Permalänk

Panasonic 42" st60 vs. Sony 40" w905

Som titeln lyder, vilken av skärmarna skulle vara bäst i mitt fall ?

Och ja, jag vet att det är dumt att göra en sådan här tråd men vill verkligen höra från någon som har fått chansen att kanske titta på båda in-action eller bara har något bra argument som jag borde höra.

Den största och kanske mest oberoende skillnaden är väl att st60 är plasma och w9'an LED, men hör följer skillnader i lista:

  • I mitt fall kommer jag till mer än 90% sitta i ett kolsvart rum för övrigt och då behövs det ju bra black levels, helst topp, och det är vad st60 har med sin nästa perfekta på 0.008 cd/2 vilket kan jämföras med w9'an som ligger på 0.08 cd/2, vilket dock är jättebra för en LED vad jag förstått.

  • Vad st60 och plasmaapparater inte gör bäst för övrigt är ljussättningen som är relativt låg jämfört med LED, men kvittar för mig då eftersom jag sitter mörkt.

  • I rörelse ska båda va i topp med st60's 2500 Hz och w9'ans 800 Hz (MotionFlow), detaljrikedomen i rörelse säkert något bättre i st60 då plasman har den fördelen, men inget stort och viktigt på dessa höjder.

  • W9'an börjar på nästan 12000,- och st60 ca.6600,- med frakt, men nu under black friday har elgiganten och mediamarkt pressat W9'ans 46" till 8999;- som egentligen började på 14000. Förväntar mig någon liknande prissänkning innan jul eller under mellandagarna, kanske ännu billigare.

  • Vad har W9'an för fördelar da? Jo, utsedd till den bästa gaming-TV'n (kanske också den enda om man jämför) med input lag på ner till 10 ms, vilket inte kan ställa sig till st60 på 35-40 ms. Hur svårt är det egentligen att spela t.ex. FPS-spel på en skärm med input lag på 35 ms när man är van vid hälften?

Kan säga att jag till 45% tittar på film, 45% provar alla dom senaste och bästa spelen's story mode (far cry 3, provar alltid nya cod, älskar allt från bishock till indiespel etc.) men knappt aldrig multiplayer (PC via HDMI då) och till 10% övrigt. Så vill ha input lag som funkar för bra single-player experience.

På papperet ser st60 bättre ut, men om vi jämför med w9 så har w9 fått en massa utmärkelser för bästa TV 2013 etc.
Hur skiljer sig dessa apparater i verkligheten? LED's brukar ju ha fördelen med skarpare färger och kontrast, vilket kan göra allt, men gör det så i detta fallet?

Permalänk
Medlem

Eftersom att du sitter mörkt, så är ju plasman det enda sunda valet.
Jag skulle dock om du inte är superpriskänslig, ha valt en modell som har mindre input-lag.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

ST60 lämpar sig till dina krav bättre. Skillnaden i input-lag spelar större roll i online FPS, jag skulle vilja påstå att i SP så kommer du inte märka någon skillnad i det sammanhanget.

Om du vill köpa tv nu innan mellandagsrean så köp den på elgiganten med prisgaranti för du har även prisgaranti 30dagar EFTER köp vilket gör att om någon dumpar tvn ytterligare så kan du gå till elgiganten med kvitto och få tillbaka mellanskillnaden.

Nu tänker jag utanför ramarna du specificerat men storlek vänjer man sig vid extremt fort, du kan inte tänka dig att gå upp på 50" och satsa på monstret VT60?

Citat:

Input lag was measured to 24-30 ms in the game mode, without the many dynamic picture circuits. This is an improvement over the ST60 and a quite good result for gamers. The goal is obviously to reach 0 ms but even at 20-30 ms gaming performance is great.

Samt panelen är snäppet snabbare. Sen får man THX inställda lägen vilket gör att man får en näst intill kalibrerad bild out of the box.

Citat:

Many picture quality enthusiasts have eagerly awaited Panasonic VT60 and after we recently tested the ST60, we were also very excited to see what VT60 had to offer. VT60 does not disappoint. It is without doubt Panasonic’s best TV to date and it comes with the same amazing inky deep blacks as the ST60 while taking performance up one or two notches in most other areas. The THX profiles are great and the improved filter makes VT60 more than suitable for a bright living room. We also found it to have better shadow detailing and less dithering noise. 2D picture quality is fantastic and 3D picture quality if great, too.

Nästan alla jag känner som köpt en stor tv kan efter typ 6mån absolut tänka sig större. man vänjer sig sjukt fort.

Permalänk
Skrivet av Ganksta:

ST60 lämpar sig till dina krav bättre. Skillnaden i input-lag spelar större roll i online FPS, jag skulle vilja påstå att i SP så kommer du inte märka någon skillnad i det sammanhanget.

Bra att fler håller med trodde jag var känslig för input lagg men visade sig att skärmarna jag körde och reagerade på input lag låg på 100+ ms

Citat:

Om du vill köpa tv nu innan mellandagsrean så köp den på elgiganten med prisgaranti för du har även prisgaranti 30dagar EFTER köp vilket gör att om någon dumpar tvn ytterligare så kan du gå till elgiganten med kvitto och få tillbaka mellanskillnaden.

Det låter ju för**vla bra, har aldrig vetat om det
Men internetpriserna regerar och prisgarantin gäller bara fysiska butiker, har dessutom inget problem med att vänta.

Citat:

Nu tänker jag utanför ramarna du specificerat men storlek vänjer man sig vid extremt fort, du kan inte tänka dig att gå upp på 50" och satsa på monstret VT60?

Har tittat på den sen jag vaknade och hade slått till direkt om det råkade va så att det blir 50% off på den, annars kan jag verkligen inte sträcka mig till 12000, inte ens 100% säkerhet att jag skrapar 9000.

Citat:

Samt panelen är snäppet snabbare. Sen får man THX inställda lägen vilket gör att man får en näst intill kalibrerad bild out of the box.
Nästan alla jag känner som köpt en stor tv kan efter typ 6mån absolut tänka sig större. man vänjer sig sjukt fort.

Har inga problem med en större TV, men har en budget så tycker bara det är lite onödigt att lägga pengar på storleken. Sitter som högst 2,5 m ifrån där jag tänkt att placera den.
Kalibreringssakerna finns där i billigare modellen med så mest att det kommer förinställt med THX och det är inget jag bryr mig speciellt mycket om.
Det lutar i så fall mot den för den lite bättre bildkvalitéen med mer exakta färger, 3000 Hz Focused Field Drive och såklart input lag lite då den helt plötsligt duger att köra online på också har ju inget emot att kunna avnjuta lite rush på bf3 någon helg. Men just nu är det för mycket pengar emellan. ST60 = 6500,- och VT60 = 12000,-
Även ST60 på 50" är bara tusenlappen över 42"

Ni som kommer ihåg får gärna uppdatera i tråden om ni kommer över något reapris nu innan jul eller mellandagarna om apparaterna vi tagit upp här.

Permalänk
Medlem

kör på 50" ST60 då. alltså 42 på 2.5m är verkligen inte stort. 50" funkar mer än väl fan man skulle kunna sätta 60" bara man kör 1080p source material.

Personligen kör jag 60" på 3.5m men skulle gärna ha ännu större.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på LG 60PB690V
http://www.lg.com/se/tv/lg-60PB690V

Men var 17 hittar jag värdena ang InputLag ?

Jag kommer använda tvn 50% att spela FPS ... sen blir det tv å HDfilm.

Är inte så "nördig" när det kommer till tv .. så all hjälp är tacksam

Visa signatur

Jag har en bra maskin, men den förändras hela tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derkein:

Jag funderar på LG 60PB690V
http://www.lg.com/se/tv/lg-60PB690V

Men var 17 hittar jag värdena ang InputLag ?

Jag kommer använda tvn 50% att spela FPS ... sen blir det tv å HDfilm.

Är inte så "nördig" när det kommer till tv .. så all hjälp är tacksam

http://www.displaylag.com/display-database/

Där finns väl en hel del olika modeller. Annars har jag hört att google är en bra vän ;).
Lycka till !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

http://www.displaylag.com/display-database/

Där finns väl en hel del olika modeller. Annars har jag hört att google är en bra vän ;).
Lycka till !

Vet inte hur du gör när du kör fast ?
Är jhu självklart jag har googlat å snurrat som en galning på nätet.

Tack för länken .. men den modellen var inte ens med där?
Sen verkar det som att Panasonic ligger bland dom bättre vad gäller "snabbhet" ?

Så .. ytterligare input tages tacksamt emot

Visa signatur

Jag har en bra maskin, men den förändras hela tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derkein:

Vet inte hur du gör när du kör fast ?
Är jhu självklart jag har googlat å snurrat som en galning på nätet.

Tack för länken .. men den modellen var inte ens med där?
Sen verkar det som att Panasonic ligger bland dom bättre vad gäller "snabbhet" ?

Så .. ytterligare input tages tacksamt emot

Ja det är klart man kör fast ibland, men jag tyckte att du bör ha hittat den hemsidan om du känner till "inputlag" då det är andra resultatet efter en sökning.

Synd att den inte fanns med! Jag brukar ärligt talat ge upp om panelen inte finns med på den hemsidan. Jag har nämligen aldrig hittat någon vettig info utom där, oberoende av modell.

Jepp, Panasonic och Sony är väl generellt sett det man vill ha för att komma undan input lag så gott man kan. Sony är kungen men de har inga plasma modeller, detta är däremot var Panasonic leder stort enligt de flesta.

Förövrigt så finns det en grym tråd om detta, http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Där kommer det nog finnas folk med lite bättre koll också :).

Får jag fråga varför just den lockar så?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag slår också ett slag för Plasman. I ett mörkt rum är plasma fantastisk, men funkar utan några som helst problem dagtid också så länge det inte är direkt solinsläpp på TVn eller på ytor som är i direkt reflektion vid din sittplats. ST60 har lite hög input lag som spel-TV, men inte så farlig att det bör bli särskilt störande om du huvudsakligen kör single player.

Sonys W905 är helt klart bättre som spel-TV, men utan samma djupa svärta som plasma. Med det sagt så har jag sett en W905 i butik (vilket för övrigt inte är optimala ljusförhållanden) och den var helt klar överlägsen alla andra LCD-apparater som hängde på väggen gällande bildkvalité. Bättre LCD är nog svår att hitta i dagsläget.

Skrivet av anon186252:

Förövrigt så finns det en grym tråd om detta, http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Där kommer det nog finnas folk med lite bättre koll också :).

Varför är inte den där tråden klistrad eller lagt till i "Samlingstråd för bildskärmar och tv-apparater"?!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

Jag slår också ett slag för Plasman. I ett mörkt rum är plasma fantastisk, men funkar utan några som helst problem dagtid också så länge det inte är direkt solinsläpp på TVn eller på ytor som är i direkt reflektion vid din sittplats. ST60 har lite hög input lag som spel-TV, men inte så farlig att det bör bli särskilt störande om du huvudsakligen kör single player.

Sonys W905 är helt klart bättre som spel-TV, men utan samma djupa svärta som plasma. Med det sagt så har jag sett en W905 i butik (vilket för övrigt inte är optimala ljusförhållanden) och den var helt klar överlägsen alla andra LCD-apparater som hängde på väggen gällande bildkvalité. Bättre LCD är nog svår att hitta i dagsläget.

Varför är inte den där tråden klistrad eller lagt till i "Samlingstråd för bildskärmar och tv-apparater"?!

Har själv w905an och ja den är klart grym.
Plasma är alltid att föredra färgmässigt.
Tror det är VT60 som är riktigt grym utav Panasonic modellerna och ja den var verkligen något annat men w905 är långt ifrån dålig. Båda modellerna är riktigt bra och man blir nog nöjd med vilken som.

Har ingen aning om varför. Tycker också att den bör vara det då den är oerhört bra för att hitta rätt gaming tv.
Jag tog själv hjälp utav den när det var dags för mig att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Själv valde jag VT60 framför W905 då jag sitter lite snett när jag slappar i soffan och i den vinkeln så såg både jag och min sambo skillnad i färg och svärta på W905 så den blev det inte helt enkelt..:P

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ja det är klart man kör fast ibland, men jag tyckte att du bör ha hittat den hemsidan om du känner till "inputlag" då det är andra resultatet efter en sökning.

Synd att den inte fanns med! Jag brukar ärligt talat ge upp om panelen inte finns med på den hemsidan. Jag har nämligen aldrig hittat någon vettig info utom där, oberoende av modell.

Jepp, Panasonic och Sony är väl generellt sett det man vill ha för att komma undan input lag så gott man kan. Sony är kungen men de har inga plasma modeller, detta är däremot var Panasonic leder stort enligt de flesta.

Förövrigt så finns det en grym tråd om detta, http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Där kommer det nog finnas folk med lite bättre koll också :).

Får jag fråga varför just den lockar så?

Om du menar tvn via länken .. så var det ett lockande pris, och gillar LG
Men har spanat runt lite mer .. och det verkar som att Sony KDL-55W802A verkar ligga på topp vad gäller Laggen ?
MEN ... hur är det övriga ... ?
Hittar ingen butik i närheten så jag kan titta
Elgätten har en liknande Sony 55" 3D Smart LED-TV KDL-55W807AS
( http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W807ASN/so... )
Men frågan är jhu om den har samma specs ?

Visa signatur

Jag har en bra maskin, men den förändras hela tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derkein:

Om du menar tvn via länken .. så var det ett lockande pris, och gillar LG
Men har spanat runt lite mer .. och det verkar som att Sony KDL-55W802A verkar ligga på topp vad gäller Laggen ?
MEN ... hur är det övriga ... ?
Hittar ingen butik i närheten så jag kan titta
Elgätten har en liknande Sony 55" 3D Smart LED-TV KDL-55W807AS
( http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W807ASN/so... )
Men frågan är jhu om den har samma specs ?

Ahh, de vanliga då ^^.

Aaa, Sony är som sagt duktiga på det, 653 (eller vad den nu heter), 802, 905 är alla riktiga höjdare.
Hur vida den är lika bra blir knepigt. Man tycker ju att den bör vara bra men utan något test som stödjer det kan man inte vara säker.
Jag tror att W807A är vad den heter då det är vad jag får fram på Sonys support och "S" är nått giganten hittat på.
Sen kan man spekulera om det är samma som 802a fast de bytt namn eller om de blivit uppdaterade kanske?
Det är som sagt rätt knepigt att veta. Finnarna på elgiganten verkar dock kunniga, de säger att 807 modellen är med borstad aluminium medans 805 är Svart dvs de 2 är samma modell i olika färg, då bör väl 802 också vara samma i princip.
Jag kan som sagt bara spekulera men kolla vidare lite så bör det finnas info om vad skillnaden är.

Permalänk
Medlem

Enligt mig så funkar:
Plasma bäst för TV och film i första hand, dom flesta spel funkar bra.
Plasma liknar ju mest den gamla tjockteven, allt ser mer naturligt.
LCD väljer jag om det ska spelas mycket och TV och film kommer i andra hand, det är svårt och det tar mycket tid om man ska kalibrera en LCD för en naturlig bild för TV och film, för spel funkar det direkt ur boxen.
LED för hemmabruk får du nog leta länge efter om du ens har råd med en sån, annars får du hoppa på OLED tåget.

Visa signatur

Medlem #14