Permalänk
Avstängd

tysta fläktar med bra luftflöde?

Hej. sitter idag med ett r4 chassi som jag känner att jag vill ha ner ljudnivån på lite mer, vill byta ut samtliga fläktar i chassit men ska ändå flytta så mycket luft som möjligt. glor mig blind på alla fläktar som finns idag. samt att jag vill ha två nya till en noctua nh-d14 för dom låter för mycket, eller en ny cpu kylare som är tystare o bättre tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal design define r4 vit PSU: xfx 650w MB:Asus p8z77 v-lx, CPU: Intel I5-3570K @ 4,5Ghz (noctua nh-d14), GPU: Evga gtx 780 3Gb RAM: Kingston 14Gb DDR3 1600Mhz, SSD: Sandisk 128Gb, kingston ssd now v300 120Gb

Permalänk

Både Noctuafläktarna och Fractal fläktarna är rätt tysta, du kommer nog få svårt att hitta nått märkbart tystare som flyttar ok med luft om du inte kör alla på max idag.

Men som förslag be quiet! SilentWings 2 till chassit och låt Noctuafläktarna vara och dra ner hastigheten istället, det är ett jäkla pill med att flytta fästena så om du inte ligger och sniffar på maxtemp så byt lite värme mot tystnad.

Permalänk
Medlem

Detta med fläktar är ju ett ganska personligt val. Tyst med lägre luftflöde eller tyst med lite högre luftflöde.

http://www.silentpcreview.com/section12.html här kan du hitta många tester.

Börja med dessa två
http://www.silentpcreview.com/140mm_Fan_Roundup1
http://www.silentpcreview.com/140mm_Fan_Roundup2

Tyvärr så kommer du inte undan att läsa lite i ämnet.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits vill man ha noctua f12 som chassifläktar eller endast till radiatorer för att de har jämt luftflöde? Är ute efter tysta fläktar utan maskinella missljud t.ex corsair h100i fläktarna

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Det gårt att använda F12 som chassifläktar men S12 är ju de som är tänkta för det. De flesta med fluid/sleeve/rifle lager har mindre mekaniskt ljud än de med kullager.

http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me

Permalänk
Medlem
Skrivet av puff_89:

Hej. sitter idag med ett r4 chassi som jag känner att jag vill ha ner ljudnivån på lite mer, vill byta ut samtliga fläktar i chassit men ska ändå flytta så mycket luft som möjligt. glor mig blind på alla fläktar som finns idag. samt att jag vill ha två nya till en noctua nh-d14 för dom låter för mycket, eller en ny cpu kylare som är tystare o bättre tack på förhand.

Om jag inte är ute och cyklar så har R4 140mm fläktar, och det är ett lite sämre utbud i den storleken.
Istället för att byta alla fläktar kan du ju prova med fläktstyrning annars och sänka alla fläktars varvtal. Det kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP som i alla fall jag tycker är tysta, kör dem på max 24/7 utan problem.

Och bättre färgkombination finns det inte!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

Det finns ingen anledning att låta fläktarna gå på max när datorn inte belastas så finns det några fläktkontroller på ditt moderkort? kan du göra fläktkurvor i bios/uefi?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

tack för alla svar! det är fläktarna på noctua som låter :/ har två be quiet fläktar fram som jag inte hör men tycker inte att dom flyttar något direkt :/ ska kolla lite på alla tips nej max temp under load i bf3 är 67 grader är emot värme lika mycket som kyla jätte jobbigt ! får nog bli vatten i värsta fall, o då får det bli ett nytt chassi med så man kan få in så mycket som möjligt blir en dyr fläkt detta känns det som.. haha

Visa signatur

Chassi: Fractal design define r4 vit PSU: xfx 650w MB:Asus p8z77 v-lx, CPU: Intel I5-3570K @ 4,5Ghz (noctua nh-d14), GPU: Evga gtx 780 3Gb RAM: Kingston 14Gb DDR3 1600Mhz, SSD: Sandisk 128Gb, kingston ssd now v300 120Gb

Permalänk

Jag har suttit och överklockat min 4770K idag och jag börjar förstå varför folk vill ha fläktar som flyttar mycket luft och vattenkylning :D.

Efter en hel del timmar med volt justeringar och blåskärmar chansade jag med att ändra fläktkurvorna så alla fläktar maxas vid 60 grader och voila nu går 4770'an stabilt i 4.5GHz.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB