DLink DIR-655 börjar bli trött, byte till vad?

Permalänk
Medlem

DLink DIR-655 börjar bli trött, byte till vad?

Hej,

Jag har en gammal DLink DIR-655 som har börjat att krångla, tappar WLAN:et från och till samt att jag har väldigt varierande prestanda på den numera. Då den har snurrat i ca 5 år så får man väl se det som den har gjort sitt.

Dock är frågan vad man skall satsa på nu, det är som sagt ca 5 år sedan jag behövde fundera på detta.

Prisklassen är upp till ca 2000 som max, räckvidd är en stor faktor för mig då jag önskar täckning i hela huset, ~240m2 på två plan.

Har 100/100 uppkoppling så genomströmningen bör inte vara ett bekymmer i den prisklassen jag tänker mig, den kommer primärt användas till att ströma musik och film, surfa via WLAN:et. Saker som kräver mer bandbredd går på en 1gbit switch vid sidan av.

Uppskattar tips och rekommendationer.

Tack för förhand.

MVH
blitz

Visa signatur

Asus P7P55D Pro - Intel Core i5 720@3,25 GHz - 4 Gb Corsair DDR3 - 8800 GTS 640 Mb - 1,6 Tb - LianLi PC-60

Permalänk
Medlem

Asus RT-N66u, eller deras AC-modell i samma serie för snabbare WiFi (AC-standarden).
Bästa routern jag någonsin haft. Fungerar klockrent antingen out of the box eller med Tomato om man vill kunna peta in lite mer avancerad konf.

Permalänk
Medlem

Många verkar rekommendera den.

Finns det någon anledning att inte välja den senare modellen, RT-AC68U? Någon hundring dyrare men har ju USB 3 vilket kan vara trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P7P55D Pro - Intel Core i5 720@3,25 GHz - 4 Gb Corsair DDR3 - 8800 GTS 640 Mb - 1,6 Tb - LianLi PC-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLiTz:

Många verkar rekommendera den.

Finns det någon anledning att inte välja den senare modellen, RT-AC68U? Någon hundring dyrare men har ju USB 3 vilket kan vara trevligt

Den senare modellen har en nyare och bättre processor i sig.
Hur stor skillnad det gör i praktiken har jag dock ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Jag gör samma hopp från DIR-655 med och har skaffat en ASUS AC68 router (ligger i förpackingen och väntar på inkopplingen av fiber dock) misco köpte jag ifrån med swec rabatt 17XX nånting med frakt. Valde mellan den och Netgear R7000 men då jag har haft otur med deras produker tidigare + att lanseringen verkar dra ut på det så blev det en ASUS istället. Det är lite överkurs med AC om man inte har AC adaptrar för det i andra änden.
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=7286507&Sea...

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Jag beställde från Dustin innan, 1820 inkl frakt.
I värsta fall kan man ju skicka tillbaka den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P7P55D Pro - Intel Core i5 720@3,25 GHz - 4 Gb Corsair DDR3 - 8800 GTS 640 Mb - 1,6 Tb - LianLi PC-60

Permalänk
Inaktiv

ASUS RT-AC68u är det självklara valet. Du kommer att bli nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sitter i samma sits och vill uppgradera från 2st 655:or till något annat.
Jag behöver ingen Super värsting då jag tänkt vänta något år till på ac standarden då jag inte har några enheter som stödjer det iallafall.

Men det jag skulle vilja ha är en stabil N - router som har bra räckvidd och bra throughput.

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande tråd, dock köpte jag en router utan wifi. Finns dock modeller med wifi i ungefär samma prisklass från samma tillverkare.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...