Vilket grafikkort är mest prisvärt?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort är mest prisvärt?

Hej
Blev riktigt sugen på att skaffa ett nytt grafikkort nu när det är Black Friday och extra bra priser. Nu är saken den bara att jag inte vet vilket kort jag ska välja. Jag har efter mycket sökande kommit fram till några GTX 680 och några 770 som är i typ samma prisklass och nu vet jag inte vilket jag ska välja. Här är en lista på grafikkort som jag har valt ut. Till dem första fem så ingår det även spel i priset
Räcker 2 GB minne på korten för dagens spel eller bör jag ta det med 4 GB?
Jag har 200:- i rabatt hos cdon som jag kan dra av från EVGA 680 kortet

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2423263&view=c

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Hej
Blev riktigt sugen på att skaffa ett nytt grafikkort nu när det är Black Friday och extra bra priser. Nu är saken den bara att jag inte vet vilket kort jag ska välja. Jag har efter mycket sökande kommit fram till några GTX 680 och några 770 som är i typ samma prisklass och nu vet jag inte vilket jag ska välja. Här är en lista på grafikkort som jag har valt ut. Till dem första fem så ingår det även spel i priset
Räcker 2 GB minne på korten för dagens spel eller bör jag ta det med 4 GB?
Jag har 200:- i rabatt hos cdon som jag kan dra av från EVGA 680 kortet

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2423263&view=c

Jag skulle inte köpt ett kort med 2 GB i dagsläget. Inom det kommande året kommer det vara för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker.stark:

Jag skulle inte köpt ett kort med 2 GB i dagsläget. Inom det kommande året kommer det vara för lite.

Har samma funderingar som TS, men tror du verkligen 2gb kommer vara för lite? Jag kör iofs i 2560*1440 men märker sällan att minnesanvändningen är spec. hög, och om den är brukar man väl kunna sänka någon enstaka inställning och få det att flyta ändå?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Har samma funderingar som TS, men tror du verkligen 2gb kommer vara för lite? Jag kör iofs i 2560*1440 men märker sällan att minnesanvändningen är spec. hög, och om den är brukar man väl kunna sänka någon enstaka inställning och få det att flyta ändå?

Med 2560x1440 i upplösning är mängden VRAM ganska relevant, men om du inte är så pass brydd angående att spela på högre inställningar så klarar du dig säkert med 2GB.

Dock tycker jag 3GB eller mer är det framtidssäkra valet.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

2Gb räcker gott och väl för ett GTX 680/770, GPU kommer flaska innan minnet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Med 2560x1440 i upplösning är mängden VRAM ganska relevant, men om du inte är så pass brydd angående att spela på högre inställningar så klarar du dig säkert med 2GB.

Dock tycker jag 3GB eller mer är det framtidssäkra valet.

Detta håller jag med om redan idag så måste jag ner i high med mitt 680 Zotac amp om man vill maxa
inställningarna på allt för snyggast spelupplevelse. I dom tyngsta speltitlarna för att få bra flyt. Detta är med 1920*1080 skärm.

Men med dom föreslog så känns mitt från Webhallen som prisvärdast. Zotac GTX680 Amp edition.

Vill man vara kvar på Nvidia är tyvärr nästa steg 780 kort annars får man gå över till Amd R9 280X eller 7970Ghz sedan ökar priset.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av lossah:

Har samma funderingar som TS, men tror du verkligen 2gb kommer vara för lite? Jag kör iofs i 2560*1440 men märker sällan att minnesanvändningen är spec. hög, och om den är brukar man väl kunna sänka någon enstaka inställning och få det att flyta ändå?

Xbone och ps4 kommer medföra att de kommande spelen använder mer minne, med tanke på hur vram-användningen sett ut på PC i förhållande till mängden minne i 360/ps3.

Permalänk
Medlem

Jag spelar lite men det mesta jag använder datorn till är tung rendering, jag vet att detta är mer cpu krävande men det programmet som jag använder har en ny funktion där man använder gpu istället för cpu, jag vill även kunna spela spel men hur är spel grafikkort till rendering, är dem värdelösa eller funkar dem bra till det också? Tror ni 2 gb räcker för hyfsat lätta renderingar eller behöver jag 4 gb?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Jag spelar lite men det mesta jag använder datorn till är tung rendering, jag vet att detta är mer cpu krävande men det programmet som jag använder har en ny funktion där man använder gpu istället för cpu, jag vill även kunna spela spel men hur är spel grafikkort till rendering, är dem värdelösa eller funkar dem bra till det också? Tror ni 2 gb räcker för hyfsat lätta renderingar eller behöver jag 4 gb?

Till rendering är det GPGPU starka kort du behöver och här är gamla GTX580 grym men inte så bra i dagens spel , 7970 GHZ har jag hört
också är bra på detta och detta är likvärdigt med 680/770 korten som ej är gjord för detta ändamål alls utan enbart spel.

Kan tänka mig att Amd R9 280X som bygger på 7970 ska funka lika bra till GPGPU hantering.

Vet inte hur bra 780 korten är men känns som dessa inte heller har detta som huvuduppgift utan då rekommenderar
Nvidia Titan som kostar enormt mycket.

Så här känns Amd som en vinnare i din tänkta prisklass.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.