Permalänk

Hög rmp på fläktarna?

Jag har just byggt min första burk på typ 15 år och har några säkert noobiga frågor;

Jag har en h100i med två fläktar samt tre chassifläktar. Jag tycker burken låter jäkligt mkt. Se på detta och se om d e normalt, ni som vet?

Temperaturer:
CPU = ca 28-30 C
GPU = 32 C
Hårddiskarna ca 32-35 C

Detta är i Idle. Är det mkt? (känns inte så)

Då får jag följande rpm

Enligt Corsair Link går cpu fläktarna på ca 1350 rpm var

och enligt Asus OC Panelen går någon fläkt på ca 2400 rmp. Jag vet inte vilka fläktar det är, men utgår ifrån att det är chassifläktarna.

Det låter rätt mycket tycker jag. Hur borde det se ut här?

Jag börjar bli orolig att jag inte fått på h100i'n rätt på cpun och att detta är det som gör att fläktarna går som fan? Eller skall det vara så här?

Upskattar alla infall. Google hjälper inte mkt just nu.

Visa signatur

Corsair 540 Air med 3x Noctua PWM / Intel 4770k / H100i med 2x Noctua PWM / ASUS Maximus VI Extreme / Corsair Dominator Platinum 2x8Gb / EVGA GTX780Ti SC / EVO 840 1 Tb / 2x Seagate Constellation 3Tb

Permalänk
Medlem

Tempsen ser bra ut. Vid 1350 bör fläktarna inte låta så mycket. Däremot på fullt blir det oväder
Det är inte pumpen som ligger på 2400rpm, den skall ju ligga där nånstans iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Tempsen ser bra ut. Vid 1350 bör fläktarna inte låta så mycket. Däremot på fullt blir det oväder
Det är inte pumpen som ligger på 2400rpm, den skall ju ligga där nånstans iaf.

Nu lånar jag tråden lite,och förmodligen ditt svar ^^ har Corsair H100i med utbytta x2 fläktar Performance och får 27c vid Idle och 35c vid kanske när jag spelar BF4 stämmer den det Mitt Asus Sabertooth z87 visar och att min pump rpm är på ca 2400-2460 nått sånt.

Permalänk
Medlem

Jag har en H60 själv och har ställt min fläktkurva som jag vill ha den, mina fläktar kör 800-900rpm vid idle och jag ligger på 28-30grader då.
Jag hade lekt med fläktkurvorna i asusprogrammet till du får en profil där du är nöjd med ljudet samt att den inte blir för varm.

Edit: såg nu att H100i har egen programvara till att justera fläktarna med så den kanske går att ändra i till dom.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Tackar alla.

Verkar som det är som det skall vara. Valet av chassi spelar nog in här oxå. Corsair 540 air är ju en stor te-sil. Skall eventuellt sätta i "silent"-sladdarna som kom med noctuafläktarna, Jag orkar inte ha datorn på till spotify om det skall låta så mkt. I Corsair link går det att sätta ner fläktarna lite oxå. Men det verkar bara påverka just cpu-fläktarna.

men men

Visa signatur

Corsair 540 Air med 3x Noctua PWM / Intel 4770k / H100i med 2x Noctua PWM / ASUS Maximus VI Extreme / Corsair Dominator Platinum 2x8Gb / EVGA GTX780Ti SC / EVO 840 1 Tb / 2x Seagate Constellation 3Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulrik1977:

Tackar alla.

Verkar som det är som det skall vara. Valet av chassi spelar nog in här oxå. Corsair 540 air är ju en stor te-sil. Skall eventuellt sätta i "silent"-sladdarna som kom med noctuafläktarna, Jag orkar inte ha datorn på till spotify om det skall låta så mkt. I Corsair link går det att sätta ner fläktarna lite oxå. Men det verkar bara påverka just cpu-fläktarna.

men men

Du kan köpa en fläktstyrning och koppla fläktarna du inte kan styra till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulrik1977:

Tackar alla.

Verkar som det är som det skall vara. Valet av chassi spelar nog in här oxå. Corsair 540 air är ju en stor te-sil. Skall eventuellt sätta i "silent"-sladdarna som kom med noctuafläktarna, Jag orkar inte ha datorn på till spotify om det skall låta så mkt. I Corsair link går det att sätta ner fläktarna lite oxå. Men det verkar bara påverka just cpu-fläktarna.

men men

Asus har så att du kan ställa fläktarna genom Asus AI Suite, ställa egen fläktkurva på chassifläktarna så dom inte varvar så mycket när du kör idle.
Jag har ställt mina så dom inte varvar så mycket vid idle och ökar sen i fart när cpun blir varmare för att öka flödet genom lådan när det behövs, mycket effektivare än att sätta en fast låg fart på fläktarna som begränsar luftflödet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulrik1977:

Tackar alla.

Verkar som det är som det skall vara. Valet av chassi spelar nog in här oxå. Corsair 540 air är ju en stor te-sil. Skall eventuellt sätta i "silent"-sladdarna som kom med noctuafläktarna, Jag orkar inte ha datorn på till spotify om det skall låta så mkt. I Corsair link går det att sätta ner fläktarna lite oxå. Men det verkar bara påverka just cpu-fläktarna.

men men

Ja, alla fläktar är ju inte Link kompatibla tyvärr....