Permalänk
Medlem

Uppgradering till FX 8350?

Tjena.

Jag brottas med tanken att uppgradera CPU från en X6 1100T till en FX8350, har läst runt lite men blir inte riktigt klok på om det är en faktisk upgrade.

1100:an går just nu i 4ghz istället för stock(3,3ghz). Kommer det att ge prestandaskjuts i t.ex BF4? Jag märker att FPS:en kan dippa ner till 35-40 i vissa lägen för att lika snabbt hoppa upp till 130-140 igen.
Har ett radeon 290x samt ett Crosshair V och ström finns det så det räcker och blir över.

Ledsen om detta har frågats innan men vill vara helt säker innan jag beställer den.

Mvh

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

När Mantle släpps i December, så kan det möjligtvis ge en prestanda boost. Då Mantle kommer ge möjlighet för BF4 att utnyttja 8 kärnor.

Men om jag vore du, så borde du nog avvakta tills Mantle släpps, och se hur det presterar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

När Mantle släpps i December, så kan det möjligtvis ge en prestanda boost. Då Mantle kommer ge möjlighet för BF4 att utnyttja 8 kärnor.

Men om jag vore du, så borde du nog avvakta tills Mantle släpps, och se hur det presterar.

Kommer Mantle öppna möjlighet att utnyttja 8 processorkärnor i BF4? Aldrig hört förr. Upplys mig gärna.

Däremot ska det plocka bort viss sk "overhead", dvs datorernas svar på "byråkrati" och på det sättet öka prestandan. Dessutom är det meningen att en viss del prestandaökning ska kunna komma av att man kan utnyttja GPU för vissa beräkningar på ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

Nu är ju det här från beta men lär väl ge en fingervisning

Nu är ju alla de här stock medan du hade överklockat, men om du klockat den så är du väl inte främmande för att klocka 8350 också? då tar det mer eller mindre ut varandra

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ParasiteX:

När Mantle släpps i December, så kan det möjligtvis ge en prestanda boost. Då Mantle kommer ge möjlighet för BF4 att utnyttja 8 kärnor.

Detta påstående är helt fel.

Till TS: Phenom II har något högre IPC och får därför mer gjort per kärna vid samma klockfrekvens. Med 6 kärnor i 4GHz så tror jag inte att du kommer att uppleva någon särskilt stor boost av att uppgradera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kommer Mantle öppna möjlighet att utnyttja 8 processorkärnor i BF4? Aldrig hört förr. Upplys mig gärna.

Däremot ska det plocka bort viss sk "overhead", dvs datorernas svar på "byråkrati" och på det sättet öka prestandan. Dessutom är det meningen att en viss del prestandaökning ska kunna komma av att man kan utnyttja GPU för vissa beräkningar på ett smidigt sätt.

Kanske inte står skrivet riktigt så, men:

Citat:

Mantle ska bland annat leverera nio gånger fler ritanrop per sekund än DirectX och samtidigt minska overhead på CPU. Gränssnittet gör det även möjligt för programmerare att arbeta närmare hårdvaran och få direktåtkomst till grafikprocessorns funktioner. Därutöver talar AMD om "perfekt parallellisering" med flera processorkärnor.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17655-amd-introducerar-mantl...

Vi får se, men ja, det verkar som att stöd för fler kärnor tillkommer när Mantle släpps.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Battlefield 4 kan väl utnyttja fler än 4 kärnor? Eller

Om du skaffar en FX-8320 / 8350 o klockar den till 4.5GHz + så lär du väl få en liten prestanda boost, dock är ju grafikkortet som är det viktigaste.
Men FPS droppsen, det är inte så pass att din CPU når 62*C(?) och throttlar? Har du möjlighet att kontrollera temps?^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomaseron:

Kanske inte står skrivet riktigt så, men:

http://www.sweclockers.com/nyhet/17655-amd-introducerar-mantl...

Vi får se, men ja, det verkar som att stöd för fler kärnor tillkommer när Mantle släpps.

Jag tolkar inte alls texten som att det kommer stöd för flera kärnor. Mantle är en ersättning för DirectX som är ett API mot grafikkortet. Det de säger är att API'et stödjer flera kärnor, vilket betyder att flera trådar kan skicka data till grafikkortet. Detta är något som DirectX saknar.

Är inte spelet skrivet så att flera trådar kan rendera grafik kommer det inte att dra nytta av det stödet. Parallellisering av spel handlar om så mycket mer än att DirectX inte stöder flera trådar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av razorblade86:

Tjena.

Jag brottas med tanken att uppgradera CPU från en X6 1100T till en FX8350, har läst runt lite men blir inte riktigt klok på om det är en faktisk upgrade.

1100:an går just nu i 4ghz istället för stock(3,3ghz). Kommer det att ge prestandaskjuts i t.ex BF4? Jag märker att FPS:en kan dippa ner till 35-40 i vissa lägen för att lika snabbt hoppa upp till 130-140 igen.
Har ett radeon 290x samt ett Crosshair V och ström finns det så det räcker och blir över.

Ledsen om detta har frågats innan men vill vara helt säker innan jag beställer den.

Mvh

35-40 fps låter väldigt lågt. Det beror väl iofs på vilken upplösning du kör på.

Jag kör i 1920x1080, med ett 7970 och en FX-8350, och det är sällan den dippar under 60 fps. Så det är väl ungefär vad du åtminstone kan förvänta dig med en FX-8350, särskilt om du har ett starkare grafikkort.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Kanske inte står skrivet riktigt så, men:

http://www.sweclockers.com/nyhet/17655-amd-introducerar-mantl...

Vi får se, men ja, det verkar som att stöd för fler kärnor tillkommer när Mantle släpps.

Hade inte uppmärksammat den delen faktiskt. All ökning är ju positiv om det nu blir någon på detta området också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Battlefield 4 kan väl utnyttja fler än 4 kärnor? Eller

Om du skaffar en FX-8320 / 8350 o klockar den till 4.5GHz + så lär du väl få en liten prestanda boost, dock är ju grafikkortet som är det viktigaste.
Men FPS droppsen, det är inte så pass att din CPU når 62*C(?) och throttlar? Har du möjlighet att kontrollera temps?^^

Ja som sagt grafikkraft finns det och blir över :). Nej den throttlar inte. 47-48 grader vid load med vatten.

Skrivet av bellasoda:

35-40 fps låter väldigt lågt. Det beror väl iofs på vilken upplösning du kör på.

Jag kör i 1920x1080, med ett 7970 och en FX-8350, och det är sällan den dippar under 60 fps. Så det är väl ungefär vad du åtminstone kan förvänta dig med en FX-8350, särskilt om du har ett starkare grafikkort.

1920x1080 på en 27" skärm, har dock beställt en 24" med samma upplösning. JO jag tycker också att det verkar lite lågt men det tycks bara vara på vissa banor.

Skrivet av Naga:

Nu är ju det här från beta men lär väl ge en fingervisning

http://i2.wp.com/gearnuke.com/wp-content/uploads/2013/10/batt...

http://techreport.com/r.x/amd-fx-8350/skyrim-fps.gif

Nu är ju alla de här stock medan du hade överklockat, men om du klockat den så är du väl inte främmande för att klocka 8350 också? då tar det mer eller mindre ut varandra

Nä 8350:n kommer inte att gå i stock utan den ska upp i närmare 5ghz stabilt innan jag är klar med den

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

Beta version

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

inte mycket. vänta på mantle eller köp intel.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kommer Mantle öppna möjlighet att utnyttja 8 processorkärnor i BF4? Aldrig hört förr. Upplys mig gärna.

Däremot ska det plocka bort viss sk "overhead", dvs datorernas svar på "byråkrati" och på det sättet öka prestandan. Dessutom är det meningen att en viss del prestandaökning ska kunna komma av att man kan utnyttja GPU för vissa beräkningar på ett smidigt sätt.

Mantle ska ha bättre multi trådad parallellisering än DirectX.
Sist jag kolla prestanda siffror, så utnyttja inte BF4 mer än 6 kärnor. Att kunna dra nyttja av 2 extra kärnor, kan potentiellt ge en nice prestanda boost

Skrivet av giplet:

Detta påstående är helt fel.

Till TS: Phenom II har något högre IPC och får därför mer gjort per kärna vid samma klockfrekvens. Med 6 kärnor i 4GHz så tror jag inte att du kommer att uppleva någon särskilt stor boost av att uppgradera.

I dags läget så har Phenom II en viss prestanda fördel per kärna. Men kan man dra nyttja av alla 8 kärnor i FX-8350, så bör den utprestera Phenom II.

Men som jag nämnde bör man avvakta och se hur det faktiskt kommer prestera. För i nuläget är det inte lönt för TS att uppgradera till FX-8350, förrns man sett lite prestanda siffror med Mantle.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av razorblade86:

Tjena.

Jag brottas med tanken att uppgradera CPU från en X6 1100T till en FX8350, har läst runt lite men blir inte riktigt klok på om det är en faktisk upgrade.

1100:an går just nu i 4ghz istället för stock(3,3ghz). Kommer det att ge prestandaskjuts i t.ex BF4? Jag märker att FPS:en kan dippa ner till 35-40 i vissa lägen för att lika snabbt hoppa upp till 130-140 igen.
Har ett radeon 290x samt ett Crosshair V och ström finns det så det räcker och blir över.

Ledsen om detta har frågats innan men vill vara helt säker innan jag beställer den.

Mvh

Hejsan tänkte bara dela med mig av informationen. Är inte direkt processorrelaterat men eftersom du nämnde BF4 och FPS så tänkte jag att det är lite relevant
Har du testat att skriva in renderdevice.renderahead 2 (Kommer inte ihåg om det är exakt detta), standard är 1 och som jag förstått det så matar processorn 1:1, alltså en bild till GPUn som sedan skickar ut den. Men om du istället byter till 2 så renderar den 2 bilder och skickar sedan till GPUn.
Jag kan ha helt fel här men jag satt på 50-60 fps (medium)@1080p i BF4 med ett GTX 560 ti och bytte till renderdevice.renderahead 2 och ligger nu istället på 60-70 fps+ hela tiden
Ni får gladeligen rätta mig om jag har helt fel här men du kanske kan testa det bara för att se om du verkligen måste köpa ny processor.
Vill du köpa nytt så lämnar jag detta i tråden så får du välja själv för har ingen aning där Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParasiteX:

När Mantle släpps i December, så kan det möjligtvis ge en prestanda boost. Då Mantle kommer ge möjlighet för BF4 att utnyttja 8 kärnor.

Men om jag vore du, så borde du nog avvakta tills Mantle släpps, och se hur det presterar.

Mantle är inte något magiskt. Vissa beräkningar går inte att utföra snabbare oavsett hur många processorkärnor man har, det finns inget som säger att Mantle kan bryta mot det. Eftersom det utförs så många sådana beräkningar i spel är det mycket svårt att parallellisera många uträkningar. Däremot kanske det skulle kunna få vissa beräkningar att gå snabbare då det kanske har något nytt gränsnintt för att göra vissa typer av multiplikationer eller andra matrisoperationer mer tidseffektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hr31m:

Hejsan tänkte bara dela med mig av informationen. Är inte direkt processorrelaterat men eftersom du nämnde BF4 och FPS så tänkte jag att det är lite relevant
Har du testat att skriva in renderdevice.renderahead 2 (Kommer inte ihåg om det är exakt detta), standard är 1 och som jag förstått det så matar processorn 1:1, alltså en bild till GPUn som sedan skickar ut den. Men om du istället byter till 2 så renderar den 2 bilder och skickar sedan till GPUn.
Jag kan ha helt fel här men jag satt på 50-60 fps (medium)@1080p i BF4 med ett GTX 560 ti och bytte till renderdevice.renderahead 2 och ligger nu istället på 60-70 fps+ hela tiden
Ni får gladeligen rätta mig om jag har helt fel här men du kanske kan testa det bara för att se om du verkligen måste köpa ny processor.
Vill du köpa nytt så lämnar jag detta i tråden så får du välja själv för har ingen aning där Lycka till!

Hur lyckas du ändra detta? Det går inte i mitt bf 4.
Ända jag ser är renderdevice.renderaheadlimit int32

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThAnOs:

Hur lyckas du ändra detta? Det går inte i mitt bf 4.
Ända jag ser är renderdevice.renderaheadlimit int32

du trycker bara space efter och skriver antingen 1, 2, 3 eller 4 vad som nu fungerar bäst med din setup.
Du kan ha perfoverlay.drawgraph 1 igång samtidigt för att se när CPU grafen och GPU grafen är någorlunda lika = bäst FPS

Rekommenderar att du skapar en user.cfg fil sedan med dessa kommandon och sparar den i origin games/bf4 mappen så slipper du skriva in allt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta påstående är helt fel.

Till TS: Phenom II har något högre IPC och får därför mer gjort per kärna vid samma klockfrekvens. Med 6 kärnor i 4GHz så tror jag inte att du kommer att uppleva någon särskilt stor boost av att uppgradera.

Nej, han har helt rätt i vad han säger. Om folk verkligen läst och följt utvecklingen av Mantle så hade man förstått att detta också är en viktigt del för AMD, och deras mål mot mer parallell programmering.

http://techreport.com/review/25683/delving-deeper-into-amd-ma...

One of the other ideas behind Mantle is that of expanding parallelism. Under DirectX and OpenGL, CPU0 might be handling game compute, CPU1 sets up rendering, and CPU2 handles the driver setup and data passing. Using Mantle, CPU0 handles the CPU-centric computation, but CPU1-CPUx (maximum multi-threading) are all dedicated to the render path with no need to tie up cores with driver interfaces.

Dold text

Källa: http://hothardware.com/News/How-AMDs-Mantle-Will-Redefine-Gam...

Senare har vi också DICE's egen presentation från AMD Developer Summit 13.

http://www.frostbite.com/wp-content/uploads/2013/11/ADS2013_M...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Hej. Har haft både X6 1100T & FX8350. Kan säga att generellt blev det en höjning med 10fps från 1100T till 8350. Körde då Trifire med 6990+6970. Så jag tycker definitivt att uppgraderingen var bra

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Som det ser ut nu så kommer jag att vänta tills mantle har gjort sitt intåg för att se lite om det bli en boost där.
Blev en 144hz gaming skärm från asus istället i födelsedagspresent till mig själv (fyller år imorn).

Återigen tack för alla svar.

Mvh

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]