Permalänk

Zalman RESERATOR 1 V2 åsikter?

Jo jag har fått erbjudande om att köpa en Zalman RESERATOR 1 V2 till ett bra pris(500kr) och har isåfall tänkt att kyla CPU+GPU med den.
Har inga planer på överklockning utan är ute efter ett så tyst system som möjligt..

Har ni några erfarenheter kring detta "torn", är det tyst, kyler det tillräkligt mm?

http://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=183

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Jo jag har fått erbjudande om att köpa en Zalman RESERATOR 1 V2 till ett bra pris(500kr) och har isåfall tänkt att kyla CPU+GPU med den.
Har inga planer på överklockning utan är ute efter ett så tyst system som möjligt..

Har ni några erfarenheter kring detta "torn", är det tyst, kyler det tillräkligt mm?

http://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=183

De e ju säkert tyst eftersom att det är passivt. Pumpen lär kanske låta. Men de verkar ju jävligt budget när man tittar på de, tror inte de kyler så bra eftersom att det inte går att fästa fläktar på tornet. Men för 500 spänn så är det ju värt de. Jag antar att du ska köpa det begagnat, då borde du kolla pumpen. Är pumpen utbytbar på tornet? För om pumpen pajar så är det ju kört.

Permalänk

Hej

Jag har precis installerat en reserator v1 och 4 cape cora, eller vad de heter, som jag fått ska jag väl tillägga.
Jag har bytt ut pumpen och kör en Alphacool VP655 som efter att jag sänkt varvtalet är i princip ljudlös.
Jag kyler bara CPUn, 4770K standardklock.
Just nu kör jag Prime95 och har kört i drygt tre timmar och temperaturerna verkar stanna runt 60 grader med en vattentemperatur på ca 34-35 grader.

Svårt att säga om det räcker med bara en reserator för att kyla både CPU och GPU men om det inte skulle räcka kan du ju alltid komplettera med en 360 eller 420 radiator och köra med tysta fläktar på 5-7 volt så att de inte hörs. Utan att veta skulle jag då tro att det räcker.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Kylde en AMD athlon X2, 6000+ och ett 8600gt med en reserator 1 en gång, det funkade utmärkt... Det finns fläktar att köpa till, som funkar hyfsat... Pumpen i dem är av "akvarietyp" och låter därefter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av GannTrader:

Hej

Jag har precis installerat en reserator v1 och 4 cape cora, eller vad de heter, som jag fått ska jag väl tillägga.
Jag har bytt ut pumpen och kör en Alphacool VP655 som efter att jag sänkt varvtalet är i princip ljudlös.
Jag kyler bara CPUn, 4770K standardklock.
Just nu kör jag Prime95 och har kört i drygt tre timmar och temperaturerna verkar stanna runt 60 grader med en vattentemperatur på ca 34-35 grader.

Svårt att säga om det räcker med bara en reserator för att kyla både CPU och GPU men om det inte skulle räcka kan du ju alltid komplettera med en 360 eller 420 radiator och köra med tysta fläktar på 5-7 volt så att de inte hörs. Utan att veta skulle jag då tro att det räcker.

OK! Är det bara till att skruva upp - byta pump - skruva ihop igen eller behövs det andra delar?
Är pump det ända som behövs för att få det tyst så kan det ju va intressant! Fast pumpen kostar ~800kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

OK! Är det bara till att skruva upp - byta pump - skruva ihop igen eller behövs det andra delar?
Är pump det ända som behövs för att få det tyst så kan det ju va intressant! Fast pumpen kostar ~800kr?

Nu har jag ingen aning om hur Reseratorn ser ut inuti, men jag gissar på att man kopplar ur den inbyggda pumpen på något vis och sen drar slang till D5an som vanligt. Då behöver du även en top, vilket sammanlagt går på 950 spänn. Kundvagn Inet.

Permalänk
Citat:

OK! Är det bara till att skruva upp - byta pump - skruva ihop igen eller behövs det andra delar?
Är pump det ända som behövs för att få det tyst så kan det ju va intressant! Fast pumpen kostar ~800kr?

Man får öppna upp reseratorn och sedan kan man plocka ur pumpen. Dock måste hålet för elsladden pluggas igen men har för mig att det var vanlig 1/4 gänga. Pumpen jag har är en extern som sitter inne chassit och inte inne i reseratorn.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

Hittade detta mod som tydligen ska sänka temperaturen en del och inte är allt för avancerat
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=488388

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Skrivet av GannTrader:

Hittade detta mod som tydligen ska sänka temperaturen en del och inte är allt för avancerat
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=488388

Haha! Ska jag defenitivt testa om det behövs.. =D