AMD lovar 20 procent bättre prestanda och 30 procent snabbare grafik i Kaveri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumio:

Så kommer det ens vara värt att skaffa ett R9 280x till Jul? :/

Ja? En APU kommer aldrig kunna utprestera en renodlad GPU. Iaf inte i det prissegmentet.

Permalänk

Ser bra ut detta. Ska bli kul att se hur den presterar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

+20% bättre prestanda och +30% snabbare grafik i Kaveri = +50% TDP?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Under tiden vid HP:s högkvarter:
*11h batteritid, huh? Vem behöver det? Jag tycker vi kan slänga in 142526 förinstallerade adwares. 2h räcker gott och väl.*

2H? Vad är det för nymodigheter? En halvtimme medräknat uppstart ska det vara.

Skrivet av Tumio:

Så kommer det ens vara värt att skaffa ett R9 280x till Jul? :/

Ja? Vad får dig att tro att en APU ska kunna konkurrera ut en renodlad grafikkrets i det segmentet? 280X springer cirklar runt Kaveri men Kaveri är inte heller tänkt att gå upp emot 280X som antagligen kommer att kosta 1000:- mer. Kaveri är till för laptops och andra lågenergi byggen typ en tyst HTPC.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

AMD:s processorer är superb till en slimmad htpc som man kör film, emulatorer, mindre krävande spel etc pga det inbyggda grafikkortet, men jag hade aldrig använt den till min stationära. Hur som helst, bra jobbat AMD!

Permalänk

Ska bli intressant att se vad de presterar!

Köpte en Llano A8-3870 när de släpptes. Klarade av att köra BF3 i 720p i okej FPS (20-40). Det har kommit två uppdateringar till AMDs APUer sen dess, Kaveri kanske kan bli något

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alibaba123:

AMD:s processorer är superb till en slimmad htpc som man kör film, emulatorer, mindre krävande spel etc pga det inbyggda grafikkortet, men jag hade aldrig använt den till min stationära. Hur som helst, bra jobbat AMD!

Använder AMD i både min laptop och min stationära och kan inte klaga på något av det jag har

Eller jo, chassit hade gärna fått vara bättre ventilerat. Blir Fractal Design nästa gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Nu börjar det suga i köptarmen igen.
Visst kan man spela med den, även om grafiken givetvis inte är li närheten av ett separat kort för 2000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

givet att källan är en kinesisk läcka, så är det väl ingen som räknar med att allt skall vara 100 korrekt? och den säger faktiskt inte mer än "upp till" så vad real world scenarier ger är fortfarande skrivet i stjärnorna.

vet vi ngt om vad det är för nod? fortfarande 28nm? isf är det verkligen imponerande ökningar. har de presenterat någon road map för när de går ner i storlek?

Fortfarande och fortfarande. Kaveri blir AMD:s första 28nm processor någonsin i "big core" sammanhang. De tidigare var 32nm.

(AMDs andra 28nm är low-end apu och grafikkort och tillverkas i en helt annan fabrik)

Permalänk
Medlem

Är det här AMDs svar mot Intels ultrabooks? Eller kommer dessa ligga på en helt annan tdp? Jag funderar nämligen på en Asus 302 med Haswell och gtx 730. Men en sådan här processor med mantle lär garanterar prestera bättre än Asus 302.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Steambox

Permalänk

Jag vill bara veta vad Mantle ger. Inget annat.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr. Dunkel:

Jag vill bara veta vad Mantle ger. Inget annat.

Bättre prestanda. Så nu vet du.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RzrTrek:

+20% bättre prestanda och +30% snabbare grafik i Kaveri = +50% TDP?

+0% TDP skulle jag gissa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anledningen till att AMD kunnat uppdatera sina APUer så snabbt är just för att de fokuserat på dom. Jag hoppas (och tror) att AMD lägger ner AM3+ och slutar göra vanliga processorer. Det är bättre att de satsar fullt ut på APUer inom alla områden. Man kan ju tänka sig några processorer till FM2+ utan GPU men annars fullt ös med APUer säger jag. Det är där pengarna finns och det är där AMD verkligen kan utnyttja sina styrkor. Dom är inte gigantiska som Intel och kan inte fokusera på "allt". AMD måste prioritera. High-end desktopmarknaden är minskar, Intel är långt före och det är svårt att tjäna pengar.

Det är imponerande vad ett fokuserat AMD kan göra.

Permalänk
Medlem

@Dr Dunkel

Vad gör Mantle
http://techreport.com/review/25683/delving-deeper-into-amd-ma...

Här är en intressant passus

DICE's Andersson extrapolated upon that same notion in his keynote, saying that, with Mantle, the CPU "should never really be a bottleneck for the GPU anymore." In a separate demonstration, Oxide showed their Mantle-enabled space game suffering no frame rate hit when the FX-8350 processor on which it ran was underclocked to 2GHz, or half its base speed. (Graphics processing in that demo was handled by a Radeon R9 290X.)

Det verkar som att nästa gång man ska uppgradera så behöver man bara köpa ett nytt grafikkort hmmmm

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nej, jag tror inte längre på AMD. Bulldozer skulle ju vara så himla bra men vad blev det av det??

Skrivet av Durkadur:

Anledningen till att AMD kunnat uppdatera sina APUer så snabbt är just för att de fokuserat på dom. Jag hoppas (och tror) att AMD lägger ner AM3+ och slutar göra vanliga processorer. Det är bättre att de satsar fullt ut på APUer inom alla områden. Man kan ju tänka sig några processorer till FM2+ utan GPU men annars fullt ös med APUer säger jag. Det är där pengarna finns och det är där AMD verkligen kan utnyttja sina styrkor. Dom är inte gigantiska som Intel och kan inte fokusera på "allt". AMD måste prioritera. High-end desktopmarknaden är minskar, Intel är långt före och det är svårt att tjäna pengar.

Det är imponerande vad ett fokuserat AMD kan göra.

Jag tror du har rätt. Satsa på lite av varje eller fullt krut på en sak.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Entusiast

Jag ville för länge sedan att man skulle skrota grafikkorten, och satsa på GPU i sockel-format. Detta långt innan processorer kom med integrerad GPU.
AMDs A-serie är inte långt ifrån detta. Jag ville visserligen ha en separat GPU-sockel, varav moderkorten då skulle ha en CPU-sockel, och en GPU-sockel, samt separata minnesbanker för respektive. Men att integrera allt i samma paket är rätt så genialiskt det med. Håller nere på moderkortskostnaderna.

Framtiden lär bli intressant nu när AMD lägger ner mer krut på den här lösningen. Förhoppningsvis komemr dessa lösningar bli värdiga utmanare till fullvuxna grafikkort i prestanda-klassen.
Det enda som egentligen håller APU-lösningen tillbaks, är RAM-minnena.
AMDs APU-lösning är ju känd att dra extremt stor nytta av snabba minnen. Mest för att GPU-delen behöver detta, då det är RAM-minnet som är flaskhalsen med dagens APU-lösning.
Undrar om man inte skulle försöka satsa på separat minnesbuss för GPUn istället för att dela den med systemminnet. Och samtidigt försöka satsa på att få till extremt snabba GDDR-minnen i SIMM-format med socklar. Två smällar på samma fluga.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Mmmm....Kaviari.....mmmm

Och nu läser jag resten av inläggen med Homers röst också.

Skrivet av SysGhost:

Jag ville för länge sedan att man skulle skrota grafikkorten, och satsa på GPU i sockel-format. Detta långt innan processorer kom med integrerad GPU.
AMDs A-serie är inte långt ifrån detta. Jag ville visserligen ha en separat GPU-sockel, varav moderkorten då skulle ha en CPU-sockel, och en GPU-sockel, samt separata minnesbanker för respektive. Men att integrera allt i samma paket är rätt så genialiskt det med. Håller nere på moderkortskostnaderna.

Framtiden lär bli intressant nu när AMD lägger ner mer krut på den här lösningen. Förhoppningsvis komemr dessa lösningar bli värdiga utmanare till fullvuxna grafikkort i prestanda-klassen.
Det enda som egentligen håller APU-lösningen tillbaks, är RAM-minnena.
AMDs APU-lösning är ju känd att dra extremt stor nytta av snabba minnen. Mest för att GPU-delen behöver detta, då det är RAM-minnet som är flaskhalsen med dagens APU-lösning.
Undrar om man inte skulle försöka satsa på separat minnesbuss för GPUn istället för att dela den med systemminnet. Och samtidigt försöka satsa på att få till extremt snabba GDDR-minnen i SIMM-format med socklar. Två smällar på samma fluga.

EN GPU-sockel skulle verkligen inte vara en bra idé. Du skulle ta bort all frihet för tillverkaren när det kommer till bussar och minnen. Och man skulle hänvisas till långsammare minnestyper om du ska ha dem i RAM-slots. Med tanke på att grafiktillverkare ofta kör med 2 olika arkitekturer var samtidigt, med sina egna busslösningar, så skulle det bli en väldans massa varianter av moderkort för att matcha de olika GPU:erna. Samtidigt skulle de bli duktigt dyra. 512Bits buss är inte billigt att fixa, och om de ska ha någorlunda kompatibilitet och inte förstöra hela konceptet så att bara en GPU passar varje moderkort så måste moderkorten vara förberedda på strömhungra GPU:er med bred buss. I slutändan skulle det bli dyrt för konsument, långsammare och leda till en sinnessjuk mängd moderkort att gallra sig igenom.

Och att köra på separat minnesbuss på en APU tar bort hela syftet. Då har du nackdelen från båda världarna. Har du missat att AMD satsat på HUMA och att GPU och CPU ska kunna dela adressutrymme? Grejen är att de vill utnyttja GPUn till vanliga program i högre utsträckning. Anledningen till att GPGPU inte fungerar så bra idag är att det inte arbetar tillräckligt integrerat. Med Kaveri och dess efterföljare kommer vi få se betydligt mycket bättre prestanda i vanliga program som kan använda GPGPU.
Ska man köra med separat minnesbuss så försvinner hela syftet med detta. Nu har man kostnaden och klumpigheten med ett separat budget-grafikkort samtidigt som man begränsar CPU-prestanda med delat kisel, delad TDP och delad strömtillförsel. Vad är fördelen med att bygga in en GPU i en CPU om GPUn ändå ska ha separat buss och minne? Varför inte köra med det externt som tidigare i så fall?