Permalänk

Börja överclocka?

Tjena, jag sitter på 4670k men en Be quiet Dark rock 2. Jag hade tänkt försöka överclocka till 4.2 - 4.4 men jag är inte helt hundra på det här med temperaturer. I CoreTemp ligger jag på runt 35°C - 50°C(Oclockad). Känns rätt högt för att vara idle imo. Sen vet jag ioförsig inte vilken RPM processor kylaren ligger. Så om någon vet ett bra program som man kan kolla det i operativsystemet skulle det vara bra

Mvh Fredrik

Moderkort: Asus Maximus IV Hero, Processor: 4670K, Processorkylare: Be Quiet Dark Rock 2, Grafrikkort: Asus GeForce GTX 780 3GB DC2 (klockad till 1.1Ghz), Ram: Corsair LP 16GB 1600MHz, Chassi: Fractal Design R4 Windowed.

Permalänk
Medlem

Idle är inte intresant. Det är load tempen som spelar roll, så gå och kör occt eller liknande i 5min och berätta sedan dina temperaturer.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Idle är inte intresant. Det är load tempen som spelar roll, så gå och kör occt eller liknande i 5min och berätta sedan dina temperaturer.

I see, återkommer med de värdena.

Permalänk

du borde också kolla så din överklockning är stabil

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Skrivet av deilwynna:

du borde också kolla så din överklockning är stabil

Men jag har inte klockat än, och hur kollar jag det?

Förlåt för att jag ställer dumma frågor, men jag är en rookie på att överclocka

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Joppe1111:

Men jag har inte klockat än, och hur kollar jag det?

Förlåt för att jag ställer dumma frågor, men jag är en rookie på att överclocka

Många timmars OCCT/Prime 95.

Inte riktigt någonting du behöver göra om du ändå tänker överklocka, gör det när du har överklockat till en nivå du är nöjd med.
Datorn borde kunna köra ett stresstest i cirka 12 timmar utan att få en blåskärm, då är den 99.9% stabil och det är bra för annars så kan filer bli korrupta och liknande i operativsystemet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joppe1111:

Men jag har inte klockat än, och hur kollar jag det?

Förlåt för att jag ställer dumma frågor, men jag är en rookie på att överclocka

För att slippa ställa dumma frågor, prova att slå in dem i google/bing eller vad du nu känner för. Jag lovar att de första 4000 träffarna hade beskrivit EXAKT hur du gör.

Du kan använda program såsom burn test eller prime95 för att kontrollera att det är stabilt. Läs även den klistrade tåden som handlar exakt om hur du skall göra:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Idle är inte intresant. Det är load tempen som spelar roll, så gå och kör occt eller liknande i 5min och berätta sedan dina temperaturer.

Skrivet av deilwynna:

du borde också kolla så din överklockning är stabil

[url="http://postimage.org/"]

Permalänk
Skrivet av anon81912:

För att slippa ställa dumma frågor, prova att slå in dem i google/bing eller vad du nu känner för. Jag lovar att de första 4000 träffarna hade beskrivit EXAKT hur du gör.

Du kan använda program såsom burn test eller prime95 för att kontrollera att det är stabilt. Läs även den klistrade tåden som handlar exakt om hur du skall göra:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Men är det inte så att om jag kör prime95 så höjer väl den voltvärdena allt eftersom? Jag har kollat följande video https://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI&list=WLEDCA9FD7405C3439, skulle jag göra som honom får jag väl en stabil klock, det vill säga ifall min processor klarar de inställningarna? Jag hade dessutom bara tänkt dra upp den till max 4.4 om det skulle gå.

(Det är samma moderkort som jag själv sitter på.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joppe1111:

Men är det inte så att om jag kör prime95 så höjer väl den voltvärdena allt eftersom? Jag har kollat följande video https://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI&list=WLEDCA9FD7405C3439, skulle jag göra som honom får jag väl en stabil klock, det vill säga ifall min processor klarar de inställningarna? Jag hade dessutom bara tänkt dra upp den till max 4.4 om det skulle gå.

(Det är samma moderkort som jag själv sitter på.)

Om det är samma moderkort, processor eller något annat spelar inte så stor roll. Det skiljer väldigt mycket mellan varje enskild komponent hur bra det blir om man vill tänja på gränserna.

Prime95 kör endast beräkningar och kollar om det blev rätt. Har du klockat din processor "för mycket" kan det bli fel. Detta kan avhjälpas med att manuellt öka spänningen till processorn, vilket kommer göra den varmare.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Om det är samma moderkort, processor eller något annat spelar inte så stor roll. Det skiljer väldigt mycket mellan varje enskild komponent hur bra det blir om man vill tänja på gränserna.

Prime95 kör endast beräkningar och kollar om det blev rätt. Har du klockat din processor "för mycket" kan det bli fel. Detta kan avhjälpas med att manuellt öka spänningen till processorn, vilket kommer göra den varmare.

Aja, men nu till frågan jag kom hit för först.. är temperaturerna på processorn ok oklockad nu som den är? Jag vet att vid 95Grader vara lite orolig.. men jag är rätt säker på att det är min kylare som ligger på för låga varv.. hur kan jag ändra den utan att göra det i bios eller UEFI?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joppe1111:

Aja, men nu till frågan jag kom hit för först.. är temperaturerna på processorn ok oklockad nu som den är? Jag vet att vid 95Grader vara lite orolig.. men jag är rätt säker på att det är min kylare som ligger på för låga varv.. hur kan jag ändra den utan att göra det i bios eller UEFI?

95 grader är på tok för varmt, det är inte alls bra. Du borde kunna installera något program som hör till moderkortet. Typ smart fan 2 eller dylikt. Finns att hämta på Asus hemsida.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

95 grader är på tok för varmt, det är inte alls bra. Du borde kunna installera något program som hör till moderkortet. Typ smart fan 2 eller dylikt. Finns att hämta på Asus hemsida.

Okaj vid vilken temperatur bör jag ligga på i full load men min dark rock 2 är de temperaturerna jag lagt upp bild på ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe1111:

Okaj vid vilken temperatur bör jag ligga på i full load men min dark rock 2 är de temperaturerna jag lagt upp bild på ok?

Under 80°C är rekommenderat.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Under 80°C är rekommenderat.

Skrivet av anon81912:

95 grader är på tok för varmt, det är inte alls bra. Du borde kunna installera något program som hör till moderkortet. Typ smart fan 2 eller dylikt. Finns att hämta på Asus hemsida.

Läste vidare lite på detta med överclockning och har nu klarat en klockning på 4.2Ghz Försöker jag köra 4.4Ghz får jag bluescreen vid loadingscreenen. Finns det något jag kan göra åt det eller är det bara att köra på 4.2Ghz?

Permalänk
Skrivet av Joppe1111:

Läste vidare lite på detta med överclockning och har nu klarat en klockning på 4.2Ghz Försöker jag köra 4.4Ghz får jag bluescreen vid loadingscreenen. Finns det något jag kan göra åt det eller är det bara att köra på 4.2Ghz?

vad kör du på för volt? kan vara att din volt inte är tillräcklig, höjer du fsb/blck så måste du även höja volten för minnena och pci portarna pga dom går på buss-hastigheten (fsb/blck) också

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe1111:

Läste vidare lite på detta med överclockning och har nu klarat en klockning på 4.2Ghz Försöker jag köra 4.4Ghz får jag bluescreen vid loadingscreenen. Finns det något jag kan göra åt det eller är det bara att köra på 4.2Ghz?

Vad kör du för inställningar i UEFI?

Låter f.ö. som om kylaren är felmonterad.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av deilwynna:

vad kör du på för volt? kan vara att din volt inte är tillräcklig, höjer du fsb/blck så måste du även höja volten för minnena och pci portarna pga dom går på buss-hastigheten (fsb/blck) också

Skrivet av Valiumballong:

Vad kör du för inställningar i UEFI?

Låter f.ö. som om kylaren är felmonterad.

Jag körde på en sådan automatisk typ CPU level ändring till 4.2 Ghz vilket bör vara stabil enligt asus hemsida.. :S

1.2 volt kör den på automatsikt.

Permalänk
Skrivet av Joppe1111:

Jag körde på en sådan automatisk typ CPU level ändring till 4.2 Ghz vilket bör vara stabil enligt asus hemsida.. :S

1.2 volt kör den på automatsikt.

Btw, den efter att den kört OCCT i 9 timmar så fick jag bluescreen... antar att jag ska skita i att clocka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe1111:

Btw, den efter att den kört OCCT i 9 timmar så fick jag bluescreen... antar att jag ska skita i att clocka..

Börja med att kolla så att kylaren är korrekt monterad. Det ska finnas lagom med kylpasta (finns gott om guider på nätet) och den ska sitta fast ordentligt.

Efter det kan du testa att höja volten till 1.25.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Börja med att kolla så att kylaren är korrekt monterad. Det ska finnas lagom med kylpasta (finns gott om guider på nätet) och den ska sitta fast ordentligt.

Efter det kan du testa att höja volten till 1.25.

Jag vet att kylaren sitter bra, och rätt. Men jag ska testa det med 1.25