Kateeva gör OLED i 4K med bläckstråleskrivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

OLED har samma grymma responstid som plasma. Med andra ord mindre än 1ms. Det kommer alltså bli ett givet val för oss gamers

Om responstiden är såpass häv, kommer det att öppna upp för över 144hz uppdateringsfrekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Steg 1 avklarat, dvs maskinen klar. Steg 2 inleds, dvs få upp yielden

Steg 3:

Steg 4: Profit!

Permalänk

"Dessutom avger maskinen tio gånger färre partiklar än konventionella metoder,"

Ordet "färre" är bara en relativ benämning för "storlek". Så matematiskt sett betyder det där 10 gånger så många partiklar, vilket jag inte tror att ni menar? ...

Meningen borde istället rättas till "Dessutom avger maskinen en tiondel så många partiklar än konventionella metoder,".

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer kanske en värdig ersättare till min Pioneer kuro 65 tumare OLED med 3D osv vore nice. 4k upplösning på datorskärmen, tror inte det. Hur mycket skulle det kosta att få BF4 i 70-80 FPS med en 4k skärm? Nä, själva OLED tekniken, att den är på 144 hz och tunn räcker. 1024 funkar utmärkt för spel enligt mig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Äntligen kommer kanske en värdig ersättare till min Pioneer kuro

semi OT:

Kuro?
right

jag ska hämta min första kuro på lördag
LX5090

får se om den lever upp till hypen
jag har en Sony 55" W9 som är en av dom bästa LED TV apparaterna just nu.
problemet är svartnivån som bara ligger på 0.035Y och ger en Ansikontrast på runt 3300
att kolla på den i ett kolsvart rum funkar inte.

teoretiskt så borde väl Kuron med sina 0.0015Y eller vad det är i svartnivå kunna matcha en OLED i ett lite mörkare rum
om ljusnivån är installd lika på båda eller hur?
kontrastförhållandet och den upplevda dynamiken borde ju vara identiska.

jag tror knappast man ser skillnad på 0 svärta och 0.0015
0.035Y däremot är inte helt svart i ett mörkt rum

ang OLED skrivaren så kan den printa ut ett lager som går åt till en TV på ca 120 sec
hela artikeln här:
http://www.oled-info.com/kateeva-finally-unveil-their-yieldje...

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

Det gör det väl.

Nej det gör det inte. Kolla Sweclockers senaste test av grafikkort i crossfire. Det fungerade inte. Du måste fortfarande göra ljuglösningar för att få det att fungera överhuvud taget då du antigen får köra UHD i 30 Hz eller så får du köra två strömmar och lura datorn att skärmen är två olika för att köra i 60 Hz. Vilket fungerar sådär. Så drivrutinerna finns bevisligen inte ordentligt. Displayport stödjer det bevsligen inte helt ut heller. Så det fungerar inte vettigt än. Det är massa trassel och ljudlösningar. Det är inte bara att koppla in och köra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Om responstiden är såpass häv, kommer det att öppna upp för över 144hz uppdateringsfrekvens?

Det är helt styrelektroniken som avgör, en OLED klarar utan problem av att flimra i 100.000Hz, jag tror de små ligger närmare en Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Eller en 240" 8k touchskärm med gorilla-glass som skrivbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

semi OT:

Kuro?
right

jag ska hämta min första kuro på lördag
LX5090

får se om den lever upp till hypen
jag har en Sony 55" W9 som är en av dom bästa LED TV apparaterna just nu.
problemet är svartnivån som bara ligger på 0.035Y och ger en Ansikontrast på runt 3300
att kolla på den i ett kolsvart rum funkar inte.

teoretiskt så borde väl Kuron med sina 0.0015Y eller vad det är i svartnivå kunna matcha en OLED i ett lite mörkare rum
om ljusnivån är installd lika på båda eller hur?
kontrastförhållandet och den upplevda dynamiken borde ju vara identiska.

jag tror knappast man ser skillnad på 0 svärta och 0.0015
0.035Y däremot är inte helt svart i ett mörkt rum

ang OLED skrivaren så kan den printa ut ett lager som går åt till en TV på ca 120 sec
hela artikeln här:
http://www.oled-info.com/kateeva-finally-unveil-their-yieldje...

OLED liksom CRT kan ju visa äkta svärta.
LCD kan absolut inte det
Plasma är mörkt men fan inte svart, jag har en av de senaste Plasmorna från Panasonic som jämförs med Pioneer Kuro svärta, Kuron e bara några få 0.000x bättre, men jag tycker inte att det är helt bläcksvart när jag sitter i ett mörkt rum, inte svart-svart som min gamla CRT som jag hade för 6år sedan.

Jag ser fram emot OLED som bara den!

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Äntligen kommer kanske en värdig ersättare till min Pioneer kuro 65 tumare OLED med 3D osv vore nice. 4k upplösning på datorskärmen, tror inte det. Hur mycket skulle det kosta att få BF4 i 70-80 FPS med en 4k skärm? Nä, själva OLED tekniken, att den är på 144 hz och tunn räcker. 1024 funkar utmärkt för spel enligt mig.

Går ju alltid att ta till budgetknepet och köra i halva upplösningen, så varje renderad pixel visas av fyra pixlar på skärmen
Då återstår bara problemet med att köra 4K över 30Hz...

Blir bra när det blir färdigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Wow! Det här är underbara nyheter. Men också dubbel livslängd. Kommer det att innebära att färgerna kan hållas jämnare nu över skärmens livslängd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quim:

men jag tycker inte att det är helt bläcksvart när jag sitter i ett mörkt rum,

låter som du har nån red/blue tint
Kuron ska vara bäcksvart när den är rätt kalibrerad.
det är viktigt att RGB färgerna nära svart är jämna annars ser man en färgskftning åt nåt håll.

sen lider väl panasoncis plasmaskärmar av sämre svärta ju äldre dom blir
så möjligt att din har blivit sämre.

aja ska bli intressant att kolla om kuron lever upp till hypen

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Ja, pg_ice har helt rätt. Oftast så kan du se om det svarta lutar åt rött, grönt eller blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

OLED liksom CRT kan ju visa äkta svärta.

Att CRT skulle vara särskilt svart är inget jag känner igen eller minns. Är det verkligen så?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast
Skrivet av star-affinity:

Att CRT skulle vara särskilt svart är inget jag känner igen eller minns. Är det verkligen så?

Det var en nyhet för mig också. Jag minns till och med att skärmen i sig brukade lysa i en halvtimme efter man stängde av den för all statisk elektricitet som byggts upp höll igång emissionen från skärmen väldigt länge. Så inte ens avstängd var den perfekt svart. Det är väl bara Plasma och OLED som ger perfekt svärta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

låter som du har nån red/blue tint
Kuron ska vara bäcksvart när den är rätt kalibrerad.
det är viktigt att RGB färgerna nära svart är jämna annars ser man en färgskftning åt nåt håll.

sen lider väl panasoncis plasmaskärmar av sämre svärta ju äldre dom blir
så möjligt att din har blivit sämre.

aja ska bli intressant att kolla om kuron lever upp till hypen

Nej kuron ska inte vara bäcksvart heller, inte enligt de kräsna vänner jag känner iaf & inte enligt reviews, den är väldigt nära svart - men inte svart svart.
Nu snackar jag alltså om att det är helt nedsläckt hemma, mitt på dagen så ser även min Panasonic ut att ha perfekt svärta - men det gör även många's LCD-TVs så detta gills bara när det är i ett helt mörkt rum.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadde:

Ja, pg_ice har helt rätt. Oftast så kan du se om det svarta lutar åt rött, grönt eller blå.

Aldrig sett att den ska skifta i någon av dessa färger. Kan ta en noggrannare titt ikväll.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Att CRT skulle vara särskilt svart är inget jag känner igen eller minns. Är det verkligen så?

Japp: Har man en bra CRT-skärm eller OLED så fungerar det som så att CRT helt enkelt väljer att inte belysa den delen av skärmen som ska var svart och OLED löser detta genom att låta OLED "cellerna" vara avstängda.

Det är ju därför som många bolag försökte utveckla SED eller FED sedan, för att CRT är en överlägsen teknik och med SED/FED hade man kunnat göra "platta" tv apparater också. Så utöver svärtan så har även CRT bäst/flest antal färgnyanser.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det var en nyhet för mig också. Jag minns till och med att skärmen i sig brukade lysa i en halvtimme efter man stängde av den för all statisk elektricitet som byggts upp höll igång emissionen från skärmen väldigt länge. Så inte ens avstängd var den perfekt svart. Det är väl bara Plasma och OLED som ger perfekt svärta.

Beror väl på kvalitén på TV och hur länge den varit igång, även en plasma lyser ju efter du stängd av den om den varit igång länge...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Japp: Har man en bra CRT-skärm eller OLED så fungerar det som så att CRT helt enkelt väljer att inte belysa den delen av skärmen som ska var svart och OLED löser detta genom att låta OLED "cellerna" vara avstängda.

Det är ju därför som många bolag försökte utveckla SED eller FED sedan, för att CRT är en överlägsen teknik och med SED/FED hade man kunnat göra "platta" tv apparater också. Så utöver svärtan så har även CRT bäst/flest antal färgnyanser.

Okej, men då är det väl så att själva skärmytan på en CRT-skärm är lite mörkgrå av sig, så det blir aldrig riktigt svart ändå. Så minns jag det i alla fall, men det var också ett tag sedan jag tittade på en CRT-skärm.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Okej, men då är det väl så att själva skärmytan på en CRT-skärm är lite mörkgrå av sig, så det blir aldrig riktigt svart ändå. Så minns jag det i alla fall, men det var också ett tag sedan jag tittade på en CRT-skärm.

Hehe det beror ju helt på kvalitén på TVn i fråga :).

Men om du visade en svart bild på en CRT och det var mörkt i rummet så blev det bäcksvart - om du hade en bra CRT då förstås. Detta händer inte med en plasma, även du köper en kuro så lyser det svarta lite granna så att man ser TVn där den står i rummet. OLED kommer bli räddningen, den kommer vara helt svart också om du släcker i rummet och visar en svart bild så ser du inte TVn, som om den vorre avstängd =D.

Jag är läskigt nöjd med min Panasonic 50'' V20, men svärtan e det absolut viktigaste för mig, så jag ser verkligen fram emot bättre priser för OLED, så fort de kommer ner i 20-25k så slår jag till.

Edit: Du kanske minns din gamla CRT-datorskärm, hur svart det blev med skärmsläckaren. Väldigt få människor hade låg kvalité CRT dator skärmar, så det kanske är ngt som är enklare att minnas, CRT-tv hängde ju mkt på päronen, jag fick inte en bra CRT förens 2005 typ, men hade en bra CRT-datorskärm länge.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Hehe det beror ju helt på kvalitén på TVn i fråga :).

Men om du visade en svart bild på en CRT och det var mörkt i rummet så blev det bäcksvart - om du hade en bra CRT då förstås. Detta händer inte med en plasma, även du köper en kuro så lyser det svarta lite granna så att man ser TVn där den står i rummet. OLED kommer bli räddningen, den kommer vara helt svart också om du släcker i rummet och visar en svart bild så ser du inte TVn, som om den vorre avstängd =D.

Jag är läskigt nöjd med min Panasonic 50'' V20, men svärtan e det absolut viktigaste för mig, så jag ser verkligen fram emot bättre priser för OLED, så fort de kommer ner i 20-25k så slår jag till.

Edit: Du kanske minns din gamla CRT-datorskärm, hur svart det blev med skärmsläckaren. Väldigt få människor hade låg kvalité CRT dator skärmar, så det kanske är ngt som är enklare att minnas, CRT-tv hängde ju mkt på päronen, jag fick inte en bra CRT förens 2005 typ, men hade en bra CRT-datorskärm länge.

Hmm… Skärmsläckaren och CRT får det att ringa en klocka. Det var nog rätt svart ändå, ja. Men som du säger – säkert olika för olika CRT.

Jag har också en Panasonic V20 på 50"! Är också väldigt glad för den. Kommer ihåg när jag testade den för första gången. Körde Baraka (filmad med 70 mm film) på Blu-ray: http://amzn.com/B001CDLATE och tappade hakan.

Men visst finns där nackdelar i form av att det ej blir riktigt svart (även om det kan vara långt mycket mörkare än de LCD-paneler man sett). Stör mig också lite på flimrade i ljusa scener, ”rainbowing” vid snabba kamerarörelser när vissa färger visas på skärmen och att skärmen gör ljud i från sig – högre ju ljusare bild som visas. Dessa saker till trots är jag som sagt väldigt nöjd med TV:n överlag. Strömförbrukningen vet man ju inte är helt optimal för Plasma heller.

OLED absolut spännande! Ser också fram emot att denna paneltyp går ner i pris.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma