LG:s smarta tv-apparater spionerar på tittare

Permalänk
Medlem

Men snälla, ni menar inte att detta kommer som en överraskning ELLER?, är folk verkligen så naiva så ni tror att myndigheter eller stora företag INTE kommer greppa varenda möjlighet att spionera på er.

Det klart dem gör, precis som Apple och andra telefontillverkare för loggar om våra telefon och spelvanor.

Man pratar om den personliga integriteten, den är lika mkt luft som den omtalade neutraliteten som vi hade i Sverige för många år sedan.

Allt detta kan ni tacka globalisterna för. där tanken är att att radera ut nationaliteter och bli en världsmedborgare i George Orwells 1984. Det är precis vad som sker just nu.

Det finns givetvis sätt att skydda sig på men inget är 100%, börja med att inte dela, gilla allting ni ser på fasebook och utube eller goggle!

Smart tv?, jodå om ni älskar att bli dominerade och kontrollerade!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

För en tid sedan lade de ner alla konventionella tv-sändningar i Sydkorea. Numer får koreanerna istället för kanaler bläddra mellan ANDRAS tv-apparater, innehållet i vald Tv streamas direkt till mottagarens tv i Sydkorea.
/True story

Skickades från m.sweclockers.com

VA?

Sorry jag läste och lärde mig SVENSKA i skolan!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimy91:

Har aldrig gillat LG och nu detta gör bara att jag tycker sämmre om dom nu än vad jag gjort tidigare. Aldrig LG. Håller mig till Samsung såklart!

Skrivet av anon152135:

Bojkott på LG

Skrivet av Attila666:

LG är lite svåra att lita på.

Naivt att tro att det bara är LG som gör sådant. Bara för att det var LG i denna artikeln så betyder det inte att det bara är LG som ägnar sig åt "övervakning", eller insamling av data för att kunna rikta reklam (och kanske i den bästa av världar förbättra sin produkt). Om man ska bojkotta allt som håller på med liknande saker så får man med största sannolikhet ändra på mycket i sin vardag.

Jag är emot all form av dold insamling och LG ska ha kritik för att ha gjort detta utan att meddela på ett tydligt sätt vad det är dem gör (det är kanske möjligt att det står tydligt i användarvillkoren men vem läser dem).
Tycker att det är bra att det har blivit så stort fokus på all dold insamling av användardata, hoppas att det kommer bli mer fokus på denna typen av nyheter även i mer "traditionella" tidningar och nyhetsprogram så att den äldre generationen kommer ur sin bubbla.

Bra att ni skriver om detta sweclockers.
/sledde

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade så har LG nu svarat på kritiken här:

http://www.lg.com/se/support/support-meddelande/SENTC13112210...

Permalänk
Skrivet av DJHogi:

För er som är intresserade så har LG nu svarat på kritiken här:

http://www.lg.com/se/support/support-meddelande/SENTC13112210...

Jag tycker faktiskt det var ett oväntat bra svar. De förklarar vad de använder informationen till, att den inte är personlig (antar att de menar inte går att koppla till specifik person) och rättar till de misstag som de faktiskt gjort (information skickas även när funktionen stängts av, filnamn skickas utan anledning). Jag misstänker att de som hade foliehattarna på tidigare inte tar av de nu dock...

Permalänk
Medlem

Det bästa hade dock varit att funktionen varit avslagen som standard, så att användare får göra ett aktivt val att sprida sin information till LG.

Permalänk
Medlem

Näe, så oväntat bra kan jag knappast tycka att LG's svar är direkt. Förutom att de fifflar & bluffar en smula, se filmen i länken ( http://youtu.be/wdkZX8SR4aA ) så hade jag nog förväntat mig en hel del mer, som t ex vilka apparater handlar det om (fåtal, många, alla? Eller bara några enstaka modeller ur en viss årgång?) och kanske en lite tydligare leveranstid på nya firmware:en.

Som du kanske förstår så är det nog inget "misstag" direkt LG begått... mer ett rejält övertramp.

Permalänk
Skrivet av LeifV:

Näe, så oväntat bra kan jag knappast tycka att LG's svar är direkt. Förutom att de fifflar & bluffar en smula, se filmen i länken ( http://youtu.be/wdkZX8SR4aA ) så hade jag nog förväntat mig en hel del mer, som t ex vilka apparater handlar det om (fåtal, många, alla? Eller bara några enstaka modeller ur en viss årgång?) och kanske en lite tydligare leveranstid på nya firmware:en.

Som du kanske förstår så är det nog inget "misstag" direkt LG begått... mer ett rejält övertramp.

De kanske trodde man skulle kunna tänka lite själv. Eftersom det som nämns är LG Smart TV får man ju förutsätta att det är de apparater som räknas som LG Smart TV som det handlar om. Alltså dessa: http://www.lg.com/se/smart-tv (och eventuellt fler som inte säljs längre). "Problemet" ligger ju i mjukvaran, så självklart är alla apparater som har den mjukvaran drabbade. Skulle du förvänta dig att Google listade alla telefoner med problem om det kom fram något problem i Android också eller?

Anledningen till att de inte anger en tydligare leveranstid på ny firmware är med största sannolikhet eftersom de helt enkelt inte vet. Men "is being prepared for immediate rollout" tyder ju på att tiden räknas i dagar eller absolut maximalt veckor.

Även om man väljer att se det här som ett övertramp så är det ju som du säkert vet så att de absolut flesta övertramp sker av misstag.

Det ser i alla fall ut som att jag hade rätt tidigare när jag skrev "Jag misstänker att de som hade foliehattarna på tidigare inte tar av de nu dock..."

Permalänk
Medlem

Jag ser nog det här lite mer detaljerat... kan mycket väl vara så att enbart LG TV med deras senaste operativ är drabbade, vilket då skulle göra att väldigt många LG-ägare kan känna sig tryggare.

När det gäller leveranstiden så borde väl LG svarat precis som du skriver, "dagar eller maximalt veckor" samt kanske hålla användarna uppdaterade om det drar ut på tiden.

Misstag? Jo det hade det ju kunnat vara om det enbart handlade om att t ex knappen för privacy inte funkade alls, nu har ju uppenbarligen någon kodat en helt annan funktion (varför koda in att knappens "läge" skall följa med datat till LG?). Och "misstag" hade det ju kunnat vara om det bara handlade om denna enskilda rapportering, nu dumpade de ju även ut filnamn etc... -därav att jag hellre väljer att kalla det övertramp -det är lite för mycket för nivån "misstag".

Permalänk
Skrivet av LeifV:

Misstag? Jo det hade det ju kunnat vara om det enbart handlade om att t ex knappen för privacy inte funkade alls, nu har ju uppenbarligen någon kodat en helt annan funktion (varför koda in att knappens "läge" skall följa med datat till LG?). Och "misstag" hade det ju kunnat vara om det bara handlade om denna enskilda rapportering, nu dumpade de ju även ut filnamn etc... -därav att jag hellre väljer att kalla det övertramp -det är lite för mycket för nivån "misstag".

Ja, för två misstag är ju helt omöjligt att man gör! Om man väljer att tro på LG beror ena misstaget (filnamnen) dessutom på att de tänkte använda informationen men sedan glömde bort att inte skicka den när de bestämde att inte implementera den funktionaliteten. Låter fullständigt rimligt om man frågar mig. Det andra misstaget (att "knappen för privacy" inte funkade) är det ju rimligt att tro att de helt enkelt glömde att implementera ordentligt. Båda de här sakerna är inte direkt högt prioriterad funktionalitet och jag skulle nästan vara mer förvånad om det fångades i testningen än om det går genom testningen.

Men inget jag säger kommer ju få någon att ta av sin foliehatt så jag hoppas helt enkelt att hattarna är sköna istället. Om inte annat så kanske de värmer huvudet nu när det börjar bli så kallt här i landet.

Permalänk
Medlem

Som jag sade, har lite svårt att ta LG's övertramp som misstag. T ex varför lägger man ens in uppgiften om privacy-knappens läge i datat som skickas till LG? Varför ens lägga möda på sådant om inte man hade andra tankar om privacy-knappens funktion... -annars är det ju rätt uppenbart: får du data så är uppenbarligen knappen i "tillåt"-läge, i annat fall inte. Mer rimligt hade varit om de helt glömt bort att aktivera knappens funktion...

LG's svar strör ju dessutom extra salt i såren, de säger ju att de inte engagerat sig i riktad marknadsföring... men:

- de har programmerat upp sina TV-apparater att rapportera, med eller utan användarens samtycke
- de har startat upp en hemsida speciellt för riktad marknadsföring: www.lgsmartad.com
- de har gjort en reklamfilm för att sälja in LG Smart AD... https://www.youtube.com/watch?&v=wdkZX8SR4aA

Skulle nog vilja kalla det för att de engagerat sig rätt rejält...

Hur som helst verkar LG vara ett rätt underligt företag och någon LG-produkt lär jag inte köpa på länge... det går ju 13 på dussinet när det gäller konkurrenter, så det är inte så svårt att avstå från LG direkt.

Permalänk
Skrivet av LeifV:

T ex varför lägger man ens in uppgiften om privacy-knappens läge i datat som skickas till LG?

Nu tycker jag väl i och för sig att det inte är helt klargjort att de gör det (det verkade ju tidigare som att de inte tog emot någon data alls så det kan vara det som menas med "although the data is not retained by the server"). Men om de gör det beror det förmodligen på polymorfism.

Skrivet av LeifV:

LG's svar strör ju dessutom extra salt i såren, de säger ju att de inte engagerat sig i riktad marknadsföring... men:

- de har programmerat upp sina TV-apparater att rapportera, med eller utan användarens samtycke
- de har startat upp en hemsida speciellt för riktad marknadsföring: www.lgsmartad.com
- de har gjort en reklamfilm för att sälja in LG Smart AD... https://www.youtube.com/watch?&v=wdkZX8SR4aA

Skulle nog vilja kalla det för att de engagerat sig rätt rejält...

De säger att de aldrig hållt på med riktad reklam baserat på information från smart-TV. Vilket de såvitt vi vet inte heller har gjort. De skickar information, för att enligt de själva "offer recommendations to viewers based on what other LG Smart TV owners are watching". Du länkar till en nedlagd sida (eller åtminstone lagd på is) och en video som LG plockat ner. De kanske hade planer på riktad reklam förut, men såvitt jag kan se finns det ingenting som tyder på att de planerar det nu. Företag har många idéer som sedan läggs ner, det här med riktad reklam verkar vara en av dessa idéer.

Fast i grund och botten handlar det ju om vad man har för inställning. Jag tycker man är oskyldig tills motsatsen bevisats, många andra tycker att man är skyldig tills motsatsen bevisats. Det är helt enkelt en så dålig affärsidé att medvetet behandla sina kunder illa att jag inte köper att företag skulle göra det.

Permalänk
Medlem

Hmm... låter mer som om någon försöker rädda skinnet genom lite ordvrängerier. Programmerar man verkligen sina produkter för att rapportera, sätter upp en hemsida och skapar marknadsföring för den för att göra "ingenting"? Att sidan stängdes ned och filmen togs bort i samband med denna "affär" ser du heller inget lite märkligt i -troligen bara ett olyckligt sammanträffande?

När de fångades med fingrarna i syltburken så passar det väl rätt bra att säga att TV-apparaterna förvisso rapporterade, men ingen lyssnade...

LG har väl med all tydlighet själva bevisat att de tillämpar något slags dumt fulspel. Varför de kör denna dåliga affärsidé kan jag inte heller köpa, därför är det nog bäst att hålla sig ifrån LG's produkter tills de funnit någon form av balans, ärlighet, pålitlighet i sin verksamhet. Som sagt, finns ingen anledning att köpa LG med bifogade underligheter, det är nog tryggare att vända sig till någon annan (och sådana finns det gott om...).

Permalänk
Skrivet av LeifV:

Att sidan stängdes ned och filmen togs bort i samband med denna "affär" ser du heller inget lite märkligt i -troligen bara ett olyckligt sammanträffande?

Källa på att sidan stängdes och filmen togs bort i samband med detta?

Permalänk
Medlem

Källa? Tar en i högen: http://goo.gl/yfG0FK

Vill du själv göra en snabbkoll så funkar Googles cache utmärkt

Går du sedan in på: < http://seller.lgappstv.com/seller/main/Main.lge > så kan du se LG Smart AD som en vanlig knapp, jag kan tyvärr inte finna några indikationer på att deras Smart AD är en beta, inte driftsatt, eller ens ett utvecklingsprojekt i prototypstadiet avsett för att aldrig användas.

Sorry, LG's retorik låter mer som "I did not have sex with that woman"... kanske använder de samma PR-byrå för sin damage control

Permalänk
Skrivet av LeifV:

Källa? Tar en i högen: http://goo.gl/yfG0FK

Vill du själv göra en snabbkoll så funkar Googles cache utmärkt

Går du sedan in på: < http://seller.lgappstv.com/seller/main/Main.lge > så kan du se LG Smart AD som en vanlig knapp, jag kan tyvärr inte finna några indikationer på att deras Smart AD är en beta, inte driftsatt, eller ens ett utvecklingsprojekt i prototypstadiet avsett för att aldrig användas.

Tack. Eftersom jag inte hade någon anledning att tro att dessa händelser skulle vara sammankopplade (känns för bra för att vara sant för alla konspirationsteoretiker) trodde jag inte det. Men det verkar ju onekligen som att de är det och det ser faktiskt riktigt illa ut.

Permalänk
Medlem

Jepp, kan inte riktigt sätta fingret på det direkt, men något är i dålig status eller obalans hos LG och det ser ju tyvärr ut att gå ut över kunderna.

Senaste nytt (igår) är att LG stuvar om rejält i ledningen och utser 44 (!) nya chefer, därav managementet för home entertainment.

ref. http://www.lgnewsroom.com/newsroom/contents/64019

Värt att notera kan ju vara att LG har en rätt tung uppförandekod betr etik och ärlighet etc (Jeong-Do) och hur folket på LG får ihop det här med etik och ärlighet när de samtidigt kör opt-out (dvs alla LG-kunder som inte gör något aktivt blir i princip övervakade utan direkt vetskap. Visst, juridiken må vara korrekt, men i praktiken handlar det om övervakning i lönndom)... Själv kan jag bara få ihop LG's Jeong-Do med "OPT-IN", dvs med hög etik och stor ärlighet så är man öppen inför kunden och lämnar tydliga valmöjligheter.

ref. http://www.lg.com/global/about-lg/corporate-information/jeong...

Blir intressant att se hur LG tänker funka efter årsskiftet när nya ledningen tar vid. För övrigt tänker ju LG lansera en helt ny smart-tv baserad på operativet WebOS nästa år så allt pekar på att det är rätt dumt att köpa en LG i dagsläget -men framtiden kanske kan ändra på detta!