Permalänk

Vattenkylning 2x R9 290x

OBS! Titta gärna på mitt senaste inlägg!

Hej!
Tänkte försöka mig på mitt första vattenkylningsprojekt.
Saker som skall kylas är intel 4770k samt två r9 290x, vilket borde landa på ca 100 + 250 + 250 = 600 TDP.

Chassi:
Fractal Define R4 (moddat för front rad)

Radiatorer:
Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 360mm
Hardware-Labs Black Ice - GT Stealth 280
Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 140mm

Pump:
D5 + res

Block:
2x EK - FC R9-290X - Acetal
EK - Supremacy Clean CSQ - Acetal

Det är trångt med top radiatorn men med en slimmad fläkt kommer den rymmas.

Misstänker att det kommer behövas en fläkt som blåser på moderkortets passivt kylda delar eftersom alla fläktar är tänkta att blåsa utåt.
Jag är inte säker på att den bakre radiatorn behövs..?
Alla synpunkter från vattenkylningsveteranerna på forumet uppskattas!

EDIT:
Tillverkade ett block med samma dimensioner som slim rad + slim fläkt och det visade sig saknas 2mm till moderkortet för att den skulle rymmas

Det ser ut som jag blir tvungen att köra med 140 rad bak + 360 rad fram som blåser in i chassit.
Överst blir det 2 fläktar som blåser ut luft.

Tror ni fortfarande jag kan köra 2 grafikkort på det?

Permalänk

Ingen vattenkylningsveteran men du kommer inte behöva 120 radiatorn, Och så borde du givetvis vända på fläktarna till radiatorn i fronten så den suger in luft utifrån.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Som ovan, sätt dammfilter på alla fläktar och vänd dom inåt.

Och eftersom 120rad är "onödig" så kan du använda det hålet som utblås.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Discokungen

Jag hade skippat den minsta radiatorn. Den är onödig i förhållande till kostnaden!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Ingen vattenkylningsveteran men du kommer inte behöva 120 radiatorn, Och så borde du givetvis vända på fläktarna till radiatorn i fronten så den suger in luft utifrån.

Skrivet av Curemylife:

Som ovan, sätt dammfilter på alla fläktar och vänd dom inåt.

Och eftersom 120rad är "onödig" så kan du använda det hålet som utblås.

Tack för svar!
Är lite rädd för att trycka in varm radiatorluft i lådan, borde inte det försämra kylningen för allt annat?

Permalänk
Skrivet av SvenskFisk:

Tack för svar!
Är lite rädd för att trycka in varm radiatorluft i lådan, borde inte det försämra kylningen för allt annat?

Du kommer ju trycka in kall luft i lådan om du vänder fläktarna. Om alla blåser utåt så kommer du ju konstant blåsa varm luft genom radiatorerna.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Tillverkade ett block med samma dimensioner som slim rad + slim fläkt och det visade sig saknas 2mm till moderkortet för att den skulle rymmas

Det ser ut som jag blir tvungen att köra med 140 rad bak + 360 rad fram som blåser in i chassit.
Överst blir det 2 fläktar som blåser ut luft.

Tror ni fortfarande jag kan köra 2 grafikkort på det?

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att ha 280 raden efter cpu'n? känns onödigt att gå från 360 > 280 > cpu > graffe
Tycker 360 > cpu > 280 > graffe borde vara bättre
Men jag vet inte, aldrig försökt mig på vatten

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ronz:

Är det inte bättre att ha 280 raden efter cpu'n? känns onödigt att gå från 360 > 280 > cpu > graffe
Tycker 360 > cpu > 280 > graffe borde vara bättre
Men jag vet inte, aldrig försökt mig på vatten

Det gör ingen märkbar skillnad vilken ordning man har komponenterna i. Inlopp, utlopp och att pumpen alltid får vatten är det enda viktiga.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det gör ingen märkbar skillnad vilken ordning man har komponenterna i. Inlopp, utlopp och att pumpen alltid får vatten är det enda viktiga.

Precis, skiljer endast någon grad att köra RAD emellan cpu och gpu.

Permalänk
Medlem

Jag tror som många andra att du kan skippa 120mm. Jag förstår inte riktigt vad pilarna i bakkant betyder, menar du att luft sugs in där? Jag hade vänt på fläktarna i fronten och monterat dem framför radiatorn och låtit dem trycka igenom luft in i chassit och sedan montera en vanlig 120/140 som utsug där du tänkte ha 120 radden. Toppradden kan fläktarna vara kvar som de är då varm luft stiger.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Såhär ser visionen ut för tillfället:

(övre grafikkort & bakre radiator inklippta & pumpen vänd åt fel håll.)

Plockade in prylarna i chassit så jag skulle få en bättre uppfattning om hur allt kommer passa in.
Kommer ha 2 fläktar i taket som blåser ut. Fläktarna vid radiatorerna blåser in.

Synpunkter??

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SvenskFisk:

Såhär ser visionen ut för tillfället:

http://i.imgur.com/9VwUjDN.jpg

(övre grafikkort & bakre radiator inklippta & pumpen vänd åt fel håll.)

Plockade in prylarna i chassit så jag skulle få en bättre uppfattning om hur allt kommer passa in.
Kommer ha 2 fläktar i taket som blåser ut. Fläktarna vid radiatorerna blåser in.

Synpunkter??

Om du nu tvuuuunget ska ha den där 120-radden så sätt den under pumpen. Då blir det trångt men lite mer enhetligt trångt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Om du nu tvuuuunget ska ha den där 120-radden så sätt den under pumpen. Då blir det trångt men lite mer enhetligt trångt.

Den ryms tyvärr inte där, mätagget är längre an normalt.

Permalänk
Medlem

kyler 2xgtx670 +3770k alla 3 är clockade, har enbart en 280slim rad till det..

cpun ligger och tuffar i 4.5ghz , under load ligger cpu i runt 55-60 grader och grafikkorten ligger runt 45-50

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SvenskFisk:

Den ryms tyvärr inte där, mätagget är längre an normalt.

Helt säker? Bara att ställa pumpen ovanpå radden och placera radden intill den stora?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av pellski87:

kyler 2xgtx670 +3770k alla 3 är clockade, har enbart en 280slim rad till det..

cpun ligger och tuffar i 4.5ghz , under load ligger cpu i runt 55-60 grader och grafikkorten ligger runt 45-50

Ok, känns bättre isf! Går fläktarna snabbt?

Skrivet av Flamso:

Helt säker? Bara att ställa pumpen ovanpå radden och placera radden intill den stora?

Du har rätt, det skulle kanske gå men då måste jag skära bort en bit av botten, det saknas lufthål.

Vet var jag ska kunna fästa pumpen om jag sätter radiatorn där.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SvenskFisk:

Ok, känns bättre isf! Går fläktarna snabbt?

Du har rätt, det skulle kanske gå men då måste jag skära bort en bit av botten, det saknas lufthål.

Vet var jag ska kunna fästa pumpen om jag sätter radiatorn där.

Så det är inget hål i botten? Om du nu tvunget ska ha med den radiatorn så tycker jag det är bästa placeringen! ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Så det är inget hål i botten? Om du nu tvunget ska ha med den radiatorn så tycker jag det är bästa placeringen! ^^

Det finns hål i botten för en 140 / 120 fläkt, tyvärr så gör nätaggets längd att 3-4 cm av hålen försvinner.

Permalänk

Problemet löst. Får plats med en slimmad 240 rad med standardfläktar i taket. Skiter i 140 radiatorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskFisk:

Problemet löst. Får plats med en slimmad 240 rad med standardfläktar i taket. Skiter i 140 radiatorn!

Mer bilder tack!
Funderar själv på ett custombygge, isåfall 240+360 radiatorer.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Skrivet av Iceman17:

Mer bilder tack!
Funderar själv på ett custombygge, isåfall 240+360 radiatorer.

Tänkte fixa galleri när det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskFisk:

Tänkte fixa galleri när det är klart.

Skynda! Jag är redan less ljudet från mina kort...efter 4 timmar.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk

Kommer i helgen förhoppningsvis!

Permalänk
Medlem

Vad har du för fläktar?
Fläktar med högt statiskt tryck är att föredra till radiatorer.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Alla här säger att du inte behöver sista raden i bakkant.
Nu har jag inte räknat på hur mycket värme alla dina rads fixar men tänk på att man räknar på en extra slim 120 för att skyffla bort värmen från den pumpen bara. Kör man två vpp655 (d5) i serie som jag gör behöver man minst en 40mm 120 rad för att inte tillföra den extra värmen i systemet.
Extremt bra och tyst pump men den tillför mer värme än jag tror nästan alla andra alternativ där ute.

Ta med det i beräkningen bara så du inte tappar klock på korten bara för det.

Du kan ju ha alla andra som insug och den där bak som utblås om du känner för det. Blir ingen större skillnad. Tänk också på att om luften känns varm som kommer från radiatorerna så har du inte kylning nog. Frånluften skall på sin höjd vara ljummen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Discokungen
Skrivet av RainesX:

Alla här säger att du inte behöver sista raden i bakkant.
Nu har jag inte räknat på hur mycket värme alla dina rads fixar men tänk på att man räknar på en extra slim 120 för att skyffla bort värmen från den pumpen bara. Kör man två vpp655 (d5) i serie som jag gör behöver man minst en 40mm 120 rad för att inte tillföra den extra värmen i systemet.
Extremt bra och tyst pump men den tillför mer värme än jag tror nästan alla andra alternativ där ute.

Ta med det i beräkningen bara så du inte tappar klock på korten bara för det.

Du kan ju ha alla andra som insug och den där bak som utblås om du känner för det. Blir ingen större skillnad. Tänk också på att om luften känns varm som kommer från radiatorerna så har du inte kylning nog. Frånluften skall på sin höjd vara ljummen.

Det är väl lite överdrivet? En 360-radd räcker ju till en processor och ett grafikkort, även om det blir lite halvt snävt. Och då snackar vi 400W värme. Min D5 är speccad till MAX 37W på 24V. Alltså hälften av det i 12V.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är väl lite överdrivet? En 360-radd räcker ju till en processor och ett grafikkort, även om det blir lite halvt snävt. Och då snackar vi 400W värme. Min D5 är speccad till MAX 37W på 24V. Alltså hälften av det i 12V.

När jag testat och mätt upp så vart vattnet flera grader varmare (typ mellan 3 och 5) emot när jag hade en ekwb dcp 4.0(18w) i samma slinga.
Även när jag körde test på pumparna och hade res>d5>d5> 240>res.
Tänkte att 240 kunde kyla vattnet passivt så länge den hade fritt flöde av luft underifrån. Men nej icke då. Efter en typ timme så var vattnet så högt uppe i temp att slangen började bli tjockare på trycksidan om pumparna. Mätte aldrig temperaturen men det kändes som allt vart i micron i ett par minuter.
Efter jag slängt på fläcktar så sjönk tempen.

Nu kanske du tänker. Well självklart kan inte radiatorn kula dom passivt. Saken är den att jag gjort så innan och testkört pump etc i ett par timmar utan att få någon temp på vattnet. Normalt med en extra tjock 120 rad utan fläckt.

Ni behöver inte se mina tester som vetenskapliga. Det är bara min erfarenhet av d5 som säger mig att en slim 120 extra för att kunna föra bort den extra tempen som du får från pumpen.

Sen kör jag fortfarande med mina scythe 800rpm fläktar som kanske inte är dom bästa som finns så jag är 100% ute efter ett tyst system. Men kraftigare fläktar så hade min 360 klarat av mitt graffe och min cpu tillsammans med pumparna, dock hade det låtit avsevärt mycket mer än det gör nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Discokungen
Skrivet av RainesX:

När jag testat och mätt upp så vart vattnet flera grader varmare (typ mellan 3 och 5) emot när jag hade en ekwb dcp 4.0(18w) i samma slinga.
Även när jag körde test på pumparna och hade res>d5>d5> 240>res.
Tänkte att 240 kunde kyla vattnet passivt så länge den hade fritt flöde av luft underifrån. Men nej icke då. Efter en typ timme så var vattnet så högt uppe i temp att slangen började bli tjockare på trycksidan om pumparna. Mätte aldrig temperaturen men det kändes som allt vart i micron i ett par minuter.
Efter jag slängt på fläcktar så sjönk tempen.

Nu kanske du tänker. Well självklart kan inte radiatorn kula dom passivt. Saken är den att jag gjort så innan och testkört pump etc i ett par timmar utan att få någon temp på vattnet. Normalt med en extra tjock 120 rad utan fläckt.

Ni behöver inte se mina tester som vetenskapliga. Det är bara min erfarenhet av d5 som säger mig att en slim 120 extra för att kunna föra bort den extra tempen som du får från pumpen.

Sen kör jag fortfarande med mina scythe 800rpm fläktar som kanske inte är dom bästa som finns så jag är 100% ute efter ett tyst system. Men kraftigare fläktar så hade min 360 klarat av mitt graffe och min cpu tillsammans med pumparna, dock hade det låtit avsevärt mycket mer än det gör nu.

Tack för förklaringen! Men ja, man ska aldrig köra en pump utan aktiv kylning under en längre period. Några minuter som längst.

Såna radiatorer är inte gjorda för passiv kylning!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Tack för förklaringen! Men ja, man ska aldrig köra en pump utan aktiv kylning under en längre period. Några minuter som längst.

Såna radiatorer är inte gjorda för passiv kylning!

Helt sant det är dom inte men brukar fungera fint för att kyla en pump när det är enda värmekällan :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt