Permalänk
Medlem

Noctua backplate på 1155 sockel

Hej !

Ska montera på en Noctuakylare på mitt MSI Z77 MPOWER moderkort och har en liten fundering.

Backplaten jag får med till kylaren ligger rakt på undersidan av sockeln. Vet inte om det är normalt att dom ligger mot varandra utan någon sorts isolering mellan men rent spontant känns metall mot metall helt fel.

Ska det vara så eller ska jag behöva kolla med Noctua om dom har någon annan backplate som passar?

https://www.dropbox.com/s/3ybu58xa44q5bm4/Photo%202013-11-26%...
https://www.dropbox.com/s/egr6lv3944neomg/Photo%202013-11-26%...

Uppskattar snabbt svar så jag kan kontakta Noctua så snart som möjligt isf

Mvh Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Det ska följa med en gummibit som ska sitta på bakplåten har jag för mig? En svart som är mellan mobo och bakplåten.

Edit: Exakt vilken Noctua-kylare är det?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Det ska följa med en gummibit som ska sitta på bakplåten har jag för mig? En svart som är mellan mobo och bakplåten.

Edit: Exakt vilken Noctua-kylare är det?

Såg ingen sådan i kartongen men får vända den upp och ner ikväll.

Det är en Noctua NH-U12F med socket 1155 uppgraderingskit. Kylaren är från 775-tiden så fick ett monteringskit skickat till mig från Noctua.
Men supporten kanske inte hade koll på läget gällande mitt moderkort :/

Men hursomhelst ska det inte ligga metall mot metall iaf?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blaxxor:

Men hursomhelst ska det inte ligga metall mot metall iaf?

Sitter det inte några gummidistanser ute i hörnen på backplaten? Har för mig att det gjorde det på min.

Här är en installationsmanual med den backplaten i alla fall. Ser ut att det bara ska vara att installera den som du har gjort.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Sitter det inte några gummidistanser ute i hörnen på backplaten? Har för mig att det gjorde det på min.

Här är en installationsmanual med den backplaten i alla fall. Ser ut att det bara ska vara att installera den som du har gjort.

Det känns lite lurigt för det finns olika versioner av den backplaten. Jag har version 1.5 och bör således fungera men tycker det känns konstigt att man ska lägga metall mot metall. Känns som om det bara borde säga pang när man drar igång datorn första gången.

http://www.noctua.at/main.php?show=faqs&step=2&lng=en&product...

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blaxxor:

Det känns lite lurigt för det finns olika versioner av den backplaten. Jag har version 1.5 och bör således fungera men tycker det känns konstigt att man ska lägga metall mot metall. Känns som om det bara borde säga pang när man drar igång datorn första gången.

http://www.noctua.at/main.php?show=faqs&step=2&lng=en&product...

Fast backplaten har ju inte direktkontakt med några strömförande kretsar eftersom den ligger upphöjd på moderkortets egna backplate, visst? Det samma gäller även för moderkortets backplate.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Fast backplaten har ju inte direktkontakt med några strömförande kretsar eftersom den ligger upphöjd på moderkortets egna backplate, visst? Det samma gäller även för moderkortets backplate.

Ja Noctuaplaten nuddar inget på moderkortet utan bara backplaten till cpun man ser på bilden länkad i första inlägget. Det är ingen ström/jord som går genom original backplane på moderkortet? Isf bör det vara lugnt men det känns ändå konstigt fast Noctuaplaten passar väldigt bra metall mot metall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blaxxor:

Det är ingen ström/jord som går genom original backplane på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, backplaten är endast till för att hålla CPU-socketen på plats och kanske skydda ledningsbanorna där bakom såvitt jag vet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Nej, backplaten är endast till för att hålla CPU-socketen på plats och kanske skydda ledningsbanorna där bakom såvitt jag vet.

Då chansar jag då

Återkommer sen om det small eller inte

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Det small inte

Installerat upp datorn nu och det fungerar bra

Tack för tipsen i tråden!

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3