Börjar Lumian ge upp, och vad näst?

Permalänk
Medlem

Börjar Lumian ge upp, och vad näst?

Tjena! Har nu haft min läskade Lumia900 i över ett år. Tyvärr börjar den vara ringrostig på gammla dar. Frysningar, marketplace fungerar inte (auto closar före den startat ens), random avstängningar mitt i natten eller då man använder den, skärmen fungerar inte vid R knappen i liggande läge om den får en enda vattendroppe på sig osv. Vissa dagar har 30-40% batteri gått åt fören jag är framme vid skolan fast jag tagit den från laddning 25minuter tidigare, och vissa dagar så har den 50% kvar på kvällen fast man använt den mycket.

Fått fabriksåterställa lite väl ofta :S Sist i förrgår efter allt slutade funkka i princip.

Tror den börjar ha kört sitt race, vad tror ni?

Och sen, det kanske viktigare. Vilken lur näst?

Kravlista:

4.5"+. Inget mindre tittar jag ens på.
HD Upplösning (minst 720p)
VÄLDIGT bra kamera.
Framtidssäker. (dvs, inte som min L900 som slutade få uppdateringar efter 7.8 :'( )

Sen en pluslista:
Trådlös laddning
Vattenbeständig
Färggrann

Har kollat en hel del på Lumia 1520. Är även Android kritisk, men inte omöjlig Övertyga mig om varför jag ska köpa en produkt, och ge gärna Minst en för-och nackdel med just den telefon DU rekommenderar.

/J

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1520 är riktigt stor

Själv tycker jag Lumia 1020'an. Jag är nöjd som bara den.
Nokia slänger ju ut saker till den hela tiden. Snart kommer GDR3, RAW-Photo, Windows 8.1.

Men vill du ha full HD så 1520

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tjena! Har nu haft min läskade Lumia900 i över ett år. Tyvärr börjar den vara ringrostig på gammla dar. Frysningar, marketplace fungerar inte (auto closar före den startat ens), random avstängningar mitt i natten eller då man använder den, skärmen fungerar inte vid R knappen i liggande läge om den får en enda vattendroppe på sig osv. Vissa dagar har 30-40% batteri gått åt fören jag är framme vid skolan fast jag tagit den från laddning 25minuter tidigare, och vissa dagar så har den 50% kvar på kvällen fast man använt den mycket.

Fått fabriksåterställa lite väl ofta :S Sist i förrgår efter allt slutade funkka i princip.

Tror den börjar ha kört sitt race, vad tror ni?

Och sen, det kanske viktigare. Vilken lur näst?

Kravlista:

4.5"+. Inget mindre tittar jag ens på.
HD Upplösning (minst 720p)
VÄLDIGT bra kamera.
Framtidssäker. (dvs, inte som min L900 som slutade få uppdateringar efter 7.8 :'( )

Sen en pluslista:
Trådlös laddning
Vattenbeständig
Färggrann

Har kollat en hel del på Lumia 1520. Är även Android kritisk, men inte omöjlig Övertyga mig om varför jag ska köpa en produkt, och ge gärna Minst en för-och nackdel med just den telefon DU rekommenderar.

/J

Skickades från m.sweclockers.com

Lätet nästan ett dåligt/svullet batteri. Du har väl reklamationsrätt?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Lätet nästan ett dåligt/svullet batteri. Du har väl reklamationsrätt?

Skulle tro det. Men vet inte riktigt.
känns inte värt att börja krångla med sånt då den inte uppdateras mer. Saknar GoPro appen och äkta Instagram nått sjukt :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheFlyingFin:

Tjena! Har nu haft min läskade Lumia900 i över ett år. Tyvärr börjar den vara ringrostig på gammla dar. Frysningar, marketplace fungerar inte (auto closar före den startat ens), random avstängningar mitt i natten eller då man använder den, skärmen fungerar inte vid R knappen i liggande läge om den får en enda vattendroppe på sig osv. Vissa dagar har 30-40% batteri gått åt fören jag är framme vid skolan fast jag tagit den från laddning 25minuter tidigare, och vissa dagar så har den 50% kvar på kvällen fast man använt den mycket.

Fått fabriksåterställa lite väl ofta :S Sist i förrgår efter allt slutade funkka i princip.

Tror den börjar ha kört sitt race, vad tror ni?

Och sen, det kanske viktigare. Vilken lur näst?

Kravlista:

4.5"+. Inget mindre tittar jag ens på.
HD Upplösning (minst 720p)
VÄLDIGT bra kamera.
Framtidssäker. (dvs, inte som min L900 som slutade få uppdateringar efter 7.8 :'( )

Sen en pluslista:
Trådlös laddning
Vattenbeständig
Färggrann

Har kollat en hel del på Lumia 1520. Är även Android kritisk, men inte omöjlig Övertyga mig om varför jag ska köpa en produkt, och ge gärna Minst en för-och nackdel med just den telefon DU rekommenderar.

/J

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte kan hantera en pryl i mer än ett år så ska du ju absolut inte köpa någon ny. Vad är det med folk som inte har respekt för saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Om du inte kan hantera en pryl i mer än ett år så ska du ju absolut inte köpa någon ny. Vad är det med folk som inte har respekt för saker?

och vad får dig att tro att jag inte hanterar den? Jag använder den i jobbet, skolan och vardagslivet, och normalt. Såklart har den fallit nån gång, men inte Findus har den fått värre behandling än någon annan telefon. Sen är ju inte L900 den mest hållbara luren. Kompisens farsa han ha sin 1 dag i jobbet sen var det bara att köpa en ny. Vet många liknande skräckhistorier om dem. Har aldrig haft en telefon mer än 1.5 år. Den var så slut så den gick inte att använda. Telefoner håller inte längre än så. Inte då de används i jobbet också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Skulle tro det. Men vet inte riktigt.
känns inte värt att börja krångla med sånt då den inte uppdateras mer. Saknar GoPro appen och äkta Instagram nått sjukt :S

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, då börjar vi med lite tips Xperia Z1 kanske? Fås i olika färgar (röd är på gång), är vattentät, full-hd och ska ha ok kamera. Tycker alla mobiler har kass kamera så svårt att uttala mig. Har dock inte testat Nokia 1020 än.
Sony kör ju med deras laddningsdock som faktiskt verkar smartare än trådlös laddning. Telefonen står i docken så passar bra om man kollar film och den laddas lika snabbt som med usb. Har själv en Galaxy S4 med org. wireless charger och snabbt går det inte, enda fördelen är att man slipper usb-sladden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Lumia 1020 eller 925 är kanske något?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Lumia 1020 eller 925 är kanske något?

925 då, gillar alu looken 1020 känns på nått sätt,fel liksom. Kommer ju vara en hel del billigare än 1520 också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheFlyingFin:

och vad får dig att tro att jag inte hanterar den? Jag använder den i jobbet, skolan och vardagslivet, och normalt. Såklart har den fallit nån gång, men inte Findus har den fått värre behandling än någon annan telefon. Sen är ju inte L900 den mest hållbara luren. Kompisens farsa han ha sin 1 dag i jobbet sen var det bara att köpa en ny. Vet många liknande skräckhistorier om dem. Har aldrig haft en telefon mer än 1.5 år. Den var så slut så den gick inte att använda. Telefoner håller inte längre än så. Inte då de används i jobbet också.

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft en svingammal telefon i 8 år nu, aldrig tappat den och använt den varje dag till att ringa. 8 år är jävligt länge, men 1 år, hur lyckas man.

Permalänk
Medlem

om du vill stanna med wp8 så har du 920, 925 (har inte trådlös laddare), 1020 som du inte riktigt gillade och snart kommer 1520 och 1320. 1320 har hårdvara som 92x men är 6tum med sämre kamera och 1520 är 6tum med top hårdvara och lite sämre kamera än 1020

Permalänk
Medlem

925 ligger riktigt bra i handen och känns bra på alla sätt. Riktigt skarp skärm. Kameran ska väl vara helt OK om än inte 1020-klass. Uppfyller alla dina krav utom färgglad och trådlös laddning. Det senare vettetusan dock, det laddar ju inte sådär jättesnabbt. Min 720 med samma storlek på batteriet laddar fullt på runt 2h så det känns inte jättekritiskt. Finns färgglada laddskal till den dock.

Nästan så att jag ångrar att jag inte köpte en sån istället för 720n faktiskt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

De e väl pappa som betalar, så det är väl "Lugnt".

Farsan betalade min första telefon jag fick då jag var 9. C7 jag hade betalade jag själv, denhär L900 betalar jag själv, telefonen före C7 betalade jag själv,och nästa förbaskade telefon betalar jag själv! Alla är inte bortskämda snorungar ändå, man kan faktiskt jobba då man är 15 också. Att farsan betalar en telefon eller andra elektriska prylar kan man allt drömma om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kravlista:

4.5"+. Inget mindre tittar jag ens på.
HD Upplösning (minst 720p)
VÄLDIGT bra kamera.
Framtidssäker. (dvs, inte som min L900 som slutade få uppdateringar efter 7.8 :'( )

Sen en pluslista:
Trådlös laddning
Vattenbeständig
Färggrann

Om du inte tycker 1520 är för stor tycker jag att du ska vänta på den. I annat fall nämnda 1020 och 925 där den förstnämnda, som du säkert vet, har en grym kamera men den senare fortfarande har en bra kamera och väldigt skön känsla. Bägge behöver dock ett separat skal för trådlös laddning.

Att gå från WP7.8 till WP8 är ett stort och trevligt steg. Gjorde det själv för två månader sedan när jag bytte min 800 mot en 920.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH:

;14150776]Om du inte tycker 1520 är för stor tycker jag att du ska vänta på den. I annat fall nämnda 1020 och 925 där den förstnämnda, som du säkert vet, har en grym kamera men den senare fortfarande har en bra kamera och väldigt skön känsla. Bägge behöver dock ett separat skal för trådlös laddning.

Att gå från WP7.8 till WP8 är ett stort och trevligt steg. Gjorde det själv för två månader sedan när jag bytte min 800 mot en 920.

Vad märkte du bäst med bytet från 7.8 till 8? Var det lätt med synkronisering av gammla nummer osv och konton? Har hört att man inte behöver Zune till 8:än. Stämmer det? Zune är typ sämsta mjukvaran som blivit påkommen någonsin xd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Vad märkte du bäst med bytet från 7.8 till 8? Var det lätt med synkronisering av gammla nummer osv och konton? Har hört att man inte behöver Zune till 8:än. Stämmer det? Zune är typ sämsta mjukvaran som blivit påkommen någonsin xd

Skickades från m.sweclockers.com

Zune skiten slipper du i wp8 ja ! Det är bara att dra över bilder och musik som om det är ett usb minne.

När jag bytte från wp 7 till 8 så fick jag över alla kontakter enkelt eftersom de ligger på mitt gmail och hotmailkonto som jag la till i mobilen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Zune skiten slipper du i wp8 ja ! Det är bara att dra över bilder och musik som om det är ett usb minne.

När jag bytte från wp 7 till 8 så fick jag över alla kontakter enkelt eftersom de ligger på mitt gmail och hotmailkonto som jag la till i mobilen.

Hur gjorde du med foton och bilder vid bytet till WP8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Vad märkte du bäst med bytet från 7.8 till 8? Var det lätt med synkronisering av gammla nummer osv och konton? Har hört att man inte behöver Zune till 8:än. Stämmer det? Zune är typ sämsta mjukvaran som blivit påkommen någonsin xd

Skickades från m.sweclockers.com

Som nämts synkas ju kontakterna via en eller annan molntjänst. Det som ryker vid bytet är sms-historiken. Bäst med bytet är att det kommit en hel del appar till WP8 som inte är möjliga på WP7.x, exempelvis SvtPlay, Instagram, Swish, BankId mfl. Uppdaterade även min med förhandsversionen av GDR3 och gillar möjligheten att stänga appar, möjlighet att låsa skärmrotationen med mera.

Skrivet av stelex:

Hur gjorde du med foton och bilder vid bytet till WP8?

Foton synkade jag till datorn (med Zune) och sedan lade jag in de jag ville på nya telefonen. I WP8 är det bara att ansluta telefonen med en USB-kabel till datorn så dyker den upp i Utforskaren.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14151492']Foton synkade jag till datorn (med Zune) och sedan lade jag in de jag ville på nya telefonen. I WP8 är det bara att ansluta telefonen med en USB-kabel till datorn så dyker den upp i Utforskaren.

Är faktiskt nöjd med min två år gamla Lumia 800 som fortfarande är i nyskick och fungerar perfekt, men kunde inte låta bli att köpa Lumia 920 för 1490:- på Elgiganten och som förmodligen anländer denna veckan.

Tycker egentligen att 920án är i största laget, runt 4 tum hade varit optimalt, men man vänjer väl sig snabbt

Permalänk
Skrivet av stelex:

Hur gjorde du med foton och bilder vid bytet till WP8?

Jag vet inte det smidigaste sättet men tog o la bilderna/videorna på datorn och sedan in på den nya. Går säkert synka via skydrive eller något om man vill det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag vet inte det smidigaste sättet men tog o la bilderna/videorna på datorn och sedan in på den nya. Går säkert synka via skydrive eller något om man vill det.

Undrar om det går att synka med Zune, direkt till 920án?

Permalänk
Skrivet av stelex:

Undrar om det går att synka med Zune, direkt till 920án?

Ingen aning har inte testat. Undviker gärna att installera zune igen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Undrar om det går att synka med Zune, direkt till 920án?

Zune upptäcker inte WP8-telefoner alls. Iaf fick jag ingen reaktion när jag pluggade in 720n i samma dator direkt efter 800n för att lägga in saker.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH:

;14151492]Som nämts synkas ju kontakterna via en eller annan molntjänst. Det som ryker vid bytet är sms-historiken. Bäst med bytet är att det kommit en hel del appar till WP8 som inte är möjliga på WP7.x, exempelvis SvtPlay, Instagram, Swish, BankId mfl. Uppdaterade även min med förhandsversionen av GDR3 och gillar möjligheten att stänga appar, möjlighet att låsa skärmrotationen med mera.

Foton synkade jag till datorn (med Zune) och sedan lade jag in de jag ville på nya telefonen. I WP8 är det bara att ansluta telefonen med en USB-kabel till datorn så dyker den upp i Utforskaren.

Möjlighet att låsa skärmrotation..drägel... Hur går man tillväga för det btw? Samsung liknande lösning eller måste man gå hela vägen in i inställningarna?

Finns GDR3 endast nedladdningsbart via datorn eller kan magörat rakt på telefonen? Minns att min C7 blev sig aldrig lik sedan jag skulle uppdatera till Belle och en kompis ringde mitt i i stallationen xd vill inte det händer igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Möjlighet att låsa skärmrotation..drägel... Hur går man tillväga för det btw? Samsung liknande lösning eller måste man gå hela vägen in i inställningarna?

Finns GDR3 endast nedladdningsbart via datorn eller kan magörat rakt på telefonen? Minns att min C7 blev sig aldrig lik sedan jag skulle uppdatera till Belle och en kompis ringde mitt i i stallationen xd vill inte det händer igen

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste in i inställningar för det men det finns appar som navigerar till den inställningen direkt ifrån en LiveTile.

Vad jag vet sker alla uppdateringa OTA. Kanske om du kopplar in den i daotrn att den kan ta internet därifrån, inte testat. Men ingan kan ringa dig under installationen iaf så det problemet kommer inte uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Du måste in i inställningar för det men det finns appar som navigerar till den inställningen direkt ifrån en LiveTile.

Vad jag vet sker alla uppdateringa OTA. Kanske om du kopplar in den i daotrn att den kan ta internet därifrån, inte testat. Men ingan kan ringa dig under installationen iaf så det problemet kommer inte uppstå.

Najs! Blir o välja på 925 o 1520. Ska lägga till en omröstning tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Zune upptäcker inte WP8-telefoner alls. Iaf fick jag ingen reaktion när jag pluggade in 720n i samma dator direkt efter 800n för att lägga in saker.

Faktiskt gör det. 3 Lumior i huset. Brorsans 800sprack TOTAL T (och då menar jag totalt, typ 1000bitar xd) och han fick en 620 på försäkringen. Den märks av i Zune.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Faktiskt gör det. 3 Lumior i huset. Brorsans 800sprack TOTAL T (och då menar jag totalt, typ 1000bitar xd) och han fick en 620 på försäkringen. Den märks av i Zune.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Undrar varför den inte reagerade på min 720 då. Jag hade iofs inte programmet öppet utan med 800n förlitade jag mig på autostarten.

Min 800 sprack för övrigt också, eller glaset iaf. Att tappa den med glaset nedåt på asfalt var ingen hit. Men samtalet bröts inte och med ny skärm så fungerar den fortfarande klockrent åt brorsan

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Faktiskt gör det. 3 Lumior i huset. Brorsans 800sprack TOTAL T (och då menar jag totalt, typ 1000bitar xd) och han fick en 620 på försäkringen. Den märks av i Zune.

Skickades från m.sweclockers.com

Då går det alltså bra att synka från WP7.8 till WP8 och sen avinstallerar man Zune från datorn. Borde väl funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Då går det alltså bra att synka från WP7.8 till WP8 och sen avinstallerar man Zune från datorn. Borde väl funka?

Ja om 7.X teleofnen är synkkad med burken så kan du sen dra ikonen för 7.X luren till ikonen för 8 luren. Iaf borde det funka så.

Skickades från m.sweclockers.com