Vet inte vad felet är, grafikkort bränt

Permalänk

Vet inte vad felet är, grafikkort bränt

Hej

Idag så stängdes min dator av utan förvarning , den har funkat bra under de senaste 2 månaderna . Jag kunde inte starta datorn efter denna slumpmässiga avstängning, så jag bestämde mig för att felsöka lite. Jag trodde först att det var nätaggregatet som blev överbelastat , men det verkade osannolikt , (eftersom den hade fungerat bra ett tag ) men jag bestämde mig för att försöka koppla bort kabeln som går från GPU:n till nätaggregatet och sedan starta datorn utan att ta bort grafikkortet från moderkortet ( stort misstag ), efter att jag gjorde det så testade jag att starta datorn, då gick datorn igång, men GPUn började brinna på en viss plats, så jag stängde av den så fort jag såg det. Det tog bara en sekund innan det började brinna på kortet.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra , gäller garantin för min GPU när jag behandlade den så här? Är PSU'n roten till orsaken till detta problem ? Varför har min dator slumpmässigt stängts av , vad är mitt nästa steg ? Är grafikkortet bara att slänga bort , eller kan den repareras ? ( Bild länk nedan )

System specifikation

plexgear 500W PSU
ASUS GeForce GTX760 DC2OC 2GDDR5

om du behöver några andra specifikationer så säg till, jag tror att dessa två är nog för tillfället .

http://imgur.com/kMd0DEs
https://www.dropbox.com/s/gh0ekqmgevf9fzp/20131130_131610.jpg?m=

Det är bilden som visar var den blev bränd , det är ett litet chip som blev bränt , jag tror det brukade se ut som chipet nedanför de röda pilarna, men inte säker, undrar också om det går att fixa grafikkortet på något sätt, eller om de kanske funkar utan att göra ngt?

Permalänk
Medlem

Du menar att du tog bort PCI-E kontakterna från nätagget och startade med kortet sittandes i moderkortet utan att få mer ström än vad moderkortet kan leverera genom PCI-E porten?

om du lyckades skada grafikkortet på detta viset så tror jag ditt moderkort och kanske minnen, CPU är förstört med :/

Det nätagget du har borde vara olagligt att sälja och du borde vända dig till kjell o co som säljer denna skit och se vad de kan göra för tror absolut inte Asus vill hjälpa dig eftersom det knappast är grafikkortets fel att det hände såhär

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Enderman:

Hej

Idag så stängdes min dator slumpmässigt av utan förvarning , den har funkat bra under senaste 2 månaderna . Jag kunde inte starta datorn efter denna slumpmässiga avstängning , så jag bestämde mig för att felsöka lite. Jag trodde först att det var nätaggregatet som blev överväldigad , men det verkade osannolikt , (eftersom den hade fungerat bra ett tag ) men jag bestämde mig för att försöka koppla bort GPU fläkten från nätaggregatet och sedan starta datorn utan att ta bort grafikkortet från moderkortet ( stort misstag ) , när jag gjorde det så startade datorn och alla fans som var ikopplade men GPUn började brinna på en viss plats ( Mitt andra problem ) .

Så nu vet jag inte vad jag ska göra , gäller garantin för min GPU när jag behandlade den så här? Är PSU'n roten till orsaken till detta problem ? Varför har min dator slumpmässigt stängts av , vad är mitt nästa steg ? Är grafikkortet bara att slänga bort , eller kan den repareras ? ( Bild länk nedan )

System specifikation

plexgear 500W PSU
ASUS GeForce GTX760 DC2OC 2GDDR5

om du behöver några andra specifikationer så säg till, jag tror att dessa två är nog för tillfället .

http://imgur.com/kMd0DEs

Det är bilden som visar var den blev bränd , det är ett litet chip som blev bränt , jag tror det brukade se ut som chipet nedanför de röda pilarna, men inte säker, undrar också om det går att fixa grafikkortet på något sätt, eller om de kanske funkar utan att göra ngt?

Läs igenom din text i första stycket och redigera den, den är om möjligt väldigt svår att läsa då man inte vet vad du riktigt menar med att du kopplade ut GPU fläkten från nätagget

När det gäller garantifrågan så är det ganska klart att den inte gäller i det här fallet och att reparera grafikkortet kan du glömma då det med säkerhet är mer än själva komponenten som har brunnit...

Permalänk
Avstängd

Garanterat nätagget som orsakat detta.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Du menar att du tog bort PCI-E kontakterna från nätagget och startade med kortet sittandes i moderkortet utan att få mer ström än vad moderkortet kan leverera genom PCI-E porten?

om du lyckades skada grafikkortet på detta viset så tror jag ditt moderkort och kanske minnen, CPU är förstört med :/

Det nätagget du har borde vara olagligt att sälja och du borde vända dig till kjell o co som säljer denna skit och se vad de kan göra för tror absolut inte Asus vill hjälpa dig eftersom det knappast är grafikkortets fel att det hände såhär

Ja, precis, bara kontakten från grafikkortet till PSU'n kopplade jag ur, sedan startade jag datorn, och första sekunden efter att jag startade den så började det brinna på grafikkortet endast. Här är en bättre bild på var exakt den brann: https://www.dropbox.com/s/gh0ekqmgevf9fzp/20131130_131610.jpg...

Hur kan minnena och CPUn skadas också? de är väl helt oberoende av varandra om det inte brinner som en stor låga?

Permalänk
Hedersmedlem

Bortsett från att jag inte förstår delar av din beskrivning, tyvärr, så är det alltid en mycket dålig idé att snåla på datorns viktigaste komponent, nätraggregatet. Varför välja budgetskräp som "Plexgear" när det finns mycket bättre för obetydligt högre priser, t ex XFX 450/550?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Bortsett från att jag inte förstår delar av din beskrivning, tyvärr, så är det alltid en mycket dålig idé att snåla på datorns viktigaste komponent, nätraggregatet. Varför välja budgetskräp som "Plexgear" när det finns mycket bättre för obetydligt högre priser, t ex XFX 450/550?

Redigerat nu.

Jag var okunnig om nätagg, trodde bara det var watten som spelade någon roll, så jag tog bara de billigaste med Watten som behövdes för mitt grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Enderman:

Redigerat nu.

Jag var okunnig om nätagg, trodde bara det var watten som spelade någon roll, så jag tog bara de billigaste med Watten som behövdes för mitt grafikkort.

Been there done that back in the days inget o skämmas för, ett tips till ditt nästa dator bygge: fråga om hjälp här på swec så kommer du garanterat få hjälp :)=

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Enderman:

Redigerat nu.

Jag var okunnig om nätagg, trodde bara det var watten som spelade någon roll, så jag tog bara de billigaste med Watten som behövdes för mitt grafikkort.

Ja så kan det gå tyvärr. Du är ju ny som medlem här på Sweclockers men har du verkligen inte sett och läst inlägg här på forumet innan du blev medlem här?

Permalänk

Kan någon förklara för mig hur ett grafikkort kan börja brinna om kortet inte blir matat med ström? För jag antar att utan 8'pins sladden får den väl ingen ström?

Permalänk
Skrivet av AlexanderLindhe:

Kan någon förklara för mig hur ett grafikkort kan börja brinna om kortet inte blir matat med ström? För jag antar att utan 8'pins sladden får den väl ingen ström?

8-pin är bara för fläktarna på grafikkortet, resten får ju ström från moderkortet. Jag hade ingen tålamod och tänkte inte, därför får jag sota för det nu:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Enderman:

8-pin är bara för fläktarna på grafikkortet, resten får ju ström från moderkortet. Jag hade ingen tålamod och tänkte inte, därför får jag sota för det nu:(

Nej så är det inte highend grafikkort får en ganska stor delen av strömmen från de extra kontakterna (8 pin, 6 pin etc.) om jag inte har fel så är 150W det maximala genom pci-e porten.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Skrivet av AlexanderLindhe:

Kan någon förklara för mig hur ett grafikkort kan börja brinna om kortet inte blir matat med ström? För jag antar att utan 8'pins sladden får den väl ingen ström?

Jag undrar de samma. Så du tog bort ström sladden från din GPU? Men kortet satt kvar i ditt moderkort? SÅ om jag nu förstått rätt så kan jag fortfarande inte förstå hur ditt kort kunde börja brinna

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av The Enderman:

8-pin är bara för fläktarna på grafikkortet, resten får ju ström från moderkortet. Jag hade ingen tålamod och tänkte inte, därför får jag sota för det nu:(

Hehe skulle vara rätt strömtörstiga fläktar då du.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Enderman:

8-pin är bara för fläktarna på grafikkortet, resten får ju ström från moderkortet. Jag hade ingen tålamod och tänkte inte, därför får jag sota för det nu:(

Nej det är den inte, PCI-Express bussen på moderkortet kan bara försörja kortet med 150W som mest och resten av behovet bidrar 8-pin från nätaggregatet med. Så att bara försöka köra kortet med matningen från moderkortet är ingen bra idé och är brukar inte vara någon fara så länge man har bra komponenter (det är inte ovanligt att man glömmer att sätta i kontakten på grafikkortet och då fungerar inte kortet, men om man stänger av och sätter i kontakten så fungerar det som regel).

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av TheWetell:

Jag undrar de samma. Så du tog bort ström sladden från din GPU? Men kortet satt kvar i ditt moderkort? SÅ om jag nu förstått rätt så kan jag fortfarande inte förstå hur ditt kort kunde börja brinna

Ja det gjorde jag absolut, den saken är säker. Ja du har förstått rätt.

Jag antog bara att den fick ström från moderkortet, och då moderkortet var kopplat till nätagget så räckte den strömmen för att grafikkortet skulle brinna? Eller är det helt omöjligt, för då har jag ingen aning om vad som orsakade det.

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Nej det är den inte, PCI-Express bussen på moderkortet kan bara försörja kortet med 150W som mest och resten av behovet bidrar 8-pin från nätaggregatet med. Så att bara försöka köra kortet med matningen från moderkortet är ingen bra idé och är brukar inte vara någon fara så länge man har bra komponenter (det är inte ovanligt att man glömmer att sätta i kontakten på grafikkortet och då fungerar inte kortet, men om man stänger av och sätter i kontakten så fungerar det som regel).

Happ, finns det någon förklaring hur det kan börja brinna då?

Kanske garantin kan gälla för detta ändå? Säger bara att jag glömde koppla in kabeln som ger ström till grafikkortet och helt plötsligt började den brinna när jag satte igång datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Enderman:

Ja det gjorde jag absolut, den saken är säker. Ja du har förstått rätt.

Jag antog bara att den fick ström från moderkortet, och då moderkortet var kopplat till nätagget så räckte den strömmen för att grafikkortet skulle brinna? Eller är det helt omöjligt, för då har jag ingen aning om vad som orsakade det.

Du har ett dåligt nätaggregat, ditt grafikkort behöver få ström från både moderkortet via PCI-E slotten och via 8-pin från nätaggregatet och du brände det på något vis genom att bara mata delar av kortet med ström, var glad att inte moderkortets skadades av att du maxade uttaget på PCI-Express bussen.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Du har ett dåligt nätaggregat, ditt grafikkort behöver få ström från både moderkortet via PCI-E slotten och via 8-pin från nätaggregatet och du brände det på något vis genom att bara mata delar av kortet med ström, var glad att inte moderkortets skadades av att du maxade uttaget på PCI-Express bussen.

okej, då hänger jag med, så om jag hade haft ett high-end nätagg så hade detta aldrig hänt

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Enderman:

okej, då hänger jag med, så om jag hade haft ett high-end nätagg så hade detta aldrig hänt

Om man när man monterar en dator glömmer att sätta i kontakten på grafikkortet och sedan startar så fungerar inte kortet och då är det bara att stänga av och sätta i kontakten så fungerar det. Nu har något hänt med din dator och det är troligtvis något med nätaggregatet, sedan så brände du grafikkortet på ett sätt som normalt inte ska kunna ske. Frågan är om ditt moderkort, RAM-minne och processor också tagit skada av att t.ex: nätaggregatet matat ut felaktig spänning som i sin tur leder till att voltregleringen på moderkortet ger fel spänning till datorns olika komponenter.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Om man när man monterar en dator glömmer att sätta i kontakten på grafikkortet och sedan startar så fungerar inte kortet och då är det bara att stänga av och sätta i kontakten så fungerar det. Nu har något hänt med din dator och det är troligtvis något med nätaggregatet, sedan så brände du grafikkortet på ett sätt som normalt inte ska kunna ske. Frågan är om ditt moderkort, RAM-minne och processor också tagit skada av att t.ex: nätaggregatet matat ut felaktig spänning som i sin tur leder till att voltregleringen på moderkortet ger fel spänning till datorns olika komponenter.

jo det var min första tanke med att nätagget som är av urusel kvalitet har matat ut för tok för mycket spänning på 12v linan genom 8 pins CPU kontakten och stekt allt som är kopplat till moderkortet i princip

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av The Enderman:

okej, då hänger jag med, så om jag hade haft ett high-end nätagg så hade detta aldrig hänt

Tja är inte så säker på det, min kusins graffe la ner för några år sedan efter att krånglat ett tag. Tänkte det kunde vara hans klena agg så kopplade in mitt eget, när datorn slogs på stog det öppen låga ur alla strömregulatorerna med nytt graffe flöt allt på fint. Mitt agg var kvalitetsagg.

Skickades från m.sweclockers.com