Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylning obsidian 350d

Hej tänkte kolla om det är någon som har några tips på hur jag på de effektivaste sättet kan vatten kyla min dator. Tex. Vilket reservoar och pump skulle ni rekommendera ? Tycker ni man ska vatten kyla grafikkortet också? Tack på förhand / Gustav

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M5 - EVGA GeFoce GTX 780Ti - Intel Core I7 4770K - Corsair RM 850W - Corsair CL9 1600Mhz Vengance LP - A-DATA 120GB SSD - Seagate Baracuda 1TB HDD- Corsair obsidian 350d

Permalänk
Medlem

Ta bort hårddiskburarna i fronten och i med en Alphacool NexXxos Monsta 240 (86mm tjock)-radiator och en Alphacool ST30 240mm i taket. Borde räcka om du ska vattenkyla grafikkortet och överklocka CPUn.

Pump och reservoar: valfri 2x5.25" reservoar med plats för en Laing D5 (heter även Alphacool VPP655 och Swiftech MCP655).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Ta bort hårddiskburarna i fronten och i med en Alphacool NexXxos Monsta 240 (86mm tjock)-radiator och en Alphacool ST30 240mm i taket. Borde räcka om du ska vattenkyla grafikkortet och överklocka CPUn.

Pump och reservoar: valfri 2x5.25" reservoar med plats för en Laing D5 (heter även Alphacool VPP655 och Swiftech MCP655).

Allt du säger stämmer, jag har dock en anmärkning angående top-rad; Om man har t.ex. ASUS Maximus V Gene går det inte att ha tjockare än 30mm rad + 25mm fläktar i toppen om man inte väljer att borra två nya hål för att förskjuta radiatorn lite i sidled (Vilket jag har gjort då jag monterat en 45mm-rad i toppen).

Jag har även en fläktkontroller + 1-slots-res i 5.25"-platserna och pumpen på golvet mellan nätagget och front-radiatorn. Det funkar fint om man inte väljer att köra två stora grafikkort i kombination med en stor pump+res.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Men tror ni att de skulle funka att ha res och pump stående på golvet i chassit med något hembyggt fäste så resen hamnar över pumpen då jag måste sätta min hdd i 5,25 platsen?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M5 - EVGA GeFoce GTX 780Ti - Intel Core I7 4770K - Corsair RM 850W - Corsair CL9 1600Mhz Vengance LP - A-DATA 120GB SSD - Seagate Baracuda 1TB HDD- Corsair obsidian 350d

Permalänk
Medlem

Bygglogg så att du får lite inspiration TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Bygglogg så att du får lite inspiration TS.

Tack fick ganska mycket inspiration men kom att tänka på om vattenkylning är värt vad de kostar:/ om pengarna de kostar är värt temperaturen? Eller om de är mer värt med en färdig tex h100i?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M5 - EVGA GeFoce GTX 780Ti - Intel Core I7 4770K - Corsair RM 850W - Corsair CL9 1600Mhz Vengance LP - A-DATA 120GB SSD - Seagate Baracuda 1TB HDD- Corsair obsidian 350d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gforce97:

Tack fick ganska mycket inspiration men kom att tänka på om vattenkylning är värt vad de kostar:/ om pengarna de kostar är värt temperaturen? Eller om de är mer värt med en färdig tex h100i?

Rent kostnadsmässigt är det nog mer värt för dig att köra en H100i. Den är dessutom lättare att installera och kräver inte särskilt mycket underhåll mer än att du blåser rent radiatorn och fläktarna med jämna mellanrum.

Du kommer få bättre temperaturer med en custom loop än t.ex. en H100 dels p.g.a. mer radiatoryta, bättre flöde i vattenblocken och starkare pump. Men om det är värt dem extra pengarna och arbetet är upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Rent kostnadsmässigt är det nog mer värt för dig att köra en H100i. Den är dessutom lättare att installera och kräver inte särskilt mycket underhåll mer än att du blåser rent radiatorn och fläktarna med jämna mellanrum.

Mm så jag tänkte också men har fått för mig att jag får en tystare dator om jag bygger egen vattenkylning med CPU och gpu . Hur tyst går de att få en custom vatten kylning vs tex h100i? / Gustav

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M5 - EVGA GeFoce GTX 780Ti - Intel Core I7 4770K - Corsair RM 850W - Corsair CL9 1600Mhz Vengance LP - A-DATA 120GB SSD - Seagate Baracuda 1TB HDD- Corsair obsidian 350d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gforce97:

Mm så jag tänkte också men har fått för mig att jag får en tystare dator om jag bygger egen vattenkylning med CPU och gpu . Hur tyst går de att få en custom vatten kylning vs tex h100i? / Gustav

En custom-loop går att få i det närmaste ljudlös. Fyra Noctua-fläktar på lägsta RPM gör inte särskilt mycket ljud ifrån sig.
Visst, en H100i låter kanske inte så farligt mycket, men ditt grafikkort kommer ju ändå låta en del under load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gforce97:

Mm så jag tänkte också men har fått för mig att jag får en tystare dator om jag bygger egen vattenkylning med CPU och gpu . Hur tyst går de att få en custom vatten kylning vs tex h100i? / Gustav

Med en ordentlig pump och tillräckligt med radiatoryta skulle du kunna köra systemet helt passivt i idle. Sätter du in t.ex. en mCubed T-Balancer och PWM-styrda fläktar (t.ex. Noctua NF-F12) så kan du ha ett väldigt tyst system även under belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Med en ordentlig pump och tillräckligt med radiatoryta skulle du kunna köra systemet helt passivt i idle. Sätter du in t.ex. en mCubed T-Balancer och PWM-styrda fläktar (t.ex. Noctua NF-F12) så kan du ha ett väldigt tyst system även under belastning.

Skrivet av Tarrgoth:

En custom-loop går att få i det närmaste ljudlös. Fyra Noctua-fläktar på lägsta RPM gör inte särskilt mycket ljud ifrån sig.
Visst, en H100i låter kanske inte så farligt mycket, men ditt grafikkort kommer ju ändå låta en del under load.

Aha okej men tror jag vill satsa på ha ett nästan helt tyst system. Kan någon sätta ihop ett bra kit som skulle passa och vara riktigt tyst? Har en budget på runt 5 k får man något ordentligt för de som man även skulle kunna använda i ett annat system i framtiden?/Gustav

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M5 - EVGA GeFoce GTX 780Ti - Intel Core I7 4770K - Corsair RM 850W - Corsair CL9 1600Mhz Vengance LP - A-DATA 120GB SSD - Seagate Baracuda 1TB HDD- Corsair obsidian 350d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gforce97:

Aha okej men tror jag vill satsa på ha ett nästan helt tyst system. Kan någon sätta ihop ett bra kit som skulle passa och vara riktigt tyst? Har en budget på runt 5 k får man något ordentligt för de som man även skulle kunna använda i ett annat system i framtiden?/Gustav

Destillerat vatten kan du fixa lite överallt, lägg i en kill coil eller lite PT Nuke så klarar du dig.

Hittade inget vattenblock för 780Ti, men dem kostar runt ~1000kr för full-cover.

Permalänk
Medlem

Halloj!

Jag byggde precis klart min första "riktiga" vattenkylning och jag är mer än nöjd! Tempsen sjönk runt 20 grader på cpu under full load och runt 40 grader på grafikkorten under load.

Jag körde med en Alphacool VPP655 pump tillsammans med en kombotop/reservoar "EK-D5 X-RES 140 CSQ Acetal". Jag är mycket nöjd med allt och hur smidigt det gick att få ihop det.

Kolla in min "bygglogg" får du se hur allt blev till slut! Jag byggde dock i ett NZXT Switch 810

http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1255470-by...

Jag kan även säga att ungefär 5000-5500kr fick jag lägga för allt, då med batterivatten och allt jag behövde! Jag tycker att det är sjukt värt dom pengarna (om man har dem såklart)

/Anders

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Halloj!

Jag byggde precis klart min första "riktiga" vattenkylning och jag är mer än nöjd! Tempsen sjönk runt 20 grader på cpu under full load och runt 40 grader på grafikkorten under load.

Jag körde med en Alphacool VPP655 pump tillsammans med en kombotop/reservoar "EK-D5 X-RES 140 CSQ Acetal". Jag är mycket nöjd med allt och hur smidigt det gick att få ihop det.

Kolla in min "bygglogg" får du se hur allt blev till slut! Jag byggde dock i ett NZXT Switch 810

http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1255470-by...

Jag kan även säga att ungefär 5000-5500kr fick jag lägga för allt, då med batterivatten och allt jag behövde! Jag tycker att det är sjukt värt dom pengarna (om man har dem såklart)

/Anders

.

Jäklar vilka bra temps du får:) pengar är ju inte ett jättestort problem då jag bor hemma och har ett helgjobb och får behålla de jag tjänar så länge jag pluggar:) så då blir de väll att se vad som iförskaffas nu när lönen kommer eller om jag väntar och ser va tomten kommer med;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M5 - EVGA GeFoce GTX 780Ti - Intel Core I7 4770K - Corsair RM 850W - Corsair CL9 1600Mhz Vengance LP - A-DATA 120GB SSD - Seagate Baracuda 1TB HDD- Corsair obsidian 350d

Permalänk

Här har du G-Kraft!!!
https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/21378990da96...
Självklart är det absolut inte värt pengarna och vattenblock till GPU är inte med i kundvagnen då jag inte hittade (orkade leta efter) något som passar till 780 Ti (tänk på att 2 fitting till behövs om du lägger till vattenblock till GPU). Ha inte allt för stora förväntningar på tomten, han vet ju att du inte har varit snäll i år . HEJDÅ!!!!

EDIT: kolla tiden när det här inlägget lades upp

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackannorling:

Här har du G-Kraft!!!
https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/21378990da96...
Självklart är det absolut inte värt pengarna och vattenblock till GPU är inte med i kundvagnen då jag inte hittade (orkade leta efter) något som passar till 780 Ti (tänk på att 2 fitting till behövs om du lägger till vattenblock till GPU). Ha inte allt för stora förväntningar på tomten, han vet ju att du inte har varit snäll i år . HEJDÅ!!!!

EDIT: kolla tiden när det här inlägget lades upp

Din lilla mupp;) varför skulle inte de vara värt de? Lill mackan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M5 - EVGA GeFoce GTX 780Ti - Intel Core I7 4770K - Corsair RM 850W - Corsair CL9 1600Mhz Vengance LP - A-DATA 120GB SSD - Seagate Baracuda 1TB HDD- Corsair obsidian 350d

Permalänk
Skrivet av Gforce97:

Din lilla mupp;) varför skulle inte de vara värt de? Lill mackan

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen kan ju ingen annan än en själv säga om det är värt det eller inte

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250