Permalänk

Kyla dator med Ammoniak

Har tittat lite på internet och upptäckt att Ammoniak har högre specifik värmekapacitet än vatten, det är därmed svårare att värma upp och jag kan få ännu lägre temperatur än med vattenkyling. Har en ny inköpt H100i och visst är temperaturerna låga (25 grader i idle, rumstemperatur 20) men att få temperaturerna ännu lägre vore ju riktigt nice

Så vad tror ni, ska jag köpa hem lite ammoniak och byta ut vattnet mot det? Kan någonting gå fel? Vill gärna höra era åsikter om att kyla en dator med Ammoniak. Länka gärna bästa sidan och köpa Ammoniak på också.

Mvh GamerGottaGame

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGottaGame:

Har tittat lite på internet och upptäckt att Ammoniak har högre specifik värmekapacitet än vatten, det är därmed svårare att värma upp och jag kan få ännu lägre temperatur än med vattenkyling. Har en ny inköpt H100i och visst är temperaturerna låga (25 grader i idle, rumstemperatur 20) men att få temperaturerna ännu lägre vore ju riktigt nice

Så vad tror ni, ska jag köpa hem lite ammoniak och byta ut vattnet mot det? Kan någonting gå fel? Vill gärna höra era åsikter om att kyla en dator med Ammoniak. Länka gärna bästa sidan och köpa Ammoniak på också.

Mvh GamerGottaGame

hmm borde inte slangarna vittras sönder? tänkte eftersom de är ju ett slags lösningsmedel. och de lär ju lukta åt helvete ^^

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rapp3:

hmm borde inte slangarna vittras sönder? tänkte eftersom de är ju ett slags lösningsmedel. och de lär ju lukta åt helvete ^^

Fördelen är att man märker om det börjar läcka ganska snabbt

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ska du byta ut vattent i en h100i till ammoniak? Sure, vad kan gå fel?

Kan man ens byta ut vätskan i dom systemen?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Någon har missat att göra en riskanalys...gör om - gör rätt...

(tänk på att det du tror är Ammoniak (som man köper i butik) är utspätt...av en anledning...)

Permalänk
Skrivet av Rapp3:

hmm borde inte slangarna vittras sönder? tänkte eftersom de är ju ett slags lösningsmedel. och de lär ju lukta åt helvete ^^

Finns det slangar i glas eller något annat material som inte vittrar sönder?

Skrivet av deadich:

Ska du byta ut vattent i en h100i till ammoniak? Sure, vad kan gå fel?

Kan man ens byta ut vätskan i dom systemen?

Måste väl gå och byta ut vätskan, ifall den av någon anledning skulle bli smutsig menar jag

Skrivet av Cybertsen:

Någon har missat att göra en riskanalys...gör om - gör rätt...

Okej Ammoniak är gifitgt, men i ett slutet system borde det väl inte vara någon fara?

Taget från wikipedia

Citat:

KöldmediumEtt köldmedium är en energibärare som används för att transportera värme från en kallare plats till en varmare, vanligen mellan två så kallade reservoarer. Köldmedium används som arbetsmedium i bland annat kylskåp, frysar, värmepumpar och luftkonditioneringar. Köldmedium ska ej förväxlas med kylmedium, som i dessa system betecknar det medium som kyler kondensorn.
Köldmediet är anpassat så att det förångas i kontakt med värmereservoaren (därifrån värme hämtas) och kondenserar i kontakt med kylreservoaren (dit värmen avges). Detta eftersom övergångarna mellan de olika aggregationstillstånden tar upp och avger betydligt mer energi än att bara öka/minska köldmediets temperatur. Till exempel går det åt 2 260 kJ för att förånga 1 kg vatten, medan det bara krävs 418 kJ för att värma samma mängd vatten från 0 °C till 100 °C. Vatten, som har ASHRAE-beteckning R718, används bara sällan som köldmedium.
För ett kylskåp innebär detta att köldmediet förångas på grund av "värmen" inuti kylskåpet och kondenserar på grund av "kylan" utanför. Att mediet förångas vid lägre temperatur än det kondenserar är möjligt eftersom köldmediet i "förångaren" på kylskåpets insida har lägre tryck än i "kondensorn" på skåpets utsida.
Exempel på olika köldmedier är propan, ammoniak och olika freoner.

Eftersom det har använts i kylskåp borde det väl funka lika bra i en dator.

Permalänk
Skrivet av GamerGottaGame:

Har tittat lite på internet och upptäckt att Ammoniak har högre specifik värmekapacitet än vatten, det är därmed svårare att värma upp och jag kan få ännu lägre temperatur än med vattenkyling. Har en ny inköpt H100i och visst är temperaturerna låga (25 grader i idle, rumstemperatur 20) men att få temperaturerna ännu lägre vore ju riktigt nice

Så vad tror ni, ska jag köpa hem lite ammoniak och byta ut vattnet mot det? Kan någonting gå fel? Vill gärna höra era åsikter om att kyla en dator med Ammoniak. Länka gärna bästa sidan och köpa Ammoniak på också.

Mvh GamerGottaGame

Nja, om det är ett ämne som är svårare att värma upp så transporterar det bort värme sämre. Som du i princip nämner själv.
Alltså blir värmen kvar i prollen och du har ett system som inte bara är piss det luktar piss också.
Har för mig att det bara finns ett ämne i flytande form vid 20 grader som är bättre än vatten men det var tydligen svindyrt och betydelselöst bättre.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Har du ens luktat på amoniaklösning någon gång och bildat dig en uppfattning om hur otrevligt det är ?

För den ammoniak du kan köpa består dessutom till stor del av vatten då ammoniak är en gas.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag missade ytterligare poster måste jag nog rekommendera TS att läsa på om kylmaskiner och värmepumpar för att förstå skillnaden mot en vanlig vattenkylning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Intressant, här ser man verkligen evolutionen i arbete.
Människan är nyfiken av sig, ibland lite för nyfiken för sitt bästa...då slår Darwin till...

Permalänk
Skrivet av Casper_83:

Nja, om det är ett ämne som är svårare att värma upp så transporterar det bort värme sämre. Som du i princip nämner själv.
Alltså blir värmen kvar i prollen och du har ett system som inte bara är piss det luktar piss också.
Har för mig att det bara finns ett ämne i flytande form vid 20 grader som är bättre än vatten men det var tydligen svindyrt och betydelselöst bättre.

Så du menar att det ska så låg specifik värmekapacitet som möjligt? Kan jag inte tro då vatten har väldigt hög specifik värmekapacitet och endast ett fåtal ämnen har högre(ammoniak är en av dem).

Permalänk
Medlem

Ammoniak kokar vid -33 grader? Dessutom är ammoniak i gasform rätt otrevligt.

När jag sanerade ammoniakgas i ett tält i lumpen så var det ambulanspersonal utanför ifall någon av oss som arbetade skulle få ammoniak i luftrören.

Edit: För övrigt spelar det ingen roll vilken värmekapacitet ammoniak har, det gör bara att det tar längre tid att kyla ner det när det väl har värmts upp.

Permalänk
Medlem

jag har bara sätt att det finns 24% amoniak att köpa.. och sen kan ja be alla som tänker på att använda det att först lukta på det.. de är det ABSOLUT värsta jag någonsin har luktat på, så illa att man inte kan andas..

Permalänk
Medlem

Vad alla är neggo. Om han bor i ett eget hus och inte har någon som älskar honom så tycker jag att vi ska låta honom prova. TS får gärna videostreama i *realtid* när du drar igång datorn för risken är väl att kameran inte överlever branden(?).

Detta påminner mig lite om när första atombombsprovet skulle göras. En del vetenskapsmän trodde att den skulle antända atmosfären och döda allt och alla. Men se hur bra det gick.

Permalänk
Avstängd

sniffa i en flaska med koncentrerad ammoniak och fråga dig själv sen om du vill ha det i datorn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Finns nog en anledning till att den vätskan som används och inte amoniak.

Tror du ska låta h100 va alt bygga riktig vattenkylning med rätt och beprövade metoder.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Ammoniak kokar vid -33 grader?

Här är spiken i kistan för den här iden. Att det sedan skulle fräta sönder kopplingar och dessutom lukta f*n gör ju inte saken bättre.

Sedan.. Nu tänker jag högt här, men borde inte en vätska med lägre värmekapacitet vara lättare att kyla, eftersom det skulle ge en större temperaturgradient i radiatorn?

Fast.. å andra sidan skulle det ju också bli en mindre gradient i kylblocket så det kanske inte var någon väldigt bra ide ändå. Zotamedu, var är du när man behöver dig? x)

Permalänk
Medlem

Det kommer ej att funka då amoniak är i gasfas vid rumstemperatur. Vilket är en av anledningarna till att det används som köldmedium i kylmaskiner, där man utnyttjar den låga kokpunkten för att få ämnet att byta fas.
Risk med att köra en blandning med vatten och amoniak, är att amoniaken kanske övergår till gasfas och du får problem med gasfickor i kylsystemel.
Att tillsätta en vattenlösning med amoniak lär troligen också tära på alla tätningar.

Men känner du för att prova så är det fritt fram
Det går att byta vätska i de slutna systemen, lite pillrigt då de inte har någon påfyllning. Svårt att få de helt luftfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGottaGame:

Måste väl gå och byta ut vätskan, ifall den av någon anledning skulle bli smutsig menar jag

Det är ju det som är grejen, det är helt stängt alltså kan det inte blir smuts i.

Skrivet av GamerGottaGame:

Eftersom det har använts i kylskåp borde det väl funka lika bra i en dator.

Fast allt där i är väl anpassat just för de kylmediet den använder, ditt är anpassat för vatten. Men prova om du vill, skulle vara kul att se. Ska du tillverka egen ammoniak eller kan man köpa det?

Skrivet av HMB:

Edit: För övrigt spelar det ingen roll vilken värmekapacitet ammoniak har, det gör bara att det tar längre tid att kyla ner det när det väl har värmts upp.

Och tvärtom vilket är det ts tänker på. att det krävs mer energi för att värme 1 L vätska 1 grad.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem

Varför man ska ha största respekt för ammoniak, även om den man kan köpa i vanliga affärer är betydligt utspädd i vatten:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Nja, om det är ett ämne som är svårare att värma upp så transporterar det bort värme sämre. Som du i princip nämner själv.
Alltså blir värmen kvar i prollen och du har ett system som inte bara är piss det luktar piss också.
Har för mig att det bara finns ett ämne i flytande form vid 20 grader som är bättre än vatten men det var tydligen svindyrt och betydelselöst bättre.

Värmakapaciteten är ett mått på hur mycket värme som måste tillföras för att öka temperaturen hos ett ämne. Värmeledningsförmågan är en annan och okorrelerad konstant. Således går det inte att dra slutsatsen att högre vörmekapacitet implicerar sämre kylförmåga. För övrigt är ångbildningsentalpitet också relevant och också den okorrlerad med övriga två konstanter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför man ska ha största respekt för ammoniak, även om den man kan köpa i vanliga affärer är betydligt utspädd i vatten:

2cHDFUAIlm8

Den där videon är fake (träningsvideo). På riktigt så dör man betydligt snabbare
Kul att vi göra ammoniak i skolan.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av muppens:

Värmakapaciteten är ett mått på hur mycket värme som måste tillföras för att öka temperaturen hos ett ämne. Värmeledningsförmågan är en annan och okorrelerad konstant. Således går det inte att dra slutsatsen att högre vörmekapacitet implicerar sämre kylförmåga. För övrigt är ångbildningsentalpitet också relevant och också den okorrlerad med övriga två konstanter.

Stämmer, jag är ingen expert.
Men jag har läst på andra forum tidigare när jag själv letade andra ämnen att vatten leder värme bäst utom ett annat ämne som jag inte minns.

Om det tar upp värme snabbare så förlorar det värme snabbare. Vilket är fördelaktigt i ett kylsystem.
Kanske finns det någon gas som är bättre men då krävs det ju tryckbehållare osv.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

Den där videon är fake (träningsvideo). På riktigt så dör man betydligt snabbare
Kul att vi göra ammoniak i skolan.

Du får nog styrka ditt påstående. Den ser äkta ut för mig, inklusive förklaringen i början som jag hittade i ett förlängt och tydligare klipp som jag redigerade in.

Edit: Det råder uppenbart delade meningar om träning eller ej. Eftersom tråden inte handlar om detta så avslutar jag med http://my.firefighternation.com/video/training-video-on-respo... där det står: "However, the Illinois state police stands by their statement of the video being real which can only mean one of two things:" osv.

Oavsett detta är ammoniak helt olämpligt och potentiellt farligt att ha i en dators kylsystem (som inte är gjort för det).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Man får åtminstone anledning att sätta upp "snygg" märkning på datorn:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vi enas om här på Sweclockers att även om det nu hade gått att ha ammoniak i gasform i en H100 så undviker vi det... mmmkey?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

Nu är ju den specifika värmekapaciteten lägre hos Ammoniak i flytande form...0,9Kj/mol mot 4,19Kj/mol hos vatten, du har inte stött på nått nytt. Bara att använda vatten, det är mycket ofarligare än ammoniak!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du kyla väsentligen bättre än med vatten ska du nog satsa på ett tvåfassystem, dvs ett system där en vätska kokar där du har värme som du vill kyla bort och kondenserar i radiatorn. Heatpipes som används i många kylare är ett sådant system.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGottaGame:

Eftersom det har använts i kylskåp borde det väl funka lika bra i en dator.

Fast.. En vattenkylare är ingen kylmaskin. En kylmaskin använder, väldigt kortfattat, köldmediets fasövergångar för att flytta värme från kallt till varmt, något som inte sker i vanliga fall. Vanlig vattenkylning flyttar bara värme från varmt till kallt m.h.a. vätskans värmekapacitet.

Några exempel på kylmaskiner är kyl/frysskåp, luftvärmepumpar och AC-aggregat.

Skrivet av Esseboy:

Nu är ju den specifika värmekapaciteten lägre hos Ammoniak i flytande form...0,9Kj/mol mot 4,19Kj/mol hos vatten, du har inte stött på nått nytt. Bara att använda vatten, det är mycket ofarligare än ammoniak!

Nu jämför du äpplen och päron här, vatten har 4,19 kJ/kgK (och du verkar sakna ett 1/K i enheterna).

Ammoniak har faktiskt högre värmekapacitet än vatten, problemet är bara att det är rent livsfarligt och dessutom i gasform vid rumstemp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGottaGame:

Har tittat lite på internet och upptäckt att Ammoniak har högre specifik värmekapacitet än vatten, det är därmed svårare att värma upp och jag kan få ännu lägre temperatur än med vattenkyling. Har en ny inköpt H100i och visst är temperaturerna låga (25 grader i idle, rumstemperatur 20) men att få temperaturerna ännu lägre vore ju riktigt nice

Så vad tror ni, ska jag köpa hem lite ammoniak och byta ut vattnet mot det? Kan någonting gå fel? Vill gärna höra era åsikter om att kyla en dator med Ammoniak. Länka gärna bästa sidan och köpa Ammoniak på också.

Mvh GamerGottaGame

Det kommer inte att fungera genom att bara köra en vatten-ammoniaklösning i en sluten loop. I riktiga kylsystem som använder ammoniak finns flera fundamentala delar som ditt system naturligtvis inte har, exempelvis en destilleringsdel där gasformig ammoniak lämnar vattnet och rör sig i gasform in i en kondensator där det avger värme samtidigt som vatten tar en annan väg.

Jag orkar inte kolla upp vilket maximalt tryck som kan uppstå i systemet, men om man bortser från läckage och korrosionsproblem kommer du inte tjäna något alls på att blanda ammoniak i vattnet.

Om det fanns ett flytande kylmedium som spöade vatten och fungera under samma förutsättningar skulle det redan finnas i våra vattenkylningsystem. Det görs väl diverse försök, men än har inget revolutionerande dykt upp. Om du fortfarande är taggad borde du kanske kika på kompressorkylning?

Vill du läsa mer om vatten och ammoniak-kylning kan följande läsning vara något? http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:8718/FULLTEXT01.pd...

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |