Permalänk

Tips och råd överklockning i5 750

Hej,

är ganska grön på detta med överklockning och har bara nyligen börjat läsa på och testa det. Skulle behöva lite svar på frågor jag har. Gäller följande system:

Asus P755P-E moderkort
i5 750
8Gb ddr3 1600mhz
Noctua nh-u9b se2 CPU fläkt

Kör just nu en 3.8ghz klockning där jag i princip lämnat allt på auto och höjt bclk något. Kört efter den här guiden: http://www.legionhardware.com/articles_pages/intel_core_i5_75...

Upplever att volten verkar ställa sig onödigt högt för den här klockningen jämfört med andras resultat, ~1..35V, så skulle vilja prova att manuellt ställa in den istället. Skulle samtidigt vilja försöka få en stabil klockning på 4ghz där jag kommer nöja mig. Verkar vara förhållandevis många som lyckas med detta.

Provade lite förut men fick ingen stabil klockning med "Auto-läge" på volt och Intel speedstep på vid 200mhz bclk och 20 mulitplier. Minnesfel i Prime95 efter nån minut och sporadiskt blåskärm.

Så nu till frågorna.
1. Har inte riktigt förstått metodiken för att "hitta rätt volt".
Ska jag börja med att sätta multipliern så lågt som möjligt, typ 9? Därefter sätta blck på 200mhz och en "godtycklig" volt. Sen testa om det verkar stabilt och isåfall sänka tills det att det börjar bli instabilt? Vid stabilitet, höja multipliern så man får 4ghz?
2. Sen undrar jag hur IMC volt och DRAM volten hör ihop med detta och hur man hittar en stabil volt för detta?
3. Är det rekommenderat att ha Speedstep funktionen aktiv? Alltså ner/uppklockning beroende på aktivitet. Fördelar/nackdelar med detta?

Mycket tacksam för svar!
//Nicklas

Permalänk

Mycket bra och värd läsning om du vill lära dig att överklocka: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Enligt mig är det här en av de bästa överklockningsguiderna som även gör att man får en förståelse för vad man gör och varför.

Visa signatur

Grafikkort: GTX 670-DCII | PSU: CoolerMaster G550M | Moderkort: MSI Z77MPower | HD: Samsung SSD 840 250Gb | Chassi: NZXT Source 201 Elite | Processor: i5-3570K 4,0 GHz

Permalänk
Skrivet av v-clocker:

Mycket bra och värd läsning om du vill lära dig att överklocka: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Enligt mig är det här en av de bästa överklockningsguiderna som även gör att man får en förståelse för vad man gör och varför.

Tackar.
Har läst igenom den där. Men jag tycker inte den gav mig förståelse helt och hållet för nyare typer av CPUer med bclk och multiplier. Den gick lite väl mycket på djupet för vad jag själv behöver veta för en "lagom" överklock enligt mig. Ofta verkar man ju kunna få en stabil överklockning utan att fördjupa sig med RAM timings etc. Så länge man vet vilka gränserna är och vad det är man ändrar är man hemma.

Jag har nu lyckats klocka min i5 750 till 3.8ghz med följande inställningar:
BCLK: 190
Multiplier: 20
Vcore 1.275v
VTT 1.2v
DRAMvolt 1.65v
QPI x32 (6080mhz)
DRAM x8 (1520mhz)
Load temp ~30 min Prime95 70-75 grader med Noctua NH kylare och dubbla fläktar.

Får den inte stabil med högre bclk eller multiplier. Provade öka till 200 bclk, men vid 1.35v vcore var det fortfarande inte stabilt och proppen blev då närmare 85 grader varm, så ville inte öka vcore mer.

Är rätt nöjd med 3.8ghz men skulle vara kul med 4 som jag hade som mål. Några ideér vad jag kan ändra på eller har jag nått min gräns?