Permalänk
Medlem

starta systemet utan pump.

Tjena!

Jag har installerat vattenkylning i min dator och undrar om det är säkert att starta det utan vatten och pump för att se så allt funkar innan jag fyller systemet. Jag har ett HD7990 och en 4770k... Båda vattenkylda. Vågar man prova?

Mvh Ozmix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Tjena!

Jag har installerat vattenkylning i min dator och undrar om det är säkert att starta det utan vatten och pump för att se så allt funkar innan jag fyller systemet. Jag har ett HD7990 och en 4770k... Båda vattenkylda. Vågar man prova?

Mvh Ozmix.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ska du kunna starta datorn utan kylning o.o, nej är svaret alltså.

Permalänk
Medlem

Om de har vattenblock monterade så ska du kunna köra systemet i någon sekund, max runt 20s skulle jag gissa. Men bäst att vänta tills vatten är fyllt och pumpen på. Körde själv mitt system utan vatten påfyllt för att testa och kom in i BIOS innan temperaturen ens kommit över 50 grader på GPU/CPU.

Permalänk
Medlem

du lär ju steka hela burken utan kylning

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

du lär ju steka hela burken utan kylning

Datorn lär knappast 'stekas'. Man kan snarare vänta sig att den fryser eller ger blåskärm, alternativt går men blir riktigt varm. Hårdvaran har överhettnings-skydd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Tips: Testa alltid dina komponenter innan du installerar vattenkylningen

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag har testat hårdvaran sen innan men tänkte mig en liten kontroll innan hela systemet fylls. Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn kommer antagligen att stäng av sig själv pga överhettning. Men antagligen är det väl kanske inte så bra att göra det. Tror dock inte att nånting kommer att gå sönder eftersom den stänger av sig själv av en anledning, just för att inte nånting ska gå sönder.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har startat min dator helt utan kylare på cpu flera gånger. Men bara gått in i bios snabbt, temperaturen ökar svinsnabbt, skulle inte kunna komma in i windows. Brukade hålla ett finger mot cpu'n också så att jag kände om den blev för varm, också kunde man se tempen i bios när man väl kommit in där.

Skulle gissa på att du kan nog ha den på 30-60 sekunder, kanske längre men den skulle vara riktigt varm då. Så skit i det, eller om du bara vill prova om den startar öht så kan du ju göra det, men något riktigt test kan du glömma.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Det är bara att fylla på vattnet å lufta systemet sen starta datorn. Om den inte skulle starta så är det bara tömma loopen o fixa datorn.

Men har datorn fungerat före du installerade vattenkylning så funkar den nog också efter du installerat vattenkylning.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D