Bollplank om GTX 770 önskas (2gb vs 4gb m.m.)

Permalänk
Medlem

Bollplank om GTX 770 önskas (2gb vs 4gb m.m.)

Jag hade en plan att uppgradera till ett GTX 760 ti när det skulle komma ut men det gjorde det aldrig...
Så jag lämnades med två val GTX 760 eller GTX 770. Men jag är en man och således valde den hårda tuffa vägen GTX 770!
Men jag undrar helt enkelt, hur länge "håller" det nu när nya konsoler (och således kraven ökar snabbare?) kommer in snart?
(1) Hur länge kommer jag kunna "maxa" dom flesta spel med 50 fps på 1920/1080? Med "maxa" så är det okej att t.ex. dra ner lite AA eller inte ha på någon prestanda ätande sak som "ubersampling" i Witcher 2.
(2) Min nuvarande dator kommer väl som max flaska det med typ 1-3 fps max eller hur?
Det är en AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition (oklockad) och Corsair 8GB CL9 1333Mhz XMS3.
(3) Läste lite om att man eventuellt kommer behöva mer än 2 gb vram i framtida spel, men vissa säger att det endast gäller vid flera skärmar eller 2560/1440 och dessutom så kan kortet inte ens använda alla 4GB?

(4) Vilken version? Jag lutar mot Asus men MSI och Gigabyte är värdiga alternativ.

(5) Om någon har någon övrig liten tanke eller tycker jag borde köpa något helt annat kort (Budget ca 3000kr) får gärna lämna din lilla mysiga åsikt

(6) En annan fråga som är lite (läs väldigt) OT är att jag skulle vilja köpa en Xbox kontroll till datorn, men hur fan blir det med One inrullande?
Kommer spel som endast kommer till One stödjas av en 360 kontroll, och det bakvända kommer gamla spel stödja en One kontroll? Eller kan jag kringgå alla dessa problem med Xpadder?

Tack i förhand!

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

(1) Hur länge kommer jag kunna "maxa" dom flesta spel med 50 fps på 1920/1080? Med "maxa" så är det okej att t.ex. dra ner lite AA eller inte ha på någon prestanda ätande sak som "ubersampling" i Witcher 2.
1 år, sedan får du börja dra i "sliders"

(2) Min nuvarande dator kommer väl som max flaska det med typ 1-3 fps max eller hur?
Det är en AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition (oklockad) och Corsair 8GB CL9 1333Mhz XMS3.
Dålig på AMD, men tror inte att det kommer orsaka några större problem.

(3) Läste lite om att man eventuellt kommer behöva mer än 2 gb vram i framtida spel, men vissa säger att det endast gäller vid flera skärmar eller 2560/1440 och dessutom så kan kortet inte ens använda alla 4GB?
Då 770 är ett 680 i ny kostym torde samma problem med busbredden kvarstå. Skulle jag lägga så pass mycket pengar på ett nytt kort hade jag aldrig nöjt mig med 2Gb. Kollat på de nya AMD korten?

(4) Vilken version? Jag lutar mot Asus men MSI och Gigabyte är värdiga alternativ.
Spelar ingen roll.

(5) Om någon har någon övrig liten tanke eller tycker jag borde köpa något helt annat kort (Budget ca 3000kr) får gärna lämna din lilla mysiga åsikt
Kanske detta kort från AMD?

(6) En annan fråga som är lite (läs väldigt) OT är att jag skulle vilja köpa en Xbox kontroll till datorn, men hur fan blir det med One inrullande?
Kommer spel som endast kommer till One stödjas av en 360 kontroll, och det bakvända kommer gamla spel stödja en One kontroll? Eller kan jag kringgå alla dessa problem med Xpadder?
Razer har väl en X-box kontroll gjord för PC.

Tack i förhand!

Svar i texten ovan.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Svar i texten ovan.

Tack för svar!

Jämförde det kortet jag tänk mig med det du länkade

http://www.inet.se/jamfor?compare=5410031&compare=5409938

Det jag tänkte på kostar ca 400kr men prestandan verkar vara ungefär samma men AMD kortet kan använda alla 3 GB?
Jag är lite Nvidia-fanboy och jag har fått för mig att amd:s drivrutiner brukar strula lite och att Nvidia oftast har lite bättre "stöd" i spel?
Vad tycker du, gärna objektivt sett

Om "jämför" blir endast för mig så är det dom här två korten jag snackar om:
http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...
http://www.inet.se/produkt/5409938/msi-geforce-gtx-770-4gb-tw...

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Tack för svar!

Jämförde det kortet jag tänk mig med det du länkade

http://www.inet.se/jamfor?compare=5410031&compare=5409938

Det jag tänkte på kostar ca 400kr men prestandan verkar vara ungefär samma men AMD kortet kan använda alla 3 GB?
Jag är lite Nvidia-fanboy och jag har fått för mig att amd:s drivrutiner brukar strula lite och att Nvidia oftast har lite bättre "stöd" i spel?
Vad tycker du, gärna objektivt sett

Om "jämför" blir endast för mig så är det dom här två korten jag snackar om:
http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...
http://www.inet.se/produkt/5409938/msi-geforce-gtx-770-4gb-tw...

Jag är stor förespråkare när det kommer till Nvidia, men vill man framtidssäkra lite gäller det att se helheten. De moderna spelen börjar kunna nyttja mera minne känns det som att det är dumt att gå på kort som knapt klarar dagens spel.

AMD håller på att utvecka en konkurrent till Direct X, om jag förstått det hela rätt. BF4 använder tydligen detta verktyg, så jag misstänker att AMD gjort något rätt.

Vidare har AMD lyckats bygga bort behovet av CF brygga, bara man har PCI-E 3.0, vilket verkar praktiskt.

Så, ge AMD en chans, om inte 400:- billigare för samma prestnada är motivation, kanske något av det jag nämner ovan kan vara.

Med det sagt, tror jag inte att du skulle känna dig missnöjd en sekund med ett 770, men var medveten om att minnet kommer att begränsa prestandan i vissa spel.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Min budget är på 3000kr också. Har spanat på gtx 770, r9 280x och r9 290.

Har kommit fram till att r9 280x är onödigt just nu.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/186336-powercolor_rad...

no need to say more. Samma kort i grunden.

GTX 770 erbjuder shadowplay och physix, så om du lirar spel som stödjer physix är 770 ett bra alternativ.

R9 290 har helt ny processor till skillnad från R9 280x som är ett 7970 i nya fräsiga kläder.

Jag lirar spel som WoW, Rift, Dota 2, CS:s/1.6 och har planerat att köpa bf4 snart.
Har alltså ingen användning av physix och jag spelar aldrig in när jag lirar så shadowplay lockar inte mig.

AMDs mantle ska ju komma när som helst också + att AMD kortet presterar bättre än nvidia i bf4.

Lutar just nu mot att vänta tills dom släpper R9 290 med eftermarknadskylare och sen köpa när det är någon rea eller liknande
Såg att dom hade rea i fredags på r9 290 då det gick för 3000kr

Permalänk
Medlem

Tjena! Bestämde mig idag för "trumvirvel" R9 280x.

Motivationen var att det kan använda sina 3gb fullt ut jämfört med GTX 770 4gb (som endast kan använda typ 2.4?) då jag gillar öppna spel och dom brukar dra mycket vram särskilt med mods. Det var även 500kr billigare än GTX 770 med så gott som samma prestanda . Sen kommer även Mantle som har chans att blir skitbra med lite tur

Tyvärr har ingen butik det på lager men såg att Komplett får in den 26 så antar att Inet/Webhallen får in det då också

Tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

jag hade samma funderingar, och samma fråga ifall 4gb är värt att investera i istället för 2? för prisskillnaden är ganska "huuugeumungos" om man säger så, eller ja ganska stor iaf

funderade mellan r9 280x jag med då den va billigare, men jag litar mer på nvidia, just nu iaf, även läst benchmarks mellan 770 vs 280x där 770 tycks ha övertaget ändå.. om du vill hoppa upp till 290 ska du komma ihåg att den låter som en jumbojet samt att du kan steka ägg på den (dock bra om du ej har spis hemma, eller väl dränka grannarnas oväsen när dom har mer roligt än du ^^)

just my oppinion, en jäkla svår balansgång då Amd overall tycks ha mer för pengarna trots allt...

men jag undrar fortfarande, är de värt o investera i 4gb på min 770 eller skaja nöjja mig med 2gb? ;7 hmmmmmmmmm....

http://www.inet.se/jamfor?compare=5409856&compare=5409938