Gtx 680sli med referens kylare och twinfrozr3

Permalänk

Gtx 680sli med referens kylare och twinfrozr3

hej har i dagsläget ett msi gtx 680 med referenskylare och har nyligen inhandlat ett msi gtx 680 med twinfrozr3 kylaren för att köra sli. vilket kort bor jag ha högst upp/respektive längst ner? har ett corsair carbide 500r med en 200mm fläkt monterad på sidan av chassit.
PS: bör jag oroa mig för hög temp?

Mvh Gabbe

Permalänk
Medlem

Det översta kortet kommer att bli varmast. Gissningsvis så borde du köra referenskylaren överst. Men varför inte ta och testa? Kolla temperaturerna under något tungt spel och switcha plats och kolla igen.

Mina GTX 780 (TwinFrozr) blir under maxbelastning (Far Cry 3, har inte hittat något som plågar grafikkorten lika mycket, inte ens benchmarks) runt 70 grader respektive nästan 90 grader för det översta kortet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det översta kortet kommer att bli varmast.Gissningsvis så borde du köra referenskylaren överst.

Det övre kortet blir inte varmast för att det är överst, utan för att det får varmluft på sig från kortet som sitter underst.
Referens-kort blåser inte varmluft på andra kort, och därför ska referenskortet vara underst, så att twinfrozr-kortet slipper få massa varmluft på sig.

Om referenskortet är överst kommer det få jobba häcken av sig för att inte bli överhettat, då det kyler sämre än Twinfrozr-kylaren.

Citat:

Mina GTX 780 (TwinFrozr) blir under maxbelastning (Far Cry 3, har inte hittat något som plågar grafikkorten lika mycket, inte ens benchmarks) runt 70 grader respektive nästan 90 grader för det översta kortet.

Du borde göra en egen fläktkurva i t.ex. MSI Afterburner. 90 grader är inte hälsosamt (GTX 780 är inte R9 290X) och du throttlar kortet i onödan.

Jag kör också med Twinfrozr i SLI och jag fann tidigt att deras egna inbyggda fläktkurva är riktigt mesig och leder till varma kort som throttlar. Det övre kortet hamnade runt 80-85 grader efter en stund i FC3, men då har jag ett välventilerat chassi + gott om plats mellan korten.

Gjorde en egen fläktkurva och nu går det varmaste kortet aldrig över 75 grader:
40-70 grader -> 34-70% fläkthastighet.
70-75 grader -> 70% fläkthastighet.
76-85 grader -> 70-100% fläkthastighet.

Fördelen med Twinfrozr-kylarna är att dom är väldigt tysta, även i 70% fläkthastighet. Dom hörs, men inte mycket, och det är inget skorrande, susande, störigt ljud.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Tack så mycket för all hjälp än så länge.. kan passa på och fråga, har i dagsläget en i5 2500k har aldrig haft den uppstartad och därmed ingen aning om hur högt den klockar. men 680 sli med en 2500k som jag förhoppningsvis får upp i MINST 4.2ghz bör väll inte vara några problem med oroligheter för flaskhals? den tidigare jag hade körde jag i 4.6 men alla är ju som sagt specefika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Tack så mycket för all hjälp än så länge.. kan passa på och fråga, har i dagsläget en i5 2500k har aldrig haft den uppstartad och därmed ingen aning om hur högt den klockar. men 680 sli med en 2500k som jag förhoppningsvis får upp i MINST 4.2ghz bör väll inte vara några problem med oroligheter för flaskhals? den tidigare jag hade körde jag i 4.6 men alla är ju som sagt specefika.

Beror på kylningen, men det borde ju gå...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det övre kortet blir inte varmast för att det är överst, utan för att det får varmluft på sig från kortet som sitter underst.
Referens-kort blåser inte varmluft på andra kort, och därför ska referenskortet vara underst, så att twinfrozr-kortet slipper få massa varmluft på sig.

Om referenskortet är överst kommer det få jobba häcken av sig för att inte bli överhettat, då det kyler sämre än Twinfrozr-kylaren.

Du borde göra en egen fläktkurva i t.ex. MSI Afterburner. 90 grader är inte hälsosamt (GTX 780 är inte R9 290X) och dukortet i onödan.

Jag kör också med Twinfrozr i SLI och jag fann tidigt att deras egna inbyggda fläktkurva är riktigt mesig och leder till varma kort som throttlar. Det övre kortet hamnade runt 80-85 grader efter en stund i FC3, men då har jag ett välventilerat chassi + gott om plats mellan korten.

Gjorde en egen fläktkurva och nu går det varmaste kortet aldrig över 75 grader:
40-70 grader -> 34-70% fläkthastighet.
70-75 grader -> 70% fläkthastighet.
76-85 grader -> 70-100% fläkthastighet.

Fördelen med Twinfrozr-kylarna är att dom är väldigt tysta, även i 70% fläkthastighet. Dom hörs, men inte mycket, och det är inget skorrande, susande, störigt ljud.

Mycket möjligt att du har rätt om placeringen av referenskylare, har aldrig testat själv.

Kör en egen fläktkurva som är rätt aggressiv (mer än ditt förslag) men även med 100% fläkthastighet så går mitt översta kort upp mot 90 grader med just Far Cry 3. Kör jag benchmarks eller andra spel blir tempen sällan över 80 grader, vete fasen vad det är med Far Cry 3. Håller med om att TwinFrozr-kylarna är tysta även i högsta hastighet. Det lustiga är att jag kör med MSI:s GamingApp som klockar korten till 1110MHz och trots temperaturen på närmare 90 grader så sänks aldrig frekvensen. Med andra ord, korten throttlar aldrig. Har spelat FC3 i timmar och vid något enstaka tillfälle har det översta kortet klockat ner till 1095MHz annars hålls 1110 konstant. Låter lite konstigt med tanke på allt man läst om att korten ska klocka ner sig när de blir för varma.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast

Angående fläktkurva... när korten väl kommer upp i högre temps så är det när man spelar. Jag har inga bekymmer med att låta fläktarna susa på då man ändå sitter med headset på och inte hör dem. Kör själv en aggro fläktkurva och mina kort kommer upp i 70-72 grader när jag spelar (75% fart på fläktarna då).

On topic... som redan har nämnts så är det bäst att köra referens underst då det inte vispar runt luften och har sämre kylförmåga...

Permalänk

Tack för alla tips! hoppas jag blir nöjd och att det funkar bra. förövrigt har jag 2st 120mm i fronten, 1st 120mm ibak, 1st 200mm på sidan, och 2st 120mm till min antec kuhler 1220. så hoppas att det funkar bra. men jag har fortfarande 2st fläktplatser kvar i "golvet" bredvid nätagget, kan det vara värt att sätta 2st där som blåser "upp" på referenskortet? mvh Gabbe