Ifixit plockar isär Xbox One

Permalänk
Medlem

Fast det handlar ju om att ha ett vettigt luftflöde i "chassit"/lådan också, något som PS4 verkar ha, medan MS har satsat på att ha en större låda med mer utrymme, fast utan vettigt luftflöde.

Det hade inte skadat med en fläkt till i Xbone som blåser ut varmluften som med all säkerhet kommer cirkulera inne i lådan. Jag antar att det är ett designval för att hålla nere ljudnivån.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Fast det handlar ju om att ha ett vettigt luftflöde i "chassit"/lådan också, något som PS4 verkar ha, medan MS har satsat på att ha en större låda med mer utrymme, fast utan vettigt luftflöde.

Det hade inte skadat med en fläkt till i Xbone som blåser ut varmluften som med all säkerhet kommer cirkulera inne i lådan. Jag antar att det är ett designval för att hålla nere ljudnivån.

CPU-fläkten på XBONE blåser luften från flänsen upp genom taket i lådan. Den suger alltså luft genom kylflänsen istället för att blåsa. Detta gör att XBONE faktiskt ventilerar ut all varm luft ut ur lådan, precis som PS4. Dock är deras design inte lika platsoptimerad då det är svårare att uppnå gott luftflöde i en så liten formfaktor som PS4 faktiskt har.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Rovah:

Bara en riktig fanboy köper ett XBONE. All logik säger PS4. Och jag skulle kalla mig ganska opartisk då den senaste konsolen jag ägde var ett SNES, och jag har inga planer på att köpa varken XBONE eller PS4.

Det är synd att folk inte lägger in sunt förnuft till sitt logiska tänkande.

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se de första som slänger in de häringa komponenterna i ett riktigt
chassi (kanske i trä?) med lite vattenkylning kanske och en nice oc. Och kanske
kör Steambox på dem, Om de nu duger till det.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Jag vet inte riktigt vad jag ska köpa?

Jag vill ha Xbone p.g.a. Forza 5 och Fifa 14. Fifa 14 för att jag har spelat det nu på Xbox 360 och jag vill överföra all data från 360 till den nya next gen konsolen, därmed så får jag börja om ifall jag köper en PS4 och jag har köpt coins till FUT för ca 1000 kronor och det vore trist om allt det skulle vara i onödan.

Men fakta är ju att PS4 är den bättre konsolen på pappret. Bättre design, billigare(vill inte ha kinect), kraftfullare och den går att få tag på redan denna månad.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovah:

Fattar inte varför någon skulle köpa en XBONE när man inte ens kan byta ut hårddisken utan att först öppna lådan, ta bort en massa bröte, och även bryta garantin.

Att man lätt ska kunna byta hårddisk är lika självklart som att man lätt ska kunna byta minneskort på en N64.

Och att XBONE skulle vara lättare att rensa från damm spelar ingen roll, eftersom den säkert lättare blir dammig med (halva ovansidan är en entré för damm).

Så XBONE är alltså:
Större
Svagare (prestanda)
Mer känslig för damm
Utan internt nätaggregat (fastän den är större)
DYRARE

Man kan heller inte byta hårddisk (med en kompis), om man vill byta spel med varandra. Man måste alltså använda skivor, som kan repas och gå sönder; = köp ett nytt spel.

Känns lite som att jämföra 5,25" floppy med de första hårddiskarna på 80talet.

Bara en riktig fanboy köper ett XBONE. All logik säger PS4. Och jag skulle kalla mig ganska opartisk då den senaste konsolen jag ägde var ett SNES, och jag har inga planer på att köpa varken XBONE eller PS4.

Fanboy vill jag inte kalla mig. Skaffar nog XBONE pga spelen och att dom flesta av mina vänner väljer att spela på XBONE. Har klart köpt PS4an om GT5 varit bättre. Tyvärr blev det inte så. Så XBONE pga Forza serien

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

"Halva" ovansidan av xboxen är luftutblås.
Stora luftinsug finns på båda kortsidorna plus ett mindre på baksidan.
Cpufläkten blåser varmluften rakt upp och ut.

Vilken varmluft blir kvar?

Som de flesta vet så är det inte antalet hål som gäller här.. För om antalet hål var den enda saken som behövdes så hade ju ett chassi som såg ut som en Schweizerost varit en dröm för entusiaster. Nej, det handlar om att få ett bra luftflöde i boxen för sett till antalet fläktar i xbox one så verkar den mest skyffla undan varmluften runt i boxen. På något sätt måste ju kall luft tillföras också..

Skrivet av deranger:

Vet inte riktigt hur folk får fram att den är sämre och dyrare, det är ju en konsol!
Prestandan är ju inte allt, blir ju ingen jätte skillnad på fps och är ju en stor del mjukvara som bestämmer hur det skall kännas att spela.
Storleken jo men skit samma helt enkelt en dvd spelare är onödigt stor en digitalbox är oftast onödigt stor..
Och nej är ingen fanboy har dom tidigare generationerna ps, ps2, ps3, xbox, xbox 360, det som jag stört mig mest på är ju ljudnivån framför allt på cd/dvd/blu-ray läsarna.

Dyrare.. Sony tog bort kameran för att det skulle bli billigare.
Kanske bara jag som tycker att Kinnect är en rätt rolig grej som har en hel del roligt att erbjuda för en relativt liten slant extra?
Dottern tycker det är skit skoj iallafall!

Blir väl som föregående generation en av varje
Men irriterad att det inte går att byta ut hdd utan att bryta garanti, när spelen är 20-40gb stora.

/Phille

Sämre och dyrare än PS4 uppenbarligen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Svalare betyder inte händelsevis att den kyls bättre. Framförallt problemet med värmekameran är att den bevisar EXAKT vad folk gissat till sig sedan tidigare. Alltså att PS4 går mer varm pga. kraftigare GPU. Däremot så är den missvisade eftersom den inte visar den direkta värmen per komponent.

Skrivet av Motofinne:

Jag vet inte riktigt vad jag ska köpa?

Jag vill ha Xbone p.g.a. Forza 5 och Fifa 14. Fifa 14 för att jag har spelat det nu på Xbox 360 och jag vill överföra all data från 360 till den nya next gen konsolen, därmed så får jag börja om ifall jag köper en PS4 och jag har köpt coins till FUT för ca 1000 kronor och det vore trist om allt det skulle vara i onödan.

Men fakta är ju att PS4 är den bättre konsolen på pappret. Bättre design, billigare(vill inte ha kinect), kraftfullare och den går att få tag på redan denna månad.

Gör som 95% av alla som köper X konsol.. Gå efter spelutbud helt enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Mycket som talar för PS4 för närvarande (dock behövs DLNA och CD/mp3 stöd komma via en uppdatering).
Men ljudnivån misstänker jag är snäppet bättre på en Xbox.
Ska bli intressant att se från fredag när PS4 släpps i sverige.
Båda sägs ska vara tystare än PS3 och 360.
Ni som redan har en importerad Xbox, hur mycket låter den vid tomgång/filmtittande respektive full blås i spelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Liksom PS4an ska vara då, minimalt ljud, men stor som ett hus behöver den inte vara.
Nej förstår inte varför du "försvarar" Xbox. Designen är halvkass, riktigt stor låda som även
trots sin storlek ska ha externt nätagg. Känns som dom knappt tänkt på design
och konstruktion/storlek osv, och då förväntar man sig ju bättre prestanda men nej, tydligen inte.
Xbone är ett stort skämt, får en känsla av att den inte var genomtänkt alls

PS. Ang. livslängd tror jag båda kommer hålla i evigheter förutsett att man inte har otur och
behandlar den väl. Man har ju fullt fungerande PS1+2 så varför skulle inte dessa hålla?

Xbox One är inte särskilt stor vid egen person, ser större ut på video! Den är ungefär lika stor som gamla 360 fast betydligt snyggare och renare.

PS4 är väldigt kompakt och snygg, men utifrån vad MS tänkte på med storleken handlar det nog om god kylning, livslängd och ljudnivå.
PS4 klarar säkert samma sak utmärkt, men MS har kanske större marginaler.
Xbox One har som sagt flera komplicerade komponenter än en enkel-dator konfiguration vilket gör att det inte går att säga att exakt hur den presterar på bara GPU och vanliga Ramminnet.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det roliga är att den interna PSUn på PS4:an är betydligt mindre än tegelstenen du får med Xbox one och då drar ändå PS4 mer ström pga. den kraftigare GPUn. Man börjar ju undra om 30% av tegelstenen är precis som konsolen, enbart dött utrymme.

På idle ska Ps4 dra mindre ström också. Så den dra säkert bara mera ström eftersom GPU;n är något snabbare...
Fan håller Microsoft på med?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Som de flesta vet så är det inte antalet hål som gäller här.. För om antalet hål var den enda saken som behövdes så hade ju ett chassi som såg ut som en Schweizerost varit en dröm för entusiaster. Nej, det handlar om att få ett bra luftflöde i boxen för sett till antalet fläktar i xbox one så verkar den mest skyffla undan varmluften runt i boxen. På något sätt måste ju kall luft tillföras också..

Har du ens tittat på bilderna? Fläkten blåser all varmluft ut genom taket. Pga. undertrycket i chassiet sugs det in luft på vardera sida om X1. Hur kan det vara ett dåligt luftflöde? Inte lika avancerat som PS4ans centrifugalfläkt coh lufftunnel, men ibland är den enklaste lösningen den bästa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Har du ens tittat på bilderna? Fläkten blåser all varmluft ut genom taket. Pga. undertrycket i chassiet sugs det in luft på vardera sida om X1. Hur kan det vara ett dåligt luftflöde? Inte lika avancerat som PS4ans centrifugalfläkt coh lufftunnel, men ibland är den enklaste lösningen den bästa.

http://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/N3lBLdcNKWJYmhLB.med...

Ja, jag har sett bilderna.

Skrivet av Swedishg33k95:

På idle ska Ps4 dra mindre ström också. Så den dra säkert bara mera ström eftersom GPU;n är något snabbare...
Fan håller Microsoft på med?

Vad Microsoft håller på med kan jag inte svara på däremot är det lite dåligt att de inte kan ha byggt in PSUn när de ändå är kapabla till det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

For maximum performance follow these steps:
1.Wait
2.See what people think
3.Buy the best console
4.Make your friends buy the same

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Xbox One är inte särskilt stor vid egen person, ser större ut på video! Den är ungefär lika stor som gamla 360 fast betydligt snyggare och renare.

PS4 är väldigt kompakt och snygg, men utifrån vad MS tänkte på med storleken handlar det nog om god kylning, livslängd och ljudnivå.
PS4 klarar säkert samma sak utmärkt, men MS har kanske större marginaler.
Xbox One har som sagt flera komplicerade komponenter än en enkel-dator konfiguration vilket gör att det inte går att säga att exakt hur den presterar på bara GPU och vanliga Ramminnet.

Kanske inte "stor" som du tänker dig men om vi tar den och jämför med konsoler vi haft
under alla dessa år är den en bamsing, minns PS2 slim, den kan man verkligen kalla SLIM.
Möjligt att det inte går att göra så små konsoler med den hårdvaran, men väldigt små kompakta
grejer är bra, och om man som Sony tydligen lyckats göra har en liten konsol som samtidigt
har bra kylning och inga oväsen som även då ska ha bättre prestanda och ingen tegelsten på köpet
så väljer jag nog hellre den. Det sistnämnda har vi nog redan svar på, mängder av utvecklare som uttalat sig
om detta samt att det är enkelt att bara se på vilken upplösning och fps dom nya spelen körs i på PS4 resp. Xbone

Permalänk
Datavetare
Skrivet av biorrith:

Har du ens tittat på bilderna? Fläkten blåser all varmluft ut genom taket. Pga. undertrycket i chassiet sugs det in luft på vardera sida om X1. Hur kan det vara ett dåligt luftflöde? Inte lika avancerat som PS4ans centrifugalfläkt coh lufftunnel, men ibland är den enklaste lösningen den bästa.

http://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/N3lBLdcNKWJYmhLB.med...

Nu är jag ingen expert på PC-kylning, men rimligen borde XBO-designen leda till ett (svagt) undertryck inuti chassit något som definitivt kommer göra så att damm ansamlas relativt snabbt.

Har du i ställer fläktarna ställda så de blåser in i chassit så kontrollerar du var luften från utsidan (som kommer innehålla damm) kommer in och du kan låta den passera ett filter. Ingen aning om PS4 går på det sättet, men känns som om det borde vara önskvärt i alla fall.

Och tittar man på grundläggande termodynamik så är det absolut viktigaste hur mycket luft som passerar genom skalet (vilket verkar vara målet med kylningen i PS4). Att ha en stor fläkt inuti ett chassi som bara vispar runt existerande luft leder inte bort värme och blir (enligt termodynamikens första huvudsats) helt meningslöst. I praktiken är det inte helt meningslöst då värme kan avledas på andra sätt, men sådant kunde man ju ofta ignorera i termodynamik-kursen då den effekten är mycket mindre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

På idle ska Ps4 dra mindre ström också. Så den dra säkert bara mera ström eftersom GPU;n är något snabbare...
Fan håller Microsoft på med?

Nope ps4an drar mer ström i idle http://www.anandtech.com/show/7528/the-xbox-one-mini-review-h... Däremot drar den mindre i standby.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Nu är jag ingen expert på PC-kylning, men rimligen borde XBO-designen leda till ett (svagt) undertryck inuti chassit något som definitivt kommer göra så att damm ansamlas relativt snabbt.

Har du i ställer fläktarna ställda så de blåser in i chassit så kontrollerar du var luften från utsidan (som kommer innehålla damm) kommer in och du kan låta den passera ett filter. Ingen aning om PS4 går på det sättet, men känns som om det borde vara önskvärt i alla fall.

Och tittar man på grundläggande termodynamik så är det absolut viktigaste hur mycket luft som passerar genom skalet (vilket verkar vara målet med kylningen i PS4). Att ha en stor fläkt inuti ett chassi som bara vispar runt existerande luft leder inte bort värme och blir (enligt termodynamikens första huvudsats) helt meningslöst. I praktiken är det inte helt meningslöst då värme kan avledas på andra sätt, men sådant kunde man ju ofta ignorera i termodynamik-kursen då den effekten är mycket mindre.

Fast nu förenklar du kylningen något eftersom ditt första och sista stycke säger emot varandra. Du kan inte både säga att det dras in massa damm samtidigt som luften bara vispas runt. De är motsatser.

Hur som helst verkar PS4 också dra in luft lite varstans som sedan trycks ut ur baksidan via en kanal. Så båda kommer vara ungefär lika dåliga ur dammsynpunkt. Dammfilter har ingen kommit på att använda än. Problemet jag ser med PS4 är att den inte har ett stort tydligt insug för sin radialfläkt vilket är lite dåligt för effektiviteten.

Sen förstår jag inte riktigt varför alla tror att Xbox bara kommer vispa runt värmen i chassit när det sitter ett hål precis ovanför fläkten och sedan sitter det galler på båda sidorna. Tittar man vidare på designen av fläkten ser man att den ska blåsa upp och alltså dra luft genom flänsen. All den luften kommer tryckas ut direkt ur chassit och inte vispas runt då det sitter en skyddsplåt över hela alltet som sluter tätt över fläkten. Titta på alla bilderna från ifixit så syns det tydligt hur det fungerar.

Så bara baserat på bilder skulle jag säga att Playstation kommer ha det svårare eftersom de har sämre insug vilket begränsar en annars väldesignad kyllösning. Tittar man på damm ser det lika illa ut för båda är jag rädd.

Så mycket gissningar och vilda spekulationer i den här tråden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu förenklar du kylningen något eftersom ditt första och sista stycke säger emot varandra. Du kan inte både säga att det dras in massa damm samtidigt som luften bara vispas runt. De är motsatser.

Om du, som i fallet med XBO, sätter ditt fläkt att blåsa ut luften så måste ny lyft ersätta den du skickar ut. Då det inte finns någon fläkt som trycker in luft så kommer den nya luften att ta sig in i öppningar och glipor, något som kommer dra in damm i större utsträckning än om du tar in luften genom ett filter.

Det jag menade här är att XBO har en väldigt stor fläkt (vilket är väldigt bra för övrigt, högt flöde vid lite ljud) som inte sitter direkt vid chassigränsen. Det flöde som skapas av denna fläkt kommer bara delvis ge ett flöde ut ur enheten medan den andra delen bara åker runt och bidrar väldigt lite till att kyla något, i.e. man utnyttjar inte hela kapacitet till att faktiskt transportera bort värme från systemet.

Har man en fläkt som blåser in luft så måste ju samma mängd luft åka ut, den kommer också gå via öppningar och glipor men har då "rätt" riktning. Och vad det gäller kylningen så är den ju linjärt beroende på hur mycket luft som passerar ut ur chassit samt linjärt beroende på temperaturskillnaden på luften in mot luften ut. Så "svala" komponenter får man med hög genomströmning.

Och visst, PS4 kanske inte är bättre ur dammsynpunkt. Tog isär min release-day-PS3 förra året, var ingen vacker syn
Men har läst många som säger att PS4 verkar ha ett bättre flöde genom systemet, möjligen är det fel. Enda PS4 jag sett stod inne i monter så man fick inte så mycket känsla för kyleffekten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Xbox one hack för att köra xbmc vore fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av klemze:

For maximum performance follow these steps:
1.Wait
2.See what people think
3.Buy the best console
4.Make your friends buy the same

Tyvärr, ingen tror på Trollfons.
Men om de gjorde hade de sluppit allt problem över missnöjda köp.

Ser att Xbox använder sig av bakvänd CPU-kylning eftersom den drar luft ut ur chassit på konsollen instället för att ge den kall luft från utsidan.

Pull ger alltid sämre prestanda än push och sen att det är den enda fläkten i chassit vilket kommer att skapa ett negativt tryck inne i burken.

För de som inte vad det dålig med det är kort och gott mer damm eftersom luften (och allt damm) kommer leta sig in i alla små hål som leder in till chassit.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Tyvärr, ingen tror på Trollfons.
Men om de gjorde hade de sluppit allt problem över missnöjda köp.

Ser att Xbox använder sig av bakvänd CPU-kylning eftersom den drar luft ut ur chassit på konsollen instället för att ge den kall luft från utsidan.

Pull ger alltid sämre prestanda än push och sen att det är den enda fläkten i chassit vilket kommer att skapa ett negativt tryck inne i burken.

För de som inte vad det dålig med det är kort och gott mer damm eftersom luften (och allt damm) kommer leta sig in i alla små hål som leder in till chassit.

mmm det tror jag inte alls på. De gånger jag har provat push/pull så har det inte varit någon skillnad, och speciellt då inte till push's fördel. Skillnaden jag ser här är däremot att fläkten kommer hjälpa den varma luften att stiga istället för att motarbeta den. Den varma luften kommer dessutom ut ur lådan.
Att ett undertrycket skulle påverka någon är bara larvigt. Dammet kommer fastna på samma ställen, vilket håll det än rör sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

mmm det tror jag inte alls på. De gånger jag har provat push/pull så har det inte varit någon skillnad, och speciellt då inte till push's fördel. Skillnaden jag ser här är däremot att fläkten kommer hjälpa den varma luften att stiga istället för att motarbeta den. Den varma luften kommer dessutom ut ur lådan.
Att ett undertrycket skulle påverka någon är bara larvigt. Dammet kommer fastna på samma ställen, vilket håll det än rör sig på.

Om man har ett dammfilter där insugsfläkten till chassit sitter så fastnar damme i dammfiltret om man har övertryck i chassit och all luft inne i chassit är alltså därför filtrerad från damm. Har man istället undertryck (alltså med endast utblåsfläkt) behöver man i så fall sätta dammfilter över alla springor och håligheter där luften kan ta sig in för att få lika dammfri luft inuti lådan. Det är enklare att sätta filter endast vid insugsfläktarna.

Problemet med dessa dammfilter är dock att de hela tiden kläggar igen, man måste göra rent dem minst 1 gång per vecka vilket jag inte tror att köpare av TV-spels-konsoler någonsin kommer att bry sig om eller ens förstå att man behöver göra. De funkar nog några år utan dammfilter (tills garantitiden gått ut) så de kanske tycker det blir mindre problem jämfört med att de börjar krångla efter några månader på grund av igenkläggade dammfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du, som i fallet med XBO, sätter ditt fläkt att blåsa ut luften så måste ny lyft ersätta den du skickar ut. Då det inte finns någon fläkt som trycker in luft så kommer den nya luften att ta sig in i öppningar och glipor, något som kommer dra in damm i större utsträckning än om du tar in luften genom ett filter.

Det jag menade här är att XBO har en väldigt stor fläkt (vilket är väldigt bra för övrigt, högt flöde vid lite ljud) som inte sitter direkt vid chassigränsen. Det flöde som skapas av denna fläkt kommer bara delvis ge ett flöde ut ur enheten medan den andra delen bara åker runt och bidrar väldigt lite till att kyla något, i.e. man utnyttjar inte hela kapacitet till att faktiskt transportera bort värme från systemet.

Har man en fläkt som blåser in luft så måste ju samma mängd luft åka ut, den kommer också gå via öppningar och glipor men har då "rätt" riktning. Och vad det gäller kylningen så är den ju linjärt beroende på hur mycket luft som passerar ut ur chassit samt linjärt beroende på temperaturskillnaden på luften in mot luften ut. Så "svala" komponenter får man med hög genomströmning.

Och visst, PS4 kanske inte är bättre ur dammsynpunkt. Tog isär min release-day-PS3 förra året, var ingen vacker syn
Men har läst många som säger att PS4 verkar ha ett bättre flöde genom systemet, möjligen är det fel. Enda PS4 jag sett stod inne i monter så man fick inte så mycket känsla för kyleffekten.

Det ser inte ut att finnas mycket urtymme för luften att läcka tillbaka in i lådan. Fläkten sitter ju i lite av ett torn som mynnar i chassits utsida.
Den svarta ringen på insidan av tornet (bild2) skulle kunna vara en gummilist, lite svårt att avgöra på den något oskarpa bilden.

Dold text
Permalänk
Medlem

Man vill ha övertryck i ett chassi av en anledning, dvs mer fläktar in än ut.

Anledningen till detta är flera:
- Kontrollerar bättre var luften kommer in (så den "träffar rätt" område).
- Dammfilter på insugsfläktarna -> mindre damm inne i chassit.
- Övertryck leder till att inget damm letar sig in genom övriga öppningar.
- Varmluften i övre delen av chassit skjuts ut snabbare.

Själv har jag 4 140mm fläktar in och 3 140mm fläktar ut, där de senare går på lägre varv.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Det jag menade här är att XBO har en väldigt stor fläkt (vilket är väldigt bra för övrigt, högt flöde vid lite ljud) som inte sitter direkt vid chassigränsen. Det flöde som skapas av denna fläkt kommer bara delvis ge ett flöde ut ur enheten medan den andra delen bara åker runt och bidrar väldigt lite till att kyla något, i.e. man utnyttjar inte hela kapacitet till att faktiskt transportera bort värme från systemet.

Men det är ju precis det den gör

Har tyvärr inte tillgång till nått bildprogram så jag kan rita tydliga pilar så alla förstår men vi kan ta samma bild som visats innan:

Fläkten går in i utbuktningen på plåten så all luft blåses först ut ur plåten. Precis som Xbox 360 så har konsollen en sluten låda av metall innanför plastskalet och man kan tydligt se att de enda hålen som finns (förutom fläktens utblås) är i kortsidorna, där kommer luften sugas in.

Sen har vi nästa bild:

Här ser man att det i plasten finns en tunnel, det syns inte jättetydligt men man kan se att det sitter en plastkant runt fläktens utblås, den tunneln leder ut luften i bakkantens utblås.
Hittade andra bilder [1] [2] och det verkar som att hela ovansidan är ett galler så luften kommer till största delen blåsas ut där.

Sen kan vi kolla på PS4:an:

Det runda hålet till fläkten är där den suger in luft (sitter ett på undersidan med), var kommer den luften ifrån? jo den sugs också in och för med sig damm. Det finns vad jag kan se inget hål på varken ovan eller undersidan (när konsolen ligger ner) av plastskalet så luften har ingen direkt väg in till fläkten utan leds in från kortsidorna genom plastskalet.

Jag vet inte vilken fläktlösning som är bäst men ingen av dem "vispar runt" luften inne i lådan.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man har ett dammfilter där insugsfläkten till chassit sitter så fastnar damme i dammfiltret om man har övertryck i chassit och all luft inne i chassit är alltså därför filtrerad från damm. Har man istället undertryck (alltså med endast utblåsfläkt) behöver man i så fall sätta dammfilter över alla springor och håligheter där luften kan ta sig in för att få lika dammfri luft inuti lådan. Det är enklare att sätta filter endast vid insugsfläktarna.

Problemet med dessa dammfilter är dock att de hela tiden kläggar igen, man måste göra rent dem minst 1 gång per vecka vilket jag inte tror att köpare av TV-spels-konsoler någonsin kommer att bry sig om eller ens förstå att man behöver göra. De funkar nog några år utan dammfilter (tills garantitiden gått ut) så de kanske tycker det blir mindre problem jämfört med att de börjar krångla efter några månader på grund av igenkläggade dammfilter.

Ja men tittar du på bilderna så är det dammfilter (nåja, perforeringar åtminstone) runt sidorna på boxen. Luften och dammet kommer ta den enklaste vägen och detta är den, förutsatt att man håller det någorlunda rent.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av henkiii:

Det ser inte ut att finnas mycket urtymme för luften att läcka tillbaka in i lådan. Fläkten sitter ju i lite av ett torn som mynnar i chassits utsida.
Den svarta ringen på insidan av tornet (bild2) skulle kunna vara en gummilist, lite svårt att avgöra på den något oskarpa bilden.

Faktiskt sant, I stand corrected!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Nope ps4an drar mer ström i idle http://www.anandtech.com/show/7528/the-xbox-one-mini-review-h... Däremot drar den mindre i standby.

Ja just det, ursäkta!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deranger:

Dyrare.. Sony tog bort kameran för att det skulle bli billigare.
Kanske bara jag som tycker att Kinnect är en rätt rolig grej som har en hel del roligt att erbjuda för en relativt liten slant extra?
Dottern tycker det är skit skoj iallafall!
/Phille

Sony har aldrig haft kameran som en integrerad del av produkten och har dessutom inte lagt någon större vikt vid dess funktionalitet.
Första generationens Kinect spel var och är fortfarande till största delen rent skräp med halvtaskig implementering.