Funderar på att kyla ner mig till vintern.

Permalänk

Funderar på att kyla ner mig till vintern.

Trots titelns ironi hoppas jag ni inte tycker den är alltför missledande.

Det är alltså så att jag sitter här med ett Cooler Master Silencio 650 som burk, en 3570k med stockkylare som CPU och ett GTX 560Ti stockkylare som GPU.

För tillfället har jag inga chassifläktar igång så vitt jag är medveten om. Jag vet hur knäppt det låter, men låt mig försöka förklara. När jag skaffade detta chassi (slog näven i dyngan), så hjälpte en kompis mig bygga ihop min dator inuti det av diverse anledningar. Hur som haver så såg han en plastbit på baksidan som han tyckte var i vägen, så han slet ut den. Detta visade sig vara fläktkontrollen som skulle ta hand om de 3 installerade fläktarna. Jag vet, han är inte världens mest intelligenta människa.

Hur som haver, nu har jag då gått i tankarna att jag verkligen är extremt less på ljudet som detta tvingar CPU- och GPU-kylarna att föra. Problemet i det hela är just chassit, det är riktigt trångt på baksidan, vilket gör t.ex. kabeldragning till en utmaning och det är också en grej som får mig att bäva inför att skaffa en proper CPU-kylare.

Jag har också tänkt att jag ska skaffa de 6 120mm-fläktar som har rum i mitt chassi. Tänkte att om jag ska skaffa en, ska jag skaffa alla på en gång.

Jag är inte helt hundra på att jag kommer ha budget för detta inom en snar framtid, men jag hoppas på att kunna genomföra det här någon gång under våren, kanske.

Så jag har tittat runt lite på t.ex. Hyper 212 Evo som fortfarande säljs här i Finland men också på Noctua NF-D14 eller vad modellen hette då det gäller CPU-kylning.

Som chassifläktar var jag väldigt inne på Noctua NF-F12 en tid, men tycker att de kanske känns en aning dyra? Men är de verkligen värda pengarna eller finns det annat man eventuelly kan byta till om man har en relativt tight budget?

Jag antar att jag även kommer tvingas införskaffa en fläktkontroller till alla dessa fläktar? Grejen är att platsen där min dator står är på mitt skrivbord bredvid två skärmar, så det är lite tight med rum. Jag tänkte att om jag ska ha en fläktkontroll skulle jag föredra att ha själva kontrollpanelen utanför chassit. Har sett att det finns ett gäng att välja emellan.

Som novis inom kylning vänder jag mig nu till eder här på Sweclockers. Finns det budgetlösningar som funkar? Mitt mål med detta är först och främst en låg ljudnivå, i och med att jag spelar in en hel del grejer över en kondensatormikrofon, som gärna också spelar in min dator. Men givetvis hoppas jag också kunna sänka temperaturer en hel del, i och med att detta skulle skapa ett helt nytt luftflöde som tillåter en mycket svalare miljö för komponenterna.
Men som sagt, om ni har några tips på vad man kan köra på i kylningsväg utan att ruinera sig. Kan ju säga att jag är 20 år, även om det låter lite som något annat, men jag är extremt fattig men med ett brinnande intresse.

Har övervägt att införskaffa något annat chassi vid någon tidpunkt, men grejen är att min dator av okänd anledning valde att inte boota på över en vecka sist jag böt. Vet inte om det var oflyt eller vad det hela berodde på.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Inaktiv

Hur kan du inte ha plats för en fläktkontroller? Har du 4 cd läsare? Vanligtvis ansluter man fläktarna på moderkortet.

Kör färre fläktar, typ en fram och en bak räcker nog gott och väl.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Hur kan du inte ha plats för en fläktkontroller? Har du 4 cd läsare? Vanligtvis ansluter man fläktarna på moderkortet.

Kör färre fläktar, typ en fram och en bak räcker nog gott och väl.

Jag vet inte vad fasen han tänkte alls när han slet ut den.

Så ingen poäng i att ha en uppe och en nere också? Du vet, det borde bli ganska ultimat om man har luftflöde i både riktningar, tänker jag.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag vet inte vad fasen han tänkte alls när han slet ut den.

Så ingen poäng i att ha en uppe och en nere också? Du vet, det borde bli ganska ultimat om man har luftflöde i både riktningar, tänker jag.

Du kan ju börja köra med fläktarna som sitter i lådan? eller är de också utslitna ;)? Det jag tänkte på var att 2 fläktar kommer öka genomströmmningen avsevärt jämfört med inga fläktar. Du kan ju alltid köpa fler om det inte räcker!

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Du kan ju börja köra med fläktarna som sitter i lådan? eller är de också utslitna ;)? Det jag tänkte på var att 2 fläktar kommer öka genomströmmningen avsevärt jämfört med inga fläktar. Du kan ju alltid köpa fler om det inte räcker!

Grejen är att jag har dem ikopplade, men de snurrar inte. Det är något jag inte kom ihåg att nämna. Jag förstår verkligen inte varför det är så.
Det är därför jag gärna skulle ha en kontroll för att kunna få in strömmen via molex istället. Dessutom är inte alla kablar i de nuvarande fläktarna tillräckligt långa

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Inaktiv

Kan du ta ett kort på hur du kopplat in dem så kan jag berätta vad som är fel

Annars är det ju bara att köpa en kontroller och skruva dem tills det låter behagligt!

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Kan du ta ett kort på hur du kopplat in dem så kan jag berätta vad som är fel

Annars är det ju bara att köpa en kontroller och skruva dem tills det låter behagligt!

Ska kika om jag kan placera chassit på skrivbordet så att jag kan öppna sidan utan att behöva dra ur alla kablar som sitter i. En sekund Har dessutom bara en mobilkamera.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Det sitter ju 3 fläktar i chassit från början så dom bör väl vara inkopplade om han har något vett i huvudet?

EDIT: nevermind, väntar på kort hur det är kopplat då.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Det sitter ju 3 fläktar i chassit från början så dom bör väl vara inkopplade om han har något vett i huvudet?

EDIT: nevermind, väntar på kort hur det är kopplat då.

De var mycket riktiga inkopplade från början. I fläktkontrollen.

Här är en bild på kablarna från frontfläktarna som inte varit inkopplade sedan datorn byggdes ihop

Ingen av dessa är långa nog för att räcka till CHA_FAN porten på mitt moderkort. Jag har ej heller en fläktkontakt som sitter närmare än den. Dessa går ju att koppla in i vad jag nu ska kalla de små plastbitar, som ska möjliggöra att koppla in dem i fläktkontrollen. Andra änden på de kontakterna sitter på baksidan av chassit och är invirad någonstans i härvan bakom.

Detta kan jag erbjuda för tillfället.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

http://shop.syntech.co.nz/catalog/images/prodimg/img25321.jpg

fixa två sådanna så klarar du dig fint sen

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem

Köp en fläktkontroller då.

Skrivet av Frozensweetness:

Med såna går väl fläktarna på fullt hela tiden utan att man kan ändra?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Köp en fläktkontroller då.

Med såna går väl fläktarna på fullt hela tiden utan att man kan ändra?

då köper man en resistor

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozensweetness:

då köper man en resistor

Och om man vill kunna ändra fram och tillbaka? Öppna chassit och dra ut och in varje gång? Finns sjukt billiga fläktkontroller om man inte har pengar att lägga, känns mer värt imo.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Och om man vill kunna ändra fram och tillbaka? Öppna chassit och dra ut och in varje gång? Finns sjukt billiga fläktkontroller om man inte har pengar att lägga, känns mer värt imo.

jovisst är det mer värt, men inte alls lika kul

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Skrivet av Frozensweetness:
Skrivet av deadich:

Köp en fläktkontroller då.

Med såna går väl fläktarna på fullt hela tiden utan att man kan ändra?

Skrivet av deadich:

Och om man vill kunna ändra fram och tillbaka? Öppna chassit och dra ut och in varje gång? Finns sjukt billiga fläktkontroller om man inte har pengar att lägga, känns mer värt imo.

Denna tråd är härmed totalt poänglös.

Jag tänkte att när jag en gång har plockat bort bägge sidopaneler, ska jag bannemig se om det går att köra med originalfläktkortet löst. Och visst går det. Datorn är inte särskilt mycket tystare, men jag har kommit fram till att det är mina hårddiskar som för så himla mycket oljud.

Får se om det blir att investera i lite WD Green framöver.

Edit: Jag ber verkligen om ursäkt för min efterblivenhet. Jag ger självklart moderatorer lov att stänga tråden om så önskas.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Denna tråd är härmed totalt poänglös.

Jag tänkte att när jag en gång har plockat bort bägge sidopaneler, ska jag bannemig se om det går att köra med originalfläktkortet löst. Och visst går det. Datorn är inte särskilt mycket tystare, men jag har kommit fram till att det är mina hårddiskar som för så himla mycket oljud.

Får se om det blir att investera i lite WD Green framöver.

Edit: Jag ber verkligen om ursäkt för min efterblivenhet. Jag ger självklart moderatorer lov att stänga tråden om så önskas.

har en WD green 1Tb som Media disk och den har aldrig stulat för mig och är avsevärt mycket tystare än jag hade förväntat mig. Något jag kan rekommendera faktiskt!

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Skrivet av Frozensweetness:

har en WD green 1Tb som Media disk och den har aldrig stulat för mig och är avsevärt mycket tystare än jag hade förväntat mig. Något jag kan rekommendera faktiskt!

Japp. Jag har kollat på mycket YouTube videor om kylning och ljuddämpning o.s.v. på senaste tid och fått en bild av att WD Green ska vara riktigt bra för ändamålet. Så nu behöver jag bara pengar till 3 TB grönt

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Finlandssvensken:

Edit: Jag ber verkligen om ursäkt för min efterblivenhet. Jag ger självklart moderatorer lov att stänga tråden om så önskas.

Kan passa på att berätta att det är inte på detta viset det fungerar. Trådar låses när det ballar ur eller liknande. Det finns kanske någon annan med liknande problem som kanske ställer en fråga här i framtiden. Dessutom tror jag inte du behöver ge moderatorer lov att stänga trådarna då de ka ngöra det varesig du vill eller inte

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Kan passa på att berätta att det är inte på detta viset det fungerar. Trådar låses när det ballar ur eller liknande. Det finns kanske någon annan med liknande problem som kanske ställer en fråga här i framtiden. Dessutom tror jag inte du behöver ge moderatorer lov att stänga trådarna då de ka ngöra det varesig du vill eller inte

Nej, jag vet. Ville bara verka artig efter min dumhet

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube