värt att skaffa 660ti sli?1

Permalänk
Medlem

värt att skaffa 660ti sli?1

Hejsan!

Jag har ett asus 660ti 2gb och spelar bf4 på en 1080 skärm 144hz

Det flyter väl på med låga inställningar....Men är det nu värt att skaffa ett till? Dom är ju lite sällsynta att få tag på nu innan de försvinner från lagren.

Kommer det bli en stor skillnad med 660ti sli? eller blir det bara några få % ökning i prestanda?

mvh
Viktor

Permalänk
Medlem

Du kommer onekligen att få en prestandaökning, men Ultra vet jag inte om det går då det bara är 2 GB minne till dessa. Men bättre FPS och Medium/High bör du kunna klara tycker jag.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk

Sälj ditt 660ti o köp ett R9 290 istället för sli 660ti.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Eller köp et till och få bra flyt på high. Jag kör med två vanliga 660 på high i sli och det är helt klart spelbart på high med ca 60-100 fps

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Siggen:
Nja ultra och sånt är jag inte ute efter...med tanke på att det är inte min main-dator som jag ska uppgradera...det är sovrumsdatorn som jag tänkte snabba upp lite

jag gillar Nvidia! Har haft så mycket problem med AMD...

Sli har väl många nackdelar har jag hört? Mycket buggar i spelen med sli?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tornex:

Siggen:
Nja ultra och sånt är jag inte ute efter...med tanke på att det är inte min main-dator som jag ska uppgradera...det är sovrumsdatorn som jag tänkte snabba upp lite

jag gillar Nvidia! Har haft så mycket problem med AMD...

Sli har väl många nackdelar har jag hört? Mycket buggar i spelen med sli?

Var har du hört detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Folk som sagt och så har man läst här och där att sli ger problem....microsuttering eller vad det nu kallas. Har inte läst på så mycket om detta som ni kanske hör hehe...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tornex:

Folk som sagt och så har man läst här och där att sli ger problem....microsuttering eller vad det nu kallas. Har inte läst på så mycket om detta som ni kanske hör hehe...

Man ska inte tro allt man hör.
Men visst är det ibland problem med SLI, men det brukar de lösa med nästa uppdatering av drivisarna, så NP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Siggen:
Nja ultra och sånt är jag inte ute efter...med tanke på att det är inte min main-dator som jag ska uppgradera...det är sovrumsdatorn som jag tänkte snabba upp lite

jag gillar Nvidia! Har haft så mycket problem med AMD...

Sli har väl många nackdelar har jag hört? Mycket buggar i spelen med sli?

Sli funkar bra för det mesta. Men du är väldigt beroende av uppdaterade drivrutiner för att det ska funka. Väntar själv t.ex på Rome 2 ska få sina SLI profiler..
Som annan nämnde så vore ett singel R9 290 ett mycket bättre val. Speciellt när Mantle släpps nu i December, så kommer det få ytterligare prestanda lyft. Ryktas om 20-50% bättre prestanda.

Och att du tidigare haft otur med AMD är shit som händer. nVidia kort kan strula lika väl de också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Jag har kört 6870 cf o gtx 670 sli och har inte haft problem med det.

o tänker köra 290 cf snart.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Köp köp köp. Har du en 144hz-skärm så är två grafikkort mysigt så man slipper spela på superlåga settings.

Att köpa 290 är dyrare och presterar sämre. Men ja, singelkort är ju säkrare. Personligen har jag aldrig ångrat sli, kört 660 sli och 680 sli.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

kanske får bli ett till...

hade 6870 cf och dom krånglade hur mycket som helst...Men det är klart 290 kanske inte är nått fel på ändå

Köpte ju 660ti inte för så länge sedan så det känns fel att köpa ett HELT nytt kort igen...

Ett svårt beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Köp köp köp. Har du en 144hz-skärm så är två grafikkort mysigt så man slipper spela på superlåga settings.

Att köpa 290 är dyrare och presterar sämre. Men ja, singelkort är ju säkrare. Personligen har jag aldrig ångrat sli, kört 660 sli och 680 sli.

R9 290 presterar inte sämre än 660 Ti i SLI. Om något så presterar det nästan samma. Plus att det packar mer minne som ger bättre framtids säkerhet för kommande spel med höga minnes krav.

Säljer han sitt gamla kort, så blir det inte speciellt mycket dyrare. Dock hade jag väntat tills kort med tystare eftermarknads kylare släpps.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

ParasiteX:

Det låter som ett bra tänk...

Jag låter det vara som det är nu och väntar ett tag.

Permalänk

Inte värt att köpa ett äldre 2 gb kort till tycker jag för spel kommer att kräva mer framöver.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Börjar närma mig 30...Så snart prioriterar jag nog hi-end mandelkubbar istället för spel osv...

Permalänk
Medlem

Kör på ett till 660 Ti. Tror att SLI drar nästan jämt med GTX 780 eller GTX Titan.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Nä 660ti sli kan ju inte vara lika bra som ett Titan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Nä 660ti sli kan ju inte vara lika bra som ett Titan?

Jag kör 660Ti SLI utan problem med stutter, värme eller ljud.
I BF4 kör jag 2560x1440 på ungefär high i 60 fps.

Permalänk
Avstängd

660ti SLI här också och fungerar klockrent.
Microstutter har inte varit ett problem hos Nvidia sedan slutet av 500 serien.
Och har under 3 generationer SLI (500,600,700 serien) endast stött på problem i ETT spel, och det var Farcry 3 multiplayer.
Vilket säkert är fixat redan.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Som Imaculent kan jag ge lite konkret info. Kör 670 sli (dock överklockade som 680s) och drar ca 60-70 fps minimum i BF4 på 1080p ultra. Väldigt bra skalning och microstutter har jag inte sett något av sen jag bytte till kepler (sett det på tidigare nvidia och amd uppsättningar). Har inte gått över 1.5 gb i minnesanvändning hitills...

Jag skulle säga att det beror på pris.
Kan du sälja ditt kort lätt och till ett bra pris så gör det och köp ett nyare som nämnts ovan några gånger.
Om du inte kan det utan hittar ett billigt 660 ti fungerar det också utärkt.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig väldigt sugen på att köpa ett sånt nu! Bara för alla talar så gott om det.

Tack för alla bra svar och goda råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Hejsan!

Jag har ett asus 660ti 2gb och spelar bf4 på en 1080 skärm 144hz

Det flyter väl på med låga inställningar....Men är det nu värt att skaffa ett till? Dom är ju lite sällsynta att få tag på nu innan de försvinner från lagren.

Kommer det bli en stor skillnad med 660ti sli? eller blir det bara några få % ökning i prestanda?

mvh
Viktor

Har 660ti i sli och det rulalr på väldigt bra i bf4 sålänge du inte överstiger 2gb videominne. Spelar på high med 4x mssa och antialiasing och droppar aldrig under 60fps

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Folk som sagt och så har man läst här och där att sli ger problem....microsuttering eller vad det nu kallas. Har inte läst på så mycket om detta som ni kanske hör hehe...

Jag försökte köra sli med två 660ti, det var inte problemfritt. Om du bara ska spela gamla spel med färdiga sli - profiler så kör i vind, men ska du spela nya spel så kan det vara problematiskt. Jag har haft mycket problem med bf4, ac4 och lite andra nya spel. Problemen är allt ifrån krascher till fruktansvärt ojämn fps. Har pratat med andra som har samma setup som mig och för dem så fungerar det felfritt. Jag har beställt ett 780 då jag tröttnat.

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Jag försökte köra sli med två 660ti, det var inte problemfritt. Om du bara ska spela gamla spel med färdiga sli - profiler så kör i vind, men ska du spela nya spel så kan det vara problematiskt. Jag har haft mycket problem med bf4, ac4 och lite andra nya spel. Problemen är allt ifrån krascher till fruktansvärt ojämn fps. Har pratat med andra som har samma setup som mig och för dem så fungerar det felfritt. Jag har beställt ett 780 då jag tröttnat.

Bf4 kraschar även fast man kör singelkort.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Bf4 kraschar även fast man kör singelkort.

Mycket sällan för mig. Kör jag med ett kort så kan jag spela i flera timmar istället för 15 minuter.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara nån "bugg" mellan moderkort och graffet då?
Hade ju problem med and 6870 i cf.
Kompisen lika så men han hade 6950 cf.
Exakt samma problem fick vi. Nästan samtidigt också.
Vi hade samma moderkort och CPU osv.
Efter att ha bytt till nvidia singel kort så funkar allt bra igen.

Hoppas det inte blir samma problem för mig som för dig kurtegon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Kan det inte vara nån "bugg" mellan moderkort och graffet då?
Hade ju problem med and 6870 i cf.
Kompisen lika så men han hade 6950 cf.
Exakt samma problem fick vi. Nästan samtidigt också.
Vi hade samma moderkort och CPU osv.
Efter att ha bytt till nvidia singel kort så funkar allt bra igen.

Hoppas det inte blir samma problem för mig som för dig kurtegon

Nä jag hoppas att det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Kan det inte vara nån "bugg" mellan moderkort och graffet då?
Hade ju problem med and 6870 i cf.
Kompisen lika så men han hade 6950 cf.
Exakt samma problem fick vi. Nästan samtidigt också.
Vi hade samma moderkort och CPU osv.
Efter att ha bytt till nvidia singel kort så funkar allt bra igen.

Hoppas det inte blir samma problem för mig som för dig kurtegon

vad får du för fps i bf4 i ultra med 660 ti sli om du nu har det? får du fps drops?