur varm processorn blir, varför är inte processorerna typ 4ggr större?

Större yta = mer yta att sprida värmen på.

Nu tänker jag ju självklart på stationära datorer där storlek inte skall spela så stor betydelse då det är en "Stationär" dator.

Blir det för dyrt att tillverka dem eller vad är det som begränsar tillverkarna att öka storleken på hårdvara?

Du har rätt i viss mån, ett problem med dagen processorer är just att kunna kyla en ganska liten yta, men fördelarna är större än nackdelarna.
När man gör en elektrisk krets i mindre format drar den också mindre ström och går ofta att göra snabbare.
Det är också så att det ämne man tillverkar processorerna från innehåller små fel, här och där, gör man processorn mindre är också risken att den tillverkas på en del av ytan där det finns ett fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

wow, tack för alla svar!