Permalänk
Avstängd

problem med överklockning(4670k)

Hej, Det är så att jag köpte en helt ny dator som jag byggde ihop själv. Med nya asus haswell moderkort finns det något som heter "adaptive mode" som dom flesta tycker man ska använda till överklockning. Sist jag klocka så var det z77, så det verkar ha hänt mkt sedan dess.

Men jag får det verkligen inte att fungera på adaptive mode. har testat med 4,6 Ghz till 4,1 Ghz på 1,2 core voltage. Jag använder windows 8.1 pro. Det som händer är jag knappt lyckas boota och den startar om. Satt och pilla i flera timmar, men lyckades inte få det att fungera så ställde ner klocken på standard och då hitta inte windows mina program & spel som jag har installerat, men allt fanns kvar på ssd:en. Så valde att ominstallera OS:et.

Specs:
Asus Maximus VI Hero
4670k standard klock just nu.
Corsair H100i
2st ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC
be quiet! PowerSupply Dark Power Pro 10 850W
16gb ram
256gb ssd
1TB hdd

Länkar jag har klockat på bland annat för överklockning är: http://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI

http://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE

För jag förmodar att 4670k standard klock flaskar grafikkorten.

850w borde väl räcka för den setupen?

Något tips på vad jag kan göra annorlunda tillskillnad från videos jag länka?

Köra på offset som jag gjorde med z77?

Mvh

Permalänk
Medlem

1: Ladda in Optimized Defaults, starta om datorn, gå in på Voltage monitor och kolla vad dina spänningar ligger på som standard. Skriv in dessa här i tråden.

2: Ställ in endast 1.275V v-core, 44x multiplier, 39x Cache ratio och återkom med resultat.
OBS! Jag var tvungen att använda adaptive voltage till cachen. (Original-spänning +0,xxV så att du kommer upp i 1.95V)
Samt, du MÅSTE ställa upp max TDP-värdet från 84 till typ 200.. annars kommer datorn blåskärma oavsett andra inställningar.

Läs denna guide, den har hjälpt mig otroligt mycket:

http://rog.asus.com/242142013/labels/rog-exclusive/maximus-vi...

Vissa saker heter inte riktigt samma sak men inställningarna finns där.

Min dator i signaturen drar ganska precis 600w vid full belastning så det känns som att du borde klara dig också.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Adaptive mode, ska du inte ställa på förens du har hittat en stabil clock, den kan göra att du får högre Vcore än du vill ha.
Börja med att köra manuell tills du hittar rätt Volt för den clocken du vill ha.
Alla clockar olika, bara för någon lyckas köra 4,5Ghz på 1.25Vcore, så betyder det inte att din klarar det.

Börja med att sätta din Vcore på 1.25 45x multi (4,5Ghz) VCCIN på 1.9Volt TDP-Watt från Auto till 200
Boota sedan till Windows och testa stabiliteten, får du BSOD eller låser sig, starta om datorn ställ ner på 44x Multi och prova boota datorn igen.
Låser den sig, dra sedan ner till 43x Multi och gör så tills du hittat den hastigheten du kan köra 1.25Vcore på.

Alternativt är att börja på 45x Multi och boota, får du BSOD, starta om datorn och höj isf Vcoren ett snäpp och gör sedan detta tills du kan boota upp och köra Prime95,Intel Linpack stabilt.
Kör du Luft kylare, så rekommenderar jag max 1.3Vcore.

Det kan skilja extremt mycket på vad du kan köra, jag kan köra 1.25Vcore och 4,5Ghz stabilt, men vill jag köra 4,6Ghz så måste jag upp i över 1.3Vcore

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tricitum:

Adaptive mode, ska du inte ställa på förens du har hittat en stabil clock, den kan göra att du får högre Vcore än du vill ha.
Börja med att köra manuell tills du hittar rätt Volt för den clocken du vill ha.
Alla clockar olika, bara för någon lyckas köra 4,5Ghz på 1.25Vcore, så betyder det inte att din klarar det.

Börja med att sätta din Vcore på 1.25 45x multi (4,5Ghz) VCCIN på 1.9Volt TDP-Watt från Auto till 200
Boota sedan till Windows och testa stabiliteten, får du BSOD eller låser sig, starta om datorn ställ ner på 44x Multi och prova boota datorn igen.
Låser den sig, dra sedan ner till 43x Multi och gör så tills du hittat den hastigheten du kan köra 1.25Vcore på.

Alternativt är att börja på 45x Multi och boota, får du BSOD, starta om datorn och höj isf Vcoren ett snäpp och gör sedan detta tills du kan boota upp och köra Prime95,Intel Linpack stabilt.
Kör du Luft kylare, så rekommenderar jag max 1.3Vcore.

Det kan skilja extremt mycket på vad du kan köra, jag kan köra 1.25Vcore och 4,5Ghz stabilt, men vill jag köra 4,6Ghz så måste jag upp i över 1.3Vcore

Testade ändra till dom inställningarna och det fungerade inte, testa höja volten också men fungera fortfarande inte. testade även gå ner i klock till 4.2Ghz och det gick inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

Testade ändra till dom inställningarna och det fungerade inte, testa höja volten också men fungera fortfarande inte. testade även gå ner i klock till 4.2Ghz och det gick inte heller.

du har haft otur då och fått en processor som inte klockar så bra.
Det är bara att köra 1.25Volt och sedan börja på x45 och gå hela vägen ner tills dator är stabil, så får du se vad din CPU klarar av

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tricitum:

du har haft otur då och fått en processor som inte klockar så bra.
Det är bara att köra 1.25Volt och sedan börja på x45 och gå hela vägen ner tills dator är stabil, så får du se vad din CPU klarar av

jo förmodligen är det väl så tyvärr :/ hur mkt krävs det för att den inte ska flaska 2 gtx 780?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

jo förmodligen är det väl så tyvärr :/ hur mkt krävs det för att den inte ska flaska 2 gtx 780?

Du får kolla i det spelet du lirar, det kan variera lite.
Men så länge CPU inte går på 99% hela tiden när du spelar något så flaskar den inte.
Men ligger CPU på 99% konstant, då måste du upp i högre hastighet, för att den ej ska flaska.

Bara prova dig fram, i värsta fall får du dra upp volten mer, safe volt är under 1.3Volt på Haswell.
Men på 1.3Volt, så behöver du en bra kylare för att hålla bra temps

Permalänk
Medlem

Precis köpt en Intel Core i5 4670K utan extra kylning, har alltså standardkylningen. Är det möjligt att klocka processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Precis köpt en Intel Core i5 4670K utan extra kylning, har alltså standardkylningen. Är det möjligt att klocka processorn?

Inte att rekommendera.

Finns rätt billiga luft/vattenkylare som klarar av att hålla tempen nere för normal överklock.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Apropå 4670k och överklocka. Jag har min på 4.4Ghz och det verkar vara hyfsat stabilt men grejen är den att tempen går upp emot 67-68 grader när jag lirar GW2. CPUn jobbar 100% i aktivitetshanteraren så visst arbetar bettan men jag undrar om dom tempsen är okej? Alla andra spel ligger hon på 50-60.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Apropå 4670k och överklocka. Jag har min på 4.4Ghz och det verkar vara hyfsat stabilt men grejen är den att tempen går upp emot 67-68 grader när jag lirar GW2. CPUn jobbar 100% i aktivitetshanteraren så visst arbetar bettan men jag undrar om dom tempsen är okej? Alla andra spel ligger hon på 50-60.

Skrikvärdet ligger väl upp mot 80 grader så jag tror inte du behöver oroa dig. Jag förutsätter att det är ungefär samma som med min 2500k när det gäller temps.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Apropå 4670k och överklocka. Jag har min på 4.4Ghz och det verkar vara hyfsat stabilt men grejen är den att tempen går upp emot 67-68 grader när jag lirar GW2. CPUn jobbar 100% i aktivitetshanteraren så visst arbetar bettan men jag undrar om dom tempsen är okej? Alla andra spel ligger hon på 50-60.

Helt ok temperaturer, du har inget att oroa dig över.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Precis köpt en Intel Core i5 4670K utan extra kylning, har alltså standardkylningen. Är det möjligt att klocka processorn?

I prime95 torturetest fick jag upp till 82 grader med stockkylaren (med bättre kylpasta) (stock i5 4670k) så det är väl inte att rekommendera tyvärr.

Visa signatur

| i5 10500 | Gigabyte B460M DS3H | G.Skill Aegis DDR4 3000mhz 16GB | KFA2 RTX2060 6GB | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | DeepCool Matrexx 55 V3 | Kolink Core Plus Atx 700W | Win 10 | Corsair K70 RGB | ADX Firepower V2 mmo |