Permalänk
Medlem

3570k överklockning!

Hej!

Jag har datorn i sign och har för första gången gett mig på att överklocka, inte dumt med gratis prestanda
Jag följde den klistrade tråden i denna forumdel och jag verkar ha fått till en stabil klock på 4.4 Ghz, vilket jag är ganska nöjd med.
Vid full load har Vcore 1.296 och en temperatur mellan 70-75 grader (Körde Prime95).

Det enda jag gjorde var att sätta offset på + 0.005 samt höja core ratio till 44.

Min fråga till er med mer erfarenhet, är detta acceptabla värden för min rigg? Med tanke på att jag har t.ex. H100i med SP120 fläktar i push.

Tack på förhand!

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk

Ja

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Hej!
Tack för svar!
Då jag är ganska nöjd med 4.4 undrar jag om det finns några mer saker jag kan göra för att möjligtvis sänka min temperatur t.ex?

Har kikat en del på CPU Load-Line Calibration som för tillfället ligger på Ultra-High (75%), vad jag läst är att man sänka denna för att få ner temp. Är detta att rekommendera? I guiden så rekommenderas 75%.

Tar gärna mot alla tips då jag är nybörjare

Mvh

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk
Medlem

Du har normal temp.

Sänka den mer kan du om du deliddar din cpu men garantin ryker.

Låt den va on du är nöjd med prestandan vill du få ut mer så googla delidd cpu.

Körde min gamla 3570k dellidad @ 4,6ghz 1,3vcore 60-65c i prime

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Ja.
Men ifall du inte har experimenterat mer så borde du göra det.
Vem vet, du kanske får ut 4,6-4,7 GHz med den spänningen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Ja, jag tror också att du kan gå högre med den spänningen. Det som håller dig tillbaka är tempen. Du kanske behöver lägga på ny kylpasta, så kan du få ner tempen lite.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ja.
Men ifall du inte har experimenterat mer så borde du göra det.
Vem vet, du kanske får ut 4,6-4,7 GHz med den spänningen.

Skrivet av antonlundin:

Ja, jag tror också att du kan gå högre med den spänningen. Det som håller dig tillbaka är tempen. Du kanske behöver lägga på ny kylpasta, så kan du få ner tempen lite.

Ja precis man tycker det! Jag testade tidigare att köra på x45 på samma spänning men då fick jag blåskärm efter några minuter i Prime...
Det jag har testat nu är att sätta offset på - 0.005 istället och det verkar stabilt, detta gjorde att jag fick ner medeltempen några grader men gjorde inte så stor skillnad.

Angående ny kylpasta så har jag också tänkt i dem banorna, monterade processor + kylare för c.a 6 månader sen, men har ju först nu verkligen testat stressa CPU:n då jag vart sugen på att klocka lite.

Vad tror ni är nästa steg, ladda på med mer spänning eller nöja mig med 4.4 och försöka få den lite svalare?

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk

Du kan ju alltid testa gå upp till 4,5 och höja offseten. Känner du att du börjar komma upp i lite för hög spänning eller för höga temperaturer så är det bara att gå tillbaka till 4,5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Du kan ju alltid testa gå upp till 4,5 och höja offseten. Känner du att du börjar komma upp i lite för hög spänning eller för höga temperaturer så är det bara att gå tillbaka till 4,5.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis! Ska nog testa att trycka upp den till 4,5 så småningom!

Hur ser ni på det här med CPU LLC och CPU Power Phase Control?

Just nu har jag CPU LLC på Ultra-High (75%) och CPU Power Phase Control på Extreme.
Dessa två settings har inverkan på temperatur vad jag kan förstå, behöver man verkligen ha t.ex. CPU Power Phase Control på Extreme när man ligger runt 4,4-4,5?

Mycket frågor just nu men detta är väldigt intressant och det verkar vara väldigt olika vad folk tycker om dessa.. Samma sak är det med C-states, enabled eller disabled (EIST och C1E enabled förstås).

Visa signatur

Signatur: Signatur